• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk przetestuje pojazd bez kierowcy

Michał Jelionek
25 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Autonomiczny mikrobus będzie testowany na ulicach Gdańska. Autonomiczny mikrobus będzie testowany na ulicach Gdańska.

Za dwa lata na ulice Gdańska ma wyjechać pojazd bez kierowcy. Wszystko dzięki temu, że miasto bierze udział w europejskim projekcie poświęconym rozwojowi pojazdów autonomicznych. Pojazd Ligier EZ-10 może pojawić się w Gdańsku w 2019 r. To póki co melodia przyszłości, ale kto wie, być może za kilka lat te samojezdne wynalazki zastąpią na naszych drogach klasyczne autobusy.



To część projektu SOHJOA Baltic, którego założeniem jest opracowanie planów obsługi i promocji inteligentnego autonomicznego transportu ostatniej mili dla obszaru Morza Bałtyckiego. Projekt ma wykazać, że w pełni zautomatyzowany transport publiczny pozwoli ograniczyć emisję CO2, a także obniżyć koszty operacyjne oraz zwiększyć wydajność komunikacji publicznej. Aktualnie opracowywane są wytyczne, które muszą zostać spełnione, aby takie pojazdy mogły poruszać się po drogach publicznych w ramach transportu zbiorowego.

Inicjatorem pomysłu jest Uniwersytet Nauk Stosowanych Metropolia w Helsinkach. Finowie testy na drogach publicznych rozpoczęli już w 2015 roku, kiedy to na ulice miasta Vantaa wyjechały pierwsze egzemplarze samojezdnego EZ-10. Rok później autonomiczne busy można było spotkać w Helsinkach, Espoo i Tampere. Pilotażowa operacja zakończyła się w listopadzie.

Finowie, którzy mają aspiracje zostać liderem autonomicznej mobilności, wznawiają testy. Pojazdy ponownie wyjadą na ulice Helsinek, Tallina i Konsberg. Mieszkańcy tych miast mieli już okazję sprawdzić działanie innowacyjnych mikrobusów. W kolejnych latach nieco mniej zaawansowane testy zostaną przeprowadzone w Gdańsku, duńskim Vejle oraz łotewskim regionie Zemgale.

- Testy planowane są dopiero w 2019 roku, ale już teraz Referat Mobilności Aktywnej czeka duże wyzwanie, gdyż musimy bardzo dobrze przygotować się do tych badań. Chcemy sprawdzić samojezdny pojazd pod każdym możliwym kątem i wycisnąć z testów jak najwięcej. Wielowymiarowy projekt badawczy ma za zadanie wskazać w praktyce jakie korzyści niesie za sobą zautomatyzowanie transportu zbiorowego. Będziemy przy tym korzystać z wiedzy innych krajów, w tym przede wszystkim Finlandii, która jest najbardziej doświadczona w tej dziedzinie. Jesteśmy przekonani, że zastosowanie takich rozwiązań na świecie to już tylko kwestia czasu, również w Polsce - tłumaczy Cyprian Maciejewski z biura prasowego Miasta Gdańsk.
Trzeba przyznać, że autonomiczny pojazd prezentuje się dość specyficznie, bo tak naprawdę nie wiadomo gdzie jest jego przód, a gdzie tył. EZ-10 mierzy 4 m długości, 2 m szerokości i 2,75 m wysokości, a rozstaw osi to 2,8 m. Takie wymiary pozwalają przewieźć sześciu pasażerów w pozycji stojącej. Ponadto mikrobus został wyposażony w podest ułatwiający podjazd wózkowi inwalidzkiemu.

Niewielki samojezdny pojazd pomieści sześć osób. Niewielki samojezdny pojazd pomieści sześć osób.

Opinie (115) 7 zablokowanych

  • (1)

    Tak sobie myślę, że nie dorośliśmy do takich wynalazków. Skoro dziś nie umiemy zachować kultury na drodze, bo kilku ignorantów potrafi zepsuć cały dzień to co w sytuacji gdy pojazd będzie bez kierowcy? Biorąc pod uwagę priorytet jakim jest bezpieczeństwo taki pojazd będzie miał masę zabezpieczeń by unikać kolizji. Zatem Asy kierownicy, championy prostej, mistrzynie makup'u czy konektory łączności komórkowej będą bez skrupułów wymuszać i zajeżdżać drogę takim pojazdom. Bo kto zatrąbi? Nie ma kierowy, nie ma problemu wg, takich osobników...

    • 5 2

    • doroslismy ale takie pojazdy moga miec inne zastosowanie.

      jako wozy bojowe, jako pociagi. a nie jako pojazdy z ogolnym ruchu.

      Ogolnie przerost formy nad trescia i niepotrzebne babranie sie finansowe w takich niezyciowych projektach.

      • 0 0

  • Te autobusy bedą na zachodzie za kilka lat, ale w Gdańsku za kilkadziesiat!Nie macie sie czego bac, (1)

    Gdańsk jest tak zacofany technologicznie i ma najwiekszą liczbę piratów drogowych ze niebedzie mozna takich inowacji jak na zachodzie wprowadzic kilkadzisiat lat.Pirat drogowy w Polsce jest odporny na wiedze.I do momentu az nie bedzie przymuszony mandatami nic tego nie zmieni.

    Własnie dlatego Gdańsk wybrali dla testów bo tutaj komunikacja jest najgorsza i kierowcy najgorsi.

    • 4 5

    • Teraz Zachód to My

      Choć trudno w to uwierzyć

      BIPP!!!

      • 0 1

  • gratulacje - to jest swoiste wyróżnienie skoro testy sa tylko w paru miastach (1)

    • 0 2

    • Podziekuj najgorszym kierowcom w Polsce których unas jest najwiecej.

      To dlatego wybrali Gdańsk.

      • 0 1

  • Bez kierowcy - tylko po co?

    • 4 0

  • Zgrożenia autononomicznych samochodów

    Ciekawe czy ktoś na to zwraca uwagę - kiedy sprzęt elektroniczny (dom, samochód, odkurzacz, cokolwiek) przejmuje kontrolę nad użytkownikiem?

    • 5 0

  • Zaraz go kibice zniszcza by odreagowac

    • 2 1

  • Jedyną korzyść jaka płynie z trabsportu autonomicznego jest taka, że kierowca straci prace i nie zapłaci podatku i zusu.

    • 3 1

  • Kierowcazkm

    Jako autobus hahaha ciekawe czy pojedzie jak wejdą 2 wózki + 5 rowerów i będzie zonk

    • 2 0

  • Tramwaje do zweryfikowania też (1)

    Mogliby też zrobić autonomiczne darmowe tramwaje które jeździłyby bez przerwy w każdy dzień tygodnia tak samo. Infrastruktura wstępnie jakaś jest. Niepotrzebne byłoby też szatkowanie linii na tak krótkie odcinki jak to obecnie jest.

    • 4 0

    • w przypadku tramwajow to ma sens

      podobnie w pociagach. Ale trzeba tez brac pod uwage zagrozenia terroystyczne i mozliwe zamachy.

      • 0 1

  • moje 4 typy na miejsca testowe

    Trójmiasto obfituje w różne miejsca wymagające od kierowców odrobiny wyobraźni, ale na początek proponuję na testy 4 popularne punkty, oczywiście w godzinach szczytu:
    1. Wyjazd z Miszewskiego w kierunku Politechniki
    2. Skrzyżowanie Hallera/Mickiewicza, dojazd od strony Opery Bałtyckiej, cel - dojazd okrężną drogą do Kilińskiego
    3. Rondo turbinowe na Budowlaych/Nowatorów
    4. Dojazd z Tagu Drzewnego na Podwale Przedmiejskie

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jimny to terenówka marki:

 

Najczęściej czytane