- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (37 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 3 Apel policji do kierowców aut i motocykli (14 opinii)
- 4 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (246 opinii)
- 5 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (354 opinie)
- 6 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (201 opinii)
Ford Mustang II, czyli auto na kryzys
Ford Mustang II to prawdziwy Yankee. Stworzony na ciężkie czasy, w których świetnie sobie poradził.
Mniejszy, słabszy i mniej bezkompromisowy. A mimo to kultowy. Forda Mustanga II, zaprojektowano i wdrożono do produkcji w szczycie kryzysu paliwowego. Na jego charakterze odcisnęły się też bezlitośnie nowe amerykańskie normy bezpieczeństwa. Mimo to stał się klasykiem.
Wszystko zaczęło się w październiku 1973 roku, kiedy to na skutek embarga państw zrzeszonych w OPEC zastosowanych wobec Stanów Zjednoczonych po wybuchu wojny izraelsko-arabskiej, cena baryłki ropy skoczyła o 600 procent, do nieznanej wtedy wartości 35 dolarów.
Drastyczne kroki dystrybutorów ropy uderzyły w Japonię, Europę Zachodnią i przede wszystkim USA, zamykając ponad pięćdziesięcioletni okres nieskrępowanej konsumpcji tego strategicznego surowca. Ameryka po raz pierwszy od II Wojny Światowej zobaczyła, co znaczą kolejki przed pustymi stacjami benzynowymi. Do tego doszło ograniczenie prędkości do 55 mil na godzinę.
W tych warunkach wielcy producenci masowo rezygnowali z produkcji słynnych "musclecarów", takich jak Plymouth Barracuda, czy Dodge Challenger. Zmniejszano też ofertę 6-metrowych krążowników szos o pojemnościach silników dochodzących do siedmiu litrów.
Zmianom nie oparł się także absolutny hit tamtych czasów, czyli Ford Mustang. Z fabryki wyjechał w 1964 roku, jako lekkie, dziś powiedzielibyśmy kompaktowe, coupe i cabrio. Jego koncepcja wzorowana była na sportowych samochodach europejskich. Konkurencyjna cena i świetnie wyposażenie sprawiły, że z miejsca stał się przebojem. Na niektóre wersje trzeba było oczekiwać nawet kilka miesięcy.
Klasyczny Mustang utrzymał się w produkcji do 1968 roku. Potem zaczął gwałtownie tyć i nabierać mocy. W ten sposób z kategorii "pony car", awansował do ligi potwornych "musclecarów".
Mustanga II zaprojektowano roku 1973 w oparciu o dokładnie odwrotne założenia. Produkowano go zaledwie cztery lata (1974 - 1978). Był mniej agresywny i lepiej wyposażony od swoich poprzedników. Miał delikatniejszą linię. Lepiej się prowadził i spalał zdecydowanie mniej paliwa. Zamiast cztero- i siedmiolitrowych potworów o mocy dochodzącej do 400 KM, pod jego maską pojawiła się cicho pracująca rodzina silników, o pojemnościach od 2 do 4 litrów i mocach najwyżej 140 KM. W reklamach nie stawiano już na siłę i agresję. Miejsce kaskaderskich wyczynów zastąpił miejski lifestyle.
Metamorfoza z dzikusa w mieszczucha trwała do 1994 roku. Dopiero wtedy Ford postanowił dodać Mustangowi trochę pieprzu. Historia zatoczyła zaś koło w 2004 roku, kiedy na rynek wjechał kolejny "musclecar" ze znaczkiem Forda. Ale to już zupełnie inna historia.
Opinie (22) 3 zablokowane
-
2011-06-29 21:13
Kilka ciekawostek na temat koncernu FORDa.
Model Pinto miał wadę konstrukcyjną polegającą na tym, że przy uderzeniu w tył instalacja elektryczna powodowała zapłon benzyny z uszkodzonego baku i oczywiście pożar całej kabiny.
Ford miał dwa wyjścia:
1 - zmienić część linii produkcyjnej i naprawić swój błąd;
2 - dalej wypłacać odszkodowania rodzinom osób, które spłonęły w Pinto.
Wybrano wariant nr.2 jako bardziej opłacalny.
Następną ciekawostką jest to, że Henry Ford nigdy nie jeździł autami swojej firmy.
Wiadomo, że jego ulubionym autem był Rolls- Royce Silver Ghost.- 1 0
-
2011-06-29 20:15
to są auta!!! a nie jojowate pokemony (1)
rasowy skurczybyk choć jego starszy brat miał ładniejszą linię aczkolwiek brutalniejszy był dodge chalenger bodajże z 1972 (Film Znikający punkt)
- 14 1
-
2011-06-29 20:17
zaparszam do obejrzenia
- 2 0
-
2011-06-29 19:25
jest piękny, its beautiful!!
aczkolwiek wolę shelby z 67 ;p
- 12 1
-
2011-06-29 17:56
Najlepsze auto na zakupy czy do odebrania dziecka z przedszkola do daewoo tico
sama mam takie w kolorze "wieprzowy metalik"
- 25 6
-
2011-06-29 17:20
bardzo fajne autko
- 19 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.