• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia chce nowe autobusy, ale już nie gazowo-elektryczne

Patryk Szczerba
26 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia drugi raz próbuje kupić 55 autobusów
Miasto prawdopodobnie już nie zorganizuje kolejnego przetargu na zakup autobusów hybrydowych gazowo-elektrycznych. Miasto prawdopodobnie już nie zorganizuje kolejnego przetargu na zakup autobusów hybrydowych gazowo-elektrycznych.

Trzy razy nie udało się rozstrzygnąć przetargu na zakup 10 autobusów gazowo-elektrycznych dla Gdyni wartych 16 mln zł. Kolejnych podejść może nie być. Miasto chce otrzymać innego rodzaju autobusy. Na to musi zgodzić się rząd hiszpański, wykładający za pośrednictwem polskiego Ministerstwa Środowiska środki na zakup pojazdów.



Czy ministerstwu uda się przekonać rząd hiszpański, by zmienił warunki dotyczące technologii autobusów?

Nie było dla nikogo tajemnicą, że połączenie napędu gazowego z elektrycznym to technologia bardzo rzadka także w Europie. Jest zarazem ekologiczna i dodatkowo promowana przez Unię Europejską. Wynikiem takiej promocji jest m.in. europejski program Gazela. Pieniędzmi z tego projektu dysponuje wciąż w Polsce Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Do wydania było 80 mln zł na zakup nowych pojazdów.

W Częstochowie narzekają

To spora kwota, więc był też haczyk, o czym pisaliśmy rok temu. Pieniądze trafiły do Polski po sprzedaży Hiszpanii praw do emisji zanieczyszczeń. Dlatego też to rząd hiszpański zdecydował, na zakup jakiej ekologicznej technologii można je wydać. Wybrał prototypową hybrydę gaz-prąd, ponieważ takie właśnie pojazdy produkowane są w tym kraju i - co ważne - w żadnym innym.

Mimo tej wiedzy, w kolejce po dofinansowanie na zakup nowych autobusów stanęły 32 miasta, w tym Gdynia, która w wyścigu znalazła się w czołowej dwójce. 66 mln zł utrzymała Częstochowa, która zaplanowała za to zakup 40 nowych autobusów. Jedyną ofertę na dostarczenie pojazdów złożyła firma Lider Trading z Warszawy - producent autobusów Solbus.

Jak donosiły lokalne media, z hybrydami od początku były problemy, pojazdy potrafiły się zapalić w trakcie jazdy. W marcu doszło do awarii, z powodu której wycofano wszystkie kursujące pojazdy. Producent został zobligowany do bieżącego usuwania usterek. Do teraz w nieoficjalnych rozmowach odpowiedzialni za transport publiczny w Częstochowie nie ukrywają, że cała inwestycja okazała się klapą. Kłopotów z pojazdami z napędem hybrydowym nadal nie brakuje.

Gdynia zachowawczo

Gdynia takich problemów nie miała, bo żaden pojazd z napędem nie wyjechał na ulice. Do ogłoszonego przez miejską spółkę - Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej - trzeciego przetargu, podobnie jak do poprzednich dwóch, nikt się bowiem nie zgłosił. Powodem były surowe kryteria. Autobusy miały być zupełnie nowe i wyprodukowane w 2017 roku, a producent miał posiadać wyniki testów ich zachowania w ruchu miejskim.

Tata Hispano CNG Hybrid. Jedna z gazowo-elektrycznych hybryd jeżdżąca po ulicach Hiszpanii Tata Hispano CNG Hybrid. Jedna z gazowo-elektrycznych hybryd jeżdżąca po ulicach Hiszpanii
Zachowawczej postawie miasta nie dziwią się eksperci z branży komunikacyjnej. Obserwacja Częstochowy pokazuje bowiem, że ryzyko nietrafionych zakupów jest duże. Poza tym ciężko przewidzieć, jak za parę lat będzie wyglądała eksploatacja autobusów tego typu i jak się przełoży na całkowity koszt zakupu.

W związku z tym, coraz więcej wskazuje na to, że pieniądze przeznaczone na ten cel mogą ostatecznie przepaść, chyba że uda się zmienić technologię, np. na hybrydę z silnikiem diesla. Rozliczenie środków musi nastąpić do końca 2017 roku.

Dobrym rozwiązaniem na pewno nie jest bierna postawa. Przykłady z Estonii i Litwy, będących w takiej samej sytuacji pokazały, że samorządy razem z operatorami mogą skutecznie wpływać na rządzących, by ci działali w ich interesie na europejskim forum.

Naciski przez ministerstwo

Miasto z takim wnioskiem wystąpiło po tym, gdy nie udało się rozstrzygnąć trzeciego przetargu.

- Czekamy na efekt rozmów Ministerstwa Środowiska i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska z przedstawicielami rządu hiszpańskiego. Tak naprawdę możemy się im przyglądać i liczyć na pozytywne rozpatrzenie naszej prośby - wyjaśnia Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
O to, jak postępują negocjacje, zapytaliśmy urzędników z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Dostaliśmy zdawkową odpowiedź.

- Obecnie trwają rozmowy w trybie roboczym między stronami umowy - Ministerstwem Środowiska oraz przedstawicielami rządu Hiszpanii. Nie podjęto jeszcze żadnych ostatecznych decyzji odnośnie działań zarówno w zakresie realizacji inwestycji przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdyni, jak również w zakresie zmiany technologii - wyjaśnia Donata Bieniecka-Popardowska, główny specjalista z Wydziału Komunikacji Społecznej NFOŚ.

Miejsca

Opinie (218) 2 zablokowane

  • Napęd hybrydowy to wspaniały pomysł.

    Tylko ludzkość nie dojrzała do tego aby stosować powszechnie silniki hybrydowe. To kierowca powinien sam decydować którego napędu użyć. Co będzie jeśli w akumulatorach będzie zbyt mało prądu. Samochody na prąd trzeba często ładować - nie nadają się na dalsze podróże, ale przy rozruchu czy jeździe miejskiej ma to głęboki sens.A gaz jest paliwem tanim - miasta -gminy zaoszczędzą olbrzymie pieniądze. Tylko jeden warunek musimy chcieć zauważyć te oszczędności na przestrzeni czasu bo to jest inwestycja czasowa, także w ochronę środowiska naturalnego - sami to odczujemy.Podobnie samochody elektryczno-benzynowe mają sens. Rozruch i wolna jazda może być na elektryce a dalsza szybsza podróż poza miastem na benzynie. To ma sens - technologia musi być bezpieczna.

    • 0 0

  • Jak nie wiadomo o co chodzi, (1)

    to chodzi o kasę. W Gdyni powinny jeździć same trolejbusy. Tam gdzie nie ma trakcji -na akumulatorach, zasięg ok. 30 km w zupełności wystarczy jeśli czas ładowania będzie wyniesie w granicy 1 godziny na pętli .

    • 2 1

    • Pewnie urzędnicy tak dobrali kryteria przetargu, by wyeliminować hiszpańskiego producenta autobusów gazowo elektrycznych. Argumentacja UM budzi uzasadnione podejrzenia o korupcję w urzędzie.

      • 0 0

  • Hindenburg (2)

    Gdzieś czytałem o projekcie zakupu autobusów napedzanych wodorem. Przypominam, że ostatnim efektywnie działajacym środkiem lokomocji o takim napędzie był sterowiec Hindenburg, który zaparkował na zawsze w Nowym Jorku.
    Na wszelki wypadek - nie wsiądę do takiego autobusu.

    • 2 8

    • Hindenburg - cd (1)

      Gwoli ścisłości, to Hindenburg nie był napędzany wodorem. Wodór stanowił tylko siłę nośną, unoszącą go w powietrzu.

      • 4 0

      • H2

        Oczywiście. W roztargnieniu użyłem pewnego, nie do końca trafionego, skrótu myślowego. Tak, czy owak, H2 nie bardzo nadaje się do podróżowania...

        • 0 0

  • (2)

    Gdynia powinna przede wszystkim postawić na trolejbusy, a nie na jakieś hybrydy i z dofinansowania unijnego rozbudować infrastrukturę, w sensie trakcje, np z kaczych buków do osowy, koleczkowa, albo w Sopocie ulicą Malczewskiego , sopocka do Wielkopolskiej. Takich przykładów rentownych tras mozna mnożyć w nieskończoność,

    • 2 6

    • w trójmieście nie ma ani jednej rentownej trasy autobusów (1)

      Kiedyś ponoć linia R była w stanie się mniej-więcej utrzymać, teraz z tego co wiem nie ma ani jednej linii która byłaby chociaż bliska wyjścia na zero.

      Cała komunikacja autobusowa w trójmieście wymagała bardzo dużych dopłat - kilkukrotnie przekraczających wpływy z biletów.
      Wpływy z biletów są tu tak niewielkie (w porównaniu z dotacją), że w zasadzie można by z nich równie dobrze zrezygnować.

      • 0 2

      • Mędrcze,a gdzie na świecie komunikacja jest rentowna ,jeden przykład poparty wiarygodnymi dowodami.

        • 0 0

  • CNG (10)

    Wydaje mi się że najlepszy kompromis to autobusy na CNG , ekologiczne i efektywne .ZKM posiada dystrybutor gazu .Ciekawe jak w elektrycznych sprawują się akumulatory przy minusowych temperaturach i jaka wydajność bedzie jak ogrzewanie lub klimatyzacje się włączy.

    • 20 2

    • (2)

      ZKM posiada dystrybutor gazu? Ciekawe...

      • 0 0

      • (1)

        PKM na chwaszczynie , to to samo

        • 0 0

        • Chwaszczynskiej

          • 0 0

    • W Hiszpanii są elektryczne autobusy (5)

      W Hiszpanii jeżdżą elektryczne autobusy z klimatyzacją. Dają radę. A klimatyzacja to zarówno chłodzenie jak i grzanie. Więc nie widzę problemu. Tramwaje i trolejbusy są na prąd, mogą jeździć w upały jak i mrozy. Wszystko zależy od akumulatorów, a te są coraz bardziej wydajne i tańsze (patrz: Tesla).

      • 3 4

      • (3)

        Ale w Hiszpanii raczej nie ma ujemnych temperatur (poza obszarami górskimi), a sprawność akumulatorów dość szybko spada wraz ze spadkiem temperatury.

        "Tramwaje i trolejbusy są na prąd, mogą jeździć w upały jak i mrozy."

        I nie widzisz różnicy między trawmajem czy trajtkiem, które pobierają energię z sieci trakcyjnej a autobusem elektrycznym zasilanym akumulatorami?

        • 4 3

        • (1)

          W Krakowie też będą jeździć autobusy elektryczne (20), w tym 3 przegubowe - klimatyzowane. A tam chyba nie jest cieplej zimą niż u nas?

          • 2 2

          • Już jeżdżą 4. Elektryczne autobusy w Krakowie są od 2014 roku.

            • 2 0

        • Gdynia - miasto samych trolejbusów

          • 4 0

      • Nie patrz na płonące Tesle.

        To że się palą, to wina złych baterii.

        • 0 5

    • Z doświadczenia w elektrycznej osobówce

      mogę napisać, że z trochę ponad 100km w lecie, robi się jakieś 60km w mrozie po włączeniu ogrzewania.
      Jeździłem w czapce i rękawiczkach, nie polecam ;)

      • 2 4

  • Popierwsze Unia europejska rekomenduje wycofanie wszystkich autobusów Diesla z miast bo są najbardziej szkodliwe!! (2)

    Niema mowy by kto kol wiek zgodził sie na takie rozwiązanie!!!Autor najwyraźniej niema o tym pojęcia! Gaz i prąd jest przyszłością dla silników wszystkich nie tylko komunikacji miejskiej! Problemy są polscy dostawcy i producenci dla których ta technologia jest zbyt nowoczesna i nie potrafią jej sprostać!! To maja byc Autobusy ekologiczne i niema mowy by kto kolwiek zgodził sie je zastąpic autobusami zatruwającymi miasto!!

    • 1 5

    • Ale gaz typu LPG czy CNG nie jest ze źródeł odnawialnych.A takie konstrukcje głównie proponuje się jako paliwo do autobusów na gaz. Więc to nie jest ekologiczne rozwiązanie. Jak już, to lepiej olej roślinny stosować.

      • 0 0

    • przecież Polscy producenci autobusów produkują zarówno trolejbusy jak i autobusy na gaz więc czemu kłamiesz unijny propagandzisto?

      • 0 0

  • Socjalizm (2)

    Socjalizm jest to ustrój w którym bohatersko rozwiązuje się problemy nie znane w żadnym innym ustroju.

    • 3 1

    • a gdzie ty w "Polsce" masz socjalizm? tu jest kapitalizm i to w wydaniu rodem z XIX wiecznej kolonii

      • 0 1

    • To jest kapitalizm, mlotku.

      • 1 1

  • Poczytajcie między wierszami

    Tak się robi interes w UE.

    Dlaczego Polska (kraj który musi płacić najwyższe kary w Europie za przekroczenie emisji CO2), jeszcze odsprzedaje prawa do emisji innym?

    I jak mądry rząd to rozegrał? Tak że my musimy te pieniądze oddać Hiszpanom za technologię którą posiada tylko ich kraj.

    Jednym słowem - daliśmy się przekręcić dwa razy i jeszcze na koniec zapłacimy za to żeby Hiszpanie uczyli się robić takie autobusy, za nasze pieniądze i nasze ryzyko.

    • 1 1

  • Prawo do emisji spalin

    Pomysł Goldman Sachs na handel emisjami i grabienie obywateli z pieniędzy za pośrednictwem ich rządów. A najwięcej emisji CO2 i tak wytwarzają ... krowy.

    • 0 0

  • Wejherowo jest lepiej rozwinięte niż wiecznie planująca Gdynia (3)

    • 16 12

    • ALe nudzisz z tym Wejherowem, człowieku daj sobie spokój. (2)

      • 6 9

      • (1)

        Może i nudzi, ale w sumie ma rację. Szkoda mi Gdyni. Jeszcze kilkanaście lat temu było to prężnie rozwijające się miasto. To strata dla całego naszego regionu.

        • 7 3

        • o, ruski trol znów sam ze sobą gada

          znów próbuje osiągnąć 80% wpisów na forum

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak nazywa się impreza, organizowana na Pomorzu, która promuje zasady bezpieczeństwa w ruchu drogowym?

 

Najczęściej czytane