• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia dołoży 4,5 mln zł do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Michał Sielski
25 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Tak będzie wyglądał węzeł i przystanek PKM Karwiny.
  • Przystanek PKM ma jeszcze lepiej skomunikować Gdyńskie Centrum Sportu.
  • Budowie przystanków mają towarzyszyć również zmiany w pozostałej infrastrukturze.
  • Przystanek PKM Gdynia Stadion.
  • Pomorską Koleją Metropolitalną będzie można dojechać na mecze gdyńskich piłkarzy.

4,5 mln zł miejskiej dotacji ze strony Gdyni ma pomóc w budowie dwóch gdyńskich przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Gdynia Stadion i Gdynia Karwiny.



Korzystałeś już z Pomorskiej Kolei Metropolitalnej?

Gdynia czeka na dwa nowe przystanki Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pierwszy to PKM Gdynia Karwiny przy ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdańska, a drugi w rejonie ul. Sportowej zobacz na mapie Gdańska - PKM Gdynia Stadion. Od 13 grudnia PKM-ki będą kursować regularnie co 15-20 minut z Gdyni do Gdańska Wrzeszcz przez port lotniczy. Nowe przystanki z pewnością zwiększą popularność połączenia. Zmienią też samą Gdynię.

Czytaj więcej: Metamorfoza na styku trzech gdyńskich dzielnic.

W lutym 2015 r. Komisja Europejska zgodziła się na rozszerzenie realizowanego obecnie projektu PKM o dodatkowe przystanki na linii 201. Wcześniej planowano je zbudować dopiero w II etapie inwestycji, czyli do 2020 roku. Obecnie obowiązujący termin to koniec 2016 roku. Koszt budowy dwóch przystanków PKM na terenie Gdyni to niecałe 33 mln zł netto.

Przystanki PKM i ich rola miastotwórcza

  • Tak zmieni się obszar w okolicy przystanku PKM Karwiny.
  • Tu będą gdyńskie przystanki PKM.
  • Przystanki mają być podobne do wszystkich na trasie PKM.


Władze Gdyni właśnie zdecydowały, że do tego dołożą. W środę Rada Miasta jednogłośnie przegłosowała uchwałę, która pozwala na dofinansowanie inwestycji polegającej na budowie dwóch przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion wraz przebudową układu torowego linii kolejowej nr 201 przy jednoczesnym umożliwieniu przewozu ładunków ponadgabarytowych.

W 2016 roku Gdynia wypłaci więc PKM w transzach 4,5 mln zł. To 15 proc. wartości kwoty netto faktury, którą otrzyma Pomorska Kolej Metropolitalna od wykonawcy inwestycji.

- Środki finansowe zostaną przekazane Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w formie dotacji celowej. W każdej transzy będzie to 15 proc. refinansowania faktur. Realizacja ww. przystanków umożliwi mieszkańcom Gdyni dostęp do Portu Lotniczego w Rębiechowie oraz tzw. Górnego Tarasu Gdańska - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Kiedy powstaną gdyńskie przystanki?

Spółka PKM ma już gotowe projekty budowlane obu przystanków. Ważne są też pozwolenia na ich budowę. Budowę trzeba jednak jeszcze skonsultować z PKP PLK, która jest formalnym właścicielem linii kolejowej 201, czyli trasy Gdynia - Kościerzyna, przy której mają powstać nowe przystanki. Warunkiem powstania przystanków jest bowiem przebudowa linii kolejowej, która pozwoli na przejazd po niej nie tylko szynobusów PKM, ale też dużych pociągów towarowych.

Czytaj więcej: Kiedy ruszy budowa przystanków PKM w Gdyni?

Spółka PKM planuje rozpocząć i zakończyć budowę przystanków w Gdyni w przyszłym roku. Władze przy tej okazji zawsze przypominają, że to i tak cztery lata przed pierwotnym terminem. Wszystkie dodatkowe przystanki PKM na linii 201 planowane były dopiero w drugim etapie projektu PKM do 2020 r.

Opinie (173) 3 zablokowane

  • połączenie KOŚCIERZYNA - GDAŃSK

    Może zrobicie jakieś normalne połączenie KOŚCIERZYNA - GDAŃSK, skoro reklamowaliście tą inwestycję właśnie głównie tym? Teraz, żeby dojechać do gdańska na 8 to trzeba czekać 21 minut z przesiadką a żeby przy powrocie i wyjeździe z Gdańska o 16 trzeba czekać 50 minut. Czy was porypało? I jeszcze kasę w ten debilizm ładujecie dodatkową?

    • 2 0

  • (19)

    Gdynia i inwestycja w infrę!!! Szoook!!!

    • 45 30

    • ale mnooostwo...15 % całej inwestycji tylko (16)

      mizernie w tej Gdyni z kasą na rozwój...ale dobre i to, bo przecież tylko sylwestry i wodotryski ze światełek

      • 12 12

      • to tylko budyń za darmochę wszystko miał (15)

        w Gdyni normalnie wiedzą że trzeba płacić

        • 16 16

        • Gdansk pod budowe PKM przekazal tereny (3)

          za wartosc ok 80-100 mn zlotych. Trudno oszacowac, bo po pojawieniu sie informacji tereny wokol PKM podrozaly.

          • 6 4

          • I znowu zawsze i wszędzie ta sama gadka... I co z tego, że przekazał? Wszędzie trzeba zabezpieczyć grunty pod inwestycje, tak samo w Gdańsku, jak i w Gdyni, bo inaczej nie byłoby na czym budować. Tak czy owak w Gdańsku budowano za 730 milionów na koszt województwa, miasto nic nie dokładało. W Gdyni ulokowano 33 miliony (z wielkiej łaski, wyłącznie dzięki wyższemu dofinansowaniu z UE), przy czym miasto musi dołożyć 15%.

            Fajnie, że się coś dobrze dzieje w regionie, ale powiedzmy szczerze - duże inwestycje centralne lokowane bardzo nierówno (miejskie to zupełnie inna sprawa).

            • 1 0

          • (1)

            Gdańsk przekazał grunty, zmienił plany zagospodarowania, zbudował węzły przesiadkowe Brętowo, Jasień, Kiełpinek, przebudował ul. Budowlanych i będzie wraz z Baninem robi węzeł P+R przy PKM Gdańsk Rębiechowo. Do tego robi z własnej kasy przejazd w Osowej pod torami, by nie było trzeba korzystać z przejazdu w Nowym Świecie.

            • 12 3

            • MAŁO!!!

              Gdynia i tak tymi 4,5 mln i całymi 15%!! Wartości inwestycji!! Pokazuje swą najskrytszą, dobroduszną Łaskę i Przyzwolenie!!
              To wszystko co wielce poniżona GdyniS może dać za gotową inwestycje na swym arcyważnym terenie!!!

              • 1 1

        • (10)

          Sprawdź ile baniek poszło w infrę wokol przystanków. Podpowiem: więcej niż Gdynia dorzuca się do PKM.

          • 15 7

          • Jak idioci wymyślili przystanki w szczerym polu to oczywiste, że musieli zapłacić za swoją głupotę (3)

            • 11 13

            • Tu, gdzie teraz jest ściernisko...

              • 4 0

            • myśl perspektywicznie

              za kilka lat wokół tych przystanków będą osiedla mieszkaniowe
              to nie jest inwestycja do tyłu tylko do przodu
              tak trzeba planować i realizować inwestycje, na kilkadziesiąt lat w przyszłość, a nie głowić się jak zmieścić linię kolejową lub tramwajową w gęstej zabudowie i co wyburzyć
              Jak budowali obwodnicę trójmiasta, to też byli tacy malkontenci, co mówili że nikt nie będzie jeździł z Gdańska do Gdyni przez obwodnicę, a dzisiaj co??
              to najszybsze połączenie, a obwodnica stała się jezdnią wewnętrzną 3miasta

              • 9 2

            • jak sie dokladacie, to znaczy ze tez macie przystanki w polu......

              gdansk jednak walnal pare ulic na jasieniu i karczemkach (czy kielpinku, nie rozrozniam - przy obwodnicy), przeprowadzil linie autobusowe... wiec zle nie jest
              i nie takie szczere pole - tam jest juz sporo nowych blokow - dzis widzialem nowa inwestycje mieszkaniowa na tej nowej granostajowej - myslenie o przyszlosci - zamieszkasz i masz dojazd do centrum swietny koleja

              • 8 2

          • A co ma piernik do wiatraka? (4)

            W artykule jest mowa o tym, że Gdynia musi się dołożyć do przystanków - Gdańsk nie musiał. Infra to infra - każdy robi jak chce i za swoje, ale Gdańsk dostął przystanki z podatków województwa a Gdynia musi do nich dopłacać z własnej kiesy.

            • 10 6

            • (2)

              A zauważyłeś taką drobną informację, że przy okazji przystanku pod Wielkopolskiej, całkowicie do remontu idzie obecne skrzyżowanie? Gdzie Gdańsk miał gratis przebudowę takiego skrzyżowania przy PKM?

              • 11 3

              • (1)

                tam sa wiadukty, przebudowa skrzyzowania to juz cos, co nalezalo sie od dawna. gdyby nie pkm, to wciaz by rozmyslano o tym teoretycznie

                • 6 1

              • ale dotacja jest do całego projektu, w tym do przebudowy ulic. Więc może jednak Gdynia płaci za skrzyżowanie?

                • 2 1

            • za to wcześniej cały czas dokładał się do renowacji przystanków skm

              no i infrastrukturę pod pkm już sam postawił. A Gdyni ma takie przystanki, jakie ma...

              • 4 0

          • No tak, w końcu posługując się estetyką ujadaczy na forum

            Trzeba było zlecenia krewnym i znajomym budynia zapewnić xD

            • 2 5

    • (1)

      No przecież budują też buspasy :)

      • 4 3

      • pędzel i puszka farby ;)

        • 6 2

  • Zalać bezużyteczne torowiska PKM asfaltem.

    Przynajmniej będzie ogólnodostępny pas komunikacyjny, dla wszystkich płacących POdatki i nie trzeba będzie dopłacać.

    • 2 2

  • A czy Riviera nie miała dać kasy na przystanek obok swojego centrum handlowego?

    Czy to taka sama ściema jak ogólnodostępny taras widokowy na sea towers? Ktoś w tym mieście pilnuje takich spraw?

    • 5 1

  • (3)

    Jak dojechać z rejonu promu w Gdyni (Obłuża) na lotnisko? Autobusem do SKM 20-30 minut, SKM do Wrzeszcza 20-30 minut i potem do lotniska około 30 minut, w sumie około 1,5h paranoja...!

    • 20 5

    • a od grudnia - 1h (1)

      Wsiadasz w autobus do Dworca PKP Gdynia Główna - 20 minut. Czekasz chwilę na PKM - 40 minut. I Włala.

      • 3 2

      • czyli nie za szybko :(

        • 0 0

    • przyplynac ze skandynaw promem, by wsiasc do samolotu... polnocni to geniusze:)

      • 7 3

  • Lepiej późnonniżwcala. Dlaczego tak mmalo? I gdzietern obiecany przystanek przy WWzgórzu?

    • 2 0

  • Gdynia Rugby Stadion (3)

    Dla kogo ta lokalizacja Gdynia Stadion?
    Tam nikt nie mieszka. Powinno być bliżej Gdynia Redłowo (przesiadki), czyli Drogi do Witomina, tuż przy Stadionie. Czy tego nikt nie widzi?

    Chyba projektują ci co chcą mieć bliżej do Stadionu Rugby. A ilu ich jest?

    • 8 6

    • (1)

      Poza stadionem rugby jest cały GOSiR i obok Riviera

      • 0 0

      • Jakie obok

        Riviera to jest obok węzła Wzgórze, do Stadionu jest kawałek.

        • 4 0

    • 900 m od stacji Gdynia Redłowo

      • 1 0

  • Po co przystanek Gdynia Stadion?

    Dużo bardziej potrzebny jest przystanek PKM zintegrowany z węzłem Wzgórze.

    • 7 2

  • Czemu tak dużo ? (3)

    przecież i tak są to dwa przystanki a jeden zlikwidowany, czyli praktycznie jeden. Miały być jeszcze Gdynia; Śródmieście, Wzgórze, ew.Hala Sportowa, Witomino, ... a do tego dlaczego nie ma odnogi po śladzie kolei przemysłowej Gdyni Zachód? Także dlaczego PKM nie dociera do Oksywia i Babich Dołów ?

    Uważam, że jest to wywalanie niepotrzebnie gdyńskiego podatnika pieniędzy, ponieważ świadczyć będzie usługi przewozowe w zakresie promili.

    • 16 10

    • W zakresie promili świadczy się usługi gastronomiczne. (2)

      • 3 4

      • zakresie promili świadczy PKM za rządów PO usługę dla Gdyni (1)

        Szczurek natychmiast powinien się wycofać. Panie prezydencie szkoda Fatygi niech sobie Marszałek wespół z unią kolejką jeżdżą!

        • 2 1

        • Za jakich rządów PO?

          Obudzić się, pelikany, Dobra Zmiana!

          • 1 2

  • Bedzie mozna najechac gdyniakow pociagiem ;)

    • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Q30, Q50, Q60 - to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane