• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Eko-opony w trosce o środowisko i... portfel

Michał Jelionek
5 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Czy warto zaopatrzyć nasz samochód w "zielone" opony? Czy warto zaopatrzyć nasz samochód w "zielone" opony?

Dłuższe przebiegi, mniejsze spalanie, niższy poziom hałasu i większe bezpieczeństwo - jak zapewniają eksperci - to główne zalety opon ekologicznych. Czy rzeczywiście warto wyposażyć w nie nasze auto?



Michelin Energy Saver+ Michelin Energy Saver+
Continental ContiEcoContact 5 Continental ContiEcoContact 5
W dobie wszechobecności przymiotnika "ekologiczny" i mody na troskę o środowisko motoryzacyjne koncerny dążą do wykreowania samochodu najbardziej przyjaznego naturze. Również firmy produkujące opony poszły z duchem czasu. Aktualnie producenci ogumienia, światowi liderzy, prześcigają się w coraz to bardziej "zielonych" produktach. Ma być zdrowo, tanio i bezpiecznie.

W odróżnieniu od opon klasycznych, do produkcji ekologicznego ogumienia, wykorzystywane są nieco inne mieszanki gum (około 30 rodzajów). Dzięki temu "zielone" opony są nieco lżejsze i bardziej trwałe.

Na eko-oponach przejedziemy więcej kilometrów, auto spali mniej, a to wszystko odbędzie się w wielkiej przyjaźni ze środowiskiem - zapewniają topowi producenci. Czy aby na pewno korzyści jest tak wiele? Co kryje się pod definicją "eko-opony"?

Lista trójmiejskich sklepów z oponami

- Zastosowanie specjalnej mieszanki gumowej wpływa na niższe opory toczenia, co ma bezpośrednie przełożenie na zużycie paliwa oraz żywotność opony. Produkty nazywane eko-oponami są dedykowane autom osobowym i minivanom. Nieco wyższa cena zwróci się z czasem dzięki mniejszym wydatkom na paliwo oraz dłuższym użytkowaniu opony. Niższa konsumpcja paliwa przekłada się na zmniejszoną emisję dwutlenku węgla do atmosfery. Kogo nie przekonują argumenty dotyczące ekologii, może skupić się na własnym portfelu. Opony ekologiczne poleciłbym kierowcom, dla których szczególnie liczy się oszczędność - tłumaczy Filip Fischer z portalu Oponeo.pl.

Dzięki oponom z niższym oporem toczenia nasze auto spali mniej paliwa, a do atmosfery trafi mniejsza ilość dwutlenku węgla. To główny argument przemawiający na korzyść eko-ogumienia. Na rynku znajdziemy szeroką gamę tego typu opon, które (niestety) jedynie z nazwy są ekologiczne. Jak zatem rozpoznać prawdziwe eko-opony? Przy wyborze odpowiedniego ogumienia kierujmy się etykietą. Zwróćmy uwagę na klasyfikację osiągów, a przede wszystkim "efektywności spalania" (litera A oznacza najwyższą ocenę i najniższe spalanie). Pytanie, ile faktycznie uda nam się zaoszczędzić?

Etykieta opony Etykieta opony

Czym się kierujesz przy wyborze opon?

Według wyliczeń ekspertów auto "uzbrojone" w takie opony, dzięki mniejszej wadze ogumienia i niższym oporom toczenia (w zależności od stylu jazdy i trasy), jest w stanie pomniejszyć spalanie od 0,2 do 0,4 litra paliwa na każde 100 kilometrów.

Właściwości eko-opon budzą jednak pewne wątpliwości. Wielu kierowców obawia się, że dbanie o środowisko odbędzie się kosztem słabszej przyczepności i dłuższej drogi hamowania.

- Zmniejszający się opór toczenia podnosi efektywność wykorzystania energii dostarczanej w paliwie. Sformułowanie proste i zabójczo logiczne. Jest jednak pewien "haczyk". Redukując do maksimum opór toczenia, możemy zostać również z praktycznie zerową przyczepnością, co stawia pod znakiem zapytania coraz większe wymagania dotyczące bezpieczeństwa. Producenci opon ekologicznych starają się w jak największym stopniu pogodzić te dwa parametry (opór toczenia i przyczepność). Jest to klasyczny konflikt celów, z którym muszą radzić sobie oszczędne opony - przestrzega Dariusz Liszka, instruktor ze szkoły Enjoy Driving.

"Zielone" ogumienie nie jest jednak dla każdego. Zakup eko-opon przez kierowcę z "ciężką stopą" nie ma najmniejszego sensu. Dynamiczna i agresywna jazda nie znajdzie wspólnego mianownika z oponami ekologicznymi. Z kolei dla osób prowadzących auto spokojnie, wybór ogumienia eko może okazać się strzałem w dziesiątkę. Co prawda za komplet czterech opon ekologicznych zapłacimy więcej pieniędzy aniżeli wcześniej planowaliśmy, jednak na przestrzeni lat szacowana oszczędność - przy spokojnej jeździe - stanowić będzie odpowiednią rekompensatę.

- Konkretne zyski - czyli w praktyce oszczędności na zużytym paliwie - w przypadku eko-opon jest to temat dość kłopotliwy. Większość wyników prezentowanych w reklamach i prospektach ma dopisaną uwagę "badania przeprowadzono w warunkach laboratoryjnych". Laboratorium to nie jest jednak prawdziwe środowisko korzystania z samochodu. To niezmienna nawierzchnia, ze zmiennymi warunkami pogodowymi i temperaturowymi. Takie badania jedynie zawyżają ekologiczne i ekonomiczne możliwości tego typu ogumienia. Jeśli ktoś liczy, że w codziennej jeździe od razu zauważy różnicę, najprawdopodobniej się rozczaruje - dodaje Liszka.

- Prekursorem w produkcji opon ekologicznych jest Michelin. Do wytworzenia takiego produktu niezbędne są bardzo zaawansowane i innowacyjne technologie - zdradza Ewa Konopka, rzecznik prasowy Michelin Polska.

Jeżeli zdecydujemy się na zakup eko-opon, to warto dokładniej przyjrzeć się cenionym markom: Bridgestone Ecopia EP150, Continental ContiEcoContact 5 czy Michelin Energy Saver+.

Opinie (19)

  • (1)

    Eko-opony to bzdura. Jeszcze jeden sposób na wyciągnięcie kasy od kierowców. Opony mają się dobrze trzymać drogi przy różnych warunkach atmosferycznych. Opony to jedyny punkt styku samochodu z asfaltem, a co będzie go trzymać przy jak najmniejszym oporze toczenia? Fizyki nie da się oszukać. Chcesz bezpiecznie zatrzymać się na czas hamując, zmniejszyć zjawisko aquaplaningu, nie ślizgać się na parkingu parkując, zainwestuj w porządne opony. To jednorazowy zakup na cały czas użytkowania samochodu.
    A te dążenie do samych literek A w oznaczeniu... kolejny chwyt marketingowy.

    • 23 1

    • jednorazowy zakup?... :)

      Nie każdy zmienia samochód co 5 lat, aby kupować jeden zestaw opon na cały czas używania auta. Ale fakt, gumy się starzeją i trzeba je zmieniać - zawsze na na nowe, anie jakieś używki "jak nowe" (bo bieżnik jeszcze nie osiągnął magicznego 1,8) albo nie daj boże bieznikowane... ;)

      • 2 0

  • eko bzdury

    • 15 1

  • Chciałbym tylko dodać, że każde opony po kilku latach nie są już bezpieczne i ich przyczepność spada (guma z czasem twardnieje). Tak więc, większy przebieg (deklarowany przez producenta) eko opony dla ludzi jeżdżących niewiele (10-15 tys km rocznie) nic nie da - nie zdążą oni zużyć opony zanim ona się zestarzeje.
    Ludzie jeżdżący dużo i bardzo dużo jeżdżą raczej dynamicznie i jak autor artykułu zauważył dla nich również takie opony nie są przydatne. Tak więc dla kogo one są?

    • 6 3

  • Kolejny chłyt matetindowy.

    • 5 0

  • Bieżnikowane (2)

    Jeżdżę drugi sezon na bieżnikowanych zimówkach byłem 2 razy w Alpach na autobanie 170 po co 50% ceny nowych 2 lata gwarancji. I to jest prawdziwa ekologia.

    • 5 6

    • heh jeździj dalej ;)

      Tylko naklej sobie na szybie "MAM BIEŻNIKOWANE OPONY. ZACHOWAJ ODSTĘP!"

      Powodzenia :)

      • 5 1

    • Aubezpieczyciel nie wypłaci odszkodowania

      w razie wypadku lub stłuczki... Znam takie przypadki.

      • 0 0

  • Po pierwsze przyczepnosc, po drugie stabilnosc, po trzecie zeby nie zabkowaly po1-2 sezonach.

    • 2 1

  • tylko szeroki kapeć dobrze trzyma w zarkęcie

    • 2 7

  • Przyjeżdża cwaniak świeżym (2)

    Focusem Cabrio na odlotowych alusach 17" i pyta żując gumę i trzymając w dłoni dwie komórki:

    Jakieś ładne i nie drogie używki macie?

    • 14 0

    • ... albo bieżnikowane za pół ceny nowych.... :) (1)

      • 6 0

      • Mamy panie, całkiem dobre

        super okazja - mają jeszcze 2 mm...

        • 0 0

  • Te wszystkie eko-wynalazki są do bani!

    Bardzo kiepskie na mokrym a w deszczu hamowanie to makabra...

    • 4 2

  • W trosce o środowisko i portfel jeżdżę autobusem ,rowerem i śmigam z buta

    a samochodu używam tylko kiedy naprawdę muszę , tak więc darujcie sobie eko opony bo to ściema dla pseudo inteligenckiej hołoty ...........

    • 6 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Czerwone światło na sygnalizatorze świetlnym znajduje się:

 

Najczęściej czytane