• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk i Sopot wciąż myślą o tunelu pod Pachołkiem

Krzysztof Koprowski
14 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Planowany zakres inwestycji za 1,98 mld zł obejmuje układ drogowy (być może częściowo też z tramwajem) od ul. Uczniowskiej do węzła z obwodnicą. Planowany zakres inwestycji za 1,98 mld zł obejmuje układ drogowy (być może częściowo też z tramwajem) od ul. Uczniowskiej do węzła z obwodnicą.

Na wieży widokowej na Pachołku prezydenci Gdańska i Sopotem przypomnieli, że będą wspólnie starali się o pieniądze na budowę Drogi Zielonej, ul. Nowej Spacerowej oraz tunelu pod Pachołkiem. Trzy dni temu Paweł Adamowicz przyznał publicznie, że nie ma pieniędzy na ten niezwykle kosztowny, bo warty prawie 2 mld zł, projekt.



Czy w kosztach budowy tunelu pod Pachołkiem powinny partycypować gminy na zachód od obwodnicy?

Symbolicznie na platformie widokowej na Pachołku zobacz na mapie Gdańska prezydenci Gdańska i Sopotu przypomnieli o woli współpracy przy budowie Drogi Zielonej (na odcinku od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska) oraz ul. Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem. Na początek na ten cel miasta przekażą po pół miliona złotych. Rada Miasta Sopotu przyjęła stosowną uchwałę już w lipcu, Gdańsk planuje podobną uchwałę podjąć w sierpniu.

Za 1 mln zł ma powstać studium wykonalności oraz raport oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko. Są one niezbędne, by móc starać się o pieniądze na tę inwestycję w ramach rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej TENT.

- To działania przedinwestycyjne, które musimy wykonać nim podejmiemy decyzję o tym, czy wydamy zdecydowanie większą kwotę na opracowanie projektu budowlanego - mówił na Pachołku Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Ale to, czy powstanie projekt budowlany, nie jest wcale pewne. Miasto bowiem wciąż nie podjęło ostatecznej decyzji, czy faktycznie będzie budowało Drogę Zieloną i ul. Nową Spacerową.

Warto zauważyć, że trzy dni temu, w publicznej dyskusji toczonej na swoim profilu facebookowym, Paweł Adamowicz przyznał, że "na tunel na razie nie mamy pieniędzy i nie mamy ich zaplanowanych". A jeżeli wzrośnie kwota wolna od podatku, co wpłynie na wysokość pobieranego przez państwo podatku PIT, który częściowo pozostaje w samorządach, to "jesli takie regulacje wejdą w życie, musimy w ogóle porzucić ten projekt".

Nic dziwnego, bo budowa tego połączenia jest ogromnie kosztowna. Nie tylko zakłada wydanie aż 1,98 mld zł, z czego sam tunel pod Pachołkiem pochłonąłby ok. 900 mln zł. Do tego doszłyby wielomilionowe coroczne wydatki na utrzymanie tunelu.

Prezydent Sopotu, Jacek Karnowski oraz prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz o woli współpracy miast w zakresie budowy nowego układu drogowego poinformowali podczas konferencji prasowej na wzgórzu Pachołek. Prezydent Sopotu, Jacek Karnowski oraz prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz o woli współpracy miast w zakresie budowy nowego układu drogowego poinformowali podczas konferencji prasowej na wzgórzu Pachołek.
- Gdybyśmy nic nie chcieli wybudować do 2020 r., to tunel jesteśmy w stanie zrealizować, ale mamy długą listę inwestycje z myślą o nowych środkach unijnych. Będziemy więc walczyć o jak najwyższy poziom dofinansowania [Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej - dop. red.]. Będzie to też duży test polityczny dla nowego rządu na to, czy będzie wspierał regiony, miasta, które mogą zagłosować inaczej niż większość parlamentarna - mówił w piątek Adamowicz.
Czytaj też: Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?

Zalety budowy nowego układu drogowego, w ocenie włodarzy miast. Komunikat rozdawany dziennikarzom podczas konferencji. Zalety budowy nowego układu drogowego, w ocenie włodarzy miast. Komunikat rozdawany dziennikarzom podczas konferencji.
Gdańsk i Sopot będą walczyć o prawie 1,7 mld zł dotacji. To 85 proc. kosztów inwestycji, czyli tyle, ile uzyskała Pomorska Kolej Metropolitalna.

Po cichu liczy się także, że budowa może być tańsza o ok. 200 mln zł, jeżeli w ewentualnym przetargu na roboty budowlane wystartuje firma, która wykorzysta znajdująca się w Gdańsku tarczę TBM, użytą do wiercenia tunelu pod Martwą Wisłą.

Czytaj też: Tunel pod Martwą Wisłą będzie otwarty po 1 kwietnia

Po wakacjach ma rozpocząć się debata z mieszkańcami na temat inwestycji, które mają być realizowane w Gdańsku w latach 2015-20. Niewykluczone więc, że sami mieszkańcy uznają koszty budowy nowego układu drogowego za zbyt wysokie i wówczas, zgodnie z ich wolą, do inwestycji nie dojdzie.

Czytaj też: Miasto promuje budowę Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem

- Powiązanie Drogi Zielonej z obwodnicą Trójmiasta pomoże nie tylko mieszkańcom Sopotu, ale także usprawni komunikację wewnątrz Gdańska - szczególnie ułatwi życie mieszkańcom Osowy i Oliwy - przekonuje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.
Na razie jedynym zrealizowanym odcinkiem Drogi Zielonej jest fragment między Ergo Areną a al. Grunwaldzką/al. Niepodległości. Na razie jedynym zrealizowanym odcinkiem Drogi Zielonej jest fragment między Ergo Areną a al. Grunwaldzką/al. Niepodległości.
W podobnym tonie wypowiada się też prezydent Gdańska.

- Innego rozwiązania technicznego nie ma. Przez wiele lat prowadziliśmy rozmaite studia, co zrobić, by odkorkować ul. Opata Jacka Rybińskiego zobacz na mapie Gdańska i uczynić ją bardziej drożną - aby poruszające się powoli samochody i autobusy nie zatruwały spalinami Oliwy. I to jest jedyne rozwiązanie, które będzie też korzystne dla Sopotu, bo cały ruch tranzytowy zostanie skanalizowany [przez tunel do obwodnicy - dop. red.], odciążając tym samym główny trakt komunikacyjny - zwraca uwagę Adamowicz.
Czytaj też: Jaka będzie Droga Zielona: miejska ulica czy szeroka arteria?

Ale na inwestycji skorzystają nie tylko gdańszczanie i sopocianie, ale przede wszystkim mieszkańcy podmiejskich gmin znajdujące się w pobliżu obwodnicy. Dzięki połączeniu ich mieszkańcy szybciej i łatwiej dotrą do centrum Trójmiasta. Mimo to, gminy ościenne nie będą partycypowały w kosztach przygotowawczych inwestycji.

Niewykluczone, że Gdynia wesprze budowę układu drogowego w zakresie przebudowy węzła z obwodnicą. Niewykluczone, że Gdynia wesprze budowę układu drogowego w zakresie przebudowy węzła z obwodnicą.
Wyjątkiem może być jednak Gdynia, w granicach której znajduje się częściowo węzeł z obwodnicą zobacz na mapie Gdańska, wymagający przebudowy.

- Jest wstępna deklaracja prezydenta Wojciecha Szczurka, że rozważy wkład finansowy w inwestycję. Jeżeli chodzi o inne gminy, w tym np. Chwaszczyno, to jest to tak podzielone, że to, co budujemy na swoim terenie, to finansujemy - wyjaśnia prezydent Sopotu.
Porównanie kosztów budowy Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem oraz innych inwestycji komunikacyjnych

Droga Zielona, Nowa Spacerowa i tunel pod Pachołkiem = 1,98 mld zł

- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska (bez węzła z obwodnicą) = ok. 149,2 mln zł,

- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska = ok. 158,3 mln zł,

- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska do Węzła Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) = ok. 885 mln zł,

- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska do Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska = ok. 168,6 mln zł,

- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (z węzłami) = ok. 183,1 mln zł,

- Aleja Havla zobacz na mapie Gdańska wraz z torowiskiem tramwajowym = ok. 110 mln zł,

- Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska = ok. 1,133 mld zł,

- Szacunkowy koszt realizacji tras: Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Politechnicznej, Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej oraz Nowej Świętokrzyskiej wraz z pełnym zakresem dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu każda oraz dwutorowej trasy tramwajowej z drogami rowerowymi i chodnikami = ok. 1,3 mld zł,

- Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (wraz z trzema przystankami w Gdyni) = 914,4 mln zł (netto),

- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo = ok. 8,6 mln zł,

- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM = ok. 17,8 mln zł

Opinie (231) 5 zablokowanych

  • Najpierw niech skończą jeden tunel

    ten pod Wisłą, a tu końca nie widać i coraz bardziej wątpliwe staje sie, że ten tunel kiedyś będzie otwarty.

    • 3 4

  • zara zara

    jak to Gdańsk i Sopot, a te rejestracje GWE, GA, GKA na Spacerowej to niby co? Zawala to całą ulicę. Do Chwaszczyna? przez Gdynię...kurna
    G i S mają wybulić kasę na drogę dla cebulaków? nołfiucze

    • 5 2

  • niech zrobią sondę między mieszkańcami (1)

    Ja nic takiego nie mówiłem że chcę!!! Jak zwykle,ktoś za mnie decyduje i potem moje pieniądze będzie wydawał,ja się nie zgadzam do cholery a jak ktoś ma jakiś problem to niech napisze do mnie...

    • 18 10

    • A ja chcę tej inwestycji. Też mieszkam w Gdańsku i co teraz? Słowo przeciwko słowu.

      • 1 1

  • Tekst dla obu aroganckich panów prezydentów: (1)

    Pompatyczna nasza cywilizacja jest nie tylko zbyt krucha, lecz wręcz ludobójcza. Każdy bowiem naród stojący na wyższym poziomie technicznym rozdyma u siebie molocha przemysłu, który pożera wszystko to, co warunkuje byt człowieka. Połyka glebę, lasy, dzikie zwierzęta, zatruwa wody, powietrze słowem niszczy z pośpiechem naturalne, biologiczne środowisko, w którym człowiek jedynie żyć może. Jeśli zginie flora i fauna, musi zginąć i człowiek.

    Ojciec A. Czesław Klimuszko - bioenergoterapeuta.

    • 13 1

    • To także dla tych panów:

      Ochrona środowiska, walka o zachowanie i nawet owocny rozwój ginących obecnie gatunków roślinnych i zwierzęcych, podyktowana jest przede wszystkim zrozumieniem, że niszczenie przyrody i płodów ewolucji to tworzenie próżni, która w końcu i w przyspieszonym tempie musiałaby wyssać nas samych, doprowadzić do zagłady i rozpylenia nas, naszego społeczeństwa, a z nim jego cywilizacji i kultury. Łuk można napinać jedynie do granic wytrzymałości jego materiału, środowisko dostosować do pewnego tylko stopnia, a potem jego reakcja staje się jednoznaczna i nieodwracalna.

      Olgierd Wołczek astronom

      • 0 0

  • Tunel pod Pachołkiem (7)

    Łabędzi śpiew PO w Trójmieście? A co będzie jak po 25 października Polacy odetną łeb? Co zrobią sierotki po PO w terenie? Uj, będzie się działo. Klecone na prędce koalicje odbiją się w województwie i gminach. Uj, będzie się działo.

    • 94 104

    • (2)

      nie Uj tylko Oj

      • 9 6

      • Uj, twoja gojowska kiepełe (1)

        niby taka wielka, a mała taka, jak nieprzymierzając, u mojej Salcie titsensphare. Ty nie zajmuj się grammatik, ty do Boga się módl. Ty wódke wypij, bo ona gojom rozume otwiera, a u ciebie zatwardzenie rozumu od 2007 występywa.

        • 8 19

        • 16:26

          14 Nie 6 Tak, to nie skala antysemityzmu jakby chciała Gazeta Wyborcza, to probierz głupoty elektoratu. Do grilla przygłupy i pifka. Tylko pozbierajcie po sobie ten chlew.

          • 3 1

    • "będzie się działo" - cały kraj stanie w rozwoju gdy PiS wejdzie

      "będzie się działo" - cały kraj stanie w rozwoju gdy PiS wejdzie.
      Po 2 latach ludzie się obudzą (mam nadzieję), ale upłynie wiele lat aby wrócić do stanu z 2015. Szkoda ,,,, jednak dla miłośników nowych kościołów dobra wiadomość - będzie więcej miejsc do łapania opłatków.
      .... 51% ciemnoty w tym kraju.....

      • 24 18

    • (1)

      A na pewno odetną łeb hydrze zwanej PO.Wszelkiej maści uczciwi inaczej popierający tę bandę już się boją.

      • 12 23

      • z tych uczciwych prawilnie i pisowo to

        najbardziej pani Milewska i pan Bierecki

        • 13 7

    • Jak Polacy wybiorą inaczej to Gdańsk ie dostanie złamanego grosza mając Bydynia z PO. A już na pewno jeśli będzie rządził PiS. Ja zagłosuję na ZL.

      • 5 8

  • Drogo (3)

    Strasznie droga ta inwestycja... Nie chce mi się wierzyć, że nie można tego zrobić taniej bez budowania tunelu... Gdzieś w okolicy musi być możliwość przejścia bez wiercenia...

    • 75 42

    • Była kiedyś alternatywna wersja zaproponowana przez BPBK (1)

      Wiązała się z kilkoma wyburzeniami na Czyżewskiego i jeśli dobrze pamiętam to sprzedaż terenów TVP zaprzepaściła realizację tego wariantu. Gdzieś powinien być jeszcze na trojmiasto.pl artykuł opisujący tamten projekt.
      Nawet licząc z poszerzeniem Spacerowej do 2x2, odszkodowaniami za domy i odkupieniem od prywatnego właściciela terenów to mówimy o najwyżej setkach milionów a nie miliardach.

      • 16 5

      • wyburzyc te zrujnowane domki pod Pacholkiem

        na Czyzewskiego i tamtedy puscic ulice, nastepnie skret w prawo i Nowa Opacka do Al Grunwaldzkiej.
        W ostatecznosci mozna podciac ten 1-2m Pacholka co to jakies Swiete Wzgorze jest?
        Wszystko razem (z wykupem terenu i domkow od prywatnych wlascicieli) kosztowaloby promil.
        Wtedy Opata mogloby byc deptakiem.

        • 8 7

    • Ul. Reja w. Sopocie

      • 9 5

  • NOWA KOŚCIUSZKI. !!!!

    a co z Nową Kościuszki (między RZECZPOSPOLITą a HALLERA), CICHO,ZDECHŁO . Skończcie co się zaczeło,Tunel pod M.Wisła tez już ma niezły poślizg.A jak się ma Droga Zielona do bliskich ujęć wody z których korzysta 30 % gdanszczan..

    • 4 2

  • tunel...

    a co z tunelem pod Bałtykiem do skandynawi..?

    • 4 2

  • Tylko co ten tunel zmieni??? (5)

    Bez tunelu przez Sopot i drogi czerwonej której mieszkańcy nie chcą ( i prawidłowo) nie ma ten tunel absolutnie żadnego sensu. I tak utkną na grunwaldzkiej

    Chyba że będzie robić za obwodnice obwodnicy przez zabianke przymorze i zaspe do krajowej na warszawe.
    Nie wspominając że odetnie się ludzi od terenów rekreacyjnych i pasa nadmorskiego. Coś genialnego ;)

    • 28 22

    • Droga czerwona jest w planie od 1955,bo dzisiaj to zaprzaństwo by się nawet nie domyśliło,że budować trzeba. (3)

      Czerwona droga to podstawa i każdy chce żeby powstała bo nawet system elektroniczny kierowania ruchem nie rozprowadzi pojazdów bez niej

      • 8 15

      • osobiście strzelę w łeb osobnika, który podpisze realizację tego poradzieckiego zamysłu (1)

        • 6 5

        • już dawno podpisano ale otym nikt wiedzieć nie musi

          • 0 1

      • ten wasz system elektroniczny to nic nie potrafi poza byciem kolejnym misiem

        • 3 1

    • taaak odetnie..i ludzie ktorzy nie zdarza stamtąd wyjsc beda jak simsy w basenie...

      Umecza sie utopią i zgina śmiercią tragiczną, bo zabrali im drabinkę!!!

      Zaiste okropne!!

      Słyszałeś o przejściach dla pieszych i rowerzystów moze??

      • 3 5

  • Ulica Reja

    Zawsze w tego typu pomysłach brakuje mi, że nikt nie pochyli się nad alternatywnym rozwiązaniem. Tunel pod Pachołkiem jest bardzo drogi w projektowaniu i budowie, ale koszty generuje także w czasie eksploatacji. 24h obsługa, utrzymanie całej maszynerii odpowiedzialnej za usunięcie spalin i coroczne bardzo drogie ubezpieczenie. Jest przecież w Sopocie ulica Reja, naturalna dolina którą można wykorzystać. Połączenie jej z drogą zieloną po jednej stronie i ulicą Spacerową na wysokości dawnego fotoradaru, byłoby na pewno o połowę tańsze i nie generowałby dużych kosztów w przyszłości.

    • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Stelvio to model z oferty którego producenta?

 

Najczęściej czytane