- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (62 opinie)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 3 Apel policji do kierowców aut i motocykli (71 opinii)
- 4 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (257 opinii)
- 5 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (359 opinii)
- 6 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (207 opinii)
Gdańsk i Sopot wciąż myślą o tunelu pod Pachołkiem
Na wieży widokowej na Pachołku prezydenci Gdańska i Sopotem przypomnieli, że będą wspólnie starali się o pieniądze na budowę Drogi Zielonej, ul. Nowej Spacerowej oraz tunelu pod Pachołkiem. Trzy dni temu Paweł Adamowicz przyznał publicznie, że nie ma pieniędzy na ten niezwykle kosztowny, bo warty prawie 2 mld zł, projekt.
Za 1 mln zł ma powstać studium wykonalności oraz raport oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko. Są one niezbędne, by móc starać się o pieniądze na tę inwestycję w ramach rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej TENT.
- To działania przedinwestycyjne, które musimy wykonać nim podejmiemy decyzję o tym, czy wydamy zdecydowanie większą kwotę na opracowanie projektu budowlanego - mówił na Pachołku Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Ale to, czy powstanie projekt budowlany, nie jest wcale pewne. Miasto bowiem wciąż nie podjęło ostatecznej decyzji, czy faktycznie będzie budowało Drogę Zieloną i ul. Nową Spacerową.
Warto zauważyć, że trzy dni temu, w publicznej dyskusji toczonej na swoim profilu facebookowym, Paweł Adamowicz przyznał, że "na tunel na razie nie mamy pieniędzy i nie mamy ich zaplanowanych". A jeżeli wzrośnie kwota wolna od podatku, co wpłynie na wysokość pobieranego przez państwo podatku PIT, który częściowo pozostaje w samorządach, to "jesli takie regulacje wejdą w życie, musimy w ogóle porzucić ten projekt".
Nic dziwnego, bo budowa tego połączenia jest ogromnie kosztowna. Nie tylko zakłada wydanie aż 1,98 mld zł, z czego sam tunel pod Pachołkiem pochłonąłby ok. 900 mln zł. Do tego doszłyby wielomilionowe coroczne wydatki na utrzymanie tunelu.
- Gdybyśmy nic nie chcieli wybudować do 2020 r., to tunel jesteśmy w stanie zrealizować, ale mamy długą listę inwestycje z myślą o nowych środkach unijnych. Będziemy więc walczyć o jak najwyższy poziom dofinansowania [Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej - dop. red.]. Będzie to też duży test polityczny dla nowego rządu na to, czy będzie wspierał regiony, miasta, które mogą zagłosować inaczej niż większość parlamentarna - mówił w piątek Adamowicz.
Czytaj też: Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?
Gdańsk i Sopot będą walczyć o prawie 1,7 mld zł dotacji. To 85 proc. kosztów inwestycji, czyli tyle, ile uzyskała Pomorska Kolej Metropolitalna.
Po cichu liczy się także, że budowa może być tańsza o ok. 200 mln zł, jeżeli w ewentualnym przetargu na roboty budowlane wystartuje firma, która wykorzysta znajdująca się w Gdańsku tarczę TBM, użytą do wiercenia tunelu pod Martwą Wisłą.
Czytaj też: Tunel pod Martwą Wisłą będzie otwarty po 1 kwietnia
Po wakacjach ma rozpocząć się debata z mieszkańcami na temat inwestycji, które mają być realizowane w Gdańsku w latach 2015-20. Niewykluczone więc, że sami mieszkańcy uznają koszty budowy nowego układu drogowego za zbyt wysokie i wówczas, zgodnie z ich wolą, do inwestycji nie dojdzie.
Czytaj też: Miasto promuje budowę Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem
- Powiązanie Drogi Zielonej z obwodnicą Trójmiasta pomoże nie tylko mieszkańcom Sopotu, ale także usprawni komunikację wewnątrz Gdańska - szczególnie ułatwi życie mieszkańcom Osowy i Oliwy - przekonuje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.
W podobnym tonie wypowiada się też prezydent Gdańska.
- Innego rozwiązania technicznego nie ma. Przez wiele lat prowadziliśmy rozmaite studia, co zrobić, by odkorkować ul. Opata Jacka Rybińskiego i uczynić ją bardziej drożną - aby poruszające się powoli samochody i autobusy nie zatruwały spalinami Oliwy. I to jest jedyne rozwiązanie, które będzie też korzystne dla Sopotu, bo cały ruch tranzytowy zostanie skanalizowany [przez tunel do obwodnicy - dop. red.], odciążając tym samym główny trakt komunikacyjny - zwraca uwagę Adamowicz.
Czytaj też: Jaka będzie Droga Zielona: miejska ulica czy szeroka arteria?
Ale na inwestycji skorzystają nie tylko gdańszczanie i sopocianie, ale przede wszystkim mieszkańcy podmiejskich gmin znajdujące się w pobliżu obwodnicy. Dzięki połączeniu ich mieszkańcy szybciej i łatwiej dotrą do centrum Trójmiasta. Mimo to, gminy ościenne nie będą partycypowały w kosztach przygotowawczych inwestycji.
Wyjątkiem może być jednak Gdynia, w granicach której znajduje się częściowo węzeł z obwodnicą , wymagający przebudowy.
- Jest wstępna deklaracja prezydenta Wojciecha Szczurka, że rozważy wkład finansowy w inwestycję. Jeżeli chodzi o inne gminy, w tym np. Chwaszczyno, to jest to tak podzielone, że to, co budujemy na swoim terenie, to finansujemy - wyjaśnia prezydent Sopotu.
Droga Zielona, Nowa Spacerowa i tunel pod Pachołkiem = 1,98 mld zł
- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej do ul. Otomińskiej (bez węzła z obwodnicą) = ok. 149,2 mln zł,
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej = ok. 158,3 mln zł,
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu do Węzła Marynarki Polskiej (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) = ok. 885 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową do Węzła Elbląska = ok. 168,6 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza do Węzła Ku Ujściu (z węzłami) = ok. 183,1 mln zł,
- Aleja Havla wraz z torowiskiem tramwajowym = ok. 110 mln zł,
- Południowa Obwodnica Gdańska = ok. 1,133 mld zł,
- Szacunkowy koszt realizacji tras: Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Politechnicznej, Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej oraz Nowej Świętokrzyskiej wraz z pełnym zakresem dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu każda oraz dwutorowej trasy tramwajowej z drogami rowerowymi i chodnikami = ok. 1,3 mld zł,
- Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (wraz z trzema przystankami w Gdyni) = 914,4 mln zł (netto),
- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo = ok. 8,6 mln zł,
- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM = ok. 17,8 mln zł
Opinie (231) 5 zablokowanych
-
2015-08-15 18:41
Najpierw niech skończą jeden tunel
ten pod Wisłą, a tu końca nie widać i coraz bardziej wątpliwe staje sie, że ten tunel kiedyś będzie otwarty.
- 3 4
-
2015-08-15 18:36
zara zara
jak to Gdańsk i Sopot, a te rejestracje GWE, GA, GKA na Spacerowej to niby co? Zawala to całą ulicę. Do Chwaszczyna? przez Gdynię...kurna
G i S mają wybulić kasę na drogę dla cebulaków? nołfiucze- 5 2
-
2015-08-14 22:59
niech zrobią sondę między mieszkańcami (1)
Ja nic takiego nie mówiłem że chcę!!! Jak zwykle,ktoś za mnie decyduje i potem moje pieniądze będzie wydawał,ja się nie zgadzam do cholery a jak ktoś ma jakiś problem to niech napisze do mnie...
- 18 10
-
2015-08-15 17:44
A ja chcę tej inwestycji. Też mieszkam w Gdańsku i co teraz? Słowo przeciwko słowu.
- 1 1
-
2015-08-15 07:12
Tekst dla obu aroganckich panów prezydentów: (1)
Pompatyczna nasza cywilizacja jest nie tylko zbyt krucha, lecz wręcz ludobójcza. Każdy bowiem naród stojący na wyższym poziomie technicznym rozdyma u siebie molocha przemysłu, który pożera wszystko to, co warunkuje byt człowieka. Połyka glebę, lasy, dzikie zwierzęta, zatruwa wody, powietrze słowem niszczy z pośpiechem naturalne, biologiczne środowisko, w którym człowiek jedynie żyć może. Jeśli zginie flora i fauna, musi zginąć i człowiek.
Ojciec A. Czesław Klimuszko - bioenergoterapeuta.- 13 1
-
2015-08-15 17:34
To także dla tych panów:
Ochrona środowiska, walka o zachowanie i nawet owocny rozwój ginących obecnie gatunków roślinnych i zwierzęcych, podyktowana jest przede wszystkim zrozumieniem, że niszczenie przyrody i płodów ewolucji to tworzenie próżni, która w końcu i w przyspieszonym tempie musiałaby wyssać nas samych, doprowadzić do zagłady i rozpylenia nas, naszego społeczeństwa, a z nim jego cywilizacji i kultury. Łuk można napinać jedynie do granic wytrzymałości jego materiału, środowisko dostosować do pewnego tylko stopnia, a potem jego reakcja staje się jednoznaczna i nieodwracalna.
Olgierd Wołczek astronom- 0 0
-
2015-08-14 21:42
Tunel pod Pachołkiem (7)
Łabędzi śpiew PO w Trójmieście? A co będzie jak po 25 października Polacy odetną łeb? Co zrobią sierotki po PO w terenie? Uj, będzie się działo. Klecone na prędce koalicje odbiją się w województwie i gminach. Uj, będzie się działo.
- 94 104
-
2015-08-14 21:43
(2)
nie Uj tylko Oj
- 9 6
-
2015-08-14 22:12
Uj, twoja gojowska kiepełe (1)
niby taka wielka, a mała taka, jak nieprzymierzając, u mojej Salcie titsensphare. Ty nie zajmuj się grammatik, ty do Boga się módl. Ty wódke wypij, bo ona gojom rozume otwiera, a u ciebie zatwardzenie rozumu od 2007 występywa.
- 8 19
-
2015-08-15 16:29
16:26
14 Nie 6 Tak, to nie skala antysemityzmu jakby chciała Gazeta Wyborcza, to probierz głupoty elektoratu. Do grilla przygłupy i pifka. Tylko pozbierajcie po sobie ten chlew.
- 3 1
-
2015-08-15 08:05
"będzie się działo" - cały kraj stanie w rozwoju gdy PiS wejdzie
"będzie się działo" - cały kraj stanie w rozwoju gdy PiS wejdzie.
Po 2 latach ludzie się obudzą (mam nadzieję), ale upłynie wiele lat aby wrócić do stanu z 2015. Szkoda ,,,, jednak dla miłośników nowych kościołów dobra wiadomość - będzie więcej miejsc do łapania opłatków.
.... 51% ciemnoty w tym kraju.....- 24 18
-
2015-08-14 22:14
(1)
A na pewno odetną łeb hydrze zwanej PO.Wszelkiej maści uczciwi inaczej popierający tę bandę już się boją.
- 12 23
-
2015-08-14 22:58
z tych uczciwych prawilnie i pisowo to
najbardziej pani Milewska i pan Bierecki
- 13 7
-
2015-08-14 22:56
Jak Polacy wybiorą inaczej to Gdańsk ie dostanie złamanego grosza mając Bydynia z PO. A już na pewno jeśli będzie rządził PiS. Ja zagłosuję na ZL.
- 5 8
-
2015-08-14 21:42
Drogo (3)
Strasznie droga ta inwestycja... Nie chce mi się wierzyć, że nie można tego zrobić taniej bez budowania tunelu... Gdzieś w okolicy musi być możliwość przejścia bez wiercenia...
- 75 42
-
2015-08-14 22:58
Była kiedyś alternatywna wersja zaproponowana przez BPBK (1)
Wiązała się z kilkoma wyburzeniami na Czyżewskiego i jeśli dobrze pamiętam to sprzedaż terenów TVP zaprzepaściła realizację tego wariantu. Gdzieś powinien być jeszcze na trojmiasto.pl artykuł opisujący tamten projekt.
Nawet licząc z poszerzeniem Spacerowej do 2x2, odszkodowaniami za domy i odkupieniem od prywatnego właściciela terenów to mówimy o najwyżej setkach milionów a nie miliardach.- 16 5
-
2015-08-15 16:13
wyburzyc te zrujnowane domki pod Pacholkiem
na Czyzewskiego i tamtedy puscic ulice, nastepnie skret w prawo i Nowa Opacka do Al Grunwaldzkiej.
W ostatecznosci mozna podciac ten 1-2m Pacholka co to jakies Swiete Wzgorze jest?
Wszystko razem (z wykupem terenu i domkow od prywatnych wlascicieli) kosztowaloby promil.
Wtedy Opata mogloby byc deptakiem.- 8 7
-
2015-08-15 07:00
Ul. Reja w. Sopocie
- 9 5
-
2015-08-15 16:10
NOWA KOŚCIUSZKI. !!!!
a co z Nową Kościuszki (między RZECZPOSPOLITą a HALLERA), CICHO,ZDECHŁO . Skończcie co się zaczeło,Tunel pod M.Wisła tez już ma niezły poślizg.A jak się ma Droga Zielona do bliskich ujęć wody z których korzysta 30 % gdanszczan..
- 4 2
-
2015-08-15 15:19
tunel...
a co z tunelem pod Bałtykiem do skandynawi..?
- 4 2
-
2015-08-14 22:23
Tylko co ten tunel zmieni??? (5)
Bez tunelu przez Sopot i drogi czerwonej której mieszkańcy nie chcą ( i prawidłowo) nie ma ten tunel absolutnie żadnego sensu. I tak utkną na grunwaldzkiej
Chyba że będzie robić za obwodnice obwodnicy przez zabianke przymorze i zaspe do krajowej na warszawe.
Nie wspominając że odetnie się ludzi od terenów rekreacyjnych i pasa nadmorskiego. Coś genialnego ;)- 28 22
-
2015-08-14 22:32
Droga czerwona jest w planie od 1955,bo dzisiaj to zaprzaństwo by się nawet nie domyśliło,że budować trzeba. (3)
Czerwona droga to podstawa i każdy chce żeby powstała bo nawet system elektroniczny kierowania ruchem nie rozprowadzi pojazdów bez niej
- 8 15
-
2015-08-14 23:42
osobiście strzelę w łeb osobnika, który podpisze realizację tego poradzieckiego zamysłu (1)
- 6 5
-
2015-08-15 14:43
już dawno podpisano ale otym nikt wiedzieć nie musi
- 0 1
-
2015-08-15 09:04
ten wasz system elektroniczny to nic nie potrafi poza byciem kolejnym misiem
- 3 1
-
2015-08-15 10:49
taaak odetnie..i ludzie ktorzy nie zdarza stamtąd wyjsc beda jak simsy w basenie...
Umecza sie utopią i zgina śmiercią tragiczną, bo zabrali im drabinkę!!!
Zaiste okropne!!
Słyszałeś o przejściach dla pieszych i rowerzystów moze??- 3 5
-
2015-08-15 14:13
Ulica Reja
Zawsze w tego typu pomysłach brakuje mi, że nikt nie pochyli się nad alternatywnym rozwiązaniem. Tunel pod Pachołkiem jest bardzo drogi w projektowaniu i budowie, ale koszty generuje także w czasie eksploatacji. 24h obsługa, utrzymanie całej maszynerii odpowiedzialnej za usunięcie spalin i coroczne bardzo drogie ubezpieczenie. Jest przecież w Sopocie ulica Reja, naturalna dolina którą można wykorzystać. Połączenie jej z drogą zieloną po jednej stronie i ulicą Spacerową na wysokości dawnego fotoradaru, byłoby na pewno o połowę tańsze i nie generowałby dużych kosztów w przyszłości.
- 7 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.