• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk przetestuje pojazd bez kierowcy

Michał Jelionek
25 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Autonomiczny mikrobus będzie testowany na ulicach Gdańska. Autonomiczny mikrobus będzie testowany na ulicach Gdańska.

Za dwa lata na ulice Gdańska ma wyjechać pojazd bez kierowcy. Wszystko dzięki temu, że miasto bierze udział w europejskim projekcie poświęconym rozwojowi pojazdów autonomicznych. Pojazd Ligier EZ-10 może pojawić się w Gdańsku w 2019 r. To póki co melodia przyszłości, ale kto wie, być może za kilka lat te samojezdne wynalazki zastąpią na naszych drogach klasyczne autobusy.



To część projektu SOHJOA Baltic, którego założeniem jest opracowanie planów obsługi i promocji inteligentnego autonomicznego transportu ostatniej mili dla obszaru Morza Bałtyckiego. Projekt ma wykazać, że w pełni zautomatyzowany transport publiczny pozwoli ograniczyć emisję CO2, a także obniżyć koszty operacyjne oraz zwiększyć wydajność komunikacji publicznej. Aktualnie opracowywane są wytyczne, które muszą zostać spełnione, aby takie pojazdy mogły poruszać się po drogach publicznych w ramach transportu zbiorowego.

Inicjatorem pomysłu jest Uniwersytet Nauk Stosowanych Metropolia w Helsinkach. Finowie testy na drogach publicznych rozpoczęli już w 2015 roku, kiedy to na ulice miasta Vantaa wyjechały pierwsze egzemplarze samojezdnego EZ-10. Rok później autonomiczne busy można było spotkać w Helsinkach, Espoo i Tampere. Pilotażowa operacja zakończyła się w listopadzie.

Finowie, którzy mają aspiracje zostać liderem autonomicznej mobilności, wznawiają testy. Pojazdy ponownie wyjadą na ulice Helsinek, Tallina i Konsberg. Mieszkańcy tych miast mieli już okazję sprawdzić działanie innowacyjnych mikrobusów. W kolejnych latach nieco mniej zaawansowane testy zostaną przeprowadzone w Gdańsku, duńskim Vejle oraz łotewskim regionie Zemgale.

- Testy planowane są dopiero w 2019 roku, ale już teraz Referat Mobilności Aktywnej czeka duże wyzwanie, gdyż musimy bardzo dobrze przygotować się do tych badań. Chcemy sprawdzić samojezdny pojazd pod każdym możliwym kątem i wycisnąć z testów jak najwięcej. Wielowymiarowy projekt badawczy ma za zadanie wskazać w praktyce jakie korzyści niesie za sobą zautomatyzowanie transportu zbiorowego. Będziemy przy tym korzystać z wiedzy innych krajów, w tym przede wszystkim Finlandii, która jest najbardziej doświadczona w tej dziedzinie. Jesteśmy przekonani, że zastosowanie takich rozwiązań na świecie to już tylko kwestia czasu, również w Polsce - tłumaczy Cyprian Maciejewski z biura prasowego Miasta Gdańsk.
Trzeba przyznać, że autonomiczny pojazd prezentuje się dość specyficznie, bo tak naprawdę nie wiadomo gdzie jest jego przód, a gdzie tył. EZ-10 mierzy 4 m długości, 2 m szerokości i 2,75 m wysokości, a rozstaw osi to 2,8 m. Takie wymiary pozwalają przewieźć sześciu pasażerów w pozycji stojącej. Ponadto mikrobus został wyposażony w podest ułatwiający podjazd wózkowi inwalidzkiemu.

Niewielki samojezdny pojazd pomieści sześć osób. Niewielki samojezdny pojazd pomieści sześć osób.

Opinie (115) 7 zablokowanych

  • Gdy spowoduje kolizję, jakie będa dane kierowcy w Oświadczeniu drogowym? (1)

    • 3 1

    • nie spowoduje...

      • 0 0

  • Na zachodzie juz sie testuje ale w Gdańsku dopiero za 2 lataGdańsk kupuje dieslowski złom gdy wszyscy zniego rezygnują (2)

    Gdańsk jest zacofany srednio o 50 lat w rozwiazaniach komunikacyjnych.
    W październiku niemiecka Izba Krajów Związkowych (Bundesrat) wezwała Komisję Europejską, by najpóźniej od 2030 roku zakazać sprzedaży samochodów osobowych z silnikami spalinowymi w całej Unii Europejskiej.

    Z kolei władze dużych miast Europy oraz Ameryki Północnej zapowiedziały, że do 2025 roku wprowadzą zakaz wjazdu do centrów miast dla pojazdów z silnikami diesla. Stało się tak m.in. w Paryżu, Madrycie, Atenach i Meksyku. Podobne ograniczenia planują władze Londynu czy Brukseli.

    Transport rowerowy i komunikację publiczną wspierają władze Oslo. Zapowiedziały, że w 2019 r. wszystkie samochody znikną z centrum stolicy Norwegii.
    Na transport elektryczny i zbiorowy przestawiają się m.in. Amsterdam, Helsinki czy Kopenhaga.
    W Gdańsku znowu są zacofani okilkadziesiat lat komunikacja jest beznadziejna dlatego słokiki kupują 20letnie złomy i zatruwaja nimi miasto bo tak jest im taniej iszybciej.A urzednicy podnosza ceny biletow i wprowadzaja 3 wagonowy tramwaj który powinien byc złomowany!

    W Gdańsku testy nie maja sensu bo nawet za 30 lat nie bedzie jeździł bo mamy najwiecej piratów drogowych w Polsce dlatego najwyzsze unas OC !!
    Musieli by najpierw zabronic wjazdu do miasta wszystkim blachosmrodom !

    • 6 4

    • Piratów?

      W Niemczech 24 proc wypadków powodują pijani. W Polsce 6 proc.

      • 0 0

    • Bezrobocie jest ok tak?

      Pierniczyc tą nowoczesność!!!!!

      • 0 1

  • Te autobusy bedą na zachodzie za kilka lat, ale w Gdańsku za kilkadziesiat!Nie macie sie czego bac, (1)

    Gdańsk jest tak zacofany technologicznie i ma najwiekszą liczbę piratów drogowych ze niebedzie mozna takich inowacji jak na zachodzie wprowadzic kilkadzisiat lat.Pirat drogowy w Polsce jest odporny na wiedze.I do momentu az nie bedzie przymuszony mandatami nic tego nie zmieni.

    Własnie dlatego Gdańsk wybrali dla testów bo tutaj komunikacja jest najgorsza i kierowcy najgorsi.

    • 4 5

    • Teraz Zachód to My

      Choć trudno w to uwierzyć

      BIPP!!!

      • 0 1

  • moje 4 typy na miejsca testowe

    Trójmiasto obfituje w różne miejsca wymagające od kierowców odrobiny wyobraźni, ale na początek proponuję na testy 4 popularne punkty, oczywiście w godzinach szczytu:
    1. Wyjazd z Miszewskiego w kierunku Politechniki
    2. Skrzyżowanie Hallera/Mickiewicza, dojazd od strony Opery Bałtyckiej, cel - dojazd okrężną drogą do Kilińskiego
    3. Rondo turbinowe na Budowlaych/Nowatorów
    4. Dojazd z Tagu Drzewnego na Podwale Przedmiejskie

    • 0 0

  • (13)

    Jakoś nie ufam tym samochodzikom...nie da się pogodzić aut autonomicznych i tych prowadzonych przez ludzi albo jedno albo drugie.Fajnie ze ma funkcję czytania znaków drogowych sygnalizacji itp,ale czy przewidzi zachowania na drodze hondziarzy i golfiarzy na GWE i GPU

    • 77 17

    • (11)

      Według badań ubezpieczalni najgorsi w Polsce są z GD, a do najbezpieczniejszych należą GWE

      • 10 25

      • chyba w burdelu te badania robiles (4)

        • 21 9

        • (2)

          "Na podstawie około 370 tys. kalkulacji, eksperci porównywarki OC/AC (...) sprawdzili także, z których miast wojewódzkich pochodzi najwięcej szkodowych kierowców. Okazało się, że na czele tego zestawienia znalazły się Wrocław i Gdańsk. Niemal co piąty kierowca z obu tych miast zadeklarował, że był sprawcą przynajmniej jednej stłuczki lub wypadku. Z kolei na przeciwległym biegunie znalazły się Gorzów Wielkopolski, Kielce i Lublin."

          • 3 4

          • A od kiedy GWE

            są z miasta wojewódzkiego? Skoro badanie dotyczyło miast wojewódzkich to na jakiej podstawie Twoje wnioski?

            Poza tym, takim "badaniem" to sobie można tyłek podetrzeć. Oceniano po prostu liczbę zgłoszonych szkód. Nikt nie oceniał ich wielkości ani nie sprawdził jaki jest procent niezgłaszanych szkód. Wyciąganie takich wniosków jak powyższe to bardzo duże nadużycie.

            • 3 0

          • Kielce.. Lublin... Gorzów... to tam mają ulice ?

            • 2 2

        • ty masz H#$%ja zamiast mózgu to i takie masz porównania piracie drogowy

          • 2 3

      • Pewnie GD króluje w stłuczkach i statystykach, ale ...

        jest tak tylko dlatego, że ci co je powodują to tak na prawdę właściciele aut GDA, GWE, GKA, GPU - tylko specjalnie rejestrują je na rodzinę z miasta (GD), aby wstydu na drodze uniknać z taką blachą rodzimą gdyby miał się pokazać. I tu zaczyna sie problem, bo robią nam czarny PR. Później wychodzi, ze GD przoduje w statystykach ...

        • 1 0

      • (4)

        Nie są z Gd, a mają rejestrację Gd. Wg statystyk w ciągu roku przybywa ok 20 tysięcy samochodów rejestrowanych w Gdańsku na osoby, których miejsce urodzenia jest inne niż 3miasto.

        • 9 6

        • (2)

          Co to ma do rzeczy?! A jeśli z jakichś cudownych powodów ma, to w każdym mieście takie zjawisko występuje, więc Gdańsk nie jest tu wyjątkiem...

          • 3 1

          • (1)

            To ma do rzeczy ze to k&#^#%# z wejherowa i gdyni palancie

            • 3 6

            • A jak ktoś mieszkał w Warszawie i przejeździł tam 20 lat, a potem przeprowadził się do GD, to znaczy, że jest gorszy od rodowitego gdańszczanina co autem jeździ raz w tygodniu? Tu się j**ij...

              • 1 1

        • Zadufanie w sobie poziom master. Wszyscy z nich, albo większość to nie rodowici Gdańszczanie. Co gorsza wy w te bajki naprawdę wierzycie.

          • 2 0

    • Polska i Gdańsk są 100lat za murzynami,przyszłosc to autonomiczne pojazdy i komunikacja

      • 3 5

  • Kierowcazkm

    Jako autobus hahaha ciekawe czy pojedzie jak wejdą 2 wózki + 5 rowerów i będzie zonk

    • 2 0

  • na naszych drogach się pogubi albo zniszczy (3)

    - dziury, koleiny, zapadnięte studzienki
    - niewymalowane pasy
    - niezdarte nieaktualne oznakowania
    - bezsensowne znaki
    - piach na jezdni

    • 48 4

    • A jak ogarnie mini ronda jak na Ujeścisku? Nie ogarnie tego swoją autonomią ...

      Janusz z ZDiZ nie ogarnia, a co dopiero to coś.

      • 2 2

    • Zostanie zniszczony przez piratów drogowych wymuszajacych pierwszeństwo.

      Dlaczego skierowali go na testy do Gdańska tak zacofanego miasta w UE własnie dlatego ze unas jest najwiecej piratów drogowych ,poto by tutaj przeszło testy jak na poligonie.

      • 12 4

    • Ha,ha!

      Już to widzę jak jedzie przez te nikomu niepotrzebne chore skrzyżowania równorzędne ;)

      • 13 2

  • janusze będą godzinami rozprawiać jak to możliwe ze skręca (3)

    ze nie trzeba ON tankować

    • 35 8

    • (2)

      Wystarczy że ty nie wiesz. Trabant już wypucowany, kółka plakiem spsikane na wiosenkę? Diody założone?

      • 9 2

      • (1)

        Trabant w dobrym stanie jest i tak wart wiecej niż passeratti quattroporte tdi

        • 0 1

        • Jutro w biedrze, mają być ledy do dziennych na ślinę klejone! Podac dalej!

          • 1 0

  • Jedyną korzyść jaka płynie z trabsportu autonomicznego jest taka, że kierowca straci prace i nie zapłaci podatku i zusu.

    • 3 1

  • Zaraz go kibice zniszcza by odreagowac

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

CityMotors to trójmiejski przedstawiciel marki:

 

Najczęściej czytane