- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (59 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 3 Apel policji do kierowców aut i motocykli (66 opinii)
- 4 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (358 opinii)
- 5 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (257 opinii)
- 6 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (207 opinii)
Gdynia: Nowe trolejbusy z mocniejszą baterią
Trolejbusy z baterią litowo-jonową na ulicach Gdyni
Testy trolejbusów z bateriami litowo-jonowymi prowadzone od maja w Gdyni wypadły na tyle pomyślnie, że zdecydowano o zakupie kolejnych czterech pojazdów, w tym trzech o podwojonej mocy baterii. Do regularnej eksploatacji wejdą za kilkanaście dni.
Ładowanie w godzinę
Pojazdy z baterią litowo-jonową są cztery. Do końca kwietnia do miasta trafią jeszcze dwa. Dwa wcześniejsze zostały kupione w ramach projektu Civitas Dynamo. Koszt jednego pojazdu to 1,7 mln zł, o 10 proc. więcej niż poprzednich modeli. Jak przekonują pracownicy, tajemnica ich osiągów tkwi w mocy baterii, która w trzech z czterech zakupionych ostatnio pojazdów składa się aż z trzech kontenerów. Ich wspólna energia wynosi 69 kWh.
Zasilanie baterii odbywa się podczas jazdy z trakcji lub za pomocą jedynego na razie gniazda umieszczonego w zajezdni przy ul. Zakręt do Oksywia . Ładowanie stacjonarne trwa godzinę, w trasie o kilkanaście minut mniej.
Zakładanie "szelek" odbywa się automatycznie, dzięki "daszkowi naprowadzającemu" na sieci trakcyjnej na skrzyżowaniu ulic Świętojańskiej i 10 lutego . Na razie to jedyne miejsce w Gdyni, ale w momencie rozszerzenia linii, takich miejsc ma przybywać, podobnie jak stacjonarnych punktów ładowania nowych trolejbusów.
- Z małym obciążeniem pojazdy mogą przejechać nawet 50 km. Dwukrotnie zatem zwiększyła się odległość, którą pojazdy mogą pokonać bez zasilania z trakcji w stosunku do tego, co było w zeszłym roku. W cyklu normalnym, w ruchu drogowym pojazd jest w stanie przejechać w ten sposób do 20 km - wyjaśnia Tadeusz Dargacz z Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.
Odzyskiwanie energii z hamowania
O lepszej efektywności zakupionych ostatnio pojazdów mają świadczyć również liczby. Jak wynika z półrocznych testów pierwszych dwóch pojazdów, ich sprawność energetyczna, czyli ilość energii zaoszczędzonej w stosunku do wytwarzanej, wynosi powyżej 99 proc.
W przypadku pojazdów z baterią niklowo-kadmową, mogących przejechać bez szelek 5 km, których po Gdyni jeździ 40, wynosi ona "tylko" 80 proc.
Zalety nowych baterii potwierdzają też testy związane z odzyskiwaniem energii podczas hamowania, a także takie udogodnienia, jak możliwość utrzymywania ogrzewania lub klimatyzacji w momencie odpięcia szelek.
- Z zarejestrowanych i przetworzonych danych wynika, że podczas zasilania z baterii trakcyjnej litowo-jonowej 97,7 proc. energii hamowania odzyskowego jest wykorzystywane. W trolejbusach z baterią trakcyjną niklowo-kadmową wykorzystanie energii hamowania odzyskowego szacuje się na ok. 30 proc. - dodaje Dargacz.
Na razie trolejbusy "bezszelkowe" będą jeździły przede wszystkim na regularnych liniach z trakcją. Część wjedzie ponownie na Skwer Kościuszki, co przede wszystkim w wakacje ma wypromować komunikację miejską wśród turystów.
Dalsze zakupy z pomocą UE
- Mieszkańcy możliwości nowych pojazdów będą mogli sprawdzić 15 maja, podczas zorganizowanego dnia otwartego połączonego z grą miejską o trolejbusach, współorganizowanego m.in. przez Urząd Marszałkowski - zachęca Marta Woronowicz z Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.
Docelowo trolejbusy z bateriami litowo-jonowymi mają pojawić się m.in. na osiedlu Fikakowo, wjeżdżając bez trakcji elektrycznej z ul. Wielkopolskiej w ul. Gryfa Pomorskiego. Na końcu powstanie pętla z możliwością ładowania pojazdów.
Warunkiem dalszych zakupów trolejbusów jest dofinansowanie z Unii Europejskiej. Jeśli uda się w najbliższych latach pozyskać środki, na ulice może wyjechać nawet 30 trolejbusów z bateriami litowo-jonowymi.
Zeszłoroczna prezentacja trolejbusów na Skwerze Kościuszki
Miejsca
Opinie (149) 4 zablokowane
-
2016-04-24 20:24
(1)
trolejbus tam gdzie trakcja , gdzie indziej autobus po co kombinować
- 12 5
-
2016-04-25 09:43
Gdynia to miasto innowacyjne!
Gdynia ma swój własny styl. Poza tym tradycja i nowoczesność! Oczywiście masz dużo racji i poniekąd się z tobą zgadzam. Uważam jednak, że puszczenie trolejbusów linii 21 na Skwer Kościuszki i Molo Południowe, było świetnym pomysłem i jest nie lada atrakcją!
P.S.Trolejbusy to jeden z symboli Gdyni! Rdzenni, czy wieloletni mieszkańcy miasta w zdecydowanej większości po prostu lubią swoje trajtki. (To tak jak gdańszczanie, myślę że też w większości, lubią swoje tramwaje). Najważniejsza dla przeciętnego mieszkańca jest wygoda i punktualność, a trolejbusy to jak najbardziej przyjazne pojazdy. To, że trajtki są coraz lepsze i zaczęły zaskakiwać pozytywnie od kilku lat gdynian i przyjezdnych, to tylko się cieszyć! Trolejbus jadący ze złożonymi pałąkami wywołuje uśmiech, czasem zdziwienie u turystów i niedowierzanie więc jest fajnie i tyle.
Pozdrawiam ludzi z Trójmiasta i okolic!- 3 1
-
2016-04-25 09:30
Pfff...na Fikakowo, ale atrakcja, szkoda kasy.
Niech jadą do pętli w Oliwie, to byłoby coś.- 7 5
-
2016-04-25 08:49
Fajnie, że będą na fikakowo jeździć
W połączeniu nowych trajtków z przystankiem PKM na karwinach fikakowo będzie świetnie skomunikowane z każdym miejscem w 3-trójmieście :)
- 10 6
-
2016-04-25 08:02
bedzie wygodniej i lepiej
- 3 3
-
2016-04-25 07:40
Świetnie !!!
- 2 5
-
2016-04-25 01:58
A moze Solaris zrobil
trajtki napedzane sloncem?
- 5 4
-
2016-04-24 18:47
(3)
Nowe trolejbusy z mocniejszą baterią
Nie ma pojęcia mocniejsza czy słabsza- 5 1
-
2016-04-24 22:12
Jeżeli już jesteś taki specod wszystkiego, to zakończ zdania kropkami. (1)
- 0 1
-
2016-04-24 23:22
specod???
- 0 0
-
2016-04-24 19:58
no jak to na trójmieście jest
- 1 0
-
2016-04-24 23:21
Przegubowe niech kupią.
Pana prezesa ZKM proponuję zwolnić bo obowiązków nie wypełnia kiedy wreszcie ten kretyn zorganizuje przegubowe nawet zacofany Lublin nas wyprzedził.
- 8 4
-
2016-04-24 21:11
Po co inwestować w trolejbusy jak można kupić sprawdzające się w wielu miastach na świecie autobusy elektryczne (2)
- 11 9
-
2016-04-24 23:16
Bo autobusy elektryczne nie zwracają energii elektrycznej i nie naładują się podczas jazdy! (1)
Nowoczesne trolejbusy posiadają możliwość zwracania energii elektrycznej z powrotem do sieci trakcyjnej podczas hamowania!
- 3 9
-
2016-04-24 23:20
Nowoczesne autobusy elektryczne odzyskują energię z hamowania a sieci do tego nie potrzebują
Sieć generuje tylko dodatkowe koszty utrzymania i nie jest estetyczna
- 10 1
-
2016-04-24 19:32
Autobus elektryczy nie naładuje się podczas jazdy, (1)
nie zwróci też tego co weźmie. Tramwaje są zależne i od torów i od trakcji elektrycznej, w dodatku funkcjonuje mit, że nie stoją w korkach. Na skrzyżowaniu na Hucisko, gdy chcą skręcić na zielonym dwa tramwaje, przejedzie tylko jeden. Jeden się zepsuje lub wykolei i reszta stoi. Inny pojazd rozbije się na torowisku, tramwaje stoją w korku. Awaria lub zerwanie sieci znów wszystkie bezradnie stoją. Budowa trakcji z torowiskiem droga. Tory dodatkowo zabierają miejsce wszystkim innym pojazdom. Dlatego, obiektywnie patrząc, trolejbusy są bardzo dobrym i oszczędnym środkiem transportu publicznego i dużo bezpieczniejszym niż tramwaje.
- 20 15
-
2016-04-24 22:18
trolejbus się rozbije i cała krzyżówka stoi
- 2 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.