• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk i Gdynia rozważają e-kontrolę w strefie płatnego parkowania

Szymon Zięba
12 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
  • Gdynia przygląda się systemowi, który pozwala na szybkie i dokładne kontrolowanie stref płatnego parkowania.
  • Gdynia przygląda się systemowi, który pozwala na szybkie i dokładne kontrolowanie stref płatnego parkowania.

Samochody w strefie płatnego parkowania mogą być kontrolowane automatycznie. System umożliwiający to rozwiązanie jest już gotowy i wraz z początkiem nowego roku zostanie uruchomiony w Warszawie. Niewykluczone, że pionierski pomysł wdrożony zostanie również w Trójmieście: analizują go gdyńscy i gdańscy urzędnicy.



Samochód parkuję:

Strefa płatnego parkowania w Trójmieście systematycznie się powiększa. W Gdańsku obejmuje około 6 tysięcy miejsc, w Gdyni - niemal 3 tysiące. Osoby odpowiedzialne za jej obsługę sprawdzają czy kierowca, który zostawił auto, opłacił postój.

Zautomatyzowanie kontroli znacząco by je przyspieszyło. Z takiego założenia wyszli warszawscy urzędnicy, którzy wraz z początkiem roku zamierzają uruchomić nowatorski w skali kraju pomysł e-kontroli SPPN (w Warszawie funkcjonuje Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego).

Umożliwią to auta wyposażone w specjalne kamery, które są w stanie odczytać numery rejestracyjne zaparkowanego samochodu.

Jak to działa w praktyce? Stołeczni urzędnicy tłumaczą, że auto (które porusza się w normalnym tempie) przejeżdża w pobliżu zaparkowanych w SPPN samochodów i skanuje ich rejestracje oraz robi im zdjęcia.

Takie materiały następnie trafiają do bazy ZDM (Zarządu Dróg Miejskich), w której system analizuje czy postój auta został opłacony. Jedyną "manualną" czynnością, zarezerwowaną dla urzędników będzie przesłanie wezwania do zapłaty osobie, która nielegalnie zaparkowała pojazd. Informacja o opłacie dodatkowej do kierowcy trafić ma maksymalnie w ciągu tygodnia.

Samochody za ponad milion złotych



Warszawscy urzędnicy informują, że koszt całej umowy, w której skład wchodzi stworzenie systemu, jego obsługa oraz zakup wyposażonych dwóch samochodów, wynosi ok. 1 mln 100 tys. złotych.

- E-kontrolę rozpoczynamy od stycznia przyszłego roku. W tej chwili Zarząd Dróg Miejskich ma dwa auta wyposażone w kamery do odczytywania tablic rejestracyjnych samochodów znajdujących się w Strefie Płatnego Parkowania. W ramach zawartej umowy możemy kupić kolejny pojazd - mówi Karolina Gałecka, rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie.
W Warszawie system e-kontroli zostanie uruchomiony w przyszłym roku. Wdrożenie go analizowane jest w Gdyni i w Gdańsku. W Warszawie system e-kontroli zostanie uruchomiony w przyszłym roku. Wdrożenie go analizowane jest w Gdyni i w Gdańsku.
Jak wynika z testów stołecznych urzędników samochód tylko w ciągu dziesięciu minut jest w stanie zeskanować 254 rejestracje (człowiekowi zajmuje to ok. godziny). W ciągu dziesięciu godzin (czyli w czasie funkcjonowania SPPN w Warszawie), e-kontroli poddanych mogą zostać około trzy tysiące pojazdów.

- Kontrola SPPN będzie przebiegać hybrydowo. W sytuacji gdy samochód nie będzie mógł wjechać w jakiś obszar albo tablice rejestracyjne będą nieczytelne, zaparkowane auto sprawdzone zostanie w tradycyjny sposób - tłumaczy Karolina Gałecka.

Potrzebne będą zmiany w przepisach



Zgodnie z obowiązującymi w Warszawie przepisami wpisanie numeru rejestracyjnego podczas opłacania w parkomacie postoju w SPPN jest obowiązkowe - to dzięki temu system e-kontroli może w ogóle działać.

Jeżeli pomysł zostanie zaadaptowany w Gdyni i Gdańsku, będzie on wymagał zmian w regulacjach. Dzisiaj bowiem numer rejestracyjny kierowcy wpisują fakultatywnie: nie ma obowiązku jego wpisywania i nikt za jego brak nie otrzyma opłaty dodatkowej.

Rozwiązanie wdrażane w Warszawie - mimo kosztów i niezbędnych zmian - jest jednak na tyle atrakcyjne, że poważnie przyglądają się mu gdyńscy i gdańscy urzędnicy.

  • Gdynia przygląda się systemowi, który pozwala na szybkie i dokładne kontrolowanie stref płatnego parkowania.
  • Gdynia przygląda się systemowi, który pozwala na szybkie i dokładne kontrolowanie stref płatnego parkowania.
- Mamy w Gdyni 2900 miejsc w Strefie Płatnego Parkowania, 197 parkomatów, które posiadają funkcjonalność pozwalającą kierowcom na wprowadzenie numeru rejestracyjnego. Co oznacza, że nasz system jest przygotowany do wprowadzenia e-kontroli. Na razie analizujemy, przyglądamy się takiej opcji jako formie uszczelnienia naszego systemu - tłumaczy Hanna Wyszyńska z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni
W podobnym tonie wypowiada się Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Zastosowanie takiego pojazdu jest absolutnie zasadne. Na początku 2020 roku planujemy wizytę u operatora strefy w Warszawie, który jako pierwszy w Polsce zaczął używać specjalnych pojazdów kontrolnych. Doświadczenia te z pewnością ułatwią podjęcie decyzji o sposobie kontroli w Gdańsku - mówi urzędniczka.

Problem z parkowaniem poza strefą



Tymczasem palącym i niestety wciąż nierozwiązanym problemem w Trójmieście pozostaje parkowanie poza strefą. Samochody nierzadko zajmują chodniki czy pobocza dróg, nawet pomimo zakazów czy akcji strażników miejskich.

Przypomnijmy: w październiku informowaliśmy, że Zarząd Transportu Miejskiego musiał zawieszać przystanek autobusowy Politechnika SKM przy ul. Trubadurów w Gdańsku. Powód za każdym razem był ten sam: zaparkowane na poboczu wąskiej drogi auta, które uniemożliwiały przejazd autobusu.



I choć służby obiecały interwencję, kłopot udało się rozwiązać tylko tymczasowo. Z sygnałów docierających do naszej redakcji wynika bowiem, że samochody wciąż w tym miejscu są pozostawiane.

Z kolei rok temu w Gdyni po naszej interwencji kierowcy przestali parkować na końcowym przystanku przy pętli na Kaczych Bukach. Teraz mieszkańcy okolicy, którzy skontaktowali się z naszą redakcją alarmują, że problem znowu wrócił.

Miejsca

Opinie (367) ponad 20 zablokowanych

  • Niecierpliwie czekam na automatyczny system zliczania puszczonych bąków. (3)

    • 11 1

    • (1)

      Masz 6 plusików . Zaczynam sie zastanawić kto tu pisze i kto tu dyskutuje.

      • 0 0

      • Jaki temat dyskusji taki udział w dyskusji.

        A masz coś do bąków? Ja mam różne, cała kolekcja, , w paski , z obrazkami, jednokolorowe. Niektóre się całkiem długo kręcą. Aaa, tobie coś innego na myśl przyszło... A z drugiej strony jak to jest być tak poważnym?

        • 0 2

    • Bulgotników waniennych czy podkołderników jadowitych?

      Obowiązkowo trzebaby to usystematyzować!

      • 0 0

  • w śródmieściu Gdańska oblężenie, szczególnie w darmowe (dlaczego?) weekendy

    na początek proponuję minimum 10 zł za godzinę

    • 3 10

  • (7)

    O co chodzi z tym lementem, że będą kontrolować. Przecież już kontrolują, teraz tylko będzie bardziej wydajnie i skutecznie.

    • 4 9

    • chodzi o tablice i przetwarzanie danych, gdzie konkretny pojazd się znajduje = inwigilacja (6)

      • 6 2

      • A teraz wszyscy przechodnie widzą wszystkie tablice! Każdy może zrobić zdjęcie albo zapisać godzinę i miejsce w pamiętniki. A jakoś lamentu nie ma. Nic się nie zmienia poza wydajnoscią tego co już jest!

        • 4 3

      • A teraz jak strażnicy chodzą to co? (3)

        Też przetwarzają dane i wiedzą gdzie pojazd się znajduje. Po prostu zamiast zatrudniać dodatkowych 500 strażników, budujemy jeden samochód z kamerą - to cała różnica.

        • 2 3

        • Nie nie cała różnica. (2)

          System jest w stanie zapisać i te dane przetwarzać. Człowiek spojrzy na karteczkę i pójdzie dalej bo nie jest w stanie zapamiętać wszystkich samochodów. Poza tym, do tej pory w Gdańsku nie trzeba było wpisywać nr rejestracyjnych w parkomatach. Można ale nie trzeba. Teraz będzie trzeba.

          • 2 0

          • precież jak ci wkładają mandat za szybę robią fotkę (1)

            więc gdzie różnica...

            • 1 1

            • Zasadnicza.

              Teraz nie będzie system skanował i fotografował tylko nie płacących ale wszystkie samochody!

              • 4 0

      • I tak wiedzą gdzie jesteś i co mówisz więc sie nie spinaj - system Pegasus działa

        • 0 3

  • Może tak zamiast Rady Miasta i prezydenta

    Odpowiednio zaprogramowany komputer? Same korzyści: brak sporów politycznych, stabilna władza, ogromne korzyści finansowe ze zwolnionych etatów no i komputer nie ma skłonności do korupcji. Jak już Matrix to nie ograniczajmy się do półśrodków.

    • 9 0

  • w UK takie samochody przede wszystkim sprawdzaja czy jest oplacony podatek/ubezpieczenie (3)

    radzę to 'zintegrować' bo podobno jest bardzo dużo samochodów nieubezpieczonych, a potem jedynym wyjściem jest ciąganie się po sadach...

    • 7 2

    • Już od dawna skany robi (2)

      wirtualny policjant. I nie potrzeba do tego jeżdżących samochodów tylko zwykłego skanera bazy danych cepik.

      • 1 1

      • jaki znowu wirtualny policjant? (1)

        • 0 1

        • Poczytaj może się dowiesz.

          • 1 0

  • Darmowe parkowanie . (1)

    Powrót do darmowego parkowanie zgodnie z przepisami a nie haracz i represje. Jestem obywatelem tego miasta a traktowany jestem jak intruz.

    • 12 2

    • Ty nie, twoj samochód tak.

      • 1 1

  • Czy do kontroli nie mozna użyć rydwanu? Cenę miał podobną.

    • 5 0

  • Kolejna inwigilacja w rękach miasta i nie wiadomo kogo jeszcze.

    • 6 1

  • powodzenia. niech takie autko w godzinach szczytu sprawdza np. na podwalu staromiejskim

    • 3 1

  • Może za te pieniądze urządzą nowy parking na jakimś miejskim klepisku? (1)

    Gromadzenie i obróbka wrażliwych danych przez coś takiego jak ZDiZ zupełnie nie pasuje. To ludzie od trawników. Nie opanowali jeszcze sztuki budowy studzienek na równi z jezdnią, nie ogarniają dziur na ulicach, a zabierają się za bazy danych.

    • 10 2

    • To jakie miejskie klepisko byś zagospodarował na parking? Jak byś wskazał ze 2 lokalizacje , moze warto byłoby to przemyśleć .

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest ABS?

 

Najczęściej czytane