• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: mieszkańcy chcą większej strefy parkowania

Patryk Szczerba
15 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Samowolkę w parkowaniu najlepiej widać na ul. Warszawskiej. Samowolkę w parkowaniu najlepiej widać na ul. Warszawskiej.

Obniżenie abonamentu dla mieszkańców do 10 zł miesięcznie i rozszerzenie strefy płatnego parkowania o teren Działek Leśnych zobacz na mapie Gdyni to pomysł aktywistów i radnych dzielnicy na uporządkowanie sytuacji parkingowej w okolicach centrum Gdyni. Urzędnicy do tych propozycji podchodzą z dystansem, nie wykluczając jednak wprowadzenia opłat dla parkujących przy bulwarze Nadmorskim zobacz na mapie Gdyni.



O tym, że wielu kierowców przyjeżdżających do Gdyni nadal nie chce płacić za postój w centrum, można przekonać się każdego dnia. Część szuka miejsca na terenach prywatnych, inni zostawiają auta na cały dzień w okolicy granic strefy płatnego parkowania. Przejście kilkuminutowym spacerem do docelowego miejsca w śródmieściu nie stanowi wtedy problemu, a do tego nie trzeba płacić za postój.

Pomysł nie jest nowy

Dzielnicami sąsiadującymi ze strefą są Wzgórze św. Maksymiliana i Działki Leśne. Dyskusja dotycząca konieczności jej rozszerzenia toczy się tam od dawna. Do tej pory nie kończyło się jednak na rozmowach. Na Wzgórzu ostatnio usunięto część znaków zakazujących postoju, zapowiadając jeszcze budowę dodatkowych miejsc.

Inaczej sytuacja przedstawia się na Działkach Leśnych, gdzie za sprawą radnych dzielnicy konsekwentnie jest wprowadzany na ulicach ruch jednokierunkowy. W ostatnim czasie sporo emocji wywołało też skośne parkowanie na odcinku ul. Warszawskiej zobacz na mapie Gdyni, w miejscu, gdzie wcześniej był przystanek. Skończyło się na interwencjach strażników miejskich i zapowiedziach wprowadzenia znaków nakazujących kierowcom równoległe parkowanie.

Kierowcy na Działkach Leśnych parkują jak im wygodniej, nie zważając na przepisy. Kierowcy na Działkach Leśnych parkują jak im wygodniej, nie zważając na przepisy.
Do poważnych zmian ma przekonać Gdynię inicjatywa aktywistów ze stowarzyszenia Miasto Wspólne, których głos został wzmocniony podpisem przewodniczącego Rady Dzielnicy. Wspólnie wystosowali w ostatnich dniach do władz miasta oficjalną petycję, której głównym postulatem jest poszerzenie strefy o Działki Leśne.

- Narastającym problemem pozostają pozastawiane w ciągu dnia ulice, które pustoszeją wieczorami i w weekendy. Podobnie jak w śródmieściu, mało kto decyduje się dodatkowo zapłacić i zostawić samochód na płatnych prywatnych miejscach - wyjaśnia Wojciech Jankowski, przewodniczący Rady Dzielnicy Działki Leśne.
Więcej płatnych miejsc, taniej dla mieszkańców

Propozycją, która ma złagodzić skutki rozszerzenia strefy, jest obniżenie opłaty za parkowanie dla mieszkańców i niepełnosprawnych z 30 zł do 10 zł miesięcznie.

- Mamy w Gdyni problem z nierównowagą popytu i podaży miejsc parkingowych. Jeśli popyt na nie w takich dzielnicach, jak Działki Leśne jest za duży, utrudnia życie mieszkańców, to lepsza jest w tym miejscu strefa płatnego parkowania, wyznaczenie miejsc zgodnych z przepisami i większa kontrola tego, jak kierowcy parkują - opowiada Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.
Na dowód konieczności zmian, oprócz ogólnego wrażenia, przytaczają druzgocące dla miasta liczby. Na każde 1000 mieszkańców Gdyni przypada 556 samochodów osobowych. Zmniejsza się także udział komunikacji zbiorowej z prawie 52 proc. w 2008 roku, do 39,8 proc. w roku 2015 przy jednoczesnym wzroście udziału samochodu z 47 proc. na 57 proc. w analogicznym okresie.

- Nadmiar samochodów w mieście jest problemem pogłębiającym się. Wiemy już, że nie będzie rozwiązany przez budowę parkingów podziemnych. Zarówno z powodu dużego obciążenia budżetu takimi inwestycjami, brakiem zainteresowania ze strony inwestorów prywatnych do podejmowania tego typu inicjatyw, jak i zachowaniem kierowców - uzupełniają twórcy petycji.
Nie lepiej jest na innych ulicach Działek Leśnych. Aktywiści i Rada Dzielnicy przekonują, że można to zmienić poprzez wprowadzenie płatnego parkowania. Nie lepiej jest na innych ulicach Działek Leśnych. Aktywiści i Rada Dzielnicy przekonują, że można to zmienić poprzez wprowadzenie płatnego parkowania.
Nie ma analiz, nie ma decyzji

Z ust urzędników można usłyszeć, że petycja to ważny głos mieszkańców, a proponowane zamierzenia wymagają badań.

- Bez przeprowadzenia szczegółowej analizy określającej zakres oddziaływania obecnie funkcjonującej strefy płatnego parkowania, a także przeprowadzenia symulacji ekonomicznej zwiększającej koszta utrzymania parkomatów i ich serwisu oraz zwiększenia liczby kontrolerów nie można jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie - odpowiada Roman Witowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Przypomina przy okazji, że w tym roku dla miasta szykuje się jeszcze wydatek związany z modernizacją parkomatów. Pierwszy przetarg nie został rozstrzygnięty, bo zaproponowane ceny okazały się dla miasta o wiele za wysokie.

Parking przy bulwarze płatny?

Nie ma także planów obniżenia opłat, co nie oznacza, że nie są szykowane żadne zmiany dla parkujących w śródmieściu. Miasto rozważa włączenie do strefy płatnego parkowania miejsc postojowych przy bulwarze Nadmorskim zobacz na mapie Gdyni.

- Na etapie wyznaczania strefy w 2008 roku parking ten nawet w sezonie był bardzo rzadko zapełniany i można było na nim swobodnie znaleźć wolne miejsce postojowe, w zasadzie o każdej porze dnia. Obecnie obserwujemy, iż bardzo często jest trudno na nim o wolne miejsca postojowe, co doprowadza do zajmowania chodników oraz niszczenia pasów zieleni. Wprowadzenie opłaty spowodowałoby większą rotację pojazdów - tłumaczy Witowski.
Na Kamiennej Górze pomogło

Wato przypomnieć, że gdyby urzędnicy przychylili się do postulatów mieszkańców Działek Leśnych, byłoby to kolejne rozszerzenie strefy w Gdyni. Od listopada 2011 roku kierowcy zostali zobligowani do wnoszenia opłat na Kamiennej Górze oraz w okolicach ulic Piłsudskiego i Wendy. Powodem była nadmierna liczba zaparkowanych aut, która zaczęła m.in. przeszkadzać mieszkańcom mającym problem z przejazdem, a nierzadko nawet wyjazdem ze swoich posesji.

Takie rozwiązanie było też - co jasne - na rękę władzom miasta, bo z jednej strony pojawiła się jeszcze większa rotacja miejsc w centrum, a z drugiej dodatkowy zarobek dla urzędu z racji większej liczby płatnych miejsc. Cała inwestycja - głównie w postaci ustawienia nowych parkomatów - kosztowała Gdynię ok. 1,4 mln zł, ale szybko zaczęła się zwracać.

Mieszkańcy odetchnęli, ale na krótko. Kierowcy w końcu przyzwyczaili się bowiem do opłat i zaczęli... zastawiać chodniki. W dyscyplinowaniu parkujących gdzie popadnie miała pomagać gdyńska straż miejska. Komendant zapowiadał, że zamiast pouczeń zaczną stosować kary. Efekty są widoczne, ale jak przekonują mieszkańcy, problem będzie powracał, jeśli strażnicy nie będą konsekwentni w karaniu, a nie w pouczaniu parkujących niezgodnie z przepisami.

Miejsca

Opinie (271) 7 zablokowanych

  • hehe (5)

    Fiat Multipla GWE i wszystko jasne :D

    • 7 11

    • Wyjaśniło się ze masz uprzedzenia do GWE czyli wszystkich mieszkańców powiatu Wejcherowskiego gratuluję i (1)

      Proponuje nie jeździć po za granicę Gdyni i do Gdańska tez pewnie nie bo przypuszczam że ich też nie lubisz prawda?i do Wawy tez nie ,co za ograniczony człowiek umysłowo to napisał ?przyznaj się

      • 4 3

      • ty nawet nazwy własnego powiatu poprawnie napisać nie umiesz

        • 1 1

    • pochwal się czym jeździsz, "szlachto z chyloni" :D

      • 2 1

    • i jeszcze pociągnęła pod prąd chodnikiem i zastawiła wzdłuż dwa miejsca postojowe na raz

      ale to typowe wśród GWE i nie wolno z nich drwić, bo to podchodzi pod mowę nienawiści tak samo jak drwiny z Romów i Uchodźców z Syrii.

      • 2 4

    • Żeby chociaż czysta była jak na odwiedziny miasta przystało.
      Ale właściwie to po co, jak i tak się znowu ubłoci po powrocie na wioskę.

      • 1 3

  • (1)

    gdynia to stan umysłu sam tzw. prezydent zawala swoim gratem w centrum wejście do urzędu ' dając sygnal ze tu cie prędzej rozjada niż przejdziesz sobie swobodnie z dzieckiem chodnikiem

    • 53 5

    • plebs pluje jadem bo zazdrości, że kogoś stać i na auto i na parkowanie

      parkuj dalej na trawniku
      tylko na wycieraczki ci nie starczy

      • 2 0

  • Parkingi (9)

    Trzeba budować parkingi a nie tylko zakazy

    • 103 23

    • No to masz - parking pod placem grunwaldzkim (6)

      z moich podatków zrobili miejsca postojowe po 200 tys. za sztukę. Z krwawicy mojej. A parking pusty stoi.

      • 8 2

      • (3)

        pod Batorym a także przed budynkiem też sa parkingi, raczej puste. Parkingi są tylko Januszom szkoda 2 zł

        • 9 1

        • przy Batorym jak był darmowy plac samowolka w centrum było jako tako (2)

          niestety odkąd te plac jest płatny to w centrum jest kaszana remonty i przebudowa skweru i placu teatralnego też nie pomagają. Na warszawskiej marnuje sie plac ale codziennie jest tam 110% zapełnienia a władze Gdyni nie myśla o rozwiązaniach tylko ślizgają sie z tematem.
          Rozwiązania są ale muszą być racjonalnie zastosowane
          np okolice dworca Gdynia Gł miedzytorze tam potrzebny jest parking wielopoziomowy z przystepnym abonamentem np 50 zł msc to samo okolice wzg maksymiliana Redłowo przy skm
          najważniejsze to miejsca parkingowe w samym centrum i tu też spokojnie można wcisnąć dobrze zaprojektowany parking wielopoziomowy np na palacu pomiedzu Władysława IV -Obrońców wybrzeża - Armii Krajowej kiedyś tam był dziki parking to chyba teren prywatny ale można budować takie instalacje w partnerstwie publiczno prywatnym i brać na to kase z UE tylko trzeba myśleć a ten hektar pola zmieści i ładne kamienice i parking piętrowy to samo dotyczy innych pustych placów w centrum cześć z nich należy do miasta tylko warunek jest jeden opłata za parkowanie na poziomie naszych polskich zarobków a nie zarobków z Brukseli czy RFN np. pierwsza godz darmowa następna 3 zł następna 5 zł i każda kolejna 5 zł to wymusi rotacje samochodów. A dla mieszkańców i stałych klientów parkingu abonament maks do 50zł msc zastosować obłożenie 40 % dla abonamentów i mieszkańców reszta dla przyjezdnych i zakupów. Da się zrobić ale nie w formie wizualizacji lecz działania panowie Szczurek Stępa & reszta towarzystwa

          • 7 3

          • jakoś nigdy nie miałem problemu z zaparkowaniem

            a ty musiałeś elaborat naskrobać
            na temat jakim to życiowym nieudacznikiem jesteś

            • 1 3

          • Chyba Ty.

            50zł/mies, 500zł/rok. Do tego podwyżka OC. Fajnie się innych okrada nie ?
            Ten kraj nigdy się nie rozwinie jak będziemy się tak nawzajem ograniczać i do każdego zarobionego gorsza znajdzie się 5 urzędników chętnych żeby zabrać.

            • 3 5

      • bo Gdynia rzadza idioci (1)

        skoro wybudowano parking - nalezalo zakazac w poblizu parkowania na ulicy - vide Armii Krajowej ( obok Kosciola czy szczegolnie przy Starbuck'sie) - tam nie mozna normalnie przejsc chodnikiem bo samochody zostawialy moze niecaly metr przejscia. Docelowo parkowanie na drogach i chodnikach w centrum powinno byc wyjatkiem a nie regula - parkowanie powinno byc tylko dozwolone na wyznaczonych parkingach.

        • 3 7

        • tak piszczą tyko pajace, którzy za ostatnią piątkę gazu zatankowali

          szpachla na rdzy się ledwie trzyma,
          za piątaka leje
          i potem kwiczy, że mu chcą jego dorobek życia odholować

          • 3 1

    • Za czyje pieniadze?

      Jak za pieniadze kierowcow to ok

      • 2 1

    • Budować parkingi w centrum. Jasne. To zaproponuj, co trzeba zburzyć.

      • 5 14

  • Totalna bzdura

    Jestem mieszkańcem Gdyni. Miasto pobierało ode mnie opłatę za parkowanie bezprawnie (brak prawidłowego oznakowania). Bezprawnie też nałożyło 2 razy mandat. Teraz ja mam udowodnić, że nie jestem garbaty i mam pójść do sądu. Urzędnikowi wystarczy wystawić DECYZJĘ. Dość wyłudzania pieniędzy i nakładania nowych podatków !!!!

    • 6 1

  • w czyim to imieniu? (3)

    Czy ktoś to z mieszkańcami Działek Leśnych konsultował? Rodzi się taki pomysł w głowie i ktoś bez konsultacji wrzuca to już jako propozycję. Bez dyskusji, bez pytania mieszkancow. Ja nie przypominam sobie żeby pojawiła się taka informacja chociażby na klatkach schodowych. To jest dopiero samowolka.

    • 21 4

    • Rada Dzielnicy to firmuje. To jak z Sejmem. Wybierasz raz, a oni rządzą. (2)

      • 5 2

      • nie Rada tylko Przewodniczacy

        Nie rada tylko przewodniczący

        • 2 1

      • powinni jednak poddać to konsultacjom społecznym a nie bawic się w politykierstwo i możnowładztwo. Ciekawy jestem u ilu osób zasięgnięto opinii w tej sprawie?

        • 4 1

  • (7)

    Zastawić komuś garaż???

    • 15 8

    • (4)

      Poza drogą publiczną. Brak znamion wykroczenia

      • 6 7

      • gdyby mi tak zastawił, zastałby auto bez kół, szyb i z siekierą w dachu (2)

        jw

        • 7 1

        • A skąd wiesz że ten samochód nie jest drugim właściciela garażu? (1)

          Wtedy stoi na swoim terenie i może

          • 0 3

          • Jeżeli zastawia mi garaż

            to chyba wiem, czy to mój samochód, czy nie...

            • 6 0

      • Ale znamiona cebulactwa owszem. Jakby mi ktoś zablokował garaż, to by samochodu szukał w Wiśle.

        • 19 2

    • a potem placz ze wycieraczk urwane

      • 3 2

    • a po dzisiaj garaże

      • 1 0

  • Ul Pomorska (1)

    Na ulicy pomorskiej przez takich geniuszy parkowania parę dni temu nie mogła
    przejechać straż pożarna i karetka . Bo państwo hrabiostwo do 9-17 musi parkować za darmo. Wszystkim negującym nie życzę aby jego rodzina była w podobnej sytuacji .

    • 4 4

    • Planisci budujcie szerokie ulice aby mozna bylo przy nich parkowac z obydwu stron...szerokie.

      • 0 1

  • Powinni zrobić całkowity zakaz darmowego parkowania dla urzędników (1)

    Niech jeżdżą sobie komunikacją miejską albo płacą jak wszyscy

    • 8 1

    • Dokladnie..Ich nie boli bo zyja w innej rzeczywistosci.

      Niech zaczna od siebie.I dadza dobry przyklad jak nie unikac oplat.Wprowadziliscie platne strefy..W miescie ..Wprowadzcie na waszym podworku!!!

      • 2 0

  • Ja mam takie pytanko: skoro miasto zarabia (mam nadzieję, że nie dopłaca) na płatnej strefie parkowania, (1)

    to czy te środki nie powinny trafiać do budżetów dzielnic, na których opłaty są pobierane? Przecież dokładnie wiadomo którego miejsca parkowania dotyczy opłata.
    Należy ściśle wyznaczyć miejsca dozwolonego parkowania (aby nie przeszkadzały w ruchu pojazdów i pieszych), zarobione (po odliczeniu kosztów poboru) środki skierować do budżetu dzielnicy i niech dzielnica sama ustala opłaty preferencyjne dla własnych mieszkańców.

    • 3 1

    • To fajna koncepcja...ale urzednik wie , jak zarzadzac naszymi pieniedzmi z oplat..

      Oplaty wspolne wydatki z tych oplat -cele i kwoty zalezne od urzedasow.a jak bylo z ustawa smieciowa w Gdansku ?zyski do wora ..tam nawet byla wielomilionowa nadwyzka. .Oddali ja mieszkancowm czy przeznaczyli na ,,cele statutowe"?Jak myslisz?

      • 0 1

  • Znów pan Piesiewicz i jego pomysły, jak utrudnić życie kierowcą? (10)

    Znalazł się adwokat biedaków z autobusów. Jak go nie stać na samochód, to niech nie szkodzi innym.

    • 51 81

    • Czy Piesiewicz to ten czub, co chce wyganiać samochody z miasta, a statki z morza? (3)

      • 6 12

      • Tak to ten. (1)

        Malarz ścieżek rowerowych na kostce, inicjator likwidacji kolejnych miejsc parkingowych, aktywista i donosiciel fotografujący auta na Starowiejskiej, budowniczy kolejnych słupków dla rowerów z których nikt nie korzysta i tym samym likwidujący kolejne miejsce parkingowe. Później taki typ przechodzi na drugą stronę torów i chce zrobić to samo. Miasto jest nasz ? Czyje ? Wasze ? Wariatom mówimy nie ! :D

        • 7 13

        • Z tego co wiem, to z rowerami ma mało wspólnego. Więc chyba personifikuje wszystkie januszowe lęki

          Nawet zabawne.

          • 10 2

      • Piesiewicz to gość, którego tylko część osób rozumie teraz. Większość cebulaków potrzebuje jeszcze 10-20 lat.

        • 12 9

    • a to ja się cieszę, że taki się pojawił (3)

      Kierowcom nie ubędzie.

      • 17 7

      • Jak nie ubędzie?? (2)

        Mniej miejsc, a te co są - płatne. To co, przybedzie?

        Może tobie zabierzmy połowę kursów autobusów, a w tych co zostaną - podwójmy cene biletów. Może byc cwaniaczku bez auta?

        Rowerzyści i frustraci - pierwsi do obarczania kierowców kosztami, także za swoje nieudacznictwo życiowe.

        • 8 18

        • Podziekuj kierowcom za te pomysly:)

          Gdyby nie ich cwaniactwo i glupota to nikt by nie szukal takich rozwiazan. Auta powinny poruszac sie po ulicach, a parkowac na parkingach, a nie na chodnikach, trawnikach itp. to chyba zrozumiale nawet dla czlowieka o malym ilorazie inteligencji?

          • 13 2

        • Już zabrali kursy i podwoili ceny. Za późno.

          Taki 204 to jest żenada jakaś. A to jedyny autobus tu.

          • 3 2

    • jak utrudnic życie kierowcą?

      trudna kwestia, a w następnych odcinakch poruszymy wpływ innych części samochodu na utrudnianie życia:
      jak utrudnić życie kierownicą
      jak utrudnić życie fotelem

      • 24 1

    • kierowcom

      • 29 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Mitsubishi L200, Toyota Hilux i Mercedes-Benz Klas X to auta w nadwoziu typu:

 

Najczęściej czytane