• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk najmniej zakorkowanym dużym miastem w Polsce

Maciej Naskręt
6 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Korki w Gdańsku to dla wielu kierowców codzienność, ale zdaniem ekspertów są one mniej dolegliwe. Korki w Gdańsku to dla wielu kierowców codzienność, ale zdaniem ekspertów są one mniej dolegliwe.

W Gdańsku kierowcy tracą najmniej czasu i pieniędzy stojąc w ulicznych korkach w porównaniu z innymi dużymi miastami Polski. Dziennie kierujący pojazdami marnują 14 minut, co w przeliczeniu na pieniądze daje miesięcznie 202 zł straty.



Jak często stoisz w korkach w Gdańsku?

Jak informowaliśmy wczoraj w Trójmieście są duże kłopoty z uruchomieniem systemu Tristar, ale specjaliści z Deloitte Consulting przekonują, że mimo to sytuacja na drogach Gdańska i tak poprawiła się w 2014 r. względem 2011 r.

Czas spędzony w korkach nie jest wykorzystywany produktywnie, gdyż można byłoby go przeznaczyć na pracę lub odpoczynek. Z ekonomicznego punktu widzenia jest to więc strata, której rozmiar można oszacować jako koszt utraconych korzyści.

Pracujący kierowcy w siedmiu największych miastach Polski - Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Krakowie, Katowicach, Poznaniu i Gdańsku - tracili w korkach w 2014 r. średnio 13,7 mln zł dziennie, czyli prawie 301 mln zł miesięcznie i ponad 3,6 mld zł rocznie. W porównaniu z ubiegłoroczną edycją badania jest to pogorszenie o ponad 5 proc. Koszt korków na statystycznego kierowcę wynosił 3034 zł, co stanowiło średnio 68 proc. miesięcznej pensji.

Według autorów najnowszego "Raportu" miastem o najmniejszej liczbie korków jest obecnie Gdańsk (czas tracony w korkach wynosi 14 minut i 46 sekund dziennie), co jest spadkiem o ponad 6 minut, a w skali miesiąca blisko dwóch godzin - jest to największy odnotowany spadek czasu w korkach w polskich miastach w ciągu czterech lat.

Oznacza to, że w Gdańsku stanie w korkach kosztuje nas 202 zł miesięcznie. To oznacza, że w ciągu roku tracimy pół średniej miesięcznej pensji, która w Gdańsku zdaniem analityków wynosi nieco ponad 4,8 tys. zł.

  • Eksperci odnotowali w październiu 2014 r. tylko sześć wąski gardeł.
  • W 2011 r. kierowcom utrudniało jazdę 11 "wąskich gardeł".
  • Poszczególne wąskie gardła na mapie Gdańska.
Autorzy "Raportu" zwracają też uwagę, że niezmiennym problemem miast są wąskie gardła komunikacyjne. Tegoroczny raport analizując wąskie gardła, porównuje je również do stanu z 2011 roku. Rozwiązanie problemu wąskich gardeł mogłoby przynieść skokową poprawę przejezdności nie tylko dla większego rejonu, ale i całego miasta. - Warto także zauważyć, że Gdańsk znacząco ograniczył liczbę wąskich gardeł, doganiając pod tym względem lidera poprzednich rankingów, czyli Katowice - czytamy w "Raporcie".

- Na poprawę sytuacji kierowców w naszym mieście istotny wpływ miało konsekwentne łączenie różnych form komunikacji (drogi, szyny, rowery, piesi) i współdziałanie gminy, samorządu województwa, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz inwestorów prywatnych. Nie bez znaczenia są także inwestycje we wspólne przystanki autobusowe, tramwajowe i kolejowe, budowa parkingów park&ride oraz bike&ride, dróg rowerowych czy też położenie nacisku na rozwój transportu zbiorowego i wyprowadzanie tranzytu z centrum miasta - komentuje wyniki raportu Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.

Na drugim miejscu zestawienia znalazł się Kraków, na trzecim zaś Warszawa. "Raport o korkach" powstał w oparciu o badanie Korkometr zrealizowane przez serwis Targeo.pl i AutoMapę bazując na rzeczywistych pomiarach prędkości. Dla każdego miasta wyliczono wskaźniki opóźnień, pokazujące o ile korki wydłużają czas potrzebny kierowcom na dotarcie do miejsca docelowego.

Roczne koszty korków na kierowcę w zł | Create infographics

Szczegółowy raport Deloitte Polska na temat korków w największych siedmiu miastach.

Miejsca

Opinie (322) ponad 20 zablokowanych

  • A na którym miejscu jest Gdynia bo coś jej nie widać? (1)

    Aaa, pewnie będzie w raporcie razem z Gliwicami, Radomiem, Kielcami, Częstochową i innymi tego typu "metropoliami" ;)

    • 10 0

    • W Gdyni są większe korki niż w Gdańsku

      • 3 1

  • bo kazdy wieśniak musi jechać nawet do kibla (3)

    zakonczcie płacze i do skm, marsz, jelopy, mam auto i tylko do pracy służy

    • 16 8

    • Masz auto i tylko do pracy służy? (2)

      Szerloku drogi, tym korkującym miasto też ono służy do dojazdów do pracy...

      • 1 6

      • również na odległość poniżej 3 kilometrów? (1)

        znam gościa, który dojeżdżał do gdyńskiego urzędu miasta samochodem z odległości 850 metrów. Zrezygnował dopiero po wprowadzeniu opłat za parkowanie i chwalił się swoją zmyślnością. Oby było takich więcej.

        • 5 1

        • w mojej firmie podobnie

          • 0 0

  • ile (7)

    jest zarejestrowanych samochodów w Trójmieście?

    • 2 0

    • (4)

      524 samochody osobowe na 1000 mieszkańców, dane za 2013 r.

      • 3 0

      • (3)

        Dodam, że to dane dla Gdańska, wszystkich zarejestrowanych pojazdów jest 647, w Sopocie jest 1188 (w tym 919 osobowych), w Gdyni odpowiednio 676 pojazdów na 1000 mieszkańców (w tym 522 osobowe).

        • 2 0

        • w Berlinie 330 na 1000 mieszkańców (1)

          bo tam za parkowanie samochodu się płaci, a berlińczycy umieją liczyć pieniądze

          • 6 0

          • no i jest zakaz wjazd trucicieli do centrum EURO V górą!

            u nas jakby wprowadzić takie obostrzenia to 70% samochodów musiałaby zostać za rogatkami miasta

            • 5 0

        • Patrząc po ilosci rejestracji ze Słoikowa to po miejście jeździ jakieś 1200 na 1000 mieszkańców.

          • 6 0

    • na 1000 mieszkańców więcej niż w Berlinie

      i to już dobre parę lat tak to wygląda - w innych miastach polskich jeszcze gorzej.

      • 1 4

    • gonimy Sopot a w Sopocie więcej niż mieszkańców

      • 2 3

  • To dzięki rowerzystom! (4)

    tak skutecznie odciązają ulice

    • 16 8

    • GRZELAK JUŻ SIĘ PREZENYUJE ? (1)

      • 2 6

      • nie masz pomysłów merytorycznych, to trollujesz personalnie?

        • 4 1

    • ;)

      myślę, że trochę przeceniasz ich wkład, ale jako kierowca samochodu bardzo się cieszę z rosnącej popularności komunikacji miejskiej oraz rowerowej! Sam póki co nie mogę poruszać się rowerem w codziennej komunikacji, ale cieszę się że inni którzy mogą, to robią. Dzięki temu na pewno jest trochę mniej aut.

      • 9 2

    • uwzględnij również rowerzystów korzystających z wariantu rower + SKM

      ci jeszcze bardziej odciążają ulice

      • 7 2

  • (4)

    Jest sposob aby calkowicie zlikwidowac korki. Trzeba tylko zlikwidowac ulice, te elementy infrastruktury, ktore potwornym sznytem tna tkanke miejska. Tworza sie getta i miasto umiera. Jak Detroit.

    • 3 11

    • uwaga na trolla pracowicie kradnącego nicki (3)

      • 2 2

      • (1)

        Prezentujesz kiepski sposob negowania fundamentalnych wartosci zawartych w elementarzu polityki komunikacyjnej a szczegolnie prawd objawionych w rozdziale pt, kierunek szacunek.
        Miasto dla rowerzystow a nie dla ludzi!

        • 2 5

        • miasto dla ludzi, nie głównie dla samochodów

          internet nie dla trolli

          • 2 2

      • Niech kradnie na zdrowie

        Swoimi objawami pozytywnymi tylko ładnie podkreśla bezsens pedalarskich schematów myślowych...

        • 3 5

  • Ankieta (1)

    Nie stoję w korkach, jeżdżę rowerem.

    • 11 6

    • taka opcja powinna się pojawić w ankiecie

      można dodać: nie stoję w korkach, jeżdżę rowerem i korzystam z SKM

      • 2 1

  • Porównując z innymi dużymi miastami w PL, (3)

    w Gdańsku jezdzi się całkiem niezle. Jednak cztero i sześciopasmowe drogi zdają egzamin. Nadal niestety niektóre skrzyżowania tych dróg budowane są CAŁKOWICIE NIEFACHOWO i stąd te korki. Nie oszukujmy się-aut nie ubędzie,jednak przeliczanie korków na pieniądze W TEN SPOSÓB jest bezsensowne. Można ewentualnie liczyć koszty spalonego paliwa dla aut stojących w korkach. A narzekającym kierowcom proponuję poranną przejażdżkę po Szczecinie (dziwne,że nie ma go w rankingu) ,o Warszawie nie wspomnę.

    • 12 6

    • pojedź do Houston lub do Los Angeles. (2)

      tam mają cztero i sześcio pasmowe autostrady i tracą w korkach większy procent PKB niż w Polsce. Aut może ubyć, gdy kierowców obciąży się kosztami korzystania z przestrzeni do parkowania w centrum miasta i zastosuje się inne rozwiązania zarządzania popytem na transport, zgodne z zasadami sprawiedliwości i efektywności ekonomicznej.

      • 9 6

      • (1)

        I koniecznie z zasadami elementarza polityki komunikacyjnej. Rozdzial pt. Kierunek szacunek

        • 3 3

        • przestań trollu kraść nicki

          ciągle tkwisz na poziomie elementarza?

          • 1 1

  • (1)

    Panie Macieju, prosimy o kolejny reportaż z remontowanej drogi na Stogi. Czy koncepcje przystanków na Przeróbce się zmieniły, bo coś tak wygląda. Czyżby samochody miały śmigać po płytkach chodnikowych? Czy terminy nie są zagrożone, bo Most Siennicki na razie jest rozgrzebany totalnie.

    • 0 7

    • tramwaje już jeżdżą

      • 1 0

  • ciekawe (5)

    Skąd oni wzięli średnią pensje w Gdańsku? Ja od 10 lat pracując w remontowej gdzie ponoć stoczniowcy zarabiają najwięcej bo piją ( taka opinia społeczeństw). Zarabiam średnio 2500 pln. A ogólnie cały ten artykuł jest do du.y. Pozdrawiam.

    • 10 15

    • Ale się naćpałeś. Dobrze, że rozróżniłeś literki na klawiaturze.

      • 1 0

    • to zmień pracę (2)

      bo tyle to ja na trzymiesięcznym okresie próbnym dostawałem

      • 6 2

      • Myślisz że dostanę wiecej gdzie indziej jako cieć na bramie? (1)

        • 6 1

        • Moze dostaniesz wiecej jako Ojciec Pio

          • 4 0

    • No ja pracuje też w Remontowej i nie wiem jakim lebiegą musisz być żeby dostawać 2500zł, nie znam nikogo w mojej brygadzie ani wydziale żeby zarabiał poniżej 3000zł. Podejrzewam że Remontową to ty na obrazku widziałaś.

      • 11 2

  • zazkaz (6)

    proponuje zakazać poruszania się po mieście samochodom z rejestracjami NE CW NOL ITD. przyjezdzaja takie sloiki prace zabierać za marne grosze i do tego jeszcze korki stwarzają...

    • 7 19

    • (2)

      Skończ szkołę to i praca lepsza się znajdzie...

      • 2 1

      • na wsi lepiej uczą ....? (1)

        • 1 0

        • Widocznie tak

          skoro kolesie w NOL-ach odbierają robotę rodowitym gdańszczanom od 50-ciu pokoleń.

          • 1 1

    • A ty oczywiście jesteś Gdańszczaninem z dziada-pradziada

      • 3 0

    • rety co za debil... pouczyc sie ekonomii a potem do zarzadzania sie pchac

      • 2 1

    • jakbyś umiał pracować to by Ci nikt pracy nie zabrał

      • 10 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

CityMotors to trójmiejski przedstawiciel marki:

 

Najczęściej czytane