• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zachęca do kupna elektrycznych aut

Maciej Naskręt
3 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Miejsce postojowe dla pojazdów z napędem elektrycznym przy ul. Zawodników w Gdańsku, gdzie oprócz parkowania można naładować za darmo akumulatory. Miejsce postojowe dla pojazdów z napędem elektrycznym przy ul. Zawodników w Gdańsku, gdzie oprócz parkowania można naładować za darmo akumulatory.

Od kilku dni właściciele 64 elektrycznych samochodów zarejestrowanych w Gdańsku mogą korzystać z czterech darmowych punktów ładowania przygotowanych przez urzędników na gdańskich ulicach. Czy innowacja skłoni kolejnych kierowców do zakupu elektrycznego auta?



Czy darmowe punkty ładowania samochodów elektrycznych zachęcają do zakupu tych pojazdów?

W Gdańsku można naładować elektryczne auto za darmo. Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku zaczyna wydawanie takich właśnie kart. Używać ich można w zbudowanych przez gdański ZDiZ stacjach ładowania pojazdów elektrycznych.

- Procedura jest prosta - wystarczy zgłosić się do Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku z kserokopią dowodu rejestracyjnego samochodu - oryginał do wglądu - wyjaśnia dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, Mieczysław Kotłowski.

- Na miejscu wypełnia się wniosek - druki dostępne są na miejscu, można je też wcześniej pobrać z naszej strony internetowej. Karta wydawana jest od ręki. Co najważniejsze - jest bezpłatna! Cała procedura trwa nie dłużej, niż kwadrans - dodaje dyrektor Kotłowski.

Można również wniosek wysłać pocztą - wtedy kartę odbiera się w uzgodnionym wcześniej telefonicznie terminie - opis procedury oraz wzór wniosku dostępne są na stronie zarządu.

Kart można używać w trzech zbudowanych przez gdański Zarząd Dróg i Zieleni stacjach ładowania pojazdów elektrycznych. Pierwsza stacja znajduje się przed budynkiem ZDiZ przy ulicy Partyzantów 36. zobacz na mapie Gdańska Druga - w pobliżu siedziby Straży Miejskiej przy ul. Zawodników zobacz na mapie Gdańska. Trzecia - przy gdańskim ogrodzie zoologicznym przy ulicy Karwieńskiej zobacz na mapie Gdańska.

Miasto planuje budowę kolejnych miejsc ładowania pojazdów elektrycznych. Mają one powstać w strefie płatnego parkowania. - Chcemy zachęcić kierowców do ekologicznego podejścia do motoryzacji i zdecydowaliśmy, że ładowane tam auta będą zwolnione z opłat za postój - mówi zastępca prezydenta Gdańska, Piotr Grzelak.

- Poprzez realizację takich działań wspomagających ekologiczne formy transportu zmierzamy do poprawy efektywności transportu oraz zmniejszenia emisji do atmosfery szkodliwych substancji - wyjaśnia Grzelak.

Gdańsk na trzy terminale - montaż, utrzymanie i dostawę energii - wydał prawie 100 tys. zł. Trzeba tu jednak zaznaczyć, że wprowadzenie kart dostępowych jedynie podwyższa koszty funkcjonowanie punktów, bo skoro właśnie punkty są za darmo, to w jakim celu są do nich wydawane karty? Jak ustaliliśmy chodzi o to, by nie dochodziło do kradzieży energii.

W Gdańsku zarejestrowane są obecnie 64 pojazdy elektryczne i hybrydowe. Kupno takich pojazdów zero-emisyjnych (elektrycznych) ma w planach także sam urząd. W ramach przygotowań do ogłoszenia przetargu miasto od czerwca zeszłego roku do stycznia tego roku użytkowało różne modele pojazdów elektrycznych użyczonych do testów przez ich producentów.

Przetarg na zakup czterech fabrycznie nowych samochodów o napędzie całkowicie elektrycznym ogłoszony zostanie do końca kwietnia. Będzie to już trzecie postępowanie na zakup takich pojazdów. Dwa pierwsze (w październiku i w grudniu) zostały unieważnione z powodu braku ofert. Pojazdy mają użytkować: Urząd Miejski, Zarząd Dróg i Zieleni, Straż Miejska oraz Miejski Ogród Zoologiczny.

Co ciekawe, urzędnicy w magistracie patrzą nieco inaczej na innowacyjne pojazdy. Dla przykładu niedawno Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ogłosił przetarg na najem aut osobowych. Wypożyczone pojazdy posłużą jako narzędzie pracy kontrolerów projektów unijnych. Zamówienie publiczne wzbudziło jednak sporo kontrowersji, gdyż kryteria automatycznie przekreśliły oferentów dysponujących flotą pojazdów hybrydowych.

Warto nadmienić, że latem 2014 r. szybką ładowarkę samochodów zainstalowała w Gdańsku Grupa Energa, również udostępniająca możliwość ładowania bezpłatnie. Urządzenie zainstalowane przez Energę zlokalizowane jest przy Olivia Business Center - aleja Grunwaldzka 472 zobacz na mapie Gdańska, a dokładniej przy budynku Olivia Point. Pomorska spółka planuje kolejne inwestycje przy wsparciu innej dużej lokalnej firmy.

Miejsca

Opinie (186) 7 zablokowanych

  • Dopóki nie pojawią się w sprzedaży samochody elektryczne z

    generatorami prądu zasilanymi wodą lub słoną wodą, to zakup pojazdu z prymitywną technologią opartą na zwykłych akumulatorach nie ma sensu !
    Na razie proponują darmowe ładowanie, ale gdyby wzrosła ilość takich pojazdów, to ładowanie akumulatorów automatycznie stanie się płatne i to wysoko płatne.
    Ten numer z darmowym ładowaniem jest trochę podobny w działaniu do tego, co zrobili amerykańce chińczykom w XIX w. Wtedy tanio sprzedali chińczykom lampy naftowe, ale bez nafty ...

    • 2 1

  • Nie rozumiem bełkotu o ekologii przy uzytkowaniu samochodów elektrycznych

    W kraju, w którym 99% energii wytwarzają elektrownie napędzane węglem, które emitują CO2 wprost do atmosfery, przy jego spalaniu jest to jakąś pomyłką.

    Poza tym produkcja akumulatorów i późniejsza utylizacja, też szkodzą środowisku.

    Już chyba dzisiejsze samochody spalinowe w filtrami cząstek stałych, katalizatorami itd. są bardziej ekologiczne i tańsze w utrzymaniu

    • 2 1

  • Przecież oni te słupki dla siebie postawili,vide ich lokalizacja i plany zakupów dla Straży Miejskiej,ogrodu zoologicznego i ZDiZ. Następny słupek stanie zapewne obok Urzędu Miejskiego.

    • 2 1

  • na zachętę urząd kupi sobie służbowe elektryczne - za nasze podatki nasz zachęci (1)

    A one mało nie kosztują... Budyń będzie się obwoził i "promował"
    A rowery służbowe sprzed dwóch lat rdzewieją...

    • 18 1

    • ale urzedasy juz rozpisały przetarg na te elektryczne auta dla siebie!!

      • 1 0

  • Gdzie sens? (2)

    Może zamiast zachęcania do kupna tego typu samochodu kilkoma miejscami parkingowymi w mieście, które zapewne zostaną i tak zajęte przed rajdowców w zagazowanym Passacie, lepiej pomyśleć o ulgach podatkowych? Koszty kupna aut hyyborydowych czy elektrycznych są wyższe niż porównywalnych modeli z silnikiem spalonowym. W wielu krajach zachodu rozwiązaniem było zwolnienie z podatków oraz darmowe korzystanie z płatnych dróg.

    • 70 13

    • Passaty w gazie? po co? Passata się kupuje w dieslu...

      • 4 0

    • ale to nie chodzi o zrobienie dobrze obywatelom, tylko o akcje pozorowane

      • 15 1

  • Bzdura kompletna

    Jeśli światowym władcom na prawdę zależałoby na ekologii to takie samochody byłyby TAŃSZE od benzynowych. A na razie są DUŻO droższe. Kupują je urzędnicy na pokaz za państwowe pieniądze. Poza tym energia potrzebna do ich zasilenie powstaje w sposób nie ekologiczny (węgiel lub atom). Dlatego to jest taki "chłyt markentingowy" dla naiwnych a korzystają... bogaci, których stać na takie auto.
    Druga sprawa skoro chcemy być tacy proekologiczni to dlaczego nie mogę na balkonie założyć sobie paneli słonecznych? Jakby każdy miał na balkonie takie panele (np. dopłacane z budżetu państwa) to spadek zanieczyszczenia byłby spory. Ale przecież PGE, PGNiG i inne spółki energetyczne są skarbu państwa. I tu jest odpowiedź

    • 8 1

  • wiedza (1)

    akumulatory- za chwilę będą grafenowe (a z czym to się wiaże, to fachowcy wiedzą). Na dzień dzisiejszy są Li-Po, Li-Fe-Po. Sa inne od tych co są w zwykłych samochodach.
    A wiedzę na tematy techniczne zdobywa sie na studiach TECHNICZNYCH, a nie tylko z czasopism POPULARNO-naukowych.

    • 5 2

    • pytanie nie, czy będą tylko ile będą kosztować ?

      nos podpowiada mi, że jeśli ta technologia będzie wspierana przez lewacko-ekologiczne lobby to pozostaną będą bardzo wysokie (sztucznie zawyżane) gdyż to będzie źródło dochodów dla całej bandy cwaniaków żerujących na dotacjach i dopłatach, a oni z kolei wiedzą jak odpowiednio pokierować urzędnikami.
      Zapewne dopiero pełne uwolnienie i urynkowienie technologii pozwoliłoby w miarę szybko obniżyć jej koszt (on na początku musi być wysoki - to zrozumiałe)

      • 2 0

  • Brawo Gdańsk. Świetny pomysł

    • 3 4

  • Ja też mam elektryczny....rower...

    I darmowy punkt ładowania w pracy....he, he...
    I pod górkę mam znacznie łatwiej po robocie...

    • 4 2

  • tylko po ile stanowisk mają takie punkty ładowania?...

    Kolejki nieuniknione....

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku do użytku kierowców oddano pierwszy odcinek trójmiejskiej obwodnicy?

 

Najczęściej czytane