• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia chce nowe autobusy, ale już nie gazowo-elektryczne

Patryk Szczerba
26 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia drugi raz próbuje kupić 55 autobusów
Miasto prawdopodobnie już nie zorganizuje kolejnego przetargu na zakup autobusów hybrydowych gazowo-elektrycznych. Miasto prawdopodobnie już nie zorganizuje kolejnego przetargu na zakup autobusów hybrydowych gazowo-elektrycznych.

Trzy razy nie udało się rozstrzygnąć przetargu na zakup 10 autobusów gazowo-elektrycznych dla Gdyni wartych 16 mln zł. Kolejnych podejść może nie być. Miasto chce otrzymać innego rodzaju autobusy. Na to musi zgodzić się rząd hiszpański, wykładający za pośrednictwem polskiego Ministerstwa Środowiska środki na zakup pojazdów.



Czy ministerstwu uda się przekonać rząd hiszpański, by zmienił warunki dotyczące technologii autobusów?

Nie było dla nikogo tajemnicą, że połączenie napędu gazowego z elektrycznym to technologia bardzo rzadka także w Europie. Jest zarazem ekologiczna i dodatkowo promowana przez Unię Europejską. Wynikiem takiej promocji jest m.in. europejski program Gazela. Pieniędzmi z tego projektu dysponuje wciąż w Polsce Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Do wydania było 80 mln zł na zakup nowych pojazdów.

W Częstochowie narzekają

To spora kwota, więc był też haczyk, o czym pisaliśmy rok temu. Pieniądze trafiły do Polski po sprzedaży Hiszpanii praw do emisji zanieczyszczeń. Dlatego też to rząd hiszpański zdecydował, na zakup jakiej ekologicznej technologii można je wydać. Wybrał prototypową hybrydę gaz-prąd, ponieważ takie właśnie pojazdy produkowane są w tym kraju i - co ważne - w żadnym innym.

Mimo tej wiedzy, w kolejce po dofinansowanie na zakup nowych autobusów stanęły 32 miasta, w tym Gdynia, która w wyścigu znalazła się w czołowej dwójce. 66 mln zł utrzymała Częstochowa, która zaplanowała za to zakup 40 nowych autobusów. Jedyną ofertę na dostarczenie pojazdów złożyła firma Lider Trading z Warszawy - producent autobusów Solbus.

Jak donosiły lokalne media, z hybrydami od początku były problemy, pojazdy potrafiły się zapalić w trakcie jazdy. W marcu doszło do awarii, z powodu której wycofano wszystkie kursujące pojazdy. Producent został zobligowany do bieżącego usuwania usterek. Do teraz w nieoficjalnych rozmowach odpowiedzialni za transport publiczny w Częstochowie nie ukrywają, że cała inwestycja okazała się klapą. Kłopotów z pojazdami z napędem hybrydowym nadal nie brakuje.

Gdynia zachowawczo

Gdynia takich problemów nie miała, bo żaden pojazd z napędem nie wyjechał na ulice. Do ogłoszonego przez miejską spółkę - Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej - trzeciego przetargu, podobnie jak do poprzednich dwóch, nikt się bowiem nie zgłosił. Powodem były surowe kryteria. Autobusy miały być zupełnie nowe i wyprodukowane w 2017 roku, a producent miał posiadać wyniki testów ich zachowania w ruchu miejskim.

Tata Hispano CNG Hybrid. Jedna z gazowo-elektrycznych hybryd jeżdżąca po ulicach Hiszpanii Tata Hispano CNG Hybrid. Jedna z gazowo-elektrycznych hybryd jeżdżąca po ulicach Hiszpanii
Zachowawczej postawie miasta nie dziwią się eksperci z branży komunikacyjnej. Obserwacja Częstochowy pokazuje bowiem, że ryzyko nietrafionych zakupów jest duże. Poza tym ciężko przewidzieć, jak za parę lat będzie wyglądała eksploatacja autobusów tego typu i jak się przełoży na całkowity koszt zakupu.

W związku z tym, coraz więcej wskazuje na to, że pieniądze przeznaczone na ten cel mogą ostatecznie przepaść, chyba że uda się zmienić technologię, np. na hybrydę z silnikiem diesla. Rozliczenie środków musi nastąpić do końca 2017 roku.

Dobrym rozwiązaniem na pewno nie jest bierna postawa. Przykłady z Estonii i Litwy, będących w takiej samej sytuacji pokazały, że samorządy razem z operatorami mogą skutecznie wpływać na rządzących, by ci działali w ich interesie na europejskim forum.

Naciski przez ministerstwo

Miasto z takim wnioskiem wystąpiło po tym, gdy nie udało się rozstrzygnąć trzeciego przetargu.

- Czekamy na efekt rozmów Ministerstwa Środowiska i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska z przedstawicielami rządu hiszpańskiego. Tak naprawdę możemy się im przyglądać i liczyć na pozytywne rozpatrzenie naszej prośby - wyjaśnia Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
O to, jak postępują negocjacje, zapytaliśmy urzędników z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Dostaliśmy zdawkową odpowiedź.

- Obecnie trwają rozmowy w trybie roboczym między stronami umowy - Ministerstwem Środowiska oraz przedstawicielami rządu Hiszpanii. Nie podjęto jeszcze żadnych ostatecznych decyzji odnośnie działań zarówno w zakresie realizacji inwestycji przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdyni, jak również w zakresie zmiany technologii - wyjaśnia Donata Bieniecka-Popardowska, główny specjalista z Wydziału Komunikacji Społecznej NFOŚ.

Miejsca

Opinie (218) 2 zablokowane

  • Autobusy i ekologia

    W mojej tragicznej Gdyni, gdzie stanie w korku już od sądy w kierunku Wiśniewskiego to min.45 minut pieprzy się o ekologicznych napędach. A wystarczy ruszyć d*py z urzędu i spowodować właściwą przepustowość na skrzyżowaniach i powiększyć zatoki lewoskrętu. Rozwiązywać na bieżąco problemy w mieście, a nie festiwale, konkursy ,biatlony itd, itd, itd.

    • 0 0

  • Nigdy nic hybrydowego (11)

    Źle pojęta unijna ekologia. Podobnie jak źle pojmowana unijna tzw tolerancja.

    • 78 30

    • Tylko elektryczne autobusy (9)

      Najlepszy autobus w Europie to polski Solaris.

      • 5 7

      • Elektryczne autobusy to jest rozwiązanie nowoczesne i ekologiczne. (8)

        Plus farma wiatrowa i fotowoltaiczna, której właścicielem będzie samorząd to najlepsze rozwiązanie.

        15 siłowni wiatrowych - 15 x 10 mln = 150 mln
        panele fotowoltaiczne 50 - 100 mln
        150 autobusów elektrycznych = 300 mln
        100 autobusów hybrydowych = 200 mln

        Finansowanie ze środków unijnych na rozwój transportu i ochronę środowiska, a wszystko wychodzi i tak prawie o połowę taniej w stosunku do kasy wywalonej na PKM (1 300 mln).

        • 6 5

        • I podaj jeszcze czas podróży (1)

          Morena - Wrzeszcz:
          autobus 30min
          PKM 12min

          • 2 1

          • a dojsc do i z pkm - 30, razem 42 ;p

            • 1 0

        • (2)

          To teraz znajdź miejsce na te 15 wiatraków, gdzie w promieniu ok. 2 km nie będzie ani jednego domu mieszkalnego.

          • 3 1

          • bum

            Sie wyburzy i po kłopocie

            • 3 0

          • Wejherowo :)

            • 7 3

        • farmę wiatrową na skwerku, a panele ułożyć na świętojańskiej (2)

          eko-bzdury pisane przez pedalarza w obcisłych gaciach

          • 5 8

          • Co?

            Co się czepiasz gaci? w pantalonach dynamówkach mamjeździć, żęby na wietrze powiewały?

            • 0 2

          • stary? co masz do Majki czy Kwatkowskiego ?

            jak jesteś tak gruby, że siodełko wpadłoby ci do czterech liter, to mniej żryj - a nie wywalasz swoje frustracje.
            eko bzury to głoszą c*oty, a żeby poginać na bike'u to trzeba mieć jaja, więc zacznij od kłódki na lodówkę.

            • 5 2

    • Wsio czieriez jemigrantów.

      Szkodzą Wielkiej Polsce jak mogą.

      • 4 6

  • Emisja spalin (15)

    Te ekologiczne rozwiązania nic nie dadzą jeśli wciąż do miast wpuszczane są staruszki szroty, dieselki...

    • 44 12

    • Już przestańcie piedrolić o tych niby "szrotach". Czy jedyny słuszny środek transportu to tylko rower? (10)

      Oczywiście, zdarzają się pojedyncze dymiące sztuki, ale problem jest minimalny. Jeżdżę po mieście i nie widzę "kłębów czarnego dymu". W Gdyni nie ma smogu i nigdy nie będzie, gdyż jest natychmiast rozwiewany przez wiatr od morza.

      • 16 16

      • Masz jakąś fobię? (4)

        Kto tu mówi o rowerzystach? Chodzi o szroty (w większości diesle) jeżdzące po naszych ulicach i generujące kłęby dymu, jeśli tego nie widzisz, to chyba sam takim jeździsz...

        • 14 7

        • Diesel (1)

          Diesel jak nowy to dymi. Okopcony zderzak i czarna rura już w fabryce. Im więcej przebiegu i piłowania tym ciemniej. A do tego wycinanie DPF ów, cziptjuningi i traktorzyści ze sportowym zacięciem. Śmierć wszyskim dieslom!

          • 0 0

          • Diesel?

            Posiadam 38 letnią beczke tzn Mercedes 123 z silnikiem 2,4 Diesel. Samochód jest w bardo dobrej kondycji, wizualnie na medal- ludzie często mnie zaczepiają i chwalą auto. Na badaniu zawartości spalin, diagnosta dwa razy podchodził do tego bo nie mógł uwierzyć ze 38 letni diesel ma mniej syfu w spalinach niż paru letni opel, ford, czy inne... wiec z tym staruszkami to dajcie sobie siana...

            • 0 0

        • Gdzie te głęby dymu masz?? Nagraj i zrób artykuł na trójmiasto.pl (1)

          Te kłęby dymu to może być np. jakaś awaria w aucie. Może oznaczać jakiś problem silnika, coś z olejem napędowym itp. sprawy.

          • 2 0

          • Tu nie chodzi o kłęby dymu, ale o wycinanie DPF-ów w dieslach czy starych dieslach bez tych filtrów. Choć zwykle nie ma za autem kłębu dymu, to takie spaliny są trujące wiele bardziej niż u benzyniaka czy diesla z filtrem.

            • 1 2

      • problem nie jest minimalny bo są dostępne wynika badań i znany jest średni wiek auta w Polsce

        w skrócie, problem jest totalny,
        należy podnieść OC pięciokrotnie na starsze auta

        • 0 0

      • To zobacz jakie autobusy u nas jeżdżą jaki szrot. (2)

        Ty oczywiście nie widzisz to problemu nie ma.

        • 9 7

        • Jaki szrot? Przecież autobusy jeżdżą i nowe dopiero co w tym roku wprowadzone, i jeżdżą też kilkuletnie. (1)

          Każdy z tych autobusów spełnia spełnia normy emisji spalin, większe niż dla niektórych aut osobowych jeżdżących po mieście.

          • 6 3

          • Szczególnie stare rozlatujące się jelczo-mercedesy czy neoplany?

            • 0 5

      • ależ oczywiście

        na krótkich dystansach tylko rower. Nie ma innej możliwości. Trzeba pod przymusem wsadzać na rowery całą sklerotyczną patologię z nadwagą po 50kG.
        Jak patrze na świnie wsiadające do samochodów, to jestem za odbieraniem prawa jazdy takim ludziom. Do sklepu jedzie samochodem, a sklep jest 100m od domu i za chwilę siedzi w kolejce, bo staw mu trzeba wymienić. Spaślakom stawy wymieniać i leczyć wyłącznie bez refundacji. Jak ktoś, kto sam doprowadza się do takiego stanu może się domagać leczenia z publicznej kasy?

        • 4 6

    • Zakazać wjazdu do centrum samochodów. Tylko komunikacja miejska, rowery lub piesi.

      • 1 0

    • Uczciwe przeglądy plus kontrole policji

      rozwiązałyby sprawę szrotu na drogach.
      W naszym kraju jednak wprowadzi się surowsze ograniczenia, skoro nikt nie przestrzega obecnych

      • 4 0

    • W niektórych miastach policja bada spaliny samochodów, na 150 kontroli zatrzymano ponad 100 dowodów rejestracyjnych w Rzeszowie! (1)

      To jest masakra z tymi szrotami na drogach, kłęby czarnego dymu, tylko nasza władza nic z tym nie chce zrobić :(

      • 16 7

      • najlepiej to czuć jadąc rowerem

        niektórzy tak walą parafiną, że powinni mieć za karę rurę skierowaną do samochodu. Nie ma możliwości, że przeszło coś takiego badania techniczne.

        • 2 3

  • a dlaczego - skoro produkuja Hiszpanie, ta firma nie staneła do przetargu? (2)

    jakies bariery by tylko polska firma wygrała? (które nie jest w stanie jak widac wyprodukowac takiego pojazdu)

    jaka jest szansa ze te pieniądze przepadną? moze wpiszemyu w przetarg 'złote klamki'?

    • 0 1

    • (1)

      Nie no, litosci... Przetargi sa zawsze ustawiane. Po prostu pomijaja w tym wypadku te blazenade i z punktu ida do celu. Zwyczajnie nie chca tracic czasu na bzdury.

      • 0 0

      • niezbyt cię rozumiem... czy przypadkliem po paru latach i braku rostrzygnięcia przetargi oraz mozliwości utraty dofinansowania (były o tym juz artykuły) , to jest jakies póście do celu

        nie wiem co piłes, ale chyba dobrze ci nie robi jednak

        • 0 0

  • Ale dlaczego nie elektryczne? (27)

    Autobusy powinny być tylko elektryczne. W dodatku powinna powstać elektrownia wiatrowa tylko na potrzeby MPK. Wtedy taka inwestycja miałaby sens.

    • 55 45

    • (1)

      Co do wiatru, to raczej wszyscy są zgodni, że taka elektrownia ma się do ekologii podobnie jak rtęciowa świetlówka, kiedyś przez różne lobby promowana na wyrób pro-ekologiczny. Konwencjonalna elektrownia też może być (i jest zresztą) źródłem odnawialnym: wystarczy zamiast węgla wprowadzać paliwa typu biomasa (odpady drewniane, wierzba energetyczna, zboża). One są neutralne ekologicznie.

      • 1 0

      • problem polega na tym że jak zaczniemy w naszych elektrowniach spalać słomę, zboża, odpady drewniane i wszystkie inne źródła zielona które się do tego nadają to nie będziemy mieli co jeść, znaczy się będziemy mieli ale znacznie drożej. Wystarczy przyjrzeć się okolicą gmin w których zainwestowano w kotłownie na biomasę. Ceny siana, czy jak kto woli słomy wzrosły tam do strasznych rozmiarów. Wszystko dla tego że rolnikowi nie opłaca się tanio sprzedawać siana stadninom czy hodowcą trzody bo może je szybko i za dobrą kasę sprzedać do elektrowni lub kotłowni. Efekt jest taki że rolnicy żeby mieć zapas dla swoich hodowli ściągają słomę z okolic w których nie ma takich inwestycji i dokładką masę kasy do transportu, czyli potem to co wyhodują muszą drożej sprzedać. W Polsce na szczęście nie ma tradycji palenia zbożami (ziarnami), w krajach w których próbowano tego eksperymentu ceny podstawowych produktów żywnościowych wzrosły o ok 20% rok do roku. Bardzo szybko wiec z tego pomysłu zrezygnowano. To samo dotyczy napędzania pojazdów olejem rzepakowym. Gdyby przesadzić świat na to paliwo trzeba by znacząco zwiększyć uprawy tego surowca kosztem innych upraw i lasów, a i to nie zaspokoiło by to popytu w takim stopniu w jakim zaspokaja ropa naftowa. jak widać z tej krótkiej lekcji, nie chodzi o to by wszystko było z paliw odnawialnych, a o to by ograniczyć wykorzystanie paliw kopalnych, ale całkowite zaniechanie ich wykorzystywania spowoduje że biedni umrą z głodu, a bogaci ... bogaci sobie poradzą.

        • 1 0

    • elektrownia (5)

      Wodna, wodna lepsza elektrownia

      • 4 3

      • (4)

        A właściwie to dlaczego nie? Przecież można pozyskiwać energię elektryczną z różnych źródeł. Co stoi na przeszkodzie, aby Gdynia stała się pierwszym miastem, które kupuje energię elektryczną wytworzoną tylko w sposób ekologiczny i ze źródeł odnawialnych (wiatr, woda, biogaz itd.).

        • 4 1

        • (3)

          Elektrownie wodne (tama na rzece) bardzo trudno nazywać ekologicznymi. To że nie emituje gazów pochodzących ze spalania kopalin nie znaczy jeszcze, że jest ekologiczna, gdyż przegrodzenie rzeki tamą praktycznie bezpowrotnie niszczy cały ekosystem rzeki.
          A co do kupowania energii ze źródeł odnawialnych, to technicznie nie ma takiej możliwości, przecież instalacje OZE oddają prąd do tego samego systemu energetycznego co konwencjonalne źródła energii.

          • 1 0

          • (2)

            Ale dostawca energii chyba wie ile kupił energii z OZE, więc dokładnie tyle mozna od niego kupować. W Danii się da takie umowy zawrzeć.

            • 4 1

            • (1)

              Dostawcę interesują zielone certyfikaty, a nie energia faktycznie wytworzona z OZE (jedno nie musi pokrywać się z drugim).

              • 3 1

              • A w Słupsku są autobusy na olej rzepakowy. To też OZE.

                • 2 1

    • Mk = (2)

      = Mikrokomórka Mózgowa

      • 1 4

      • (1)

        Jak się nie argumentów to zaczyna się obrażanie innych?Żenada...

        • 4 1

        • Niekompletna odpowiedż ! SMACZNEGO.

          • 1 3

    • Tak i taka inwestycja nie kosztowałaby więcej niż "parowozy PKM" , a dała tysiąc razy więcej korzyści mieszkańcom! (12)

      Dlaczego na Pomorzu jest najwyższy wskaźnik nowotworów wśród mieszkańców - bo jesteśmy m.in. truci w centrum miasta przez autobusy spalające tony ropy każdego dnia!!!

      • 11 28

      • (9)

        Prowadziłeś jakieś badania w tym kierunku, że wiesz, że to od ropy.

        • 27 12

        • (8)

          Napisał, że między innymi od tego.

          Dodatkowo tysiące starych samochodów, których spalin nikt nie sprawdza na drogach a ciągle widać kłęby czarnego dymu za tymi 10-15 letnimi szrotami.

          • 12 8

          • To wynik pierwszego takiego badania w Polsce, zrobili je lekarze ze Śląskiego Centrum Chorób Serca w Zabrzu. (2)

            Proszę bardzo:

            Naukowcy już dawno dowiedli, że trujące związki, które wyrzucają w powietrze rury wydechowe i domowe piece, są rakotwórcze. Powodują też wiele innych chorób, m.in. układu krążenia i oddechowego. Im dłużej nasz organizm jest narażony na kontakt z trucizną w powietrzu, tym większe ryzyko, że wcześniej czy później zachorujemy.

            • 4 4

            • współczuje gdańskim rowerzystom,

              którym ścieżki pobudowano przy jezdniach, a na Zaspie nawet połączono z jezdnią po której jeżdżą TIR-y pod tunelem :((

              • 1 1

            • A może wpierw pozbądź się starych pieców w domach

              Bo podstawowy problem to benzopireny, a te powstają głównie w spalaniu niskiej jakości węgla w starych piecach.

              • 4 3

          • Widzę, że troll z trójmiasto.pl stał się teraz ekspertem od spalin i od zdrowia. (2)

            W artykule o przerobieniu dzikiego parkingu na ogródek w centrum Gdyni komentował, że "auta jadące wolniej, produkują więcej spalin, od tych co jadą szybciej, a to wszystko na podstawie obserwacji czarnego dymu wydobywającego się rury wydechowej aut". Takie to teorie głosi nasz ekspert od trollingu.
            Teraz głosi, że jesteśmy truci w centrum miasta przez autobusy spalające tony ropy.

            • 6 5

            • auta jadące wolniej palą więcej

              wynika to z charakterystyki silnika spalinowego,
              patrz książki od fizyki

              inżynierowie jednak starają się znaleźć lokalne minima
              dla niskich prędkości, ale to tylko w najnowszych autach

              • 1 2

            • To nie ja...

              Chyba że masz coś z oczami i wszędzie widzisz mój podpis

              • 2 0

          • !!! (1)

            żal mi was

            • 2 1

            • Januszek nie masz argumentów

              jak cala ta nowoczesna...

              • 2 8

      • (1)

        No tak, bo w innych miastach nie jeżdżą autobusy na ropę, prawda?

        • 5 4

        • Nie ma aut na ropę

          • 1 1

    • (2)

      Elektrownia wiatrowa powinna być zainstalowana na dachu każdego z tych autobusów. Autobusy powinny być takie jak angielskie - możliwością wejścia na dach. Przy bezwietrznej pogodzie turbuny elektrowni napędzaliby pasażerowie - dmuchając na łopatki wirnika...

      • 15 4

      • można by takie rowerki zamontować z prądnicami, każdy może usiąść, pokręcić i autobusik podładować.

        • 3 1

      • a im szybciej jedzie tym większy wiatr i tym szybciej jedzie

        brawo herloku szolmsie

        • 4 1

  • Autobusy - tak , ale tylko na węgiel.... (1)

    tylko wtedy będziemy oddychać świeżym powietrzem....

    • 1 2

    • Studiuję na Politechnice i powiem Ci że to kompletnie nie trafiony pomysł. A mówią że studia mało dają... "ekspercie"

      • 0 0

  • (2)

    A czy Polska tez może rządzić kasa w Hiszpanii?

    • 47 6

    • kto sprawdzał dzisiejsze notkwania Polski w europie? (1)

      Kupa zamiast muzgu redaktorku.

      • 0 0

      • Muuuuuuuuuzgu :d

        • 0 0

  • tramwaje sobie zrobta w gdyni

    • 0 0

  • Może gdyby Gdynia potrafiła z kimkolwiek żyć w zgodzie (18)

    To zamiast zdawkowych "roboczych rozmów" byłaby deklaracja pełnej współpracy. Gdynia lubiana nie jest nigdzie - za bute, pychę, brak jakichkolwiek chęci do współpracy. Żaden sąsiad, żaden rząd, nikt się Gdynia już nie przejmuje. Tak się kończy buractwo. A płacą za swoje władze zwykli mieszkancy...

    • 39 28

    • To nie wina Gdyni tylko naszego pysznego gospodarza. (1)

      • 20 6

      • omnomnomnom

        Omnomnomnom

        • 1 0

    • ale z ciebie debil (9)

      wlaśnie po turystach którzy odwiedzają Gdynię widać jak to jest nielubiana,poczytaj choćby na forum gdyni na facebooku co piszą ludzie z różnych miast którzy tu wracają,ilu z nich rzuciło wszystko i tu zamieszkało,moja rodzina z Wrocławia czy z Krakowa są tu co roku i ubolewają że chcieliby być częściej a najlepiej zamieszkać,w Gdańsku byli raz,zwiedzili co mieli do zwiedzenia i już wcale nie chca tam jezdzić choć namawiałam ich w tym roku.Powiedzieli że absolutnie nie bo w Gdyni mają to po co przyjechali a Gdańsk im sie nie podoba.Dodam że z opinii Gdańszczan na temat Gdyni na tym portalu też niezłe pośmiewisko mają.

      • 10 17

      • (1)

        ;) ale pracować to będą chcieli w Gdańsku, bo w Gdyni nie ma gdzie :))

        Szczurek przespał bardzo ważną gałąź - parki technologiczne/biura dla firm ...
        ... to już nie te czasy kiedy firmy chciałyby gnieździć się w zapuszczonych, starych kamienicach. Łużycka to paniczna inwestycja Szczurka, kiedy zorientował się, że żadna firma z kapitałem zagranicznym nie chce zakładać firm w Gdyni ... bo nie ma gdzie się ulokować.

        ... niedługo Nordea przeniesie się do parku Olivia ... kolejna duża firma przestanie płacić podatki w Gdyni ...

        • 0 0

        • To nie Szczurek utworzył biurowce na Łuzyckiej ;) Co więcej były to jedne z pierwszych biurowców w Trójmieście ;)

          • 0 0

      • A w tej bajce były smoki. (5)

        Twoja opinia nie zmienia faktu, że coraz więcej ludzi i nie tylko na tym forum jest coraz bardziej zniesmaczona nieróbstwem.
        Gdynia jest zapuszczona!

        • 14 6

        • To twoje prywatne zdanie, które baaaardzo często powtarzasz, aż nawet za często, na tym portalu. (4)

          • 2 3

          • A co, nie wolno? (2)

            Nie jestem zaczadzony propaganda

            • 3 2

            • to tak jak byc powiedział

              że jesteś prawdziwy polak.......albo oczywista oczywistość

              • 0 0

            • Nie jesteś z Gdyni, więc na tematy o tym mieście zamilcz.

              • 1 1

          • niestety

            pisowcy tacy już są, brzydcy, smutni, nieudolni i wiecznie narzekający......no i wierzą w bajki o bogu i smoleńsku.Tak więc nic dziwnego że w ich "myśleniu" kompletnie brak logiki.

            • 0 1

      • Wstrząsające,jeszcze opinii z TVN brakuje.

        • 1 0

    • (2)

      Bez przesady. W "centrali", czyli w instytucjach rządowych w Warszawie to raczej nikogo nie lubią. A właściwie to każdego spoza "centrali" traktują z góry. Każde miasto i gmina w Polsce ma ten problem.

      • 11 9

      • U nas, czyli w Gdańsku jakoś się da (1)

        Na przykład obecna władza czyli PiS która nie lubi aktualnych władz Gdańska dała hajs na most w Sobieszewie
        U nas można u was 'niedasie'

        • 15 9

        • chachacha

          "obecna władza PIS dała kasę" chachachca, bo nie miała wyjścia jełopie, plany mostu były długo przed ta twoja "wadzą". Idź lepiej na smoleńsk, tam podobne bajki opowiadają.

          • 1 1

    • Nie ma to jak żarty trolla z rana. Śmiesznie się to czyta. (1)

      "Żaden sąsiad, żaden rząd, nikt się Gdynią nie przejmuje" - kurcze to aż rządy europejskie mają się przejmować i opiekować Gdynią?

      • 4 3

      • Witamy urzędników z rana

        Nie ma żadnych petentów dziś?

        • 4 2

    • Aha.

      A ty to z pod Wejherowa jesteś co?

      • 9 10

  • Czy to fotomontaż czy geniusz kierowców? (1)

    A ja jestem ciekawa czy zdjęcie jest oryginalne, bo jeżeli tak to szacun dla kierowców.

    • 2 0

    • O, ktoś kierowców szanuje. Toć to rzadkość.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaką długość ma Obwodnica Trójmiasta?

 

Najczęściej czytane