• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk i Gdynia rozważają e-kontrolę w strefie płatnego parkowania

Szymon Zięba
12 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
  • Gdynia przygląda się systemowi, który pozwala na szybkie i dokładne kontrolowanie stref płatnego parkowania.
  • Gdynia przygląda się systemowi, który pozwala na szybkie i dokładne kontrolowanie stref płatnego parkowania.

Samochody w strefie płatnego parkowania mogą być kontrolowane automatycznie. System umożliwiający to rozwiązanie jest już gotowy i wraz z początkiem nowego roku zostanie uruchomiony w Warszawie. Niewykluczone, że pionierski pomysł wdrożony zostanie również w Trójmieście: analizują go gdyńscy i gdańscy urzędnicy.



Samochód parkuję:

Strefa płatnego parkowania w Trójmieście systematycznie się powiększa. W Gdańsku obejmuje około 6 tysięcy miejsc, w Gdyni - niemal 3 tysiące. Osoby odpowiedzialne za jej obsługę sprawdzają czy kierowca, który zostawił auto, opłacił postój.

Zautomatyzowanie kontroli znacząco by je przyspieszyło. Z takiego założenia wyszli warszawscy urzędnicy, którzy wraz z początkiem roku zamierzają uruchomić nowatorski w skali kraju pomysł e-kontroli SPPN (w Warszawie funkcjonuje Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego).

Umożliwią to auta wyposażone w specjalne kamery, które są w stanie odczytać numery rejestracyjne zaparkowanego samochodu.

Jak to działa w praktyce? Stołeczni urzędnicy tłumaczą, że auto (które porusza się w normalnym tempie) przejeżdża w pobliżu zaparkowanych w SPPN samochodów i skanuje ich rejestracje oraz robi im zdjęcia.

Takie materiały następnie trafiają do bazy ZDM (Zarządu Dróg Miejskich), w której system analizuje czy postój auta został opłacony. Jedyną "manualną" czynnością, zarezerwowaną dla urzędników będzie przesłanie wezwania do zapłaty osobie, która nielegalnie zaparkowała pojazd. Informacja o opłacie dodatkowej do kierowcy trafić ma maksymalnie w ciągu tygodnia.

Samochody za ponad milion złotych



Warszawscy urzędnicy informują, że koszt całej umowy, w której skład wchodzi stworzenie systemu, jego obsługa oraz zakup wyposażonych dwóch samochodów, wynosi ok. 1 mln 100 tys. złotych.

- E-kontrolę rozpoczynamy od stycznia przyszłego roku. W tej chwili Zarząd Dróg Miejskich ma dwa auta wyposażone w kamery do odczytywania tablic rejestracyjnych samochodów znajdujących się w Strefie Płatnego Parkowania. W ramach zawartej umowy możemy kupić kolejny pojazd - mówi Karolina Gałecka, rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie.
W Warszawie system e-kontroli zostanie uruchomiony w przyszłym roku. Wdrożenie go analizowane jest w Gdyni i w Gdańsku. W Warszawie system e-kontroli zostanie uruchomiony w przyszłym roku. Wdrożenie go analizowane jest w Gdyni i w Gdańsku.
Jak wynika z testów stołecznych urzędników samochód tylko w ciągu dziesięciu minut jest w stanie zeskanować 254 rejestracje (człowiekowi zajmuje to ok. godziny). W ciągu dziesięciu godzin (czyli w czasie funkcjonowania SPPN w Warszawie), e-kontroli poddanych mogą zostać około trzy tysiące pojazdów.

- Kontrola SPPN będzie przebiegać hybrydowo. W sytuacji gdy samochód nie będzie mógł wjechać w jakiś obszar albo tablice rejestracyjne będą nieczytelne, zaparkowane auto sprawdzone zostanie w tradycyjny sposób - tłumaczy Karolina Gałecka.

Potrzebne będą zmiany w przepisach



Zgodnie z obowiązującymi w Warszawie przepisami wpisanie numeru rejestracyjnego podczas opłacania w parkomacie postoju w SPPN jest obowiązkowe - to dzięki temu system e-kontroli może w ogóle działać.

Jeżeli pomysł zostanie zaadaptowany w Gdyni i Gdańsku, będzie on wymagał zmian w regulacjach. Dzisiaj bowiem numer rejestracyjny kierowcy wpisują fakultatywnie: nie ma obowiązku jego wpisywania i nikt za jego brak nie otrzyma opłaty dodatkowej.

Rozwiązanie wdrażane w Warszawie - mimo kosztów i niezbędnych zmian - jest jednak na tyle atrakcyjne, że poważnie przyglądają się mu gdyńscy i gdańscy urzędnicy.

  • Gdynia przygląda się systemowi, który pozwala na szybkie i dokładne kontrolowanie stref płatnego parkowania.
  • Gdynia przygląda się systemowi, który pozwala na szybkie i dokładne kontrolowanie stref płatnego parkowania.
- Mamy w Gdyni 2900 miejsc w Strefie Płatnego Parkowania, 197 parkomatów, które posiadają funkcjonalność pozwalającą kierowcom na wprowadzenie numeru rejestracyjnego. Co oznacza, że nasz system jest przygotowany do wprowadzenia e-kontroli. Na razie analizujemy, przyglądamy się takiej opcji jako formie uszczelnienia naszego systemu - tłumaczy Hanna Wyszyńska z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni
W podobnym tonie wypowiada się Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Zastosowanie takiego pojazdu jest absolutnie zasadne. Na początku 2020 roku planujemy wizytę u operatora strefy w Warszawie, który jako pierwszy w Polsce zaczął używać specjalnych pojazdów kontrolnych. Doświadczenia te z pewnością ułatwią podjęcie decyzji o sposobie kontroli w Gdańsku - mówi urzędniczka.

Problem z parkowaniem poza strefą



Tymczasem palącym i niestety wciąż nierozwiązanym problemem w Trójmieście pozostaje parkowanie poza strefą. Samochody nierzadko zajmują chodniki czy pobocza dróg, nawet pomimo zakazów czy akcji strażników miejskich.

Przypomnijmy: w październiku informowaliśmy, że Zarząd Transportu Miejskiego musiał zawieszać przystanek autobusowy Politechnika SKM przy ul. Trubadurów w Gdańsku. Powód za każdym razem był ten sam: zaparkowane na poboczu wąskiej drogi auta, które uniemożliwiały przejazd autobusu.



I choć służby obiecały interwencję, kłopot udało się rozwiązać tylko tymczasowo. Z sygnałów docierających do naszej redakcji wynika bowiem, że samochody wciąż w tym miejscu są pozostawiane.

Z kolei rok temu w Gdyni po naszej interwencji kierowcy przestali parkować na końcowym przystanku przy pętli na Kaczych Bukach. Teraz mieszkańcy okolicy, którzy skontaktowali się z naszą redakcją alarmują, że problem znowu wrócił.

Miejsca

Opinie (367) ponad 20 zablokowanych

  • Nie będzie działać.

    • 0 0

  • (2)

    Wystarczy aplikacja - Społeczny Strażnik Miejsji - pobierasz, robisz zdjęcia źle parkujacym dzbanom i wysyłasz do SM, ważne tylko by ewidentnie było widać na zdjęciach złamanie przepisów. Po wyegzekwowaniu mandatu 50% otrzymuje zgłaszający. Można by żyć tylko z mandatów, wystarczy się po Krzemowej przejść wieczorem.

    • 0 4

    • Ja nie chce znaleźnego tylko poszanowania prawa i bezpieczeństwa

      • 0 0

    • Gdyby coś takiego było, myślę, że zainteresowanie tą aplikacją byłoby ogromne, szczególnie u nastolatków.

      • 0 0

  • (3)

    A niby z jakiego powodu mam wpisywać rejestrację auta w parkometrze. Zapłaciłem, parkuje.
    Rejestrację nich sobie automat wpisuje.

    • 4 1

    • Brawo

      Na stacji samo liczy paliwo nie?
      No właśnie ;)

      • 0 0

    • Bo przepis będzie cię do tego zobowiązywał . Ale ty nie musisz nic wpisywać nikt cię do tego zmusić nie może tylko system nie zarejestruje twojej wpłaty i.........

      • 0 0

    • Spokojnie nie spinaj się , automat nie wyda biletu jeżeli nie będzie tam nr rejestracyjnego . To dla takich którzy nie ogarniają tematu by nie narazić ich na koszty . Nie ma nr ,nie ma cię w systemie , nie ma biletu.

      • 0 0

  • Szczur sobie kolejna zabawkę wymyślił ? Za nasze ?

    • 3 0

  • Kontrole powinni zrobić w trójmiejskich urzędach. Tyle tam machlojek że świat nie widział.

    • 5 0

  • Czytajcie dokładnie ten artykuł, bo ze śmiechu można paść. (2)

    ,,przesłanie wezwania do zapłaty osobie, która nielegalnie zaparkowała pojazd" czyli komu ??? kto jest tą osobą, skąd oni to będą wiedzieć i jak zidentyfikują taką osobę bo właścicielowi pojazdu to mogą skoczyć

    • 1 2

    • slabe (1)

      • 0 0

      • nie jak masz auto w leasingu

        W firmie jest kilka i ktoś dostanie mandat to leasingodawca obciąża zakład pracy. Niby wskażesz pracownika i on mandat zapłaci, ale z fakturą od banku zostajesz Ty.

        • 0 0

  • Logika mocną stroną urzędników...

    "Na początku 2020 roku planujemy wizytę u operatora strefy w Warszawie (...) Doświadczenia te z pewnością ułatwią podjęcie decyzji(...)".

    Warszawa dopiero testuje nowe rozwiązanie, a start systemu jest przewidziany od początku 2020 r. I od tego czasu będą zdobywać doświadczenie i będą wychodzić wady i zalety systemu. Po kilku miesiącach może się okazać, że są jakieś dyskwalifikujące system problemy. Racjonalne byłoby zebranie warszawskiej opinii dopiero po roku funkcjonowania systemu. A oni chcą robić sobie wycieczkę do Warszawy praktycznie od razu po uruchomieniu systemu. I jaką to będzie miało wartość merytoryczną?

    • 3 0

  • Każde działanie zmierzające do uszczelnienia płacenia za parkowanie, podnoszenie ceny parkowanie i skutecznie wlepianie mandatów za nieprawidłowe parkowanie jest dla Trójmiasta po prostu dramatycznie niezbędne.

    • 1 0

  • Kiedy w końcu napiszecie o konieczności zwrotu opłat przez miasto za odholowane pojazdy

    w Gdyni za rok 2016? Wyrok prawomocny był, ale na portalu cisza. Ale gdyby tam rządził pis, to już dawno byście piłowali temat.

    • 2 0

  • Jako gdańszczanin (3)

    Jako gdańszczanin odprowadzający tu podatki czyli utrzymujący rzeszę urzędników i miasto żądam aby miejsca parkowania były za DARMO dla aut z rejestracją GD.

    • 5 4

    • Czyli nigdzie byś nie zaparkował, bo miejsca byłyby zajete przez innych gdańszczan.

      • 1 1

    • nie jasne, ze tak

      tylko chodzi o to, ze przed moim domem parkuja tak, ze nie moge bramy otworzy. nie wiem gdzie mieszkasz, ale jesli przed Twoim jest tak samo to ok.

      • 1 0

    • popieram. tak.powinno być zawsze

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego koncernu motoryzacyjnego należy marka Porsche?

 

Najczęściej czytane