- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (55 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 3 Apel policji do kierowców aut i motocykli (42 opinie)
- 4 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (202 opinie)
- 5 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (255 opinii)
- 6 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (356 opinii)
Gdańsk i Gdynia rozważają e-kontrolę w strefie płatnego parkowania
Samochody w strefie płatnego parkowania mogą być kontrolowane automatycznie. System umożliwiający to rozwiązanie jest już gotowy i wraz z początkiem nowego roku zostanie uruchomiony w Warszawie. Niewykluczone, że pionierski pomysł wdrożony zostanie również w Trójmieście: analizują go gdyńscy i gdańscy urzędnicy.
Zautomatyzowanie kontroli znacząco by je przyspieszyło. Z takiego założenia wyszli warszawscy urzędnicy, którzy wraz z początkiem roku zamierzają uruchomić nowatorski w skali kraju pomysł e-kontroli SPPN (w Warszawie funkcjonuje Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego).
Umożliwią to auta wyposażone w specjalne kamery, które są w stanie odczytać numery rejestracyjne zaparkowanego samochodu.
Jak to działa w praktyce? Stołeczni urzędnicy tłumaczą, że auto (które porusza się w normalnym tempie) przejeżdża w pobliżu zaparkowanych w SPPN samochodów i skanuje ich rejestracje oraz robi im zdjęcia.
Takie materiały następnie trafiają do bazy ZDM (Zarządu Dróg Miejskich), w której system analizuje czy postój auta został opłacony. Jedyną "manualną" czynnością, zarezerwowaną dla urzędników będzie przesłanie wezwania do zapłaty osobie, która nielegalnie zaparkowała pojazd. Informacja o opłacie dodatkowej do kierowcy trafić ma maksymalnie w ciągu tygodnia.
Samochody za ponad milion złotych
Warszawscy urzędnicy informują, że koszt całej umowy, w której skład wchodzi stworzenie systemu, jego obsługa oraz zakup wyposażonych dwóch samochodów, wynosi ok. 1 mln 100 tys. złotych.
- E-kontrolę rozpoczynamy od stycznia przyszłego roku. W tej chwili Zarząd Dróg Miejskich ma dwa auta wyposażone w kamery do odczytywania tablic rejestracyjnych samochodów znajdujących się w Strefie Płatnego Parkowania. W ramach zawartej umowy możemy kupić kolejny pojazd - mówi Karolina Gałecka, rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie.
Jak wynika z testów stołecznych urzędników samochód tylko w ciągu dziesięciu minut jest w stanie zeskanować 254 rejestracje (człowiekowi zajmuje to ok. godziny). W ciągu dziesięciu godzin (czyli w czasie funkcjonowania SPPN w Warszawie), e-kontroli poddanych mogą zostać około trzy tysiące pojazdów.
- Kontrola SPPN będzie przebiegać hybrydowo. W sytuacji gdy samochód nie będzie mógł wjechać w jakiś obszar albo tablice rejestracyjne będą nieczytelne, zaparkowane auto sprawdzone zostanie w tradycyjny sposób - tłumaczy Karolina Gałecka.
Potrzebne będą zmiany w przepisach
Zgodnie z obowiązującymi w Warszawie przepisami wpisanie numeru rejestracyjnego podczas opłacania w parkomacie postoju w SPPN jest obowiązkowe - to dzięki temu system e-kontroli może w ogóle działać.
Jeżeli pomysł zostanie zaadaptowany w Gdyni i Gdańsku, będzie on wymagał zmian w regulacjach. Dzisiaj bowiem numer rejestracyjny kierowcy wpisują fakultatywnie: nie ma obowiązku jego wpisywania i nikt za jego brak nie otrzyma opłaty dodatkowej.
Rozwiązanie wdrażane w Warszawie - mimo kosztów i niezbędnych zmian - jest jednak na tyle atrakcyjne, że poważnie przyglądają się mu gdyńscy i gdańscy urzędnicy.
- Mamy w Gdyni 2900 miejsc w Strefie Płatnego Parkowania, 197 parkomatów, które posiadają funkcjonalność pozwalającą kierowcom na wprowadzenie numeru rejestracyjnego. Co oznacza, że nasz system jest przygotowany do wprowadzenia e-kontroli. Na razie analizujemy, przyglądamy się takiej opcji jako formie uszczelnienia naszego systemu - tłumaczy Hanna Wyszyńska z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni
W podobnym tonie wypowiada się Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
- Zastosowanie takiego pojazdu jest absolutnie zasadne. Na początku 2020 roku planujemy wizytę u operatora strefy w Warszawie, który jako pierwszy w Polsce zaczął używać specjalnych pojazdów kontrolnych. Doświadczenia te z pewnością ułatwią podjęcie decyzji o sposobie kontroli w Gdańsku - mówi urzędniczka.
Problem z parkowaniem poza strefą
Tymczasem palącym i niestety wciąż nierozwiązanym problemem w Trójmieście pozostaje parkowanie poza strefą. Samochody nierzadko zajmują chodniki czy pobocza dróg, nawet pomimo zakazów czy akcji strażników miejskich.
Przypomnijmy: w październiku informowaliśmy, że Zarząd Transportu Miejskiego musiał zawieszać przystanek autobusowy Politechnika SKM przy ul. Trubadurów w Gdańsku. Powód za każdym razem był ten sam: zaparkowane na poboczu wąskiej drogi auta, które uniemożliwiały przejazd autobusu.
I choć służby obiecały interwencję, kłopot udało się rozwiązać tylko tymczasowo. Z sygnałów docierających do naszej redakcji wynika bowiem, że samochody wciąż w tym miejscu są pozostawiane.
Z kolei rok temu w Gdyni po naszej interwencji kierowcy przestali parkować na końcowym przystanku przy pętli na Kaczych Bukach. Teraz mieszkańcy okolicy, którzy skontaktowali się z naszą redakcją alarmują, że problem znowu wrócił.
Miejsca
Opinie (367) ponad 20 zablokowanych
-
2019-12-12 12:00
a co w przypadku gdy jesienia do tablicy rej. przyklei sie lisc z drzewa
zima bloto i snieg zalepi rejestracje to co wtedy?
pomijam sytuacje gdy ktos przyklei sobie biala kartke na tablice albo inne numerki ..... kiedys modne byly ramki z kurtyna zaslaniajaca tablice..... pieszy kontroler ma szanse jeszcze sprawdzic naklejke na szybie automat juz nie ;-)- 2 1
-
2019-12-12 11:58
Znowu w błoto
Znowu w jedynie słuszny sposób można wydać forsę! Najwyższa pora pomyśleć o stworzeniu parkingów np. piętrowych w Gdyni. Obecnie miasto udaje, że zapomniało o tym temacie. Cóż, włodarzom Gdyni wydaje się, że coraz mniejsza liczba miejsc parkingowych w centrum miasta jest znakomitą metodą do przekonania mieszkańców do "ekologicznych" autobusów i trolejbusów. Przecież energia elektryczna nie trafia do Gdyni z np. kosmosu - w którejś z elektrowni węgiel musi być spalony. Niestety - nie tędy droga.
- 3 1
-
2019-12-12 07:11
kiedy powstanie jakiś nowy płatny parking? (9)
Miejsc jest mało a komunikacja fatalna, nie z każdego miejsca można dojechać.
- 71 21
-
2019-12-12 09:10
(3)
Na Jana z Kolna stoi pusty
- 5 6
-
2019-12-12 09:32
Leczcie się z tym parkingiem na Jana z Kolna! (2)
Co jest mowa o parkingach to pojawiają się komentarze "a bo na Jana z Kolna (...)"
Jak ktoś jedzie załatwić sprawy w Oliwie, na Przymorzu czy we Wrzeszczu nie będzie parkować na Jana z Kolna!- 6 2
-
2019-12-12 10:31
(1)
To gdzie chciałbyś taki parking żeby było Ci wygodnie ?
- 2 3
-
2019-12-12 11:54
Mi jest wygodnie. Nie mam potrzeby jeździć w miejsca gdzie jest SPP.
Pod pracą mam darmowy parking, pod domem również.
Wkurza mnie natomiast wciskanie wszędzie na siłę "parkingu na JzK"- 2 0
-
2019-12-12 10:29
(1)
A gdzie byś chciał taki nowy parking ?
- 1 4
-
2019-12-12 11:24
HE, he dostałeś minusik , on by chciał taki parking mobilny w zależności od tego gdzie jedzie.
- 1 2
-
2019-12-12 07:24
I nie będzie można (2)
W centrum powinna być tylko komunikacja miejska, samochody się już od dawna nie mieszczą. W tym mieście nie ma miejsca, żeby nie stały samochody
- 10 12
-
2019-12-12 07:27
Dałeś sobie to wmówić, lewacy powinni być z ciebie dumni (1)
- 13 7
-
2019-12-12 08:48
Jak ktoś używa słowa "lewak" w zdaniu
to z góry wiadomo, że merytorycznie nie będzie. Jedną z kluczowych cech ideowych lewicowców jest gospodarka nakazowo-rozdzielcza, czyli zostawić jak najmniej dochodu dyspozycyjnego pracującym i potem to rozdawać. No patrz, PIS w tym przoduje w jednej lidze z Zandbergiem, potem przerwa, PO i reszta lewicy, PSL-e - i może powoli zbliżamy się do środka. Ideowych prawicowców to u nas już albo nie ma albo są ciekawostką bez znaczenia.
- 5 5
-
2019-12-12 11:01
Nie ma podstawy prawnej, aby system rejestrował tablice wszystkich przejeżdżających pojazdów. Jest to niezgodne z konstytucją. (3)
Sąd w Niemczech: odcinkowy pomiar prędkości jest nielegalny
Piotr Jędrzejak
Piotr Jędrzejak
Marzec 19, 2019, w Porady, świat
Nie ma podstawy prawnej, aby system rejestrował tablice wszystkich przejeżdżających pojazdów. Jest to niezgodne z konstytucją.
W połowie stycznia w Niemczech ruszył pilotażowy program odcinkowego pomiaru prędkości. Radary ustawiono na drodze B6 w Laatzen pod Hanowerem. Po testach, jeżeli okazałby się pomyślne, odcinkowe pomiary prędkości miały zacząć pojawiać się na terenie całego kraju. Na testowym odcinku obowiązywało ograniczenie 100 km/h i do tej pory system radarów złapał 141 zbyt szybkich kierowców.
W miniony wtorek jednak przyszłość odcinkowego pomiaru prędkości została ściśle określona. Sąd Administracyjny w Hanowerze nakazał natychmiastowo wyłączyć system. Sędziowe uznali, że pomiary są niezgodne z niemieckim prawem, ponieważ system rejestruje tablice wszystkich przejeżdżających pojazdów a nie tylko tych, które przekraczają prędkość. Taki sposób kontroli jest niezgodny z konstytucją.
Jeżeli więc Niemcy nie zmienią podstawy prawnej do stosowania odcinkowego pomiaru prędkości, odcinkowy pomiar prędkości nie wróci na niemieckie drogi.
Tymczasem w Polsce skuteczność odcinkowego pomiaru prędkości jest wciąż nieznana. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym nie kwapi się do opublikowania statystyk dotyczących bezpieczeństwa, a więc Najwyższa Izba Kontroli zapowiedziała, że przyjrzy się systemowi. Raport z kontroli miał pojawić się do końca II kwartału 2019 roku. Wśród wątpliwości jest fakt, ze polskie prawo nie operuje pojęciem średniej prędkości, a akt przekroczenia prędkości musi mieć konkretne miejsce i czas.
Niedługo po opublikowaniu zapowiedzi kontroli NIK, okazało się że Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt nowych znaków dla odcinkowego pomiaru prędkości.
Czy wyrok niemieckiego sądu będzie miał wpływ na odcinkowe pomiary prędkości w Polsce oraz innych krajach? Mamy nadzieję, że podstawy prawne funkcjonowania tego typu systemów będą ściśle weryfikowane.- 8 6
-
2019-12-12 11:50
Sam wymyśliłeś te bzdury?
- 1 1
-
2019-12-12 11:36
Nielegalne? Wyłączyć!
- 0 0
-
2019-12-12 11:32
Być może niemiecka Konstytucja na to nie zezwala ale co to ma do Polski?
- 1 0
-
2019-12-12 09:12
Tak bez zgody? (2)
A ja nie wyrażam zgody na fotografowanie mojego samochodu!!!!!
- 10 1
-
2019-12-12 11:49
Na szczęście nie masz nic do gadania
Masz tylko opłacić bilet
- 1 2
-
2019-12-12 11:38
nie zgadzaj się .
- 1 0
-
2019-12-12 11:39
Ciekawe czy to wyjdzie na plus
Pieniadze z osob nieoplacajacych parkingu - koszt systemu.
- 3 0
-
2019-12-12 11:05
Skycash i inne (1)
Przecież nie wszyscy korzystają z automatów, opłacają parkowanie poprzez skycash lub inne aplikacje. Jak to będzie działać?
- 7 0
-
2019-12-12 11:36
Ty naprawdę nie rozumiesz . system nie będzie sprawdzał biletów tylko będzie sprawdzał opłatę w systemie.
- 0 0
-
2019-12-12 07:12
Wielki Brat coraz bardziej patrzy nam na ręcę (7)
"1984"
- 107 7
-
2019-12-12 07:20
zbierają informację gdzie się przemieszczasz (5)
- 16 0
-
2019-12-12 11:34
Te informacje sam już dawno podałeś w eter
dzięki smartfonowi ;)
- 0 1
-
2019-12-12 08:12
(3)
Czego to nie wymyślicie żeby tylko nie płacić za parkowanie
- 3 16
-
2019-12-12 08:26
Biedny jesteś niewolniku jeśli tego nie widzisz. (2)
- 15 4
-
2019-12-12 08:57
zdejmij foliową czapeczkę (1)
boomer
- 2 6
-
2019-12-12 09:11
boomer'ka to sobie wyciągaj na innych forach :)
- 3 1
-
2019-12-12 11:25
Przestań bredzić to "pionierskie rozwiązanie" w Amsterdamie działa od co najmniej kilku lat. Jeden parkingowy objeżdża cała strefę w ciągu kilku minut z normalna prędkością. Obstawiam, że u nas to będzie wyglądało tak, że najpierw będzie się musiał zatrzymać przy każdym aucie i co piąty sprawdzić ręcznie. Bo po co kupić działający system skoro można wymyśleć koło na nowo.
- 3 1
-
2019-12-12 11:22
co niektórzy są przekonani że jak kupili samochód, to w pakiecie mają darmowy parking (1)
bo im się należy
- 4 7
-
2019-12-12 11:33
Z tego co powszechnie wiadomo
najbardziej roszczeniową grupą są jaśnie państwo rowerzyści, bo im wszystko się należy, najlepiej za friko!
- 4 2
-
2019-12-12 10:16
Może za te pieniądze urządzą nowy parking na jakimś miejskim klepisku? (1)
Gromadzenie i obróbka wrażliwych danych przez coś takiego jak ZDiZ zupełnie nie pasuje. To ludzie od trawników. Nie opanowali jeszcze sztuki budowy studzienek na równi z jezdnią, nie ogarniają dziur na ulicach, a zabierają się za bazy danych.
- 10 2
-
2019-12-12 11:30
To jakie miejskie klepisko byś zagospodarował na parking? Jak byś wskazał ze 2 lokalizacje , moze warto byłoby to przemyśleć .
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.