- 1 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (22 opinie)
- 2 Spore zainteresowanie Pomorskimi Targami Autokosmetyki (10 opinii)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (279 opinii)
- 4 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (316 opinii)
- 5 Wyścigi zdalnie sterowanych modeli (17 opinii)
- 6 Stacje tankowania wodoru w Trójmieście (136 opinii)
Gdański fundusz stawia na ultralekką felgę
W możliwość stworzenia ultralekkiej felgi uwierzył zespół akceleratora i funduszu Alfabeat, który zainwestował w projekt milion złotych. W ramach tej kwoty przeprowadzone zostaną prace badawczo-rozwojowe, które powinny doprowadzić do powstania funkcjonalnego prototypu felgi, opracowanego według wytycznych wybranego producenta aut.
Wykonany z kompozytu węglowego prototyp ultralekkiej felgi waży zaledwie 3,5 kg. Dla porównania waga obecnie stosowanych felg aluminiowych waha się - w zależności od technologii wykonania - od 6 do 13 kg. Okazuje się, że te różnice mają znaczenie, zwłaszcza dla rozwoju elektromobilności.
Za pomysłem stworzenia ultralekkiej felgi stoi firma Fibratech - Michał Smentoch, dr inż. Michał Sobolewski oraz dr inż. Claus Bayrethuer.
- Szacujemy, że dzięki naszym felgom możliwy będzie 6-proc. wzrost odległości, którą pokonamy w ramach jednego ładowania samochodu elektrycznego - mówi Michał Smentoch. - Może wydawać się, że jest to niewielki odsetek, jednak w zakresie elektromobilności stanowi naprawdę ogromne osiągnięcie.
Obecnie inni producenci korzystają z materiałów kompozytowych, jednak - ze względu na stosowaną technologię - nie są w stanie zredukować wagi felg na tyle, aby stanowiły realną konkurencję dla popularnych obręczy aluminiowych. To skłoniło zespół Fibratech do skorzystania z innej metody łączenia materiałów kompozytowych - nici, którą określają mianem "nici nieskończonej", umożliwiającej "szycie na miarę". W tym procesie konieczne jest wypracowanie, w oparciu o analizę obciążeń występujących w czasie poruszania się, optymalnej struktury dla tworzonej felgi. Następnie na jej podstawie, za pomocą pojedynczego włókna kompozytowego i zgodnie z ustalonymi parametrami, "szyje się" odpowiedni wzór.
- Po przetestowaniu prototypu - jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem - możliwe stanie się przejście do kolejnego etapu prac, czyli stworzenia kompletnej linii do produkcji felg z wykorzystaniem "nici nieskończonej" - zapowiada Smentoch. - To jednak przedsięwzięcie, które będzie wymagało pozyskania dodatkowych funduszy w ramach kolejnej rundy finansowania.
- Do koncepcji ultralekkiej felgi z entuzjazmem odnoszą się najwięksi producenci felg samochodowych, jak i samych samochodów - dodaje Michał Mysiak, partner zarządzający Alfabeat, opiekun projektu. - Co więcej, to rozwiązanie wpisuje się w ogólnoświatowy trend panujący w motoryzacji, czyli upowszechnianie samochodów elektrycznych. Warto zauważyć, że obecnie również i w Polsce stawia się na rozwój elektromobilności, co potwierdzają założenia Programu Rozwoju Elektromobilności realizowanego w ramach Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
Miejsca
Opinie (36) 2 zablokowane
-
2017-10-11 10:20
rozumie że zamiast na "ściskanie" inżynieży zaprojektowali szprychy na "rozciąganie" (2)
Pomysł fajny, oby nie skończyło się jak z Łągiewką.
- 1 2
-
2017-10-11 11:02
(1)
Szprychy od zawsze działają "na rozciąganie" - tylko i wyłącznie.
Jak nie wierzysz to zobacz jak są zamocowane szprychy nakrętką np. w rowerze - można ją spokojnie wepchnąć do obręczy (w stronę dętki).- 0 0
-
2017-10-11 11:57
ok. Ale w felga samochodowa aluminiowa lub stalowa działa na "ściskanie"?
- 0 0
-
2017-10-11 11:00
Fundusz za inwestował milion w cos co inni juz dawno zrobili ,a oni to odkryli na nowo?:)
Moge sie mylic bo trzeba by szczegółowo szukać informacji,ale dziwne ze nikt wcześniej nad tym sie nie zastanawiał by zrobić praktycznie puste felgi na szprychach .
Wieszkosc tych firm nie wymysliło nic nowego i nic praktycznego wprowadzonego na rynek wiekszosci to pieniadze zmarnowane jak otwieracz do wyciskacz do soków w kartoniku który recznie mozna wyciskac efektywnie i szybciej.- 4 0
-
2017-10-11 09:58
taaak jasne (1)
A na pierwszym krawężniku szprychy strzelą. A ci debile inni projektanci nawet nie wpadli na to, że można zrobić felgę na szprychach...
Mam tylko nadzieję, że nie jest to finansowane z kasy publicznej.- 12 3
-
2017-10-11 10:58
Te szprychy to polecą przy pierwszym mocnym hamowaniu lub ostrzejszym wejściu w zakręt - nawet krawężnika nie potrzeba.
- 0 1
-
2017-10-11 09:01
Gruby temat! (1)
Czyli jednak coś się dzieje w tym automotive w Polsce.
- 17 4
-
2017-10-11 10:02
Buahahahah
Naiwny chlopczyku:)
- 4 3
-
2017-10-11 09:57
a jak ze starzeniem się takich materiałów?
nie trzeba takiej felgi co trzy lata wymieniać?
- 9 0
-
2017-10-11 09:40
A ja wolę
Pordzewiałe stalówki w mojej fabii. Przynajmniej nie połamią się na byle krawężniku czy dziurze.
- 18 2
-
2017-10-11 09:34
Taaa na nasze drogi :)
- 15 2
-
2017-10-11 09:07
A po co to komu?! Ja wole taka normalna a 10x tansza...
- 9 9
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.