• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia chce nowe autobusy, ale już nie gazowo-elektryczne

Patryk Szczerba
26 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia drugi raz próbuje kupić 55 autobusów
Miasto prawdopodobnie już nie zorganizuje kolejnego przetargu na zakup autobusów hybrydowych gazowo-elektrycznych. Miasto prawdopodobnie już nie zorganizuje kolejnego przetargu na zakup autobusów hybrydowych gazowo-elektrycznych.

Trzy razy nie udało się rozstrzygnąć przetargu na zakup 10 autobusów gazowo-elektrycznych dla Gdyni wartych 16 mln zł. Kolejnych podejść może nie być. Miasto chce otrzymać innego rodzaju autobusy. Na to musi zgodzić się rząd hiszpański, wykładający za pośrednictwem polskiego Ministerstwa Środowiska środki na zakup pojazdów.



Czy ministerstwu uda się przekonać rząd hiszpański, by zmienił warunki dotyczące technologii autobusów?

Nie było dla nikogo tajemnicą, że połączenie napędu gazowego z elektrycznym to technologia bardzo rzadka także w Europie. Jest zarazem ekologiczna i dodatkowo promowana przez Unię Europejską. Wynikiem takiej promocji jest m.in. europejski program Gazela. Pieniędzmi z tego projektu dysponuje wciąż w Polsce Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Do wydania było 80 mln zł na zakup nowych pojazdów.

W Częstochowie narzekają

To spora kwota, więc był też haczyk, o czym pisaliśmy rok temu. Pieniądze trafiły do Polski po sprzedaży Hiszpanii praw do emisji zanieczyszczeń. Dlatego też to rząd hiszpański zdecydował, na zakup jakiej ekologicznej technologii można je wydać. Wybrał prototypową hybrydę gaz-prąd, ponieważ takie właśnie pojazdy produkowane są w tym kraju i - co ważne - w żadnym innym.

Mimo tej wiedzy, w kolejce po dofinansowanie na zakup nowych autobusów stanęły 32 miasta, w tym Gdynia, która w wyścigu znalazła się w czołowej dwójce. 66 mln zł utrzymała Częstochowa, która zaplanowała za to zakup 40 nowych autobusów. Jedyną ofertę na dostarczenie pojazdów złożyła firma Lider Trading z Warszawy - producent autobusów Solbus.

Jak donosiły lokalne media, z hybrydami od początku były problemy, pojazdy potrafiły się zapalić w trakcie jazdy. W marcu doszło do awarii, z powodu której wycofano wszystkie kursujące pojazdy. Producent został zobligowany do bieżącego usuwania usterek. Do teraz w nieoficjalnych rozmowach odpowiedzialni za transport publiczny w Częstochowie nie ukrywają, że cała inwestycja okazała się klapą. Kłopotów z pojazdami z napędem hybrydowym nadal nie brakuje.

Gdynia zachowawczo

Gdynia takich problemów nie miała, bo żaden pojazd z napędem nie wyjechał na ulice. Do ogłoszonego przez miejską spółkę - Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej - trzeciego przetargu, podobnie jak do poprzednich dwóch, nikt się bowiem nie zgłosił. Powodem były surowe kryteria. Autobusy miały być zupełnie nowe i wyprodukowane w 2017 roku, a producent miał posiadać wyniki testów ich zachowania w ruchu miejskim.

Tata Hispano CNG Hybrid. Jedna z gazowo-elektrycznych hybryd jeżdżąca po ulicach Hiszpanii Tata Hispano CNG Hybrid. Jedna z gazowo-elektrycznych hybryd jeżdżąca po ulicach Hiszpanii
Zachowawczej postawie miasta nie dziwią się eksperci z branży komunikacyjnej. Obserwacja Częstochowy pokazuje bowiem, że ryzyko nietrafionych zakupów jest duże. Poza tym ciężko przewidzieć, jak za parę lat będzie wyglądała eksploatacja autobusów tego typu i jak się przełoży na całkowity koszt zakupu.

W związku z tym, coraz więcej wskazuje na to, że pieniądze przeznaczone na ten cel mogą ostatecznie przepaść, chyba że uda się zmienić technologię, np. na hybrydę z silnikiem diesla. Rozliczenie środków musi nastąpić do końca 2017 roku.

Dobrym rozwiązaniem na pewno nie jest bierna postawa. Przykłady z Estonii i Litwy, będących w takiej samej sytuacji pokazały, że samorządy razem z operatorami mogą skutecznie wpływać na rządzących, by ci działali w ich interesie na europejskim forum.

Naciski przez ministerstwo

Miasto z takim wnioskiem wystąpiło po tym, gdy nie udało się rozstrzygnąć trzeciego przetargu.

- Czekamy na efekt rozmów Ministerstwa Środowiska i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska z przedstawicielami rządu hiszpańskiego. Tak naprawdę możemy się im przyglądać i liczyć na pozytywne rozpatrzenie naszej prośby - wyjaśnia Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
O to, jak postępują negocjacje, zapytaliśmy urzędników z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Dostaliśmy zdawkową odpowiedź.

- Obecnie trwają rozmowy w trybie roboczym między stronami umowy - Ministerstwem Środowiska oraz przedstawicielami rządu Hiszpanii. Nie podjęto jeszcze żadnych ostatecznych decyzji odnośnie działań zarówno w zakresie realizacji inwestycji przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdyni, jak również w zakresie zmiany technologii - wyjaśnia Donata Bieniecka-Popardowska, główny specjalista z Wydziału Komunikacji Społecznej NFOŚ.

Miejsca

Opinie (218) 2 zablokowane

  • Jako najnowocześniejsze miasto na pomorzu mamy do tego prawo!!! (23)

    • 20 42

    • (6)

      automaty biletowe? a nie to w Gdańsku.
      e-bilet? a nie to w Wejherowie.

      wieczne tylko plany - Gdynia

      • 10 7

      • (2)

        Ostatnio jechałam autobusem do wejherowskiego szpitala (córka tam rodziła, jesteśmy z Gdyni). Co mnie zaskoczyło... Podchodzisz do kierowcy, prosisz o bilet, pan naciska guzik i się drukuje. Żadnych karnetów czy innych jednorazówek. Bardzo sprawnie, jeszcze jak bym miała odliczoną kwotę, to już w ogóle sprawnie jest.

        • 12 0

        • jak w UK, ale jaja!

          • 1 1

        • W Olsztynie

          automat biletowy w każdym pojeździe.

          • 5 1

      • i festiwal filmowy, a nie, tego w Gdańsku nie ma. (2)

        • 4 3

        • Jakbyście go z Gdańska nie ukradli (1)

          to nawet tego byście nie mieli. Dobrze chociaż, że nagrodzone udało się wam zmienić ze Złotych Lwów na Srebrne Śledzie.

          • 4 6

          • Oj biedny trollik, festiwal filmowy mu Gdynia "ukradła". Biedactwo

            Może zgłoś to do prokuratury, jeśli sądzisz, że to kradzież.

            • 2 6

    • Że co? W czym jesteśmy najnowocześniejsi??? (7)

      • 14 6

      • W skutecznym PR za publiczne pieniądze :)

        • 4 0

      • Macie najnowocześniejsze dziury w jezdni (2)

        I najnowocześniejsze ławki na Skwerze

        • 14 9

        • No w końcu trollciu chwalisz Gdynię. Szacun.

          • 0 4

        • i brukowane ulice w ścisłym centrum,
          a na osiedlach - gruntowe albo z plyt meba i iomb
          nowocześny aromat biomasy, mniam, szczury luuubią

          • 7 4

      • Technologie kosmiczne - jako jedyni w północnej Europie!!!

        • 7 2

      • Jak to w czym? (1)

        Lotnisko mają najnowocześniejsze!

        • 11 4

        • I nowe,nie śmigane.

          • 11 2

    • ha ha z ta nowoczesnoscia nie przesadzaj

      mieszkam w orlowie od ponad 50 lat a zaden z króli Gdyni nie był w stanie załatwic dwóch wywrotek tłucznia zeby nie jezdzic po jeziorach na ulicy -SKANDAL taka noweczosnosc ze głowa boli tylko haracz podatkowy nic wiecej -słuze zdjeciami ul sterników w zime i w czasie deszcu

      • 7 1

    • Za te pieniądze w Gdyni to tylko 400 furmanek na łowies. Ekologiczne to Łunia da... (2)

      • 21 18

      • Tylko elektryczny transport + własna siłownia wiatrowa (1)

        • 4 5

        • A gdzie te wiatraki postawisz?

          Bo według nowych przepisów to najbliższy można na Giewoncie zainstalować.

          • 1 1

    • Ze swoją renomą w technologiach kosmicznych to my stawiamy warunki. (2)

      • 24 4

      • Jako pierwsi w Polsce latalismy na byle czym. (1)

        • 11 4

        • Obyśmy nie jeździli byle czym :)

          • 5 0

    • Autobus to nie dxpa żeby był na gas hehehehe

      • 9 9

  • Autobusy tylko na węgiel ! - tak każe jedyna słuszność czyli PiS.

    j/w

    • 0 1

  • Czy to fotomontaz

    • 1 0

  • Elektryczny napęd (2)

    Tylko tabor z napędem elektrycznym ma przyszłość. Przecież są dotacje na elektrownie wiatrowe - miasto mogłoby się o taką postarać, na zasilanie autobusów, trolejbusów, latarni ulicznych itd.. Wtedy zasilanie całej sieci komunikacji miejskiej właściwie nic by nie kosztowało poza standardowymi kosztami utrzymania. Ale za to byłoby czyściej i ciszej.

    • 17 10

    • Następny z wiatrakami. Powiedz, gdzie byś je chciał ustawić pamiętając jednocześnie o nowej ustawie odległościowej?
      Po drugie pomijając mikroinstalacje, to energię trzeba wyprowadzić do sieci energetycznej, więc i tak jej nie wykorzystasz na wewnętrzne potrzeby.

      • 2 1

    • Elektryczny transport to największa szansa dla Polski - gospodarki i mieszkańców !

      Można wykorzystać miliardy z UE na rozwój i pobudzenie gospodarcze, ale jest lobby które to blokuje np. Rosja chce sprzedawać ropę w naszym regionie i zrobi wszystko żeby na nas ciągle zarabiać i nas truć.

      • 2 4

  • Autobusy elektryczne to bardzo dobry pomysł.

    • 0 0

  • Po co kombinować? (2)

    Zostać przy trajtkach które są proste w budowie i sprawdzone poza tym Gdynia ma dla nich świetną infrastrukturę.

    • 10 1

    • (1)

      Oczywiście, jest to okazja do rozbudowy sieci trolejbusowej

      • 3 1

      • tylko ta sieć ...

        przewyższy wszystkie koszty i będzie to nie opłacalne. Teraz koszt eksploatacji trolla jest większy od eksploatacji autobusu

        • 0 0

  • Po co pakować się w jakąś dziwaczną technologię hybrydową,a właściwie dwutrakcyjną?Wystarczą sprawdzone rozwiązania jak trolejbus z dodatkowymi bateriami,albo autobus elektryczny,który od trolejbusu różni się w zasadzie tylko brakiem możliwości zasilania z sieci napowietrznej podczas jazdy.

    • 1 2

  • Przyszłość to autobusy elektryczne !!!! Gdańsk z budyniem nie chcą tego zaakceptować. (10)

    Polski autobus Solaris został w Europie 'Autobusem 2017 roku".

    Dlaczego Budyń nas truje, wystarczy, że ZTM/samorząd zainwestuje w farmę wiatrową i nie dość, że ekologiczne to jeszcze po pewnym czasie taniej do trujących ropniaków.

    Ta władza działa na naszą szkodę!

    Tyle kasy unijnej wywalanej jest bez sensu, a można raz zrobić coś sensownego i do tego kupić te autobusy w polskiej fabryce!!!!

    • 41 40

    • (6)

      Nie wiem czy zdajesz sobie sprawę, ale PiS niedawno uwalił praktycznie całą branżę wiatrową.
      Obecnie sa takie ograniczenia, że nie ma praktycznie wolnych terenów, gdzie można postawić farmę.

      • 6 2

      • Morskie farmy wiatrowe to daje Polsce potencjalnie 6-10 GW czystej energii (5)

        czyli tyle ile duża elektrownia atomowa.

        • 2 2

        • (4)

          Masz pojęcie, że koszt zainstalowania 1 MW na morzu jest kilkukrotnie wyższy niż na lądzie i że w warunkach wietrznych polskiego wybrzeża jest to praktycznie nieopłacalne?
          O powierzchni zajętej pod te 10 GW to już nawet nie wspominam.

          • 3 2

          • Nieopłacalne powiadasz? (3)

            To mówisz, że Polenergia będzie budować farmę wiatrową Bałtyk Środkowy III o mocy 1,2GW, bo im się to nie opłaca?

            • 2 2

            • (2)

              Póki co to są plany. Koszt zainstalowania 1 MW na morzu to ok. 14 mln zł, na lądzie to 5-6 mln zł. Biorąc jeszcze pod uwagę system aukcyjny zamiast zielonych certyfikatów, to taka inwestycja nie ma szans wygrać w aukcji.

              • 2 2

              • UK, Niemcy, Holandia, Francja, Dania inwestują w morskie farmy wiatrowe - im się opłaca ! (1)

                A w Polsce PO mówi nie da się :(

                w UK realizowane są i planowane morskie farmy wiatrowe o łącznej mocy ponad 5 GW

                • 3 3

              • Ale na Morzu Północnym czy w okolicy cieśnin duńskich są dużo lepsze warunki wiatrowe, dociera to do ciebie?
                I co ma PO do tego? To PiS wprowadził nową ustawę o OZE, która w praktycznie zlikwidowała branżę wiatrową oraz znacząco podniosła podatek od wiatraków.
                Przy dzisiejszych cenach energii (ok. 160 zł za MWh plus ok. 50 zł za zielony certyfikat, którego cena w ostatnim czasie spadła 4-krotnie!) rentowność lądowych farm wiatrowych wynosi jakieś 5%, to jakim cudem farma morska ma być rentowna, skoro koszt zainstalowania jest prawie 3-krotnie wyższy, do tego dochodzi jeszcze podatek od całości inwestycji w wysokości 1% całkowitego kosztu płacony rok w rok?

                • 2 1

    • (1)

      HGdańsk przynajmniej stać na komunikację miejską a metropolii sopot - nie.

      • 3 1

      • Tylko przydałoby się wywalić jedno gdyńskie dziwadło - 171.

        • 1 0

    • Przypuszczaliśmy, teraz już wiemy: smog nas zabija. Zawały, udary... Pierwsze takie badanie w Polsce

      To wynik pierwszego takiego badania w Polsce, zrobili je lekarze ze Śląskiego Centrum Chorób Serca w Zabrzu.

      Naukowcy już dawno dowiedli, że trujące związki, które wyrzucają w powietrze rury wydechowe i domowe piece, są rakotwórcze. Powodują też wiele innych chorób, m.in. układu krążenia i oddechowego. Im dłużej nasz organizm jest narażony na kontakt z trucizną w powietrzu, tym większe ryzyko, że wcześniej czy później zachorujemy.

      • 3 1

  • nie ochodzi mnie

    plotka o romansie szczurka mnie nie obchodzi, obchodzi mnie stan ulic w Gdyni, gdzie coraz wiecej dziur i pofalowanego asfaltu...zaczyna sie degradacja ulic..

    • 6 0

  • Czy Pan Szczerba przeczytał swój artykuł po napisaniu?

    Chyba nie, bo tak ewidentne byki na pewno nie uszły by jego uwagi.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Levante to pierwszy SUV w historii marki:

 

Najczęściej czytane