• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Duże zmiany po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
12 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Kierowcy tunelem pod Martwą Wisłą mają pojechać na majówkę. Wciąż nie jest znana dokładna data otwarcia. Kierowcy tunelem pod Martwą Wisłą mają pojechać na majówkę. Wciąż nie jest znana dokładna data otwarcia.

Władze Gdańska chcą wyeliminować ciężarówki z centrum miasta po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. zobacz na mapie Gdańska Z ruchu dla pojazdów o wadze powyżej 24 ton ma być wyłączony m.in. fragment Trasy W-Z. Rowerzyści przejadą tunelem specjalną, płatną linią autobusową 258. ZTM wydłuży też linię 158 na Stogi.



Jak oceniasz pomysł wprowadzenia tunelowej, płatnej linii 258?

We wtorek urzędnicy i władze miasta przedstawili założenia organizacji ruchu po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Przeprawa podwodna ma być otwarta na majówkę. Wcześniej - 23 kwietnia - zainteresowani będą mogli zwiedzić obiekt podczas dnia otwartego.

- Po latach starań zmienia się perspektywa komunikacyjna w Gdańsku. Kończymy proces, który domyka ramę komunikacyjną miasta - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
Cel: zmniejszyć ruch ciężarówek

Tunel pod Martwą Wisłą umożliwia zmniejszenie ruchu ciężarówek w centrum Gdańska. Urzędnicy nie będą z tymi zmianami czekać i już w dniu otwarcia tunelu zakażą wjazdu do centrum pojazdów o masie całkowitej powyżej 24 ton.

- Cały ruch pojazdów ciężarowych, który mamy teraz w Śródmieściu, zostanie skierowany w stronę tunelu pod Martwą Wisłą. Chcemy ponadto doprowadzić do sytuacji, gdzie TIR-y nie będą błąkać się po ulicach dzielnic mieszkaniowych - tłumaczy Grzelak.
Gdzie nie będzie można wjechać ciężarówką?

Zamknięty będzie przejazd Trasą W-Z zobacz na mapie Gdańska na odcinku od Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska do ul. Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska. Ograniczenia będą obowiązywać także wzdłuż ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, ul. Wały Piastowskie zobacz na mapie Gdańska, ul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska, ul. Wały Jagielońskie zobacz na mapie Gdańskaul. Okopowej do wysokości ul. Toruńskiej zobacz na mapie Gdańska.

Dla ciężarówek ponadto zostaną zamknięte: ul. Świętokrzyska i ul. Małomiejska zobacz na mapie Gdańska od al. Havla zobacz na mapie Gdańska do Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska, a także ul. Kartuska na odcinku od ul. Łostowickiej do ul. Hucisko (razem). Ponadto nie będzie można przejechać ciężarówką Drogą Zieloną zobacz na mapie Gdańska w stronę Przymorza od Węzła Marynarki Polskiej.

Drogę z i do portu mają podpowiadać kierowcom ciężkich pojazdów piktogramy, a przy jezdni na obwodnicy mają się pojawić znaki informacyjne, nakazujące kierowcom jechać w stronę Trasy Sucharskiego.

Nie będzie jednak utrudnień w ruchu ciężarówek dla tych inwestorów, którzy prowadzą inwestycje w strefie ograniczonego ruchu z wykorzystaniem dużych pojazdów i złożą wniosek w gdańskim ZDiZ o dopuszczenie do ruchu tego typu pojazdów. Urzędnicy zapewniają, że w tej kwestii będzie minimum formalności.

Tunel pod Martwą Wisłą będzie zamykany raz w tygodniu na godzinę w nocy. W tym czasie znaki zakazu dla ciężarówek nie będą obowiązywały - zostaną zasłonięte przez drogowców.

Jak będzie egzekwowane stosowanie się kierowców do nowych zasad?

Miasto przed ciężarówkami chroni przede wszystkim policja, która w pierwszych dniach będzie wyłącznie pouczać kierowców ciężarówek o zmianach w organizacji ruchu. Z upływem czasu zapewne w ruch pójdą bloczki mandatowe.

Za wjazd za znak zakazu B-5, czyli zakaz wjazdu samochodów ciężarowych, można otrzymać mandat w wysokości 350 zł i sześć punktów karnych.

Ponadto, na straży przepisów ma stać system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. Każde zarejestrowane wykroczenie ma być przesyłane do gdańskiej drogówki.

Przejazd tunelem pod Martwą Wisłą


Tunelowa linia 258 dla rowerzystów będzie płatna

Niemal od samego rozpoczęcia budowy tunelu pod Martwą Wisłą wiadomo było, że nie będą mogli poruszać się tam piesi i rowerzyści. Byłoby to dla nich zbyt niebezpieczne. Dlatego miasto postanowiło uruchomić specjalną linię 258 dla rowerzystów, która będzie ich przewozić co ok. 30 minut.

- W tym celu modernizujemy dwa autobusy solaris 12. Będą one wyposażone w sześć miejsc wiszących i dwa stojące na rowery - mówi Maciej Lisicki, zastępca prezesa Zakładu Komunikacji Miejskiej.
Niestety, przejazdy linią 258 będą płatne. Podróż będzie kosztowała tyle samo, co w innych środkach komunikacji - osoba nieposiadająca biletu miesięcznego będzie musiała zapłacić 3 zł, by pokonać 2-kilometrową trasę.

W odpowiedzi na nasze pytanie dlaczego miasto nie chce stymulować ruchu rowerowego w ramach nowej linii autobusowej poprzez darmowe przejazdy usłyszeliśmy, że rowerzyści do tej pory płacili za pokonanie Martwej Wisły promem i nic się w tej kwestii nie zmieni. Tymczasem warto zwrócić uwagę na fakt, że kierowcy samochodów do tej pory płacą za przejazd promem, a tunelem będą poruszać się już nieodpłatnie.

Miasto jednak obstaje przy swoim stanowisku.

- Mieszkańcy innych dzielnic Gdańska, które czekają na autobusy - m.in. z Kokoszek do przystanku PKM Kiełpinek - mogliby się poczuć pokrzywdzeni po uruchomieniu darmowej linii - mówi Piotr Grzelak.
Po otwarciu tunelu, linia autobusowa 158 zostanie wydłużona do Stogów. Autobusy mają kursować co 20 minut. Przystanek końcowy przewidziano przy pętli na ul. Zimnej. Po modernizacji ulicy Nowotnej przy plaży na Stogach.

Na koniec warto zaznaczyć, że jeszcze przez ok. miesiąc po otwarciu będzie kursował dotowany przez miasto prom przy Wisłoujściu.

  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą
  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą
  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą
  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą
  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zainkasuje 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma tunel pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania dwóch rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z siedmiu elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Wydarzenia

Tunelem pod Martwą Wisłą - dzień otwarty (45 opinii)

(45 opinii)
dni otwarte

Miejsca

Opinie (509) ponad 10 zablokowanych

  • genialny pomysł Grzelak z tym autobusem dla rowerzystów (6)

    Już widzę te tłumy czekające po pół godziny na przeprawę autobusem.

    • 216 52

    • Nie było tunelu rowerzyści sobie radzili.

      Teraz jest tunel i będą tłumy rowerzystów? puknij się w łeb.

      • 4 3

    • Jakos nie widziałem tłumów z rowerami na promie

      • 14 3

    • Jak nie będą czekali (1)

      to się im ten autobus zlikwiduje, a co będzie pusty jeździł.

      • 10 3

      • Przez pół godziny, to ja ten tunel objadę miastem.

        Tak - na rowerze.

        • 14 3

    • (1)

      Myślę że rowerzyści przyjadą raczej zaraz przed odjazdem autobusu a nie pół godziny wcześniej

      • 13 7

      • a co bedzie kiedy bedzie ich wiecej niz pomiesci budyniowy autobus?Płacić 3 zł i czekać nie wiadomo ile?

        • 20 11

  • Czemu zakaz TIRów na AK ? Tego nie rozumiem (3)

    Przecież to nie jest żadna ulica miejska, nic przy niej nie ma.
    Chełm omija bokiem, Jasień też. Zwykła, szeroka wylotówka.
    Ktoś się z ch**em na łby pozamieniał.

    • 26 7

    • Jestem urzędnikiem (2)

      więc mogę innym utrudniać życie ;]

      • 3 1

      • za ich własne pieniądze (1)

        jaką sprzedajną mendą trzeba być, żeby zostać urzędnikiem ?

        • 2 1

        • taką ze znajomościami.

          • 1 0

  • Rowerzysci !!! (2)

    Za przewóz roweru autobusem tunelem pod martwą Wisłą ma kosztować 3 złote tyle co normalny bilet argumentuje urząd tym że do tej pory rowerzyści płacili też za przejazd z rowerem promem Wisłoujście ale za prom płaci się 1 zł a nie 3 zł to jest różnica no i gdzie tu dbanie o ekologię ??

    • 10 1

    • nie wspominając że przepłynięcie promem to atrakcja.... (1)

      a przejazd autobusem pod tunelem...hmmmm

      Nie wspominająć o mieszkańcach. Jak ktos mieszka po jednej stronie a pracuje po drugiej to jaki ma sens rower? bez samochodu ani rusz. średniowieczna polityka

      • 2 2

      • Uwielbiam zwroty typu "nie mówiąc już o..." albo "nie wspominając..."

        po czym bezpośrednio następuje owo mówienie o i wspominanie.

        • 1 0

  • A co to za podjazd w tunelu (na ostatnim zdjęciu) ? (6)

    • 10 49

    • do Franek (2)

      Dziwne toto ,może most zwodzony.

      • 7 0

      • laik (1)

        dyletanci i laicy którzy nie znają się na fotografii zadają podobne pytania hehehe

        • 2 1

        • Ja chyba wiem

          to perspektywa.

          • 2 0

    • jak to co

      to przecież Incepcja. Filmu nie oglądałeś?
      Teraz czas się obudzić i do pracy jeszcze zdąży się
      ;)

      • 2 0

    • Ten podjazd

      To wjazd do Galerii Bałtyckiej !

      • 5 0

    • To zoom.

      • 5 1

  • Nowy Port jak zwykle "doceniony" (3)

    - zabiorą 158
    - zabiorą prom
    - zamiast promu, przejazd na druga stronę kanału z 2 przesiadkami
    - zakaz z Marynarki Polskiej w stronę Przymorza, czyli więcej TIRów przez Nowy Port
    - a dodatkowo na Wyzwolenia postawią progi zwalniające, żeby było więcej zabawy

    • 26 5

    • pewnie 188 niejako przejmie kursy 158 do NP (1)

      pod warunkiem, że ZTM pomyśli i zwiększy częstotliwość tej linii

      • 4 0

      • 188 = 5 lub 148 + 158

        • 0 0

    • jak zabierali 4 to mówili, będziecie mieli 158, a teraz?

      • 3 0

  • Polak nie uczy się na błędach. (4)

    Już most wantowy na Przeróbce został wymyślony z wykluczeniem rowerzystów i pieszych. Teraz będzie dorabiane to kretyńskie zaniedbanie. Gdańsk miastem przyjaznym dla rowerów (w autobusie za 3zety)!!!!

    • 14 3

    • (3)

      A wiadukt do Młodego Miasta przy Placu Zebrań projektowali Duńczycy i tez nie ma ścieżki.

      • 1 1

      • projektowali pod wymogi zamawiającego (1)

        ale na wtym wiadukcie nie ma B-9 więc możesz sobie rowerem wjechać i zjechać. Jezdnią.

        • 1 0

        • wyobrazasz sobie cos ttakiego w Danii?

          Na pewo uwzględniliby pasy rowerowe na takim wiadukcie

          • 0 1

      • Jechałem

        fajnie i warto :)

        • 1 0

  • uważam ,że miasto powinno bardziej promować zdrowy tryb życia (3)

    i uwalniać powoli centrum od samochodów na rzecz rowerów i darmowych przejazdów np.: do szkoły czy pracy ... wielu ludzi by z tego korzystało, a przejazd dla rowerzystów pod tunelem winien być darmowy ... tak dla zachęty, bo ileż rowerów będzie tamtędy jeździć?

    • 12 3

    • tam będzie jeździć tyle rowerów, że mogliby śmiało zdjąć B-9 (1)

      nikt tam nie pojedzie na rodzinną wycieczkę

      • 0 1

      • bzdury piszesz.

        Dla wreszcza zaspy przymorza .... Byłby to idealny skrót na westerplatte plaży na stogach czy do twierdzy.
        na pewno też jest sporo mieszkańców stogów co pracują w północnych częściach gdańska czy sopotu.
        tych jednak odcięto od takiego połączenia. Jaki sens ma przemieszczanie się rowerem jak i tak jesteś uzależniony od busa i jeszcze musisz za niego zapłacic. Absurd

        • 0 0

    • niestety, ale ostatnie inwestycje i sposób ich realizacji

      świadczy raczej o tym, że miasto stawia mocno na indywidualny transport samochodowy.

      • 0 1

  • (1)

    Dyskusja toczy się o rowerach a nie o tunelu

    • 1 0

    • Marginalny problem te rowery.Jak ktoś woli pół godziny stać zamiast przejechac w tym czasie 10 km inną trasą
      to jego indywidualny problem.

      • 2 0

  • Tunel (1)

    Uważam że jeden autobus co pół godziny na przewóz sześciu rowerów to za mało. Spowoduje to zniechęcenie do dalszej jazdy rowerem w kierunku Westerplatte i odwrotnie. Dalej pozostał pozostał problem nie rozwiązany.

    • 16 3

    • urzednik 5lat to obmyslał wiec musi byc dobrze

      pozostaje miec nadzieje ze przynajmniej w sezonie prom bedzie.
      Chociaz turysci na tym nie stracą. Mieszkańców widac jak sie traktuje

      • 0 1

  • mam magazyny w Brzeźnie (1)

    jak tam dojechać z kontenerem po zmianach?

    • 4 2

    • według władz miasta, masz PKMkę, ewentualnie najnowocześniejszy tramwaj w PL

      a jak nie, to taxi ;)

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót FSM?

 

Najczęściej czytane