• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia chce nowe autobusy, ale już nie gazowo-elektryczne

Patryk Szczerba
26 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia drugi raz próbuje kupić 55 autobusów
Miasto prawdopodobnie już nie zorganizuje kolejnego przetargu na zakup autobusów hybrydowych gazowo-elektrycznych. Miasto prawdopodobnie już nie zorganizuje kolejnego przetargu na zakup autobusów hybrydowych gazowo-elektrycznych.

Trzy razy nie udało się rozstrzygnąć przetargu na zakup 10 autobusów gazowo-elektrycznych dla Gdyni wartych 16 mln zł. Kolejnych podejść może nie być. Miasto chce otrzymać innego rodzaju autobusy. Na to musi zgodzić się rząd hiszpański, wykładający za pośrednictwem polskiego Ministerstwa Środowiska środki na zakup pojazdów.



Czy ministerstwu uda się przekonać rząd hiszpański, by zmienił warunki dotyczące technologii autobusów?

Nie było dla nikogo tajemnicą, że połączenie napędu gazowego z elektrycznym to technologia bardzo rzadka także w Europie. Jest zarazem ekologiczna i dodatkowo promowana przez Unię Europejską. Wynikiem takiej promocji jest m.in. europejski program Gazela. Pieniędzmi z tego projektu dysponuje wciąż w Polsce Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Do wydania było 80 mln zł na zakup nowych pojazdów.

W Częstochowie narzekają

To spora kwota, więc był też haczyk, o czym pisaliśmy rok temu. Pieniądze trafiły do Polski po sprzedaży Hiszpanii praw do emisji zanieczyszczeń. Dlatego też to rząd hiszpański zdecydował, na zakup jakiej ekologicznej technologii można je wydać. Wybrał prototypową hybrydę gaz-prąd, ponieważ takie właśnie pojazdy produkowane są w tym kraju i - co ważne - w żadnym innym.

Mimo tej wiedzy, w kolejce po dofinansowanie na zakup nowych autobusów stanęły 32 miasta, w tym Gdynia, która w wyścigu znalazła się w czołowej dwójce. 66 mln zł utrzymała Częstochowa, która zaplanowała za to zakup 40 nowych autobusów. Jedyną ofertę na dostarczenie pojazdów złożyła firma Lider Trading z Warszawy - producent autobusów Solbus.

Jak donosiły lokalne media, z hybrydami od początku były problemy, pojazdy potrafiły się zapalić w trakcie jazdy. W marcu doszło do awarii, z powodu której wycofano wszystkie kursujące pojazdy. Producent został zobligowany do bieżącego usuwania usterek. Do teraz w nieoficjalnych rozmowach odpowiedzialni za transport publiczny w Częstochowie nie ukrywają, że cała inwestycja okazała się klapą. Kłopotów z pojazdami z napędem hybrydowym nadal nie brakuje.

Gdynia zachowawczo

Gdynia takich problemów nie miała, bo żaden pojazd z napędem nie wyjechał na ulice. Do ogłoszonego przez miejską spółkę - Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej - trzeciego przetargu, podobnie jak do poprzednich dwóch, nikt się bowiem nie zgłosił. Powodem były surowe kryteria. Autobusy miały być zupełnie nowe i wyprodukowane w 2017 roku, a producent miał posiadać wyniki testów ich zachowania w ruchu miejskim.

Tata Hispano CNG Hybrid. Jedna z gazowo-elektrycznych hybryd jeżdżąca po ulicach Hiszpanii Tata Hispano CNG Hybrid. Jedna z gazowo-elektrycznych hybryd jeżdżąca po ulicach Hiszpanii
Zachowawczej postawie miasta nie dziwią się eksperci z branży komunikacyjnej. Obserwacja Częstochowy pokazuje bowiem, że ryzyko nietrafionych zakupów jest duże. Poza tym ciężko przewidzieć, jak za parę lat będzie wyglądała eksploatacja autobusów tego typu i jak się przełoży na całkowity koszt zakupu.

W związku z tym, coraz więcej wskazuje na to, że pieniądze przeznaczone na ten cel mogą ostatecznie przepaść, chyba że uda się zmienić technologię, np. na hybrydę z silnikiem diesla. Rozliczenie środków musi nastąpić do końca 2017 roku.

Dobrym rozwiązaniem na pewno nie jest bierna postawa. Przykłady z Estonii i Litwy, będących w takiej samej sytuacji pokazały, że samorządy razem z operatorami mogą skutecznie wpływać na rządzących, by ci działali w ich interesie na europejskim forum.

Naciski przez ministerstwo

Miasto z takim wnioskiem wystąpiło po tym, gdy nie udało się rozstrzygnąć trzeciego przetargu.

- Czekamy na efekt rozmów Ministerstwa Środowiska i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska z przedstawicielami rządu hiszpańskiego. Tak naprawdę możemy się im przyglądać i liczyć na pozytywne rozpatrzenie naszej prośby - wyjaśnia Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
O to, jak postępują negocjacje, zapytaliśmy urzędników z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Dostaliśmy zdawkową odpowiedź.

- Obecnie trwają rozmowy w trybie roboczym między stronami umowy - Ministerstwem Środowiska oraz przedstawicielami rządu Hiszpanii. Nie podjęto jeszcze żadnych ostatecznych decyzji odnośnie działań zarówno w zakresie realizacji inwestycji przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdyni, jak również w zakresie zmiany technologii - wyjaśnia Donata Bieniecka-Popardowska, główny specjalista z Wydziału Komunikacji Społecznej NFOŚ.

Miejsca

Opinie (218) 2 zablokowane

  • nasza Gdynia... nie da się...

    • 4 0

  • (1)

    Gdańsk automaty biletowe, Wejherowo e-bilet. Gdynia.... planują.

    • 22 1

    • Bo na Wejherowo plują tylko gimbusy z tego portalu, i sebixy co nosa ze swojego falowca nie wychylili... Idealnie nie jest (gdzie jest). Ale żyje się naprawdę fajnie. Polecam wpaść, zobaczyć i wtedy wydawać osądy.

      • 7 0

  • "czego chcesz od nas, Panie". Może tak lepiej, nie tak kolokwialnie.

    • 0 1

  • Elektrycznym nie - prąd jest produkowany w polsce z brudnego węgla. (3)

    To idiotyzm w naszych warunkach i oszukiwanie obywateli. A gdzie energia odnawialna ? - rząd o niej nie chce słyszeć i forsuje swoje kolejne idiotyzmy.

    • 12 9

    • (1)

      A o farmach wiatrowych słyszałeś?

      • 5 6

      • A o tym, że nie będzie już praktycznie żadnych nowych inwestycji, bo PiS skasował branżę słyszałeś?

        • 6 3

    • Sam jesteś brudnym ograniczonym idiotycznym kołtunem, wystarczy zainwestować we własną farmę wiatrową!

      • 4 10

  • Jaja :)

    Qrde, co to jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ??? Kolejna przechowalnia kolesi i znajomych ???

    • 9 0

  • kupowac Solarisy, Ursusy, Autosany

    Nikt nie powinien sprzedawac praw do emisji jesli kupujacy moze decydowac co mozna za to kupic. Sprzedac wziac kase i samemu decydowac !

    • 9 0

  • Na węgiel sobie kupcie. (1)

    • 6 4

    • Na pedały najlepiej :)

      • 2 3

  • "odnośnie działań"

    a może jednak odnośnie do? Polska trudna język, ale główny specjalista z Wydziału Komunikacji Społecznej mógłby znać jego zasady

    • 3 0

  • Elektryczne z Polski niedobre.....bo co? (1)

    A czy nie mozna hybryd kupic poza Europa?

    • 7 1

    • UE tak dziala. Da ci pieniadze ("da" oczywiscie w cudzyslowie, nikt nigdzie nie daje pieniedzy), zreszta ktore czesto sam wplaciles, ale pod warunkiem, ze wydasz je tak, jak oni tego beda chcieli. Dotacje z UE sa medialna bzdura, w rzeczywistosci wszystko jest dokladnie kontrolowane. Ludzie nie pojmuja jaki smord stanowi UE, to czysta patologia.

      • 6 2

  • Socjalizm - ustrój w którym bohatersko rozwiązuje się problemy, które samemu się tworzy

    Ale co jak co - Hiszpanie dbają o swój interes. Jak u nas próbuje się dbać o własne podwórko to "nacjonaliści!, zaścianek europy!"

    • 6 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Czym jest immobilizer?

 

Najczęściej czytane