- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (65 opinii)
- 2 Apel policji do kierowców aut i motocykli (71 opinii)
- 3 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 4 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (263 opinie)
- 5 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (359 opinii)
- 6 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (207 opinii)
Gdańsk i Sopot wciąż myślą o tunelu pod Pachołkiem
Na wieży widokowej na Pachołku prezydenci Gdańska i Sopotem przypomnieli, że będą wspólnie starali się o pieniądze na budowę Drogi Zielonej, ul. Nowej Spacerowej oraz tunelu pod Pachołkiem. Trzy dni temu Paweł Adamowicz przyznał publicznie, że nie ma pieniędzy na ten niezwykle kosztowny, bo warty prawie 2 mld zł, projekt.
Za 1 mln zł ma powstać studium wykonalności oraz raport oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko. Są one niezbędne, by móc starać się o pieniądze na tę inwestycję w ramach rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej TENT.
- To działania przedinwestycyjne, które musimy wykonać nim podejmiemy decyzję o tym, czy wydamy zdecydowanie większą kwotę na opracowanie projektu budowlanego - mówił na Pachołku Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Ale to, czy powstanie projekt budowlany, nie jest wcale pewne. Miasto bowiem wciąż nie podjęło ostatecznej decyzji, czy faktycznie będzie budowało Drogę Zieloną i ul. Nową Spacerową.
Warto zauważyć, że trzy dni temu, w publicznej dyskusji toczonej na swoim profilu facebookowym, Paweł Adamowicz przyznał, że "na tunel na razie nie mamy pieniędzy i nie mamy ich zaplanowanych". A jeżeli wzrośnie kwota wolna od podatku, co wpłynie na wysokość pobieranego przez państwo podatku PIT, który częściowo pozostaje w samorządach, to "jesli takie regulacje wejdą w życie, musimy w ogóle porzucić ten projekt".
Nic dziwnego, bo budowa tego połączenia jest ogromnie kosztowna. Nie tylko zakłada wydanie aż 1,98 mld zł, z czego sam tunel pod Pachołkiem pochłonąłby ok. 900 mln zł. Do tego doszłyby wielomilionowe coroczne wydatki na utrzymanie tunelu.
- Gdybyśmy nic nie chcieli wybudować do 2020 r., to tunel jesteśmy w stanie zrealizować, ale mamy długą listę inwestycje z myślą o nowych środkach unijnych. Będziemy więc walczyć o jak najwyższy poziom dofinansowania [Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej - dop. red.]. Będzie to też duży test polityczny dla nowego rządu na to, czy będzie wspierał regiony, miasta, które mogą zagłosować inaczej niż większość parlamentarna - mówił w piątek Adamowicz.
Czytaj też: Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?
Gdańsk i Sopot będą walczyć o prawie 1,7 mld zł dotacji. To 85 proc. kosztów inwestycji, czyli tyle, ile uzyskała Pomorska Kolej Metropolitalna.
Po cichu liczy się także, że budowa może być tańsza o ok. 200 mln zł, jeżeli w ewentualnym przetargu na roboty budowlane wystartuje firma, która wykorzysta znajdująca się w Gdańsku tarczę TBM, użytą do wiercenia tunelu pod Martwą Wisłą.
Czytaj też: Tunel pod Martwą Wisłą będzie otwarty po 1 kwietnia
Po wakacjach ma rozpocząć się debata z mieszkańcami na temat inwestycji, które mają być realizowane w Gdańsku w latach 2015-20. Niewykluczone więc, że sami mieszkańcy uznają koszty budowy nowego układu drogowego za zbyt wysokie i wówczas, zgodnie z ich wolą, do inwestycji nie dojdzie.
Czytaj też: Miasto promuje budowę Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem
- Powiązanie Drogi Zielonej z obwodnicą Trójmiasta pomoże nie tylko mieszkańcom Sopotu, ale także usprawni komunikację wewnątrz Gdańska - szczególnie ułatwi życie mieszkańcom Osowy i Oliwy - przekonuje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.
W podobnym tonie wypowiada się też prezydent Gdańska.
- Innego rozwiązania technicznego nie ma. Przez wiele lat prowadziliśmy rozmaite studia, co zrobić, by odkorkować ul. Opata Jacka Rybińskiego i uczynić ją bardziej drożną - aby poruszające się powoli samochody i autobusy nie zatruwały spalinami Oliwy. I to jest jedyne rozwiązanie, które będzie też korzystne dla Sopotu, bo cały ruch tranzytowy zostanie skanalizowany [przez tunel do obwodnicy - dop. red.], odciążając tym samym główny trakt komunikacyjny - zwraca uwagę Adamowicz.
Czytaj też: Jaka będzie Droga Zielona: miejska ulica czy szeroka arteria?
Ale na inwestycji skorzystają nie tylko gdańszczanie i sopocianie, ale przede wszystkim mieszkańcy podmiejskich gmin znajdujące się w pobliżu obwodnicy. Dzięki połączeniu ich mieszkańcy szybciej i łatwiej dotrą do centrum Trójmiasta. Mimo to, gminy ościenne nie będą partycypowały w kosztach przygotowawczych inwestycji.
Wyjątkiem może być jednak Gdynia, w granicach której znajduje się częściowo węzeł z obwodnicą , wymagający przebudowy.
- Jest wstępna deklaracja prezydenta Wojciecha Szczurka, że rozważy wkład finansowy w inwestycję. Jeżeli chodzi o inne gminy, w tym np. Chwaszczyno, to jest to tak podzielone, że to, co budujemy na swoim terenie, to finansujemy - wyjaśnia prezydent Sopotu.
Droga Zielona, Nowa Spacerowa i tunel pod Pachołkiem = 1,98 mld zł
- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej do ul. Otomińskiej (bez węzła z obwodnicą) = ok. 149,2 mln zł,
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej = ok. 158,3 mln zł,
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu do Węzła Marynarki Polskiej (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) = ok. 885 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową do Węzła Elbląska = ok. 168,6 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza do Węzła Ku Ujściu (z węzłami) = ok. 183,1 mln zł,
- Aleja Havla wraz z torowiskiem tramwajowym = ok. 110 mln zł,
- Południowa Obwodnica Gdańska = ok. 1,133 mld zł,
- Szacunkowy koszt realizacji tras: Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Politechnicznej, Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej oraz Nowej Świętokrzyskiej wraz z pełnym zakresem dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu każda oraz dwutorowej trasy tramwajowej z drogami rowerowymi i chodnikami = ok. 1,3 mld zł,
- Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (wraz z trzema przystankami w Gdyni) = 914,4 mln zł (netto),
- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo = ok. 8,6 mln zł,
- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM = ok. 17,8 mln zł
Opinie (231) 5 zablokowanych
-
2015-08-16 22:25
Jasne ,że kopać
Bo przeskoczyć się nie da. Tunele w Europie to normalka i tam gdzie trzeba już są albo będą. GO AHEAD!
- 3 0
-
2015-08-16 22:20
Drogę Zieloną prosto na Renuszewo !!!
bez tuneli, bez kombinowania - tylko 1500 metrów przez las, dwie jezdnie plus poszerzenie Spacerowej.
I po kłopocie - wszystko się odkorkuje samo, aż się specjaliści zdziwią...- 2 2
-
2015-08-16 22:16
głupie...
na co to komu ?
- 0 2
-
2015-08-14 21:32
Niech Jacek pomyśli o tunelu pod Zatoką Sztuki.... (4)
Pod Pachołkiem.....też niech będzie
- 94 19
-
2015-08-16 22:14
wszystko zalezy od tego jakie zegarki
będzie rozdawał inwestor
- 2 0
-
2015-08-15 16:00
2 mld zl
Na wpuszczenie tranzytu do nadmorskich dzielnic Gdanska!?
Kompletnie poroniony pomysl.
Niezwykle kosztowny, wysokie koszty utrzymania i pomysl sprzeczny z polityka promujaca transport publiczny....- 12 7
-
2015-08-15 08:35
A co z nowa Kosciuszki?
Sluch o niej zaginal...
- 16 0
-
2015-08-15 00:22
Paweł Adamowicz przyznał publicznie, że nie ma pieniędzy na ten niezwykle kosztowny, bo warty prawie 2 mld zł, projekt Czytaj
my wiemy gdzie sa te pieniadze i gdzie poszły pozostałe, to mleczny biznes w formie zagęszczonej, mam nadzieje że CBA mam na to parzenie.
- 14 11
-
2015-08-14 21:38
nad czym się zastanawiac? (14)
To jest oczywiste że koniecznie trzeba odkorkowac oliwe wystarczy zobaczyc co się dzieje w godzinach szczytu dramat...
- 114 67
-
2015-08-15 10:31
NIE dla rozwiązań zwiększających ruch do centrum (1)
Czytam i nie wierzę. Budowano PKM, która miała odciążyć trasy dojszdowe zza obwodnicy. Budowano Nową Słowackiego, która miała przejąć tranzyt Tir'ów.
Teraz widać, że założenia tych projektów były fikcją.
Ta nowa inwestycja to de facto kolejny etap niszczenia TPK. Tunel to tylko kawałek tej drogi, potem trzeba wyciąć las. A za kilka lat znowu wszyscy będą biadolić o zatrutym powietrzu w centrum i konieczności zmniejszenia ruchu aut.
Co za kompletny brak spójnej polityki rozwoju komunikacyjnego miasta.- 27 14
-
2015-08-16 21:55
nawet w artykule masz napisane, że ta droga ma być wpisana w TEN-T
czyli sieć korytarzy tranzytowych. Bajki o znaczeniu lokalnym oraz kategorii "Droga zbiorcza" wzdłuż pasa nadmorskiego właśnie przeszły do historii. Ten tunel nie jest dla mieszkańców Gdańska ani Sopotu.
- 1 0
-
2015-08-15 02:23
kilkanaście lat temu remontowano Spacerową (8)
ale nie zrobiono przy tej okazji dwóch pasów w obie strony i nie zlikwidowano świateł przy obwodnicy. Centrum handlowe, które miało partycypować w kosztach przebudowy wykpiło się i zapłaciło w porozumieniu z tym samym Budyniem kosmiczną "karę" 400 tysięcy złotych (nawet nie miesięczny koszt utrzymania ECS). To była ta szansa poprawienia połączenia obwodnicy z miastem ale zaprzepaszczona przez m.in tego samego Budynia, który dzisiaj opowiada o miliardach jakie chciałby dzisiaj wyrzucić.
- 27 14
-
2015-08-15 02:51
(7)
Przepraszam co by dały dwa pasy skoro w oliwie jakbyś nie próbował się przymierzyć nie ma gdzie poszerzyć ulicy no chyba że wyburzymy pół starej zabytkowej dzielnicy
- 29 7
-
2015-08-15 12:22
(2)
w Oliwie nie dałoby nic, ale już na Osowej (zakłądając że zlikwidowaliby światła), dałoby bardzo dużo.
- 6 4
-
2015-08-15 14:41
Bzdura, już dziś Osowa sama w sobie jest wąskim gardłem. (1)
Prawie cały ruch z ul Spacerowej uzupełniony o auta zjeżdżające z Obwodnicy i centów handlowych wpada w wąską, poprzecinaną rondami i skrzyżowaniami drogę o bardzo małej przepustowości.
Każdy kto tamtędy jeździ i ma choć odrobinę oleju w głowie rozumie, że więcej samochodów tam się zwyczajnie nie zmieści!
Z tego powodu dwa pasy na Spacerowej mogłyby się przydać co najwyżej do wyprzedzenia autobusu, czy np melepety jadącego 50 km/h na pustej drodze w terenie niezabudowanym, i to tylko poza szczytem, kiedy ruch jest umiarkowany.- 11 5
-
2015-08-16 03:19
nie przetłumaczysz, daj sobie spokój
- 5 1
-
2015-08-15 08:41
W Oliwie bez problemu można poszerzyć ulicę Opata Jacka Rybińskiego (3)
W Oliwie bez problemu można poszerzyć ulicę Opata Jacka Rybińskiego. Z jednej strony likwidując ścieżkę rowerową i tworząc pas przy płocie parku a z drugiej strony do linii drzew. Chodnik można przesunąć za drzewa skoro mieszkańcy nie dbają o trawniki przed budynkami i sami tam parkują samochody. Jedynie trzeba przebudować przedproża biblioteki i jednej restauracji. A tak naprawdę główny problem w Oliwie to absurdalnie ustawione światła a wszystko przez to że urzędnicy chcą uzasadnić błędnie wydane na Tristar ogromne środki finansowe. Teraz światła są ustawione tak by przejazd Grunwaldzką był jak najszybszy (tak jest weryfikowana zasadność Tristara) a wszystkie prostopadłe ulice mogą być zakorkowane (bo nie są uwzględniane w weryfikacji)
- 8 42
-
2015-08-15 16:26
Taa już widzę jak mieszkańcy zacierają ręce za pomysłem puszczanie pod samymi oknami super szerokiej arterii... Stara Oliwa to nasze dziedzictwo, tradycyja, historia z założenia było to miejsce gdzie znajdowały się ogrody, pola, młyn i lazaret a nie główny trakt przelotowy, więc nowa epoka nie powinna tego stanu rzeczy zmieniać!!!
Auta niech biegną pod ziemią a nie rujnujmy ocaloną po wojnie dzielnice. NIE ZRÓBMY Z OLIWY DRUGIEGO DOLNEGO MIASTA!!!- 15 3
-
2015-08-15 11:30
Opata Rybickiego powinna być całkowicie wyłączona z ruchu
Zresztą poszerzysz na jednym odcinku a dalej i tak masz wąskie gardło. Efekt taki, że ludzie by stali w korku na dwóch pasach zamiast jednym a dodatkowo zabiłbyś kompletnie tą część Oliwy. Najgłupszy pomysł jaki tutaj padł (a konkurencja nie licha).
- 28 5
-
2015-08-15 09:41
jasne
można też zamiast parku oliwskiego puścić autostradę... idiota
Opata Jacka Rybińskiego jest ulica miejską nie podmiejską i należy jak największą część ruchu wyprowadzić poza ten fragment oliwy jeżeli chcemy mieszkać w mieście a nie na trasie dojazdowej- 36 5
-
2015-08-15 12:17
ale to nie odkorkuje oliwy, wręcz przeciwnie ;)
- 14 1
-
2015-08-14 22:44
Zobacz co się dzieje na Południu Gdańska - Świętokrzyska, Małomiejska
najbardziej prężna i dynamiczna dzielnica Gdańska, gdzie 80 % ludzi to młodzi ludzie pracujący
- 19 9
-
2015-08-14 21:39
nie za 2 mld zł
- 45 11
-
2015-08-16 21:37
I BARDZO DOBRZE!!! potrzebne jak świezy letni deszcz w czasie aktualnej suszy!
świetny pomysł! trzymajmy kciuki, aż bym się dorzucił- gdybym miał z czego! ;)
- 2 0
-
2015-08-14 21:38
A moża zatrudnijmy Chinczyków (3)
to cena spadnie o 40 %
Ja znam jednego kierownika budowy nazywa sie Pingpong
Ma duże doswiadczenie w takich inwestycjach.
Ostatnio kierował renowacją płotu na plebani- 63 38
-
2015-08-16 21:12
aktualnie
Kaszubi są już tańsi od Chińczyków ?
- 0 0
-
2015-08-15 08:06
(1)
slabe
- 2 5
-
2015-08-15 09:26
słabe to komplement
gdyby głupota miała skrzydła...
- 3 2
-
2015-08-14 22:02
2 mld z czego ponad połowa idzie do kieszeń fundacji pro civili i innych agenturalnych mord (2)
ale grunt aby żyło się dobrze
bo przecież wystarczy wziąć kredyt i zmienić pracę- 36 16
-
2015-08-15 00:18
Ci co minusa to agenci i członkowie ich rodzin (1)
- 8 3
-
2015-08-16 20:33
Lekarstwa wzięte?
- 0 0
-
2015-08-14 21:49
ważniejsze jest połączenie obwodnicy z drogą na Władysławowo i półwysep.... (3)
skorzysta cała Polska a nie tylko Gdańsk i Sopot
- 12 28
-
2015-08-16 20:32
Litości
Ruch turystyczny to ułamek ruchu na Pomorzu, największym problemem jest transport towarów, potem krótkie i częste dojazdy do pracy i do domu.
- 0 0
-
2015-08-14 22:17
To niech się ta "Polska" zrzuci na taka inwestycje. 20 milionow osob po stowce na głowę daje... 2 miliardy. Po STOWIE! 2 duże banki to nie tak mało.
- 12 1
-
2015-08-14 21:56
a wuj nas obchodzi cała wolska
- 10 1
-
2015-08-16 20:20
Ludziska , niech już te gimbusy idą do szkoły ...
... bo nie dobrze i się robi jak czytam ich wypociny w opiniach.
- 5 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.