- 1 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (102 opinie)
- 2 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (85 opinii)
- 3 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (369 opinii)
- 4 Hamowanie przed autem to bandyterka (169 opinii)
- 5 Nie będzie podatku od aut spalinowych (167 opinii)
- 6 Korytarz życia i... cwaniacy (95 opinii)
Kredens, bandzior, kant czy po prostu kwadrat - to popularne przydomki dobrego znajomego polskich kierowców, czyli Fiata 125p. Niegdyś obiekt westchnień i niedoścignione marzenie wielu polski rodzin, a dziś 50-letnia legenda. A wy jak wspominacie dużego Fiata?
W roku 1965 włodarze FSO zdecydowali się na podpisanie wartej około 40 mln dolarów umowy z Fiatem. Na jej mocy Włosi przekazali polskiej fabryce licencję na produkcję modelu z nadwoziem i układem hamulcowym najnowszego wówczas Fiata 125. Nasz krajowy produkt nie był jednak kopią eleganckiego sedana rodem z gorącej Italii - był raczej uboższym kuzynem z bloku socjalistycznego.
Więcej motoklasyki na portalu Trojmiasto.pl
Produkcja ruszyła pełną parą pod koniec listopada 1967 roku. W ciągu miesiąca zmontowano 1 tys. egzemplarzy, a w ciągu całego kolejnego roku z fabryki wyjechało już ponad 7 tys. aut. Jako, że popyt na dużego Fiata był olbrzymi, producent zmuszony był wprowadzić tzw. asygnaty, czyli przedpłaty.
Początkowo auto produkowane było jako 4-drzwiowy sedan. W 1972 roku ofertę wzbogaciło nadwozie kombi, a trzy lata później pick-up. W tym samym roku produkcja przekroczyła 120 tys. egzemplarzy.
Produkcję zakończono 29 czerwca 1991 roku. Łącznie w ciągu 24 lat z fabryki w Żeraniu wyjechało 1,44 mln egzemplarzy 125p w różnych wariacjach nadwozia. Następcą dużego Fiata był Polonez.
Duży Fiat to synonim prymitywnej konstrukcji i technologii z wykorzystaniem podzespołów zapożyczonych z modelu 125, a także nieco starszego Fiata 1300/1500. To niby Fiat, ale tak naprawdę miał niewiele wspólnego z szykowną, włoską limuzyną. Nie zmienia to jednak faktu, że był to samochód skrojony na miarę naszych możliwości, ale i potrzeb. Dla polskiej motoryzacji był wielkim przełomem, bo licencja z Fiatem pozwoliła FSO przeistoczyć się z zaściankowej fabryki w nowoczesne przedsiębiorstwo.
Czytaj także: Taxi PRL, czyli kredensem do celu
Taxi PRL na ulicach Gdańska.
Opinie (59) 1 zablokowana
-
2017-11-30 15:24
(5)
Włoski Fiat ma tyle lat. Duży nasz 125p nie jest tyle lat produkowany. Bandziory są fajne,ale te z pierwszego wypustu. Późniejsze MR już nie tak ładne. Róznica niby tylko w detalach.
- 22 13
-
2017-11-30 16:37
Znafca się odezwał (4)
Polski fiat 125 był produkowany od 1967 do 1991
- 8 5
-
2017-11-30 16:47
(3)
No...
Fenomen
Przez 24 lata produkcji z drobnymi zmianami...
A w 85 roku pokazano pierwsze BMW M3...
To obrazuje przepaść.- 8 1
-
2017-11-30 17:13
(2)
Przepaść? Weź zobacz np bagażówki VW,MB czy Ford z tamtych lat a nasze Żuki czy Nyski...Wygląd ogólny,wykończenie wnętrza...Przeeepaaaść.
- 1 6
-
2017-11-30 18:34
(1)
Nie lubię vw...ale ich T1 to 1950
O czym tu piszesz?- 2 1
-
2017-11-30 19:05
Jak zmieniał się VW od lat 50 do 90? Jak Nyska czy Żuk w tym samym okresie?
- 0 0
-
2017-11-30 18:06
lata lecą (1)
W 1972 zrobiłem prawko na warszawie m20 i przesiadłem się do nówki 125,to była bajka!
- 14 2
-
2017-11-30 18:20
Nowka w 72 roku... po zrobieniu pj... ciekawe po jskim układzie
- 8 1
-
2017-11-30 17:59
a zgoda na zdjecie na prywtnym terenie
jakim jest parking na ul Jana z Kolna 5 była ??
- 2 17
-
2017-11-30 17:53
RRC!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Real Rancher Car .....
ziemniaki ,cebula , świnki , jałówki i inne przewiozę ...- 3 10
-
2017-11-30 16:56
(1)
Ech, sąsiad miał kredensa z silnikiem 2.0 z Mirafiori. Jak to szło to poezja. Można też było nim na parkingu palić gumę aż do felg albo kręcić bączki do utraty przytomności :) Dzisiejsze hot-hatche się nie umywają.
A moi starzy mieli klasyczną wersję 1500 i pamiętam jak się do niej przesiadłem po zrobieniu kursu na maluchu. Działo się na dzielni... ;-)- 25 7
-
2017-11-30 17:12
No wtedy bylo tyle opon ze nigdy nie widzialem zeby ktos palil gume :)
- 7 0
-
2017-11-30 15:08
są auta które starzeją się z klasą, 125 jest jak zaporożec albo dacia 1300. do lamusa
- 14 56
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.