• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Duży Fiat ma już 50 lat

Michał Jelionek
30 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny. Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.

Kredens, bandzior, kant czy po prostu kwadrat - to popularne przydomki dobrego znajomego polskich kierowców, czyli Fiata 125p. Niegdyś obiekt westchnień i niedoścignione marzenie wielu polski rodzin, a dziś 50-letnia legenda. A wy jak wspominacie dużego Fiata?



Jak wspominasz dużego Fiata?

Pół wieku temu, dokładnie 28 listopada 1967 roku, w warszawskim Żeraniu rozpoczęła się produkcja Fiata 125p. Z taśm produkcyjnych Fabryki Samochodów Osobowych zjechał pierwszy duży Fiat, który otworzył kilkudziesięcioletnią historię tego modelu.

W roku 1965 włodarze FSO zdecydowali się na podpisanie wartej około 40 mln dolarów umowy z Fiatem. Na jej mocy Włosi przekazali polskiej fabryce licencję na produkcję modelu z nadwoziem i układem hamulcowym najnowszego wówczas Fiata 125. Nasz krajowy produkt nie był jednak kopią eleganckiego sedana rodem z gorącej Italii - był raczej uboższym kuzynem z bloku socjalistycznego.

Więcej motoklasyki na portalu Trojmiasto.pl

  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
Produkcja ruszyła pełną parą pod koniec listopada 1967 roku. W ciągu miesiąca zmontowano 1 tys. egzemplarzy, a w ciągu całego kolejnego roku z fabryki wyjechało już ponad 7 tys. aut. Jako, że popyt na dużego Fiata był olbrzymi, producent zmuszony był wprowadzić tzw. asygnaty, czyli przedpłaty.

Początkowo auto produkowane było jako 4-drzwiowy sedan. W 1972 roku ofertę wzbogaciło nadwozie kombi, a trzy lata później pick-up. W tym samym roku produkcja przekroczyła 120 tys. egzemplarzy.

Produkcję zakończono 29 czerwca 1991 roku. Łącznie w ciągu 24 lat z fabryki w Żeraniu wyjechało 1,44 mln egzemplarzy 125p w różnych wariacjach nadwozia. Następcą dużego Fiata był Polonez.

Duży Fiat to synonim prymitywnej konstrukcji i technologii z wykorzystaniem podzespołów zapożyczonych z modelu 125, a także nieco starszego Fiata 1300/1500. To niby Fiat, ale tak naprawdę miał niewiele wspólnego z szykowną, włoską limuzyną. Nie zmienia to jednak faktu, że był to samochód skrojony na miarę naszych możliwości, ale i potrzeb. Dla polskiej motoryzacji był wielkim przełomem, bo licencja z Fiatem pozwoliła FSO przeistoczyć się z zaściankowej fabryki w nowoczesne przedsiębiorstwo.

Czytaj także: Taxi PRL, czyli kredensem do celu

Taxi PRL na ulicach Gdańska.

Opinie (59) 1 zablokowana

  • "Następcą dużego Fiata był Polonez."

    Polonez nie był następcą, bo przez długi czas produkowano oba auta jednocześnie. Po prostu Poldka FSO modyfikowała w nieskończoność zanim zakończyli produkcję.

    • 2 0

  • Polska jest jedynym krajem któras kiedys była potega motoryzacyjną i dlatego POlitycy zniszczyli ją całkowicie (3)

    We współpracy z komunistami wyprowadzili majątek firm sprzali za grosze ale ze sporymi łapówkami dla siebie!!Bo to była za wielka konkurencja dla zachodu.Na szczescie jest juz powoli odbudowywany i ztego powodu zdrajcy narodu dostaja czerwonej gorączki

    • 5 9

    • kiedy to Polska była potęgą motoryzacyjną?

      Ile aut produkowała Polska rocznie przed 1989 rokiem? Albo przed 1939 rokiem? Ile własnych autorskich pojazdów zostało wdrożonych do produkcji i ile ich egzemplarzy wyprodukowano? Warszawa M20, Fiat 125, 126, 127? Te "licencyjne" hity to jest oznaka polskiej dominacji? Śmiechłem.

      • 5 1

    • Polska była potęgą motoryzacyjną?

      głupi,głupszy,pisowiec

      • 4 1

    • Ohoho radio z Torunia ci glowe wypralo.

      • 2 0

  • Najbardziej klimatycznym i legendarnym kredensem był...

    ...WPT 1313!

    • 1 0

  • Prawko na takim sprzęcie się zdawało w 1993 czy 1995 (1)

    Już nie pamiętam kiedy. Na Węglowej. Jazdy po Gdyni Rumi Rewie Sopocie,to były czasy. Maszyna 125p super wymiatała inni na kaszlakach zdawali a to była padaka że niby lepiej w rękawie na placu bo taki mikrus...

    • 1 0

    • Kurs na prawo jazdy robiło się na kaszlakach, bo po prostu było najtaniej - a wcale łatwo się nie jeździło, zwłaszcza jak dany egzemplarz bvł dobity.
      W 1995 to już były Polonezy - wtedy zaczynałem kurs na prawo jazdy i w Gdańsku 125p na kursach już raczej się nie pojawiał.

      • 0 0

  • Miałem dwa

    Super auta.

    • 1 0

  • Była wtedy alternatywa?

    Tak, tak 125p to złom, szrot i całe zło PRL. A co ludzie mieli kupowac? Kupiłem za $ Renault 6. było ok do czasu małej stłuczki. Trzeba było kupic nowe reflektory, szybę i kierunkowskazy, błachy wyklepali. Za te światła zapłaciłem majatek. Trzeba było z Berlina zach. sprowadzać. Następny był 125p, potem Skoda, Polonez. Tych czasów nie mozna porównywać.
    Mój kolega, który mieszka w USA juz wiele lat pyta :"Dlaczego tu w Polsce macie takie małe samochody?" No własnie dlaczego?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku odbyła się pierwsza edycja Monster X Tour w Polsce?

 

Najczęściej czytane