• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziury na ulicach, drogowcy w działaniu

Maciej Naskręt
20 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Tak likwidowano w piątek rano dziury w ciągu ul. Beethovena.


Ruszyła akcja łatania dziur na drogach Trójmiasta. Sprawdziliśmy jak likwidowane są ubytki w nawierzchni i ile brygad w każdym z miast zajmowało się tym w miniony piątek.



Tak w zeszłym tygodniu łatano dziurę w Sobieszewie. Drogowcy wylali asfalt w kałuże i błoto by doraźnie zabezpieczyć kierowców przed uszkodzeniem pojazdów. Tak w zeszłym tygodniu łatano dziurę w Sobieszewie. Drogowcy wylali asfalt w kałuże i błoto by doraźnie zabezpieczyć kierowców przed uszkodzeniem pojazdów.
Za oknem zima i mróz. To nie sprzyja naszym trójmiejskim drogom. Woda, która w czasie roztopów przeniknęła w głąb nawierzchni jezdni teraz, w mrozie, ją rozsadza, przez co tworzą się dziury. W bój ruszyły więc brygady drogowców, których zadaniem jest likwidowanie ubytków. Jak to się odbywa w Trójmieście?

Funkcjonują tu dwie technologie łatania dziur w niskich temperaturach - na zimno i na ciepło. Pierwsza polega na układaniu asfaltu wymieszanego z polimerami w miejscu ubytku. By substancja lepiej wypełniła ubytek drogowcy ubijają ją tłuczkiem. - Wiele osób na widok tak właśnie układanej nawierzchni wyciąga telefony i filmuje nas, są zdziwieni, a przecież tak to ma wyglądać - mówi nam drogowiec, którego spotkaliśmy w piątek na ul. Beethovena zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku podczas pracy.

Jak oceniasz stan dróg w Trójmieście?

Asfalt i polimery wiążą, tworząc stałą strukturę, która zabezpiecza kierowców przed uszkodzeniami pojazdu. Problem w tym, że choć jest to prosta w wykonaniu technologia łatania, w temperaturach ujemnych zabezpiecza drogę tylko na kilka tygodni. - Tam drogowcy będą musieli wrócić wiosną. Niestety jest to bardzo drogi sposób łatania dziur, ale pozwala zmniejszyć liczbę uszkodzeń samochodów - mówi Stefan Benkowski z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Drugi sposób likwidowania ubytków w mrozach to lanie asfaltu na ciepło. Masę asfaltobetonu podgrzewa się do temperatury ok. 180 stopni Celsjusza w kotle na specjalnie przygotowanej do tego celu przyczepie. Struktura tej masy jest zdecydowanie rzadsza niż asfaltobetonu układanego z użyciem rozściełacza drogowego. Nie musi po niej jeździć m.in. walec, by ją rozprowadzić. Do jej ułożenia wystarczy łopatka.

Masę bitumiczną wlewa się do otworu w jezdni, gdzie stygnie ona przez kilkadziesiąt minut. Wtedy układana jest kolejna warstwa, a na nią wysypywany jest piach. Mija kilka godzin zanim pojadą po niej pierwsze pojazdy. Wiele dziur zlikwidowanych właśnie w ten sposób wytrzymuje dłużej. Drogowcy nie muszą wiosną wykonywać poprawek. Stąd też ta technologia jest stosowana w Trójmieście chętniej przez drogowców.

Wielu kierowców dziwi się jednak, że asfalt wlewany jest często w kałuże, błoto lub nawet śnieg. Specjaliści twierdzą jednak, że tak właśnie ma być. Dlaczego? - Likwidując w ten sposób ubytki, zabezpieczamy kierowców przed poważnymi konsekwencjami wjechania w dziurę kołem samochodu. Jest to tymczasowe działanie, które ma zabezpieczyć jezdnie przynajmniej do wiosny. Wtedy to przeprowadzane są właściwe wzmocnienia nawierzchni - mówi Stanisław Małachowski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

W miniony piątek w Trójmieście na drogi wyjechało łącznie dziewięć brygad trudniących się usuwaniem dziur - po cztery w Gdańsku i w Gdyni. - Na drogach Sopotu pojawiła się jedna brygada, która układała asfalt na zimno - mówi Wojciech Ogint, zastępca dyrektora sopockiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Idealne warunki do łatania dziur w jezdni to przynajmniej temperatura plus pięciu stopni Celsjusza. Wilgotność powietrza powinna wynosić ok. 65 proc. Koszt załatania dziury o powierzchni metra kwadratowego i głębokości pięciu centymetrów wynosi od 800 do 1 tys. zł.

Gdzie można zgłosić dziury powstałe w jezdni?

Ulice Gdańska - Dyżurny Inżynier Miasta - tel. (58) 52 44 500 - email.
Ulice Sopotu - Straż Miejska - tel. (58) 521-37-50 - email.
Ulice Gdyni - Straż Miejska - (58) 660-11-73 - email.
Drogi krajowe w regionie - GDDKiA o. Gdańsk (58) 511 24 00 - email.

Miejsca

Opinie (196) 6 zablokowanych

  • Trzeba było więcej soli sypać, to byłoby lepiej widać dziury

    Nie trzebaby było wówczas ich liczyć, tylko zakwalifikować wszystkie drogio do remontu. A póki nie ma pieniędzy na łatanie dziur to nie sypać solą. Wszyscy zaoszczędzą.

    • 0 0

  • Swiętokrzyska, Małomiejska, Trakt Wojciecha

    Kto jeździ ten widzi

    • 0 0

  • Sopocka do remontu - kapitalnego!!! (1)

    ... Niepodległości i grunwaldzka tak samo!!!
    zrobić raz a dobrze a nie ciągle łatać i łatać!!!
    co z tego ,że mokrą dziurę zaleją jak za chwile woda i mróz znowu to wypie...???

    • 2 0

    • Jak co? Firma Zbyszka ma robotę, kasa płynie...

      • 0 0

  • cała aleja Grunwaldzka w GD powinna być wylana na nowo (1)

    • 3 0

    • Zerwana, wyrównana, z nowym podkładem. Dopiero wtedy można lać.

      • 0 0

  • Gdynia XXIw. (1)

    Dziury dziurami ale stan ul.Olgierda w Gdyni /wysokie numery/ woła o pomstę ! A zasiedziała paczka włodarzy
    szczyci się prowadzeniem Miasta na europejskie szczyty.
    A wiele dróg na poziomie XIXw.Żenada !

    • 6 0

    • Pozdrowienia z Lidzkiej. Piękne płyty jumbo wymianiane są na jakikolwiek asfalt już jedenasty rok.

      • 0 0

  • Czemu nie robi się dróg betonowych? (4)

    Tak jak jest w cywilizowanym świecie!

    Polska to dziwny kraj!

    • 15 4

    • Takie warunki klimatyczne (2)

      Zwykle drogi posypujemy solą, bo to jest najtańsze rozmrażanie. Beton posypany sola koroduje (łuszczy się). Można to zauważyć na płytkach chodnikowych posypywanych solą.
      Asfaltobeton nie musi być jednak mniej trwały od betonu cementowego. Kwestia dobrania odpowiedniego, kruszywa, lepiszcza i właściwego wykonania.

      • 5 1

      • No właśnie o to właściwe wykonanie chodzi. (1)

        Nawet zwykłą dziurę można przed zalaniem osuszyć. Są do tego sprężarki i palniki. A może taka technologia jest zbyt skomplikowana.

        • 3 0

        • Powód jest prozaiczny - koszt takiego osuszania. Niech to będzie i kilka złotych. Ale tu dziura, tam dziura i na trzynastkę się uzbiera.

          • 1 0

    • Taki kraj wybraliscie ludziska:)
      Beton to jest,ale rzadzacy...

      • 12 0

  • złom nie drogi.

    • 1 0

  • żenada,płaci się tyle drogowego a oni chyba za to spędzają czas na kanarach z rodzinami.

    drogi polskie syfiące,gnojarstwo i złodziejstwo.

    • 1 0

  • kołobrzeska zapraszam

    to dopiero dziury zapraszam samochodem z urzedu moze zawieszenia nie urwa

    • 0 0

  • Ankieta umieszczona pod tym zdjęciem z kałużą

    Dobry żart, w końcu ktoś z poczuciem humoru.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jimny to terenówka marki:

 

Najczęściej czytane