- 1 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (60 opinii)
- 2 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (234 opinie)
- 3 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (197 opinii)
- 4 Światła na ostatniej zebrze na Grunwaldzkiej (147 opinii)
- 5 15-latek autem na minuty uciekał policji (120 opinii)
- 6 Dziki parking taksówek przy stacji PKM (137 opinii)
Gdynia chce nowe autobusy, ale już nie gazowo-elektryczne
Trzy razy nie udało się rozstrzygnąć przetargu na zakup 10 autobusów gazowo-elektrycznych dla Gdyni wartych 16 mln zł. Kolejnych podejść może nie być. Miasto chce otrzymać innego rodzaju autobusy. Na to musi zgodzić się rząd hiszpański, wykładający za pośrednictwem polskiego Ministerstwa Środowiska środki na zakup pojazdów.
W Częstochowie narzekają
To spora kwota, więc był też haczyk, o czym pisaliśmy rok temu. Pieniądze trafiły do Polski po sprzedaży Hiszpanii praw do emisji zanieczyszczeń. Dlatego też to rząd hiszpański zdecydował, na zakup jakiej ekologicznej technologii można je wydać. Wybrał prototypową hybrydę gaz-prąd, ponieważ takie właśnie pojazdy produkowane są w tym kraju i - co ważne - w żadnym innym.
Mimo tej wiedzy, w kolejce po dofinansowanie na zakup nowych autobusów stanęły 32 miasta, w tym Gdynia, która w wyścigu znalazła się w czołowej dwójce. 66 mln zł utrzymała Częstochowa, która zaplanowała za to zakup 40 nowych autobusów. Jedyną ofertę na dostarczenie pojazdów złożyła firma Lider Trading z Warszawy - producent autobusów Solbus.
Jak donosiły lokalne media, z hybrydami od początku były problemy, pojazdy potrafiły się zapalić w trakcie jazdy. W marcu doszło do awarii, z powodu której wycofano wszystkie kursujące pojazdy. Producent został zobligowany do bieżącego usuwania usterek. Do teraz w nieoficjalnych rozmowach odpowiedzialni za transport publiczny w Częstochowie nie ukrywają, że cała inwestycja okazała się klapą. Kłopotów z pojazdami z napędem hybrydowym nadal nie brakuje.
Gdynia zachowawczo
Gdynia takich problemów nie miała, bo żaden pojazd z napędem nie wyjechał na ulice. Do ogłoszonego przez miejską spółkę - Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej - trzeciego przetargu, podobnie jak do poprzednich dwóch, nikt się bowiem nie zgłosił. Powodem były surowe kryteria. Autobusy miały być zupełnie nowe i wyprodukowane w 2017 roku, a producent miał posiadać wyniki testów ich zachowania w ruchu miejskim.
Zachowawczej postawie miasta nie dziwią się eksperci z branży komunikacyjnej. Obserwacja Częstochowy pokazuje bowiem, że ryzyko nietrafionych zakupów jest duże. Poza tym ciężko przewidzieć, jak za parę lat będzie wyglądała eksploatacja autobusów tego typu i jak się przełoży na całkowity koszt zakupu.
W związku z tym, coraz więcej wskazuje na to, że pieniądze przeznaczone na ten cel mogą ostatecznie przepaść, chyba że uda się zmienić technologię, np. na hybrydę z silnikiem diesla. Rozliczenie środków musi nastąpić do końca 2017 roku.
Dobrym rozwiązaniem na pewno nie jest bierna postawa. Przykłady z Estonii i Litwy, będących w takiej samej sytuacji pokazały, że samorządy razem z operatorami mogą skutecznie wpływać na rządzących, by ci działali w ich interesie na europejskim forum.
Naciski przez ministerstwo
Miasto z takim wnioskiem wystąpiło po tym, gdy nie udało się rozstrzygnąć trzeciego przetargu.
- Czekamy na efekt rozmów Ministerstwa Środowiska i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska z przedstawicielami rządu hiszpańskiego. Tak naprawdę możemy się im przyglądać i liczyć na pozytywne rozpatrzenie naszej prośby - wyjaśnia Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
O to, jak postępują negocjacje, zapytaliśmy urzędników z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Dostaliśmy zdawkową odpowiedź.
- Obecnie trwają rozmowy w trybie roboczym między stronami umowy - Ministerstwem Środowiska oraz przedstawicielami rządu Hiszpanii. Nie podjęto jeszcze żadnych ostatecznych decyzji odnośnie działań zarówno w zakresie realizacji inwestycji przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdyni, jak również w zakresie zmiany technologii - wyjaśnia Donata Bieniecka-Popardowska, główny specjalista z Wydziału Komunikacji Społecznej NFOŚ.
Miejsca
Opinie (218) 2 zablokowane
-
2016-09-26 10:59
W Polsce nie można coś takiego zrobić?
- 1 0
-
2016-09-26 10:45
Prosze poloniste o wyjasnienie:
Gdynia chce - kogo, co? - nowe autobusy
czy
Gdynia chce - kogo, czego? - nowych autobusow.
Wiem, ze to poziom szkoly podstawowej, ale wydaje mi sie ze powinno0 byc - 'Gdynia chce nowych autobusow'- 3 0
-
2016-09-26 06:03
Plany plany i jeszcze raz plany... (8)
- 55 17
-
2016-09-26 10:07
Autobusy napedzane - Wodorem - by sie przydały (1)
Elektryczno Wodorowe bylyby ciekawym rozwiazaniem.
- 5 1
-
2016-09-26 10:38
koło zamachowe
Fajniejszy jest napęd na koło zamachowe. Rozkręca się na przystanku i energii dosyć na kilka przejazdów.
- 5 1
-
2016-09-26 08:26
(3)
Dlaczego nie stanales do przetargu i nie chcesz dostarczyc autobusow, pewnie dopiero planujesz otworzyc ich fabryke i stad ta uwaga?
- 7 10
-
2016-09-26 08:53
Bo to nie moje zadanie (2)
To ma robić osoba przeze mnie wybrana do tego
Na szczęście nie mieszkam w Gdyni- 9 7
-
2016-09-26 09:20
Ale jak ci się nikt nie zgłosił w przetargu i nie możesz wybrać tej osoby, to co byś zrobił mądralo? (1)
- 3 4
-
2016-09-26 10:16
Pisałem o zmianie warunków konkursu
Nie o tym że nikt się nie zgłosił i że nie ma komu dostarczyć tych autobusów
- 3 1
-
2016-09-26 09:19
Jakie plany, przecież były 3 przetargi trollu.
- 4 5
-
2016-09-26 07:10
I spisek Unii
Jak nie zgodzą się na zmianę warunków to będzie płacz że unia taka zła i niedobra
- 20 6
-
2016-09-26 07:33
Elektryczne autobusy to największa szansa dla środowiska i mieszkańców. (2)
Najlepszy autobus Europy to polski Solaris - Bus of the year 2017 !
2/3 taboru autobusy elektryczne
1/3 autobusy hybrydowe lub trolejbusy w zal. od miasta
Do tego własna farma wiatrowa dla obniżenia kosztów eksploatacyjnych i gitara.- 6 8
-
2016-09-26 10:25
Nie masz bladego pojęcia ani o regulacjach prawnych ani o realiach technicznych w zakresie energetyki wiatrowej, prawda?
- 1 1
-
2016-09-26 10:21
Solaris polska technologia ha ha
Byłeś kiedyś w fabryce solarisa? Porozmawiaj z pracownikami obóz pracy spłaca mizerna szefostwo szaleje za kasę a ludzie ledwo tam wiążą koniec z końcem.i jeszcze cena tego badziewia około 2mln za to masz 2 autobusy mana lub merca z silnikiem euro6
- 1 3
-
2016-09-26 10:16
Mają prawożmieniać zdanie...
Kasę publiczną trzeba wydawać rozważnie...
- 0 0
-
2016-09-26 10:12
Autobusy czerwone
Do wlodarzy mojego miasta mam prosbe.Przemalujcie ,prosze ,te nijakiego (wiem ,wiem,morze,piasek)koloru trolejbusy na piekny czerwony ,najbardziej widoczny nie tylko ze wzgl.bezpieczenstwa ale tez dla osob niedowidzacych.Czerwone sa w stolicach swiata a bialo niebieskie ,tak tak w Korei ......Polnocnej.
- 4 3
-
2016-09-26 06:17
kto dopuścił do sprzedaży na takich warunkach praw do emisji!!! (3)
kupili prawa i jeszcze warunki jakieś, co zrobić z kasą...szok. chociaż raz opieszałość urzedasów w gdyni się przydała.
- 57 4
-
2016-09-26 06:44
spokojnie tzw ue to bankrut to ostatnie podrygi trupa....... (2)
....cała ta emisja CO^2 to szwindel żeby wyciągnąć kasę od ludu pracującego miasta i wsi .....
- 11 9
-
2016-09-26 10:11
Im mniej państwa
tym mniej koryta
- 2 0
-
2016-09-26 08:41
czyli politykom należy szybko obcinać ręce
- 4 0
-
2016-09-26 09:11
Wymyślają (1)
Nie ma to jak normalny diesel
- 1 4
-
2016-09-26 10:03
1.9 TDI z VW nie uciągnie
- 0 1
-
2016-09-26 10:02
jedyna słuszna partia gada, że tylko wungiel
może autobusy na węgiel ?
powrót do XIX wieku- 3 0
-
2016-09-26 07:59
Dobra (7)
Ktoś tu ciągle pisze o wybudowania wiatraków dla autobusów. Uważam iż jest to pomysł nietrafiony i stworzony przez laika. Autobusy elektryczne są niesamowicie drogie. Wybudowanie farmy wiatrowej dla detalicznego odbiorcy jest nieopłacalne. Nie wystarczy postawić wiatrak i przyklasnąć. Do tego potrzebujemy linii przesyłowych 400kV, rozdzielnic i stacji transformatorów. Oczywiście nie zapominajmy o tym iż pod budowę wiatraka potrzebny jest grunt gdzieś w oddali od miasta. Można też wpiąć się w istniejącą infrastrukturę ale wymaga to daleko idącej modyfikacji sieci. Nie zapominajmy również o niebagatelnych kosztach obsługi i konserwacji. Wniosek: trzeba być bogatym aby być eko.
- 6 3
-
2016-09-26 09:04
(2)
Nie pisz bajek, nie potrzeba żadnych osobnych linii 400 kV dla wiatraków. Z generatora turbiny wychodzi nn 690 V, w podstawie wieży jest zamontowane trafo nn/SN i kablem doziemnym idzie linia 15 kV do najbliższego GPZ.
- 2 0
-
2016-09-26 09:51
Wszystko zależy od tego (1)
w jakiej odległości od farmy wiatrowej będzie punkt poboru, ale ok 400kV to trochę przesadziłem, ale to nie zmienia istoty rzeczy. Jeszcze raz, czy warto jest budować osobną farmę tylko dla jednego odbiorcy, a ściślej do ładowania akumulatorów? Jeśli już to zbudować coś większego na czym można jeszcze zarobić, ale taka inwestycja to kosztuje.
- 0 1
-
2016-09-26 09:58
Należy zacząć od tego, że pod względem prawnym nie da się wybudować czegoś ponad mikroinstalację, aby mieć prąd tylko na własne potrzeby bo i tak trzeba go oddawać do sieci.
Przy obecnych cenach energii stopa zwrotu inwestycji w postaci farm lądowych to ok. 5-7% w całym okresie eksploatacji, więc bez rewelacji.- 0 2
-
2016-09-26 08:11
Jasne, najlepiej POwiedzieć nie da się (3)
I tkwić bez żadnych zmian w tym syfie spalanej ropy.
- 6 3
-
2016-09-26 08:13
Nie piszę że "nie da się" (2)
Tylko jest to ekonomicznie nieopłacalne.
- 2 5
-
2016-09-26 08:40
Tak, to bardziej ekonomiczne jest truć ludzi i powodować nowotwory, udary i zawały serca, to jest tańsze o to ci chodzi? (1)
Trujące związki z rury wydechowej samochodu/autobusu są rakotwórcze!
Powodują też wiele chorób, m.in. układu krążenia i oddechowego.
Im dłużej organizm jest narażony na kontakt z trucizną w powietrzu, tym większe ryzyko, że zachorujemy- 7 1
-
2016-09-26 09:04
Dlaczego ciągle piszesz o truciu?
Kto Ciebie truje? Pamiętaj że mieszkasz w mieście a nie na wsi. Autobusy to promil komunikacyjny. Nie wiem czy zdajesz sobie z tego sprawę ale silniki spalinowe już nie są takie same jak 20 lat temu. Produkty spalania zostały niesamowicie ograniczone i to co wylatuje z rury nie jest to samo co wylatywało 20 lat temu. Poza tym też bym chciał jeździć samochodem elektrycznym ale nie stać mnie na to, może za dziesięć lat kiedy ta technologia będzie bardziej dostępna dla normalnego zjadacza chleba. Tak przy okazji, czy wiesz jaki jest okres użytkowania baterii do samochodu elektrycznego i jak przebiega utylizacja takiej baterii?
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.