• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk i Gdynia rozważają e-kontrolę w strefie płatnego parkowania

Szymon Zięba
12 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
  • Gdynia przygląda się systemowi, który pozwala na szybkie i dokładne kontrolowanie stref płatnego parkowania.
  • Gdynia przygląda się systemowi, który pozwala na szybkie i dokładne kontrolowanie stref płatnego parkowania.

Samochody w strefie płatnego parkowania mogą być kontrolowane automatycznie. System umożliwiający to rozwiązanie jest już gotowy i wraz z początkiem nowego roku zostanie uruchomiony w Warszawie. Niewykluczone, że pionierski pomysł wdrożony zostanie również w Trójmieście: analizują go gdyńscy i gdańscy urzędnicy.



Samochód parkuję:

Strefa płatnego parkowania w Trójmieście systematycznie się powiększa. W Gdańsku obejmuje około 6 tysięcy miejsc, w Gdyni - niemal 3 tysiące. Osoby odpowiedzialne za jej obsługę sprawdzają czy kierowca, który zostawił auto, opłacił postój.

Zautomatyzowanie kontroli znacząco by je przyspieszyło. Z takiego założenia wyszli warszawscy urzędnicy, którzy wraz z początkiem roku zamierzają uruchomić nowatorski w skali kraju pomysł e-kontroli SPPN (w Warszawie funkcjonuje Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego).

Umożliwią to auta wyposażone w specjalne kamery, które są w stanie odczytać numery rejestracyjne zaparkowanego samochodu.

Jak to działa w praktyce? Stołeczni urzędnicy tłumaczą, że auto (które porusza się w normalnym tempie) przejeżdża w pobliżu zaparkowanych w SPPN samochodów i skanuje ich rejestracje oraz robi im zdjęcia.

Takie materiały następnie trafiają do bazy ZDM (Zarządu Dróg Miejskich), w której system analizuje czy postój auta został opłacony. Jedyną "manualną" czynnością, zarezerwowaną dla urzędników będzie przesłanie wezwania do zapłaty osobie, która nielegalnie zaparkowała pojazd. Informacja o opłacie dodatkowej do kierowcy trafić ma maksymalnie w ciągu tygodnia.

Samochody za ponad milion złotych



Warszawscy urzędnicy informują, że koszt całej umowy, w której skład wchodzi stworzenie systemu, jego obsługa oraz zakup wyposażonych dwóch samochodów, wynosi ok. 1 mln 100 tys. złotych.

- E-kontrolę rozpoczynamy od stycznia przyszłego roku. W tej chwili Zarząd Dróg Miejskich ma dwa auta wyposażone w kamery do odczytywania tablic rejestracyjnych samochodów znajdujących się w Strefie Płatnego Parkowania. W ramach zawartej umowy możemy kupić kolejny pojazd - mówi Karolina Gałecka, rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie.
W Warszawie system e-kontroli zostanie uruchomiony w przyszłym roku. Wdrożenie go analizowane jest w Gdyni i w Gdańsku. W Warszawie system e-kontroli zostanie uruchomiony w przyszłym roku. Wdrożenie go analizowane jest w Gdyni i w Gdańsku.
Jak wynika z testów stołecznych urzędników samochód tylko w ciągu dziesięciu minut jest w stanie zeskanować 254 rejestracje (człowiekowi zajmuje to ok. godziny). W ciągu dziesięciu godzin (czyli w czasie funkcjonowania SPPN w Warszawie), e-kontroli poddanych mogą zostać około trzy tysiące pojazdów.

- Kontrola SPPN będzie przebiegać hybrydowo. W sytuacji gdy samochód nie będzie mógł wjechać w jakiś obszar albo tablice rejestracyjne będą nieczytelne, zaparkowane auto sprawdzone zostanie w tradycyjny sposób - tłumaczy Karolina Gałecka.

Potrzebne będą zmiany w przepisach



Zgodnie z obowiązującymi w Warszawie przepisami wpisanie numeru rejestracyjnego podczas opłacania w parkomacie postoju w SPPN jest obowiązkowe - to dzięki temu system e-kontroli może w ogóle działać.

Jeżeli pomysł zostanie zaadaptowany w Gdyni i Gdańsku, będzie on wymagał zmian w regulacjach. Dzisiaj bowiem numer rejestracyjny kierowcy wpisują fakultatywnie: nie ma obowiązku jego wpisywania i nikt za jego brak nie otrzyma opłaty dodatkowej.

Rozwiązanie wdrażane w Warszawie - mimo kosztów i niezbędnych zmian - jest jednak na tyle atrakcyjne, że poważnie przyglądają się mu gdyńscy i gdańscy urzędnicy.

  • Gdynia przygląda się systemowi, który pozwala na szybkie i dokładne kontrolowanie stref płatnego parkowania.
  • Gdynia przygląda się systemowi, który pozwala na szybkie i dokładne kontrolowanie stref płatnego parkowania.
- Mamy w Gdyni 2900 miejsc w Strefie Płatnego Parkowania, 197 parkomatów, które posiadają funkcjonalność pozwalającą kierowcom na wprowadzenie numeru rejestracyjnego. Co oznacza, że nasz system jest przygotowany do wprowadzenia e-kontroli. Na razie analizujemy, przyglądamy się takiej opcji jako formie uszczelnienia naszego systemu - tłumaczy Hanna Wyszyńska z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni
W podobnym tonie wypowiada się Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Zastosowanie takiego pojazdu jest absolutnie zasadne. Na początku 2020 roku planujemy wizytę u operatora strefy w Warszawie, który jako pierwszy w Polsce zaczął używać specjalnych pojazdów kontrolnych. Doświadczenia te z pewnością ułatwią podjęcie decyzji o sposobie kontroli w Gdańsku - mówi urzędniczka.

Problem z parkowaniem poza strefą



Tymczasem palącym i niestety wciąż nierozwiązanym problemem w Trójmieście pozostaje parkowanie poza strefą. Samochody nierzadko zajmują chodniki czy pobocza dróg, nawet pomimo zakazów czy akcji strażników miejskich.

Przypomnijmy: w październiku informowaliśmy, że Zarząd Transportu Miejskiego musiał zawieszać przystanek autobusowy Politechnika SKM przy ul. Trubadurów w Gdańsku. Powód za każdym razem był ten sam: zaparkowane na poboczu wąskiej drogi auta, które uniemożliwiały przejazd autobusu.



I choć służby obiecały interwencję, kłopot udało się rozwiązać tylko tymczasowo. Z sygnałów docierających do naszej redakcji wynika bowiem, że samochody wciąż w tym miejscu są pozostawiane.

Z kolei rok temu w Gdyni po naszej interwencji kierowcy przestali parkować na końcowym przystanku przy pętli na Kaczych Bukach. Teraz mieszkańcy okolicy, którzy skontaktowali się z naszą redakcją alarmują, że problem znowu wrócił.

Miejsca

Opinie (367) ponad 20 zablokowanych

  • Projekt szalony jak miejska kuweta, czy palety Trzaskoskiego.

    Wystarczy starszy pan czy pani z notesikiem, którzy nie będą polować na kierowców stojących akurat przy automacie.

    • 9 0

  • Opinia wyróżniona

    A nie można robić zdjęć aut zaparkowanych w miejscach niedozwolonych? Połowa strażników byłaby zbędna (6)

    Co stoi na przeszkodzie, aby takie auto robiło zdjęcia wszystkich aut na trawnikach, chodnikach, blokujących przejazd? Po co tylu strażników miejskich, skoro takie auto zrobiłoby porządek w ciągu paru miesięcy?

    • 38 5

    • (2)

      Od kiedy to nie mozna parkowac na prywatnym trawniku?

      • 3 1

      • (1)

        Na nie-prywatnym też można parkować. Nie można tylko niszczyć zieleni. To, że to dwa zupełnie inne czyny, chyba nie muszę tłumaczyć?

        • 2 3

        • Jak można parkować na trawniku nie niszcząc zieleni? I jak to zupełnie inne 2 czyny? Chyba musisz to wytłumaczyć, a nawet powinieneś jak w ogóle się da.

          • 0 1

    • połowy strażników to akurat brakuje do roboty

      bo poza wykroczeniami drogowymi jest cała masa innych wykroczeń popełnianych przez ludzi

      • 1 0

    • Nasze prawo stoi na przeszkodzie (1)

      O ile można wystawić "opłatę dodatkową" w strefie płatnego parkowanie, to konsekwencje parkowania w miejscach niedozwolonych (również wjazd w strefę ograniczenia, np osiedla ze znakami) może ponieść tylko kierujący pojazdem i to złapany na gorącym uczynku. Jak się nie przyzna, to wszczynane jest postepowanie, które może się ciągnąć miesiącami. Nikt nie ma na to czasu i pieniędzy.

      • 3 0

      • Ja mam czas na zawiadamianie SM, jak ktos chce miesiącami przeciągać kiedy jest winny to zapraszam.

        • 0 0

  • czy ktoś sprawdza na co ida pieniądze z parkowania? (1)

    • 10 0

    • Idą na premie dla króla, królowej

      i dworu tzn dla tych co im pacet w dxxxe trzymają.

      • 3 0

  • więcej parkingów! (1)

    • 5 2

    • Gdzie byś je postawił w Gdańsku ?

      • 1 0

  • a dane osobowe???

    zbieranie takich danych jest niedozwolone. Sprawa podobna do rejestrowania samochodow i kierowcow nie naruszajacych przepisow w ramach odcinkkowego pomiaru prodkosci. Ostanio wyrok w UE wylaczyl wszystkiw pomiary odcinkowe w Niemczech???

    • 8 3

  • Nie ma podstawy prawnej, aby system rejestrował tablice wszystkich przejeżdżających pojazdów. Jest to niezgodne z konstytucją. (3)

    Sąd w Niemczech: odcinkowy pomiar prędkości jest nielegalny

    Piotr Jędrzejak
    Piotr Jędrzejak
    Marzec 19, 2019, w Porady, świat
    Nie ma podstawy prawnej, aby system rejestrował tablice wszystkich przejeżdżających pojazdów. Jest to niezgodne z konstytucją.

    W połowie stycznia w Niemczech ruszył pilotażowy program odcinkowego pomiaru prędkości. Radary ustawiono na drodze B6 w Laatzen pod Hanowerem. Po testach, jeżeli okazałby się pomyślne, odcinkowe pomiary prędkości miały zacząć pojawiać się na terenie całego kraju. Na testowym odcinku obowiązywało ograniczenie 100 km/h i do tej pory system radarów złapał 141 zbyt szybkich kierowców.

    W miniony wtorek jednak przyszłość odcinkowego pomiaru prędkości została ściśle określona. Sąd Administracyjny w Hanowerze nakazał natychmiastowo wyłączyć system. Sędziowe uznali, że pomiary są niezgodne z niemieckim prawem, ponieważ system rejestruje tablice wszystkich przejeżdżających pojazdów a nie tylko tych, które przekraczają prędkość. Taki sposób kontroli jest niezgodny z konstytucją.

    Jeżeli więc Niemcy nie zmienią podstawy prawnej do stosowania odcinkowego pomiaru prędkości, odcinkowy pomiar prędkości nie wróci na niemieckie drogi.

    Tymczasem w Polsce skuteczność odcinkowego pomiaru prędkości jest wciąż nieznana. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym nie kwapi się do opublikowania statystyk dotyczących bezpieczeństwa, a więc Najwyższa Izba Kontroli zapowiedziała, że przyjrzy się systemowi. Raport z kontroli miał pojawić się do końca II kwartału 2019 roku. Wśród wątpliwości jest fakt, ze polskie prawo nie operuje pojęciem średniej prędkości, a akt przekroczenia prędkości musi mieć konkretne miejsce i czas.

    Niedługo po opublikowaniu zapowiedzi kontroli NIK, okazało się że Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt nowych znaków dla odcinkowego pomiaru prędkości.

    Czy wyrok niemieckiego sądu będzie miał wpływ na odcinkowe pomiary prędkości w Polsce oraz innych krajach? Mamy nadzieję, że podstawy prawne funkcjonowania tego typu systemów będą ściśle weryfikowane.

    • 8 6

    • Być może niemiecka Konstytucja na to nie zezwala ale co to ma do Polski?

      • 1 0

    • Nielegalne? Wyłączyć!

      • 0 0

    • Sam wymyśliłeś te bzdury?

      • 1 1

  • Skycash i inne (1)

    Przecież nie wszyscy korzystają z automatów, opłacają parkowanie poprzez skycash lub inne aplikacje. Jak to będzie działać?

    • 7 0

    • Ty naprawdę nie rozumiesz . system nie będzie sprawdzał biletów tylko będzie sprawdzał opłatę w systemie.

      • 0 0

  • Czyli teraz trzeba będzie mieć 4-ty tablice rej. ? Również z boków ? (4)

    Bo tablic auta zaparkowanego równolegle do jezdni nie odczytasz :)

    • 3 0

    • (2)

      Nie będzie widać tablicy to jej nie szczytaja . Masz jeszcze jakieś uwagi?

      • 0 0

      • Tak, po co płacić za system który na pewno nie działa w 50% przypadków (a może więcej). (1)

        Czekam na mądrą odpowiedź

        • 2 0

        • System automatycznego sprawdzania będzie operował tam gdzie to mozliwe, w miejscach gdzie nie będzie to możliwe bo samochody będą zaparkowane równolegle do jezdnii nie będzie widać tablic pozostanie dotychczasowy system sprawdzania . Czy jasno się wyraziłem ? Nie wiem skąd wziąłes te 50% ale gdyby nawet to w pozostałych 50 % sprawdzanie będzie bardziej efektywne i tańsze.

          • 0 0

    • Kierowcy będą mieli wypalane numery na czole.

      • 0 0

  • co niektórzy są przekonani że jak kupili samochód, to w pakiecie mają darmowy parking (1)

    bo im się należy

    • 4 7

    • Z tego co powszechnie wiadomo

      najbardziej roszczeniową grupą są jaśnie państwo rowerzyści, bo im wszystko się należy, najlepiej za friko!

      • 4 2

  • Proponuję zacząć strzelać do kierowców. (2)

    Chyba tylko jeszcze tego dla nich nie wymyślono z całej długiej listy dyskryminacyjnej!

    • 13 1

    • (1)

      Tobie już coś strzeliło do głowy

      • 0 2

      • Ale przynajmniej do głowy

        bo u ciebie nawet tego brak, być może masz tam przyczepioną inną część ciała, zasadniczo męską część.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest CDI?

 

Najczęściej czytane