- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (58 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 3 Apel policji do kierowców aut i motocykli (66 opinii)
- 4 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (358 opinii)
- 5 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (257 opinii)
- 6 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (207 opinii)
Gdańsk najmniej zakorkowanym dużym miastem w Polsce
W Gdańsku kierowcy tracą najmniej czasu i pieniędzy stojąc w ulicznych korkach w porównaniu z innymi dużymi miastami Polski. Dziennie kierujący pojazdami marnują 14 minut, co w przeliczeniu na pieniądze daje miesięcznie 202 zł straty.
Czas spędzony w korkach nie jest wykorzystywany produktywnie, gdyż można byłoby go przeznaczyć na pracę lub odpoczynek. Z ekonomicznego punktu widzenia jest to więc strata, której rozmiar można oszacować jako koszt utraconych korzyści.
Pracujący kierowcy w siedmiu największych miastach Polski - Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Krakowie, Katowicach, Poznaniu i Gdańsku - tracili w korkach w 2014 r. średnio 13,7 mln zł dziennie, czyli prawie 301 mln zł miesięcznie i ponad 3,6 mld zł rocznie. W porównaniu z ubiegłoroczną edycją badania jest to pogorszenie o ponad 5 proc. Koszt korków na statystycznego kierowcę wynosił 3034 zł, co stanowiło średnio 68 proc. miesięcznej pensji.
Według autorów najnowszego "Raportu" miastem o najmniejszej liczbie korków jest obecnie Gdańsk (czas tracony w korkach wynosi 14 minut i 46 sekund dziennie), co jest spadkiem o ponad 6 minut, a w skali miesiąca blisko dwóch godzin - jest to największy odnotowany spadek czasu w korkach w polskich miastach w ciągu czterech lat.
Oznacza to, że w Gdańsku stanie w korkach kosztuje nas 202 zł miesięcznie. To oznacza, że w ciągu roku tracimy pół średniej miesięcznej pensji, która w Gdańsku zdaniem analityków wynosi nieco ponad 4,8 tys. zł.
Autorzy "Raportu" zwracają też uwagę, że niezmiennym problemem miast są wąskie gardła komunikacyjne. Tegoroczny raport analizując wąskie gardła, porównuje je również do stanu z 2011 roku. Rozwiązanie problemu wąskich gardeł mogłoby przynieść skokową poprawę przejezdności nie tylko dla większego rejonu, ale i całego miasta. - Warto także zauważyć, że Gdańsk znacząco ograniczył liczbę wąskich gardeł, doganiając pod tym względem lidera poprzednich rankingów, czyli Katowice - czytamy w "Raporcie".
- Na poprawę sytuacji kierowców w naszym mieście istotny wpływ miało konsekwentne łączenie różnych form komunikacji (drogi, szyny, rowery, piesi) i współdziałanie gminy, samorządu województwa, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz inwestorów prywatnych. Nie bez znaczenia są także inwestycje we wspólne przystanki autobusowe, tramwajowe i kolejowe, budowa parkingów park&ride oraz bike&ride, dróg rowerowych czy też położenie nacisku na rozwój transportu zbiorowego i wyprowadzanie tranzytu z centrum miasta - komentuje wyniki raportu Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.
Na drugim miejscu zestawienia znalazł się Kraków, na trzecim zaś Warszawa. "Raport o korkach" powstał w oparciu o badanie Korkometr zrealizowane przez serwis Targeo.pl i AutoMapę bazując na rzeczywistych pomiarach prędkości. Dla każdego miasta wyliczono wskaźniki opóźnień, pokazujące o ile korki wydłużają czas potrzebny kierowcom na dotarcie do miejsca docelowego.
Szczegółowy raport Deloitte Polska na temat korków w największych siedmiu miastach.
Miejsca
Opinie (322) ponad 20 zablokowanych
-
2015-03-06 08:02
czyli nie potrzebny srystar jest
- 6 4
-
2015-03-06 07:37
niech eksperci odnotują siódme wąskie gardło na Spacerowej
- 1 8
-
2015-03-06 07:33
kolejny argument by ucywilizowac
Podwale Przedmiejskie.
- 12 9
-
2015-03-06 07:18
porównywanie do 2011 nie ejst w pełni miarodajne
wtedy było rozgrzebanych kilka budów na ełro koko spoko(Słowackiego, Łostowicka, linia tramwajowa na południe Gdańska, obwodnica itd.). Korki były wtedy nasilone. Teraz sytuacja wróciła mniej więcej do do stanu sprzed tych budów aczkolwiek przyznam, że z niewielką, zauważalną poprawą. Więc można przyznać że jest ciut lepiej ale niech się wiceprezydent tak nie nadyma bo pęknie z dumy.
- 8 9
-
2015-03-06 06:59
tunel (2)
Jak otworzą tunel to będzie jeszcze lepiej. Port brzezno Zaspa Przymorze itp jadąc np w kierunku rafinerii nie pojadą przez centrum.
- 20 0
-
2015-03-06 07:07
za to planuja przytkac podwale przedmiejskie (1)
jedno ulecza, drugie popsuja, no ale ktos robote przeciez musi miec
- 5 17
-
2015-03-06 07:11
Raczej w końcu naprawią...
- 18 5
-
2015-03-06 07:07
ciekawe
- 2 0
-
2015-03-06 07:05
wyspiańskiego -grunwaldzka - do studzienki
Te skrzyżowanie się korkuje przez sygnalizację. Kilka lat temu na tym skrzyzowaniu, wyjazd z wyspiańskiego miał osobne "zielone" w stosunku do do studzienki i na odwrót, teraz oba wyjazdy z tych ulic są jednoczesne i ci co chcą skręcić w lewo praktycznie niewiele mogą.
- 3 9
-
2015-03-06 06:57
Ale ża jak to?
Przecież mamy za mało dróg! Przepustowości! PRZEPUSTOWOŚCI!!!
- 6 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.