• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk najmniej zakorkowanym dużym miastem w Polsce

Maciej Naskręt
6 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Korki w Gdańsku to dla wielu kierowców codzienność, ale zdaniem ekspertów są one mniej dolegliwe. Korki w Gdańsku to dla wielu kierowców codzienność, ale zdaniem ekspertów są one mniej dolegliwe.

W Gdańsku kierowcy tracą najmniej czasu i pieniędzy stojąc w ulicznych korkach w porównaniu z innymi dużymi miastami Polski. Dziennie kierujący pojazdami marnują 14 minut, co w przeliczeniu na pieniądze daje miesięcznie 202 zł straty.



Jak często stoisz w korkach w Gdańsku?

Jak informowaliśmy wczoraj w Trójmieście są duże kłopoty z uruchomieniem systemu Tristar, ale specjaliści z Deloitte Consulting przekonują, że mimo to sytuacja na drogach Gdańska i tak poprawiła się w 2014 r. względem 2011 r.

Czas spędzony w korkach nie jest wykorzystywany produktywnie, gdyż można byłoby go przeznaczyć na pracę lub odpoczynek. Z ekonomicznego punktu widzenia jest to więc strata, której rozmiar można oszacować jako koszt utraconych korzyści.

Pracujący kierowcy w siedmiu największych miastach Polski - Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Krakowie, Katowicach, Poznaniu i Gdańsku - tracili w korkach w 2014 r. średnio 13,7 mln zł dziennie, czyli prawie 301 mln zł miesięcznie i ponad 3,6 mld zł rocznie. W porównaniu z ubiegłoroczną edycją badania jest to pogorszenie o ponad 5 proc. Koszt korków na statystycznego kierowcę wynosił 3034 zł, co stanowiło średnio 68 proc. miesięcznej pensji.

Według autorów najnowszego "Raportu" miastem o najmniejszej liczbie korków jest obecnie Gdańsk (czas tracony w korkach wynosi 14 minut i 46 sekund dziennie), co jest spadkiem o ponad 6 minut, a w skali miesiąca blisko dwóch godzin - jest to największy odnotowany spadek czasu w korkach w polskich miastach w ciągu czterech lat.

Oznacza to, że w Gdańsku stanie w korkach kosztuje nas 202 zł miesięcznie. To oznacza, że w ciągu roku tracimy pół średniej miesięcznej pensji, która w Gdańsku zdaniem analityków wynosi nieco ponad 4,8 tys. zł.

  • Eksperci odnotowali w październiu 2014 r. tylko sześć wąski gardeł.
  • W 2011 r. kierowcom utrudniało jazdę 11 "wąskich gardeł".
  • Poszczególne wąskie gardła na mapie Gdańska.
Autorzy "Raportu" zwracają też uwagę, że niezmiennym problemem miast są wąskie gardła komunikacyjne. Tegoroczny raport analizując wąskie gardła, porównuje je również do stanu z 2011 roku. Rozwiązanie problemu wąskich gardeł mogłoby przynieść skokową poprawę przejezdności nie tylko dla większego rejonu, ale i całego miasta. - Warto także zauważyć, że Gdańsk znacząco ograniczył liczbę wąskich gardeł, doganiając pod tym względem lidera poprzednich rankingów, czyli Katowice - czytamy w "Raporcie".

- Na poprawę sytuacji kierowców w naszym mieście istotny wpływ miało konsekwentne łączenie różnych form komunikacji (drogi, szyny, rowery, piesi) i współdziałanie gminy, samorządu województwa, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz inwestorów prywatnych. Nie bez znaczenia są także inwestycje we wspólne przystanki autobusowe, tramwajowe i kolejowe, budowa parkingów park&ride oraz bike&ride, dróg rowerowych czy też położenie nacisku na rozwój transportu zbiorowego i wyprowadzanie tranzytu z centrum miasta - komentuje wyniki raportu Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.

Na drugim miejscu zestawienia znalazł się Kraków, na trzecim zaś Warszawa. "Raport o korkach" powstał w oparciu o badanie Korkometr zrealizowane przez serwis Targeo.pl i AutoMapę bazując na rzeczywistych pomiarach prędkości. Dla każdego miasta wyliczono wskaźniki opóźnień, pokazujące o ile korki wydłużają czas potrzebny kierowcom na dotarcie do miejsca docelowego.

Roczne koszty korków na kierowcę w zł | Create infographics

Szczegółowy raport Deloitte Polska na temat korków w największych siedmiu miastach.

Miejsca

Opinie (322) ponad 20 zablokowanych

  • Taka prawda (10)

    Jeździ się nieźle na tle innych miast. To dobrze.

    • 99 17

    • a czy Gdańsk nie jest (5)

      przypadkiem najmniejszym z tych miast? Jeśli tak, to wynik jest logiczny. Jeśli miasta nie są zbliżone wielkością - wynik nie jest miarodajny.

      • 4 15

      • (2)

        Nie jest, chociażby Katowice są mniejsze.

        • 15 1

        • Katowice same tak, ale cała aglomeracja (1)

          (sosnowiec, chorzów, zabrze, dąbrowa górnicza itp.) jest dużo większa

          • 4 2

          • Ale wtedy licz u nas Gdańsk z gdynią, Wejcherowem itd.

            • 0 0

      • (1)

        Gdyby miasta miały być zbliżone wielkością, to w żadnym z rankingów nie mogłaby figurować Warszawa, gdyż jest ponad dwukrotnie większa od drugiego pod względem wielkości Krakowa.
        A jak ktoś wspomniał, to Gdańsk nie jest najmniejszym miastem w tym zestawieniu. Poza tym po Gdańsku jeżdżą też mieszkańcy Sopotu i Gdyni.

        • 11 1

        • a po Katowicach mieszkańcy Rudy Śląskiej, Chorzowa, Bytomia, Zabrza, Gliwic, Mysłowic, Śiemianowic,

          Dąbrowy Górniczej, Tychów, Mikołowa...

          • 1 1

    • Gdyby nie sieć tramwajów na osobnych torowiskach i SKM to byłoby dużo gorzej (2)

      Szkoda, że raport pisali "specjaliści" którzy nie zastanawiają się nad pośrednim wpływem jakości systemów komunikacji szynowej i rowerowej na poziom korków w omawianych miastach. Analiza wpływu buspasów jednoznacznie pokazuje, że trzeba ich sieć rozszerzać, z korzyścią również dla korzystających z samochodów.

      • 7 7

      • No ale po to jest ta sieć tramwajów i SKM aby było lepiej, więc co się plujesz?

        • 11 0

      • a po co gdybać co by było? liczy się sytuacja jaka jest. i cóż w tym dziwnego że komunikacja zbiorowa rozładowuje korki? przecież właśnie po to się ją rozwija

        • 11 1

    • Anko- czy ty aby dobrze się czujesz?czy siedzisz u UM?

      • 3 20

  • Dlaczego drożeje paliwo?

    Przy okazji korków wypada zauważyć o zmowie cenowej producentów paliwa.Ropa nie drożeje a paliwa tak.Jaki to piękny kraj ta nasza Polska.

    • 0 0

  • Kto k...wa zarabia niecałe 4500 zł na miesiąc? (6)

    "Koszt korków na statystycznego kierowcę wynosił 3034 zł, co stanowiło średnio 68 proc. miesięcznej pensji"

    • 0 3

    • (5)

      Całkiem sporo ludzi, którzy coś potrafią, nie mierz wszystkich swoją miarą.

      • 1 0

      • Potrafią... (4)

        ...ale dorabiać się cudzym kosztem i masz rację - jest ich całkiem sporo. Ja jestem po prostu uczciwy.

        • 0 4

        • (1)

          Wyemigruj do Korei Północnej, tam wszyscy (poza aparatem władzy) mają po równo, dla ciebie raj, nie bolszewiku jeden?

          • 0 0

          • kapitalisto

            Lepiej być wykorzystywany przez władzę, niż przez prywaciarzy. To bardziej godne.

            • 0 0

        • (1)

          Jakim cudzym kosztem debilu? Czy dla ciebie każdy, kto zarabia więcej od ciebie jest złodziejem? Jest mnóstwo ludzi, którzy zarabiają dobrze dzięki swojej pracowitości, wykształceniu i inteligencji i robią to w sposób uczciwy. To, że ty nie posiadasz żadnej z tych cech nie oznacza, że każdy tak ma.

          • 3 0

          • coś takiego

            Powiedz mi w jakiej firmie, to też tam zatrudnię się. Naprawdę jesteś aż tak zarąbisty?

            • 0 0

  • Budujcie tory i buspasy z szybkimi i częstymi połączeniami a nie szerokie aleje. (20)

    Dla aut korkujących miasto. Teraz jadąc do Sopotu zawsze wybiorę auto bo jest taniej i szybciej.

    • 102 57

    • najważniejsze są ścieżki rowerowe (13)

      prosimy o więcej w imieniu Gdańśkiego klubu roweżystów

      • 19 55

      • roweŻysto (12)

        trzeba się było óczyć to byś miał samochód

        • 40 35

        • przecież to troll nieudolnie próbujący ośmieszyć rowerzystów (11)

          • 48 9

          • rowerzyści sami się najlepiej ośmieszą (2)

            • 10 11

            • wyśmiewacze rowerzystów już się ośmieszają (1)

              i tracą zdrowie swoje i swoich dzieci dowożonych do szkół i przedszkoli

              • 6 9

              • uspokój się, czemu jesteś agresywny

                miasta nie są i nie będą dla rowerów,
                to po prostu nie działa w każdym klimacie
                i w każdym mieście,
                to nie ma sensu ani logicznego uzasadnienia,
                to się nie kalkuluje,

                rower to jest zabawka
                rower może być środkiem transporu w ekstremalnych przypadkach

                nikt nie będzie budował infrastruktury rekreacyjnej
                kiedy mamy poważniejsze wydatki np. autostrady, ronda,
                PKM itp

                • 1 1

          • a jaki troll wpadł na pomysł Tristara, skoro Gdańsk nie ma problemów z korkami? (7)

            • 20 6

            • (5)

              taki sam jak ten co ubezpiecza mieszkanie mimo iż nie ma problemu z pożarami

              • 28 3

              • porównanie z d... wzięte (4)

                Tristar w kontekście mieszkania, to jest jak instalowanie rekuperatora, gdy zwykła (grawitacyjna) cyrkulacja powietrza funkcjonuje dobrze
                ---
                poza tym... ty wierzysz, że Tristar pomoże na korki??? no gratuluję optymizmu

                • 9 5

              • Grtuluję znajomości tematu. (3)

                Zwłaszcza nie odróżniania rekuperatora od wentylatora.

                • 4 1

              • (1)

                Zwłaszcza nie odróżnia... Zwłaszcza to ksywa jakiegoś kumpla? :)

                • 1 1

              • gołąb siada na dachu a zwłaszcza na parapecie

                taka to jest zwłaszcza,
                typowa miejska....

                • 0 0

              • Ok zamuliłem, katarek. Sorki:)

                • 0 1

            • miałby, gdyby nie tristar

              • 3 0

    • tory są już zbudowane (4)

      warto zwiększyć częstotliwość SKM i poprawić warunki dojścia pieszych do peronów: dlaczego nie zbudowano dojścia pieszych do przystanku Gdańsk Śródmieście od strony ulicy Toruńskiej? dlaczego nie planuje się budowy dojścia do peronu SKM w Oliwie od strony ulicy Śląskiej/ Droszyńskiego?

      • 26 4

      • dojście jest wybudowane.. (3)

        Ten słynny tunel co wszyscy się bulwersują że pieszych pod ziemie znowu sprowadzają...
        Tylko ze będzie on jeszcze zamknięty bo budują ta galerię w centrum i przebudują wszystko dookoła...

        • 5 1

        • Też się zastanawiam (2)

          czemu miłośnicy uwalniania Podwala nie protestują przeciwko tunelom pieszym pod torami kolejowymi? Czy LK 201 nie jest już krwawym sznytem na obliczu miasta, który należałoby przerobić (zwęzić do dwóch torów i puścić pieszych w poprzek na poziomie torowiska)?

          • 7 6

          • ruch kolejowy ma inny charakter niż drogowy

            tam przejścia pod/nad torami są złem koniecznym. E-65 oraz LK250 są na tyle dobrze poprowadzone, że nie ma z nimi problemów.

            • 2 0

          • lepiej budować tunele pod torami niż kładki nad torami

            pociąg SKM się nie zatrzyma jak się pieszy pojawi na torach, kierowca samochodu jadący zgodnie z przepisami (traktujący ograniczenie do 50 km/h poważnie, a nie jako dolną granicę dopuszczalnej prędkości) przepuści pieszego zwalniając lub zatrzymując się przed przejściem na poziomie jezdni. Skądinąd warto, byś wiedział, że jak obrażasz inaczej myślących to znaczy że masz problem. Widzę też, że zmieniłeś sposób kradnięcia nicków, ale żółć płynie jak płynęła.

            • 5 4

    • Dziekujemy Ci

      Dr Oetker

      • 4 0

  • Tristal nie zadziałał to uspokajają. (2)

    • 0 4

    • Tristar dziala juz

      • 0 0

    • Już działa - a to, że jest lepiej to jego efekty. Fakt, że informacja w 21 wieku to podstawa - szkoda tylko, że pan redaktor jest kiepsko poinformowany.

      • 1 0

  • zdaniem "fachowców" TRISTAR miał usprawniać, a nie dezaronizować ruch samochodowy (4)

    Jak powstanie to będzie to samo co z windami na peronach skm i korki się nie zmniejszą

    • 6 6

    • Gdanszczaninie ty zawsze na wszystko narzekasz. Tristar juz dziala. Zauwaz ze na glownym ciagu gdzie on dziala jezdzi sie plynniej i nie jest wymieniany w powyzszych zakorkowanych zestawieniach

      • 0 0

    • Już powstał - dlatego właśnie Gdańsk to miasto, w którym da się jeździć samochodem a nie spędzać długie godziny w zatorach. Brak informacji nie uprawnia do tego typu komentarzy.

      • 1 0

    • tristar nic nie da

      ludzie którzy do tej pory się jeszcze łudzą że to coś da, są zwyczajnie naiwni. W całym tym przedsięwzięciu chodziło tylko o to, żeby wydać pieniądze unijne, dać zarobić jednej niekompetentnej z resztą firmie (poczytajcie se o nich), oraz obsadzić nowych urzędników - niby do obsługi tego systemu, tworząc tym samym nowe stanowiska dyrektorskie i kierownicze dla dzieci naszych polityków.
      Nie chce mi się teraz szukać, ale na trójmiasto.pl był artykuł, w którym gość od tristara wprost napisał, że "na duże korki tristar i tak nie pomoże"... to ja się pytam, na co on pomoże? Na małe koreczki?Z resztą co to takiego jest mały korek i czy warto było wydawać tyle pieniędzy na coś takiego.

      • 3 5

    • z wind na peronach korzystam codziennie od roku

      jak na razie działają w większości przypadków bez zarzutu.

      • 4 1

  • Tylko tyle wąskich gardeł ? ŚMIECH i Propaganda (9)

    1. Łostowicka do góry codziennie po 15 korek od cmentarza w górę
    2. Armii Krajowej skrzyżowanie z Łostowicką codzienny poranny korek
    3 Havla codzienny korek
    4. Wilanowska codzienny korek
    5. Świętokrzyska codzienny korek
    6. Spacerowa codzienny kore

    Nawet nie chce mi sie myślec co w innych dzielnicach ja wymieniłem tylko te w których jeźdze i stoje w korkach

    • 16 21

    • Jednak Tristar dziala. Nikt nie wymienia jako zakorkowanych ciagow na ktorych jest Tristar

      • 0 0

    • (2)

      Nie ma się co dziwić. W każdym samochodzie jedna osoba. W co drugiej rodzinie dwa samochody. Nawet gdyby szli piechotą zrobił by się korek. Rano do roboty, po południu do swoich noclegowisk. Może być tylko gorzej.

      • 9 1

      • gorzej być nie musi (1)

        można stawiać na zagęszczanie miasta, poprawę dostępu do SKM z obu stron peronów i zwiększenie częstotliwości - w latach 70-tych SKM jeździła co 6 minut.

        • 2 1

        • tyle że na razie miasto idzie w drugą stronę

          w stronę 20% powierzchni przeznaczonej na drogi oraz wyburzeń kolejnych budynków mieszkalnych we Wrzeszczu. 1000 rodzin w perspektywie 10 lat zostanie zmuszonych do wyprowadzki.

          • 0 5

    • jeździsz nie w ta strona

      jeżdżę prawie codziennie spacerową w górę rano i w dół po południu i nie ma żadnych korków. Zmień pracę lub adres zamieszkania

      • 10 1

    • (1)

      Wyprowadź się z miasta i pracuj poza nim, jesli tobie to przeszkadza. W każdym dużym mieście w Polsce, w Europie i na świecie tak jest i będzie, więc przestań narzekać, bo szlag mnie trafia jak czytam komentarze takich malkontentów!

      • 14 5

      • idź spać.....

        • 1 6

    • Trakt św. Wojciecha/Okopowa - korek

      Dąbrowskiego - korek
      Wały Piastowskie - korek

      • 4 6

    • O Matko!

      Łostowicka korek od cmentarza. Normalnie carmagedon! Korek na 350m.

      A próbowałeś jakiegoś objazdu przez cmentarza między nagrobkami? Może wtedy odzyskałbyś te cenę 147 sekund życia zmarnowane w korku.

      • 24 6

  • Zamiast chwalić się największym systemem zarządzania ruchem w kraju - udaje się od dwóch lat, że go nie ma. Jest - i istotnie wpływa na ten właśnie ruch i poprawę jaką zobrazowano w raporcie. Z drugiej strony - pamiętacie jak jeździło się np. na Miszewskiego, czy na Hucisku? Pamiętacie jak wszyscy jeździli tam "na raz" - nie uważacie, że teraz jest bezpieczniej? Zawsze jest coś za coś. Brak informacji płynącej od władz miasta o systemie i korzyściach z niego płynących kończy się komentarzami jak poniżej - "tristar i tak nie pomoże". Już pomógł. Więc może zanim skomentujesz jako wielki znawca materii - zechcij się dowiedzieć co i jak. Panie redaktorze, to również do Pana...

    • 2 0

  • Gdzie pozostałe miasta wojewodzkie (1)

    W tym roku z raportu zniknął Gorzów wlkp. Tak naprawdę to właśnie Gorzów jest najmniej zakorkowanym dużym miastem. Nie wiem, ale wydaje mi się ze ktoś się starał żeby Gdańsk prowadził.

    • 1 1

    • Gorzów jest co najwyżej średniej wielkości ok. 100 tys. to liga Grudziądza, Koszalina, Płocka.

      • 0 0

  • napisali specjalni umysłowo "specjaliści" z Deloitte (1)

    przecież ten raport to jakaś porażka, poziomem równa do raportu PWC o lotnisku w Gdyni....

    Tak to jest, jak asy po 5 letnim zarządzaniu biorą się za tematy, o których nie mają pojęcia.

    • 0 0

    • Wiem, wiem, ty byś napisał lepszy raport ze szwagrem.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile ustawowo czasu na przerejestrowanie zakupionego auta ma nowy właściciel?

 

Najczęściej czytane