• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dobieramy łańcuchy śniegowe. O czym warto pamiętać?

Michał Jelionek
14 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Nie daj pokonać się zimie, prawdziwej zimie. Załóż łańcuchy. Nie daj pokonać się zimie, prawdziwej zimie. Załóż łańcuchy.

Zima to długo wyczekiwany czas przez miłośników białego szaleństwa. Rozpoczynają się urlopy i wyjazdy w góry, na które wielu narciarzy zapewne wybierze się własnym autem. To spore wyzwanie, należy się stosownie przygotować. Warto doposażyć własny pojazd w łańcuchy, które w walce z głębokim śniegiem i lodem okażą się nie do zdarcia. Radzimy, jak dobrać odpowiedni sprzęt.



Czy kiedykolwiek korzystałe(a)ś z łańcuchów śniegowych?

Warunki drogowe podczas prawdziwej, iście alpejskiej zimy bywają bardzo wymagające. Wszechobecny śnieg i oblodzone drogi potrafią skutecznie uprzykrzyć życie kierowcom. To warunki, w których nierzadko nasz samochód po prostu odmawia posłuszeństwa. W takiej sytuacji nieocenione mogą okazać się łańcuchy śniegowe, będące przedmiotem jakże genialnym w swojej prostocie.

Te z wyższej półki, wykonane z dobrej jakości materiałów i posiadające odpowiednie certyfikaty, są gwarantem bezpieczeństwa i spokoju podczas podróżowania autem w górach. Na łańcuchach, podobnie jak na ogumieniu naszego pojazdu, nie warto oszczędzać.

- W sklepach znaleźć można szeroką gamę łańcuchów samochodowych. Nie brakuje zarówno prostych konstrukcji, których ceny zaczynają się od kilkudziesięciu złotych, jak i rozwiązań bardziej zaawansowanych technologicznie, kosztujących nawet ponad tysiąc zł. Przy wyborze łańcuchów kierowca powinien pamiętać o kilku ważnych rzeczach i przede wszystkim zastanowić się, jak często mogą być mu przydatne - wyjaśnia Jan Koniuszy z sopockiego salonu firmy Taurus, producenta i dystrybutora akcesoriów ułatwiających samochodowy transport.
Zaznaczmy, że w wielu miejscach Europy korzystanie z łańcuchów śniegowych jest obowiązkowe lub zalecane.

Z montażem renomowanych łańcuchów nie powinniśmy mieć żadnego problemu. Zwykle taki zabieg trwa kilkadziesiąt sekund. Z montażem renomowanych łańcuchów nie powinniśmy mieć żadnego problemu. Zwykle taki zabieg trwa kilkadziesiąt sekund.
Oceń swoje potrzeby

Jeżeli zdecydujemy się na kupno łańcuchów śniegowych, to w pierwszej kolejności przed wyborem odpowiedniego sprzętu powinniśmy określić, w jakich warunkach oraz jak często będziemy z nich korzystać.

- Poza kwestią budżetu, który chcemy przeznaczyć na łańcuchy, najważniejsza jest kwestia naszych potrzeb. Jeżeli szacujemy, że skorzystamy z łańcuchów raz w roku albo jeszcze rzadziej - to nie ma sensu inwestować w zaawansowane konstrukcje. Chyba że cenimy sobie łatwość montażu i demontażu takiego sprzętu. Jeśli jednak przewidujemy, że będziemy ich używać wielokrotnie, przykładowo w trudnym, górskim terenie - wówczas rozważmy zakup droższego, a tym samym pewniejszego i bardziej komfortowego w użytkowaniu produktu - tłumaczy ekspert.
Montaż

Zanim jednak przejdziemy do prawidłowego montażu naszych łańcuchów przeciwpoślizgowych, przez moment zastanówmy się, na czym polega ich fenomen. Działanie łańcuchów jest banalnie proste. Łańcuchy założone na koła napędzające pojazd dosłownie "wgryzają się" w nawierzchnię pokrytą śniegiem, zapewniając tym samym lepszą trakcję. W efekcie samochód bez większych problemów stawi czoła warunkom, w których opony zimowe nie miałyby większych szans. Dodajmy, że elementy łańcuchów ułożone na oponie ukośnie albo równolegle w stosunku do kierunku jazdy wyraźnie ograniczają boczne uślizgi auta.

Na rynku dostępne są łańcuchy stworzone przy użyciu różnych technologii. A to z kolei wpływa na sposób ich montażu. Z kłopotliwym, skomplikowanym i czasochłonnym zakładaniem kojarzą się przede wszystkim łańcuchy najazdowe, które stosowane są w autach ciężarowych, pojazdach odśnieżających czy wózkach widłowych. W przypadku samochodów osobowych dominują łańcuchy z systemami szybkiego montażu, np. rozwiązania samonapinające się, niewymagające zatrzymania po kilkudziesięciu metrach w celu dociągnięcia łańcuchów.

- Z punktu widzenia kierowcy najwygodniejsze są łańcuchy nakładki, które montuje się jedynie od zewnętrznej strony koła - wtedy nie musimy sięgać do strony wewnętrznej. Minusem tego mechanizmu jest cena, ponieważ takie łańcuchy należą do zdecydowanie najdroższych - dodaje Koniuszy.
Głęboki śnieg? Nie ma problemu. Głęboki śnieg? Nie ma problemu.
Zakładanie nowoczesnych łańcuchów nie należy do czynności skomplikowanych. Po zakupie warto zajrzeć do instrukcji i przećwiczyć ich montaż. Trening czyni mistrza, a kiedy już dojdziemy do wprawy, mocowanie łańcucha na jedno koło nie powinno trwać dłużej niż kilkadziesiąt sekund. Doboru odpowiednich łańcuchów można dokonać zarówno w punktach sprzedaży, jak i przez internet. W obu przypadkach niezbędna jest znajomość podstawowych informacji dot. rozmiaru ogumienia auta (szerokość przekroju, wysokość profilu i średnica osadzenia).

Warto również pamiętać, że...

- Przy źle dobranym rozmiarze łańcucha, zbyt ciasnym lub za luźnym, może dojść do zerwania, a w efekcie uszkodzenia niektórych elementów pojazdu, np. przewodów hamulcowych, ABS, nadkola czy zderzaka. Dodajmy, że producenci łańcuchów wprowadzili ograniczenia względem niektórych rozmiarów opon. Dotyczy to głównie opon niskoprofilowych. Zakładanie łańcuchów innych niż nakładki zewnętrzne, czyli niemających kontaktu z wewnętrzną częścią opony, lub odstających od opony więcej niż 7 mm, jest zabronione. Niesprawdzenie tej informacji i założenie łańcucha odstającego np. 12 mm, doprowadziłoby do wskazanych wcześniej uszkodzeń - przestrzega ekspert.
Łańcuchy śniegowe - sprzęt genialny w swojej prostocie. Łańcuchy śniegowe - sprzęt genialny w swojej prostocie.
Znak C-18 nakazuje używanie łańcuchów przeciwpoślizgowych. Znak C-18 nakazuje używanie łańcuchów przeciwpoślizgowych.
Prawo

Kolejną istotną sprawą jest kwestia prawa w poszczególnych krajach, do których się wybieramy w sezonie zimowym.

- Osobne przepisy dotyczące łańcuchów, co do zasady funkcjonują w państwach, w których uwarunkowania geograficzno-klimatyczne sprawiają, że w niektórych regionach użycie łańcuchów może być w czasie sezonu śnieżnego koniecznością. W samej Polsce nie ma obecnie obowiązku posiadania łańcuchów. Wymóg ich zastosowania dotyczy jedynie niektórych odcinków dróg, odpowiednio oznaczonych znakami nakazu C-18. Użycie łańcuchów dozwolone jest również w innych przypadkach, jeżeli wymagają tego warunki pogodowe, np. w sytuacji bardzo silnego zaśnieżenia - mówi Jan Koniuszy.
Atesty

Wybierając łańcuchy dla naszego auta koniecznie sprawdźmy, czy posiadają stosowne atesty i certyfikaty. Do ścisłej czołówki najpopularniejszych łańcuchów śniegowych należą: austriackie O-Norm, niemieckie TUV i włoskie Cuna. Produkty sygnowane tymi markami potwierdzają zgodność ze standardami krajowymi/europejskimi.

Warto wiedzieć, że w niektórych państwach dozwolone jest używanie wyłącznie łańcuchów posiadających odpowiedni certyfikat. Tak jest m.in. w Austrii, gdzie dopuszczalne są wyłącznie łańcuchy z atestem O-Norm. Za użycie sprzętu bez takowej homologacji grożą kary pieniężne.

- Posiadanie wskazanego atestu to z jednej strony potwierdzenie norm jakościowych i wytrzymałościowych, ale i swego rodzaju gwarancja zgodności z lokalnymi wymogami, co jest niekiedy bardzo ważne - zakończył ekspert Taurusa.

Miejsca

Opinie (31) 2 zablokowane

  • (9)

    Podstawowa rzecz to napęd stały na 4 kola. To nie tylko domena offroad, ale luksus ,który ci tysiąckrotnie wynagrodzi wydatek bezpieczenstwem i trakcja przy ruszaniu w zlych warunkach.

    • 13 15

    • nie ma to jak zakompleksiony kierowca BMW i jego poranne, ludowe "mondrosci"
      pozdrawiam prawdziwych kierowcow

      • 14 8

    • phi (4)

      A co posiadacz Bardzo Małego Wacka może wiedzieć o napędzie na 4 koła ?

      • 15 8

      • (3)

        Wygląda na to że ty wiesz coś więcej w tym temacie. Dlaczego o tym nie napiszesz? Ja napisałem na podstawie moich 7 letnich doswiadczen w uzytkowaniu luksusowej limuzyny z gornej pułki.
        BMW to nie Bardzo Mały Wacek, ale raczej stwierdzenie, Bóg Mnie Wybrał.

        • 4 14

        • pÓłki

          • 11 0

        • wybrał na posiadacza Bardzo Małego Wacka

          Bo przecież wiadomo że Bez Mózgu Wygodniej

          • 7 1

        • juppiii!

          Twoje kompleksy i wypociny poprawiają mi humor z rana głąbie:).Pocisz się na forum ,a nie masz nawet toalety w mieszkaniu.

          • 2 1

    • napęd na dwie osie to żadna gwarancja (1)

      • 6 1

      • na sześć też nie

        • 1 0

    • kierowco BMW

      jak porzadnie sypnie w gorach, to bez lancuchow ani rusz, nawet ten twoj naped 4x4 nie pomoze

      • 0 0

  • Ja jeżdżę na letnich. (4)

    Wrażenia są niezapomniane, i żeby poczuć, że jest zima nie muszę jechać gdzieś w góry. Wystarczy mi adrenalina, którą dostarczają mi podjazdy bądź zjazdy z ulic wczesnym rankiem na Morenie, Kiełpinie i Matarni. To mnie uczy zachowania spokoju, opanowania i ostrożnej jazdy. Jak sporadycznie wpadam w poślizg - najczęściej na osiedlowej uliczce, bo te najpóźniej są odśnieżane, to już wiem na jak długo stracę panowanie nad kierownicą i czy zdążę ominąć chociażby zaparkowane auto.

    • 16 17

    • pozdrawiam :) ja cały rok na zimowych (1)

      • 6 3

      • debil

        • 4 4

    • ja caly rok na calorocznych tzn wielosezonowych (1)

      sa bardzo dobre

      • 4 4

      • ja mam całoroczne ale na osi napędowej zmieniam na zimówki

        ale bez zimówek też jeździ tylko trzeba ostrożniej,
        z zimówkami lepiej, dodam że małe auto i nei jeżdżę 80 po centrum miasta po ubitym śniegu jak reszta pustych łbów

        • 0 0

  • Nie znam się to napiszę artykuł.

    Do ścisłej czołówki najpopularniejszych łańcuchów śniegowych należą: austriackie O-norm, niemieckie TUV i włoskie Cuna. Produkty sygnowane tymi markami potwierdzają zgodność ze standardami krajowymi/europejskimi.

    Polecam równie znane światowe marki: keep away from fire, made in china oraz 100% cotton, które zdominowały rynki. Doskonałe łańcuchy są sygnowane znakiem 'open here' a najlepsze ' please read manual before use'.

    • 45 3

  • Do kogo ten artykuł? (4)

    Co drugi as przestworzy twierdzi, że opony zimowe to ściema, a tu ma jeszcze łańcuch z pudełka wyjąć.

    • 7 3

    • Spoko (3)

      As przestworzy wróci na ziemię, gdy pojedzie w naprawdę zimowe warunki.

      • 3 0

      • najgorsze to, że będzie stwarzał zagrożenie dla innych (2)

        najczęściej przywali w tył jakiegoś auta i będzie pyszczył, że ktoś przed nim gwałtowanie zahamował....pół biedy jeśli walnie w drzewo...

        • 2 2

        • Owszem, jest takie ryzyko, niestety.

          • 2 1

        • zależy, jak po odśnieżonym mieście na zakupy autem małej mocy

          to na dobrych całorocznych popieram
          ale jak ktoś ma trasy robić całą zimę to odradzam
          albo mieszka z dala od głównych tras,
          nie podjedzie pod górkę jeśłi nie ma dobrej wprawy,
          niektózy nawet na zimówkach nie potrafią wyjechać z parkingu,
          nie każdy jest asem,
          przeciętnemu kierowcy zalecałbym zmianę na zimówki,
          lepiej się prowadzi, pewniej

          • 1 0

  • A ja mam zimą w bagażniku komplet łańcuchów i się wstydzę (3)

    A dwa lata temu jak drogi zasypało i policja zablokowała drogi to ja jakoś dojechalem do celu bez przygód. Jak ktoś jest tępy to niech św nawet na samych felgach jeździ. Ka wolę być przygotowany na każdą ewentualność żeby później nie płakać jak Janusz.

    • 3 7

    • nie wstydzę miało być

      • 0 2

    • a ja mam papugę i kota w bagażniku (1)

      a zimą rosół

      • 0 1

      • rosół z papugi? smaczne to Januszu?

        • 0 0

  • Mój pasek

    Wjedzie wszędzie. Ostatnio na Łysą podjechałem, na 3000 obrotów

    • 3 5

  • łańcuchy to jedno z glupszych rozwiazan

    znacznie lepsze sa stale elementy zakladane na kola w ciagu 10 sekund !
    http://www.skleptoyota.pl/index.php?p1193,lancuchy-sniegowe-spikes-spider-compact

    • 0 5

  • Trzeba pamiętać, że tylko na lód i śnieg, jak asfalt to mandat

    ja mam w bagażniku gumową wycieraczkę, żeby podłożyć pod koło, saperkę i w razie W-u gruby sznurek, pracuję w Sopocie a co tydzień jeżdżę do domu pod Skórcz, po zjeździe z A1 zakładam odpowiednio sznurki na napędzane koła i jadę, lód, śnieg, asfalt i znowu wyślizgany śnieg

    łańcuchy są dobre w Alpach zimą i to nie wszędzie (byłem, jeździłem)
    u nas łańcuchy tak, ale nie w 3city
    w mieście, to można widelec łańcuchem do stołu przymocować

    • 4 0

  • Taaa, szczególnie to zakładanie łańcuchów w butach narciarskich

    Jakby zwykłych butów w bagażniku nie było

    • 1 1

  • Do czego łańcuch

    Łańcuch jest niezbędny do spętania pijanego polskiego kozaka w BMW 1989.

    • 1 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku w Polsce wprowadzono białe tablice rejestracyjne?

 

Najczęściej czytane