• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk i Sopot wciąż myślą o tunelu pod Pachołkiem

Krzysztof Koprowski
14 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Planowany zakres inwestycji za 1,98 mld zł obejmuje układ drogowy (być może częściowo też z tramwajem) od ul. Uczniowskiej do węzła z obwodnicą. Planowany zakres inwestycji za 1,98 mld zł obejmuje układ drogowy (być może częściowo też z tramwajem) od ul. Uczniowskiej do węzła z obwodnicą.

Na wieży widokowej na Pachołku prezydenci Gdańska i Sopotem przypomnieli, że będą wspólnie starali się o pieniądze na budowę Drogi Zielonej, ul. Nowej Spacerowej oraz tunelu pod Pachołkiem. Trzy dni temu Paweł Adamowicz przyznał publicznie, że nie ma pieniędzy na ten niezwykle kosztowny, bo warty prawie 2 mld zł, projekt.



Czy w kosztach budowy tunelu pod Pachołkiem powinny partycypować gminy na zachód od obwodnicy?

Symbolicznie na platformie widokowej na Pachołku zobacz na mapie Gdańska prezydenci Gdańska i Sopotu przypomnieli o woli współpracy przy budowie Drogi Zielonej (na odcinku od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska) oraz ul. Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem. Na początek na ten cel miasta przekażą po pół miliona złotych. Rada Miasta Sopotu przyjęła stosowną uchwałę już w lipcu, Gdańsk planuje podobną uchwałę podjąć w sierpniu.

Za 1 mln zł ma powstać studium wykonalności oraz raport oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko. Są one niezbędne, by móc starać się o pieniądze na tę inwestycję w ramach rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej TENT.

- To działania przedinwestycyjne, które musimy wykonać nim podejmiemy decyzję o tym, czy wydamy zdecydowanie większą kwotę na opracowanie projektu budowlanego - mówił na Pachołku Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Ale to, czy powstanie projekt budowlany, nie jest wcale pewne. Miasto bowiem wciąż nie podjęło ostatecznej decyzji, czy faktycznie będzie budowało Drogę Zieloną i ul. Nową Spacerową.

Warto zauważyć, że trzy dni temu, w publicznej dyskusji toczonej na swoim profilu facebookowym, Paweł Adamowicz przyznał, że "na tunel na razie nie mamy pieniędzy i nie mamy ich zaplanowanych". A jeżeli wzrośnie kwota wolna od podatku, co wpłynie na wysokość pobieranego przez państwo podatku PIT, który częściowo pozostaje w samorządach, to "jesli takie regulacje wejdą w życie, musimy w ogóle porzucić ten projekt".

Nic dziwnego, bo budowa tego połączenia jest ogromnie kosztowna. Nie tylko zakłada wydanie aż 1,98 mld zł, z czego sam tunel pod Pachołkiem pochłonąłby ok. 900 mln zł. Do tego doszłyby wielomilionowe coroczne wydatki na utrzymanie tunelu.

Prezydent Sopotu, Jacek Karnowski oraz prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz o woli współpracy miast w zakresie budowy nowego układu drogowego poinformowali podczas konferencji prasowej na wzgórzu Pachołek. Prezydent Sopotu, Jacek Karnowski oraz prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz o woli współpracy miast w zakresie budowy nowego układu drogowego poinformowali podczas konferencji prasowej na wzgórzu Pachołek.
- Gdybyśmy nic nie chcieli wybudować do 2020 r., to tunel jesteśmy w stanie zrealizować, ale mamy długą listę inwestycje z myślą o nowych środkach unijnych. Będziemy więc walczyć o jak najwyższy poziom dofinansowania [Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej - dop. red.]. Będzie to też duży test polityczny dla nowego rządu na to, czy będzie wspierał regiony, miasta, które mogą zagłosować inaczej niż większość parlamentarna - mówił w piątek Adamowicz.
Czytaj też: Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?

Zalety budowy nowego układu drogowego, w ocenie włodarzy miast. Komunikat rozdawany dziennikarzom podczas konferencji. Zalety budowy nowego układu drogowego, w ocenie włodarzy miast. Komunikat rozdawany dziennikarzom podczas konferencji.
Gdańsk i Sopot będą walczyć o prawie 1,7 mld zł dotacji. To 85 proc. kosztów inwestycji, czyli tyle, ile uzyskała Pomorska Kolej Metropolitalna.

Po cichu liczy się także, że budowa może być tańsza o ok. 200 mln zł, jeżeli w ewentualnym przetargu na roboty budowlane wystartuje firma, która wykorzysta znajdująca się w Gdańsku tarczę TBM, użytą do wiercenia tunelu pod Martwą Wisłą.

Czytaj też: Tunel pod Martwą Wisłą będzie otwarty po 1 kwietnia

Po wakacjach ma rozpocząć się debata z mieszkańcami na temat inwestycji, które mają być realizowane w Gdańsku w latach 2015-20. Niewykluczone więc, że sami mieszkańcy uznają koszty budowy nowego układu drogowego za zbyt wysokie i wówczas, zgodnie z ich wolą, do inwestycji nie dojdzie.

Czytaj też: Miasto promuje budowę Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem

- Powiązanie Drogi Zielonej z obwodnicą Trójmiasta pomoże nie tylko mieszkańcom Sopotu, ale także usprawni komunikację wewnątrz Gdańska - szczególnie ułatwi życie mieszkańcom Osowy i Oliwy - przekonuje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.
Na razie jedynym zrealizowanym odcinkiem Drogi Zielonej jest fragment między Ergo Areną a al. Grunwaldzką/al. Niepodległości. Na razie jedynym zrealizowanym odcinkiem Drogi Zielonej jest fragment między Ergo Areną a al. Grunwaldzką/al. Niepodległości.
W podobnym tonie wypowiada się też prezydent Gdańska.

- Innego rozwiązania technicznego nie ma. Przez wiele lat prowadziliśmy rozmaite studia, co zrobić, by odkorkować ul. Opata Jacka Rybińskiego zobacz na mapie Gdańska i uczynić ją bardziej drożną - aby poruszające się powoli samochody i autobusy nie zatruwały spalinami Oliwy. I to jest jedyne rozwiązanie, które będzie też korzystne dla Sopotu, bo cały ruch tranzytowy zostanie skanalizowany [przez tunel do obwodnicy - dop. red.], odciążając tym samym główny trakt komunikacyjny - zwraca uwagę Adamowicz.
Czytaj też: Jaka będzie Droga Zielona: miejska ulica czy szeroka arteria?

Ale na inwestycji skorzystają nie tylko gdańszczanie i sopocianie, ale przede wszystkim mieszkańcy podmiejskich gmin znajdujące się w pobliżu obwodnicy. Dzięki połączeniu ich mieszkańcy szybciej i łatwiej dotrą do centrum Trójmiasta. Mimo to, gminy ościenne nie będą partycypowały w kosztach przygotowawczych inwestycji.

Niewykluczone, że Gdynia wesprze budowę układu drogowego w zakresie przebudowy węzła z obwodnicą. Niewykluczone, że Gdynia wesprze budowę układu drogowego w zakresie przebudowy węzła z obwodnicą.
Wyjątkiem może być jednak Gdynia, w granicach której znajduje się częściowo węzeł z obwodnicą zobacz na mapie Gdańska, wymagający przebudowy.

- Jest wstępna deklaracja prezydenta Wojciecha Szczurka, że rozważy wkład finansowy w inwestycję. Jeżeli chodzi o inne gminy, w tym np. Chwaszczyno, to jest to tak podzielone, że to, co budujemy na swoim terenie, to finansujemy - wyjaśnia prezydent Sopotu.
Porównanie kosztów budowy Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem oraz innych inwestycji komunikacyjnych

Droga Zielona, Nowa Spacerowa i tunel pod Pachołkiem = 1,98 mld zł

- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska (bez węzła z obwodnicą) = ok. 149,2 mln zł,

- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska = ok. 158,3 mln zł,

- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska do Węzła Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) = ok. 885 mln zł,

- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska do Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska = ok. 168,6 mln zł,

- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (z węzłami) = ok. 183,1 mln zł,

- Aleja Havla zobacz na mapie Gdańska wraz z torowiskiem tramwajowym = ok. 110 mln zł,

- Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska = ok. 1,133 mld zł,

- Szacunkowy koszt realizacji tras: Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Politechnicznej, Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej oraz Nowej Świętokrzyskiej wraz z pełnym zakresem dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu każda oraz dwutorowej trasy tramwajowej z drogami rowerowymi i chodnikami = ok. 1,3 mld zł,

- Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (wraz z trzema przystankami w Gdyni) = 914,4 mln zł (netto),

- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo = ok. 8,6 mln zł,

- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM = ok. 17,8 mln zł

Opinie (231) 5 zablokowanych

  • Polacy nie lubią tuneli (2)

    a szkoda, bo ten zmieniłby bardzo dużo,
    Nie tylko usprawniłby komunikacją, ale też dzięki niemu Oliwa zamieniłaby się w czarujące miejsce, a tak niszczeje przy korkach, hałasie i spalinach.

    • 5 2

    • nic by nie zmienił

      wszyscy stanęliby na krzyżówce z Grunwaldzką (sama Grunwaldzka też by się przytkała). Jedynie korek byłby dwa razy szerszy.

      • 1 1

    • do momentu jak pierwszy TIR wbije się tam i zapali

      • 0 1

  • (12)

    Kurde. Trójmiasto będzie słyneło z tuneli teraz.

    • 106 12

    • na razie słynie z kanałów jakimi są (nie)rządy PO

      kanał mieszkaniowy - Karnowski na Monciaku i ilość mieszkań u Adamowicza

      • 2 0

    • Gdynia chyba nie bardzo ;P No chyba, że z tego w Chyloni co go nie ma (3)

      • 19 1

      • Gdynia zawsze korzysta ze slawy innych.. (1)

        Zawsze tak bylo, jest i będzie!!

        • 6 3

        • gdańszczaki... jak czytam wasze wypociny to się odechciewa myśleć. Chyba przeprowadzę się do gdańska czyli skalmarowic bo mój poziom wymóżdzenia wzrasta po czytaniu waszych cudownych opinii. Tak. Gdynia będzie wszędzie się reklamować jako miasto najbliżej położone miastom z dużą liczbą tuneli. Brzmi jak biznesplan jakiegoś głąba z gdańska. :)

          • 3 5

      • Bo PKP blokuje swój teren, jak na Oruni

        • 7 1

    • lepiej, żeby słynęło z systemu transportowego umożliwiającego rezygnację z jazdy samochodem

      na krótkie odcinki: pieszo lub rowerem
      na średnie: rowerem
      na dłuższe: pieszo lub rowerem i komunikacją publiczną: SKM i PKM.
      Pierwszy potrzebny tunel to tunel dla pieszych na stacji Gdańsk Oliwa od strony ulicy Droszyńskiego/ Sląskiej

      • 5 5

    • to kiedy tam

      Pojade?

      • 3 1

    • Trójmiasto?

      A czy w Gdyni są tunele?
      Jak mawiał klasyk - w Gdyni nie ma niczego. Tam jest cisza i spokój i niczego się nie buduje.
      Dlatego Dwójmiasto będzie słynęło z tuneli

      • 11 1

    • I bardzo dobrze (1)

      Trójmiasto ma wiele miejsc których nie można tknąć, nie niszcząc historii. Tunel by się przydał pod grunwaldzką 6 pasów w jedną 6 w druga, fruuu.. zabudować skm i nad nią zbudować autostradę łuhuu.. Normalnie jeszcze parę lat trójmiasto będzie wyglądać jak małe LA.

      • 15 2

      • o tak tunel szerszy niz dluzszy, a to wszystko pod twoim gimnazjum.

        • 13 1

    • zasłynie jak popłynie

      na 2 duże bańki

      • 5 2

    • metro będzie miało to będzie słynęło

      • 2 2

  • Myślenie ma przyszłość

    Ale pewnie na myśleniu się skończy.

    • 1 1

  • Nie moge sie w koncu polapac. Gdansk wprowadza smrody do miasta czy wyprowadza?

    • 5 3

  • lodowisko

    a może by tak pomyśleć żeby wreszcie odremontować śliczny obiekt Hali Olivia? zanim odejdzie w ruine? Coraz wiecej młodziezy wyjeżdza z Trojmiasta do Warszawy i innych miast ktore sa bardziej konkurencyjnie sportowe

    • 5 3

  • Dlaczego Południowa Obwodnica Gdańska ???

    Dlaczego POG znalazła się wśród inwestycji miejskich??
    Miasto Gdańsk nie miało z nią nic wspólnego, inwestycja rządowa prowadzona przez GDDKiA. Już jak były zdjęcia z otwarcia to się tam Adamowicz strasznie pchał przed szkiełko - było widać. I chyba mu zostało, ale to nie jego inwestycja ! :) złotówki tam miast nie dołożyło ....

    • 4 0

  • (3)

    Prawidłowo, mamy już GIK więc ci specjaliści mogą się tym zająć dając z siebie wszystko za symboliczna zapłatę!

    • 47 7

    • obywatel

      Prezes GIKu ma jakies 300 tys., a co pracuje se to ma.

      • 3 0

    • chyba raczej mieliśmy (1)

      GIK

      • 2 0

      • Nie nie. Nadal pobierane są wysokie pensje dyrektorskie

        • 5 0

  • Niech Gdańsk nie płaci za tunel dla Sopotu.

    Ten tunel jest potrzebny dla Sopotu nie dla Gdańska tak więc niech Karnowski wykłada całą kasę potrzebną na realizację tej inwestycji.

    • 9 4

  • Najlepiej caly ruch samochodowy wrzucic do tuneli pod ziemie. Bylby wreszcie spokoj

    • 3 1

  • Adamowicz nie ma pieniędzy? (1)

    To niech nie wywala ką na ECS, Tristar i kolejne mieszkania. Za takie zarządzanie a dokładnie celową niegospodarność, lokowanie kasy w prywatny biznes, juz dawno powinien miec zarzuty prokuratorskie.

    • 12 2

    • Prokurator to pewnie kolega z po, miszkan się nie doliczył i nic się nie stało

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Pierwszy samochód wyprodukowany w powojennej Polsce to:

 

Najczęściej czytane