• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: dwa sygnalizatory nad jednym pasem

Michał Sielski
17 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Pilotażowa organizacja ruchu na skrzyżowaniu ul. Wielkopolskiej i Drogi Gdyńskiej. Pilotażowa organizacja ruchu na skrzyżowaniu ul. Wielkopolskiej i Drogi Gdyńskiej.

Od poniedziałku kierowców czeka w Gdyni niespodzianka. Na skrzyżowaniu ul. Wielkopolskiej i Drogi Gdyńskiej zobacz na mapie Gdyni nad pasem do jazdy w lewo i na wprost będą dwa sygnalizatory. Osobne dla skręcających i jadących prosto. Jeśli kierowcy się nie pogubią, zmiana zostanie wprowadzona na stałe.



Czy takie rozwiązanie jest bezpieczne?

Do tej pory jadący ul. Wielkopolską mają sygnalizator do jazdy na wprost, którą można kontynuować z dwóch pasów i osobny do jazdy w lewo z lewoskrętu. Sytuacja jest czytelna, zwłaszcza że niemal nigdy nie jest dynamiczna. Korek podczas porannego szczytu sięga kilkuset metrów i do manewru skrętu można się spokojnie przygotować. Urzędnicy wpadli jednak na pomysł, jak korki zmniejszyć.

Postanowili umożliwić skręt w lewo ze środkowego pasa. Zachowana będzie jednak także możliwość jazdy z niego prosto. Co w sytuacji, gdy jadący prosto będzie miał zielone, a skręcający w lewo czerwone? Rozwiązaniem ma być dodatkowy sygnalizator. Kierowców będzie obowiązywał ten, który będzie określał w jakim kierunku chcą jechać.

Tristar podsunął rozwiązanie



- Propozycja zmiany organizacji ruchu wynika z coraz większego obciążenia relacji w lewo z ul. Wielkopolskiej w Drogę Gdyńską. Kolejka pojazdów w godzinach szczytu porannego i popołudniowego nie mieści się na pasie do skrętu w lewo, powodując blokowanie lewego pasa ul. Wielkopolskiej nawet za skrzyżowanie z ul. Inżynierską. Wykorzystując narzędzia i dane z systemu Tristar, przeprowadzone zostały przez ZDiZ symulacje ruchu. Wykazały one, że rozwiązanie to może poprawić płynność ruchu na skrzyżowaniu, jednak z uwagi na jego niestandardowy charakter, efektywność będzie zależała od zachowania kierujących pojazdami, którzy muszą stosować się do sygnałów wyświetlanych dla swojego kierunku jazdy - mówi Wojciech Folejewski, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni.
Właśnie zachowanie kierowców będzie kluczowe w aspekcie tego, czy rozwiązanie się sprawdzi, czy też nie. Bo światło zielone dla jadących prosto, będzie się zapalać wcześniej, niż dla skręcających w lewo. Stojący i czekający na skręt w lewo będą więc blokować jadących na wprost, którzy będą za nimi na tym samym pasie.

W innych miastach się sprawdziło



Czy spowoduje to nerwowe i niebezpieczne sytuacje? Urzędnicy będą przyglądać się temu przez najbliższe trzy tygodnie. Jeśli kierowcy sobie poradzą, zmiany zostaną wprowadzone na stałe. Kluczowe ma być bezpieczeństwo i przepustowość skrzyżowania.

Warto nadmienić, że podobne rozwiązania sprawdziły się już w innych polskich miastach, funkcjonują m.in w Krakowie czy we Wrocławiu.
19:19 2 LIPCA 18 (aktualizacjaakt. 19:22)

Kolizja na lewoskręcie z Wielkopolskiej w Drogę Gdyńską (15 opinii)

Gdynia Wielkopolska w Drogę Różową - nowy lewoskręt kolizja
Gdynia Wielkopolska w Drogę Różową - nowy lewoskręt kolizja

Opinie (148) 1 zablokowana

  • Sposob na blokade na wprost?

    • 6 0

  • czekam na filmiki w necie

    już nie raz widziałem jak ktoś jedzie prosto na czerwonym, kiedy ktoś inny pojechał w prawo na zielonej strzałce

    • 1 0

  • Trole z Pisu dzialaja pod kazdym tematem.

    Trojmiasto jest wolne. Pan Horala pomylil miasta, nie wiem czy z mentalnoscia nadaje sie pan na wojta.

    • 3 5

  • bzdura (1)

    System nie sprawdzi się, ponieważ ruch blokować będą pojazdy czekające do skrętu w lewo z środkowego pasa. To właśnie tym pasem przemieszczają się w tym miejscu trolejbusy, które nie mają innego wyjścia ze względu na trakcję poprowadzoną właśnie nad tym pasem pod bardzo niskim wiaduktem. Obym się mylił...

    • 9 0

    • Mylisz się ;) rozwiązanie klepniete przez PKT

      • 0 0

  • Dzisiaj rano dobrze się jechało

    Widać że większość jedzie na pamięć i nie korzysta z dodatkowego pasa pomimo tego że skrajny lewy już jest całkowite wypełniony ale mimo tego sprawniej się jechało.

    • 2 0

  • teraz to dopiero korki się tam zrobią, jeden będzie chciał ze środkowego w lewo skręcić i zablokuje reszcie przejazd prosto - burdel i tyle!!!! Zero myślenia w gdyńskim zarządzie dróg i zieleni!!!!!

    • 2 2

  • 120 m dalej jest drugie skrzyżowanie ( w Zwycięstwa) i gdyby dano ludziom możliwość skręcania ze środkowego w prawo i w lewo znacznie by to rozładowało korki także powyżej. Na dziś zrobią się jeszcze większe korki powyżej Wielkopolskiej.

    • 1 0

  • Już to widzę jak ktoś zapomni włączyć kierunkowskaz, a jadący za nim będzie widział tylko zielone

    a nie zwalniający do skrętu samochód. Moim zdaniem jest to skrajnie nieodpowiedzialny pomysł. Może na jakieś ulicy gdzie nie osiąga się znacznych prędkości zdało by to coś egzamin, ale na Wielkopolskiej obawiam się że spowoduje to kilka ciężkich wypadków.

    • 3 0

  • Widziałem dzisiaj te zmiany i nie do końca wiem co one dają? Póki co ludzie na siebie trąbią. (1)

    • 6 0

    • Widziałam i się ubawiłam.

      Trąbią i machają łapkami sini z wkurzenia :-)) Myslę ze to kolejny test urzędników na wytrzymałość mieszkańców Gdyni. Powinni dodatkowo z prawego pasa zrobić bus pass i będzie wesoło że hej.

      • 5 0

  • "Wykorzystując narzędzia i dane z systemu Tristar.." - tu nie trzeba danych z żadnego Tristara, wystarczy (1)

    spojrzenie i zdrowy rozsądek.

    PS - zawsze mnie zastanawia, czy osoby decyzyjne w kwestii malowania pasow i ustalana ruchu w trojmiescie byly kiedys w jakiejs zachodniej metropolii żeby zaobserowac jak tam to się robi ?

    • 2 0

    • Nie

      nie, byli w ich imieniu jeżdżą tam Prezydenci trójmiasta ze swoimi zastępcami.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest CVT?

 

Najczęściej czytane