• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia kupuje 55 nowych autobusów MAN

Michał Sielski
20 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
MAN ma niemal rok na dostarczenie do Gdyni nowych autobusów. MAN ma niemal rok na dostarczenie do Gdyni nowych autobusów.

76 mln zł zapłaci Gdynia za 55 nowych autobusów MAN. Będą to 32 pojazdy przegubowe i 23 standardowe. Cena jest o 16 mln zł niższa od tej, jaką ta sama firma chciała uzyskać w pierwszym przetargu.



Jak oceniasz stan taboru komunikacji publicznej w Trójmieście?

W połowie czerwca wpłynęły dwie oferty na dostawę autobusów do Gdyni. Złożyły je firmy Solaris i MAN.

Czytaj więcej: Od 76 do 79 mln zł za autobusy dla Gdyni.

- Po szczegółowym przeanalizowaniu i ocenie propozycji, oferta firmy MAN okazała się być tańszą i jednocześnie najkorzystniejszą, także pod względem ważnych parametrów technicznych i eksploatacyjnych. Bardzo zależy nam na tym, by mieszkańcy podróżowali po mieście wygodnie i ekologicznie. Dzięki ogłoszeniu drugiego przetargu udało nam się zyskać spore oszczędności w stosunku do wcześniejszych ofert. Wielomilionowa inwestycja w nowe autobusy to gwarancja rozwoju gdyńskiej komunikacji miejskiej - podkreśla Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Za 76 mln zł MAN dostarczy 32 nowe pojazdy przegubowe, które będą kosztować 49 mln 672 tys. 320 zł oraz 23 standardowe za 26 mln 337 tys. 990 zł. Wszystkie będą objęte trzyletnią gwarancją i zastąpią najbardziej wysłużone gdyńskie pojazdy. Zwycięzca przetargu ma niemal rok na dostarczenie pojazdów.

Pierwszy przetarg nieudany



Przypomnijmy, że w pierwszym - zakończonym w zeszłym roku - przetargu na zakup 32 przegubowych i 23 pojedynczych autobusów złożona została tylko jedna oferta. Firma MAN Truck & Bus Polska zażądała wówczas aż 92,6 mln zł brutto. Okazało się, że to o 16 mln zł za dużo w stosunku do kwoty, którą miasto planowało wydać na nowy tabor, w związku z czym przetarg unieważniono.

W nowym postępowaniu bez zmian pozostała liczba pojazdów, ich rodzaj oraz kryterium, by rok produkcji autobusów był zgodny z rokiem ich dostawy. Wydłużono jednak czas dostarczenia autobusów. Ostatnie mają zostać przekazane Gdyni maksymalnie po 360 dniach od podpisania umowy. Podczas pierwszego podejścia przy przegubowcach ten czas wynosił osiem miesięcy, a przy autobusach krótkich - siedem.

Tym razem miasto na zakupy zabezpieczyło też więcej pieniędzy - nieco ponad 88 mln zł.
Całkowity koszt inwestycji w nowy tabor szacowano na 170 mln zł. Dofinansowanie unijne z Programu Ochrona i Środowisko miasto zaplanowało w wysokości 103,1 mln zł.

Nowe trolejbusy w Gdyni jeszcze przed wyborami



Przypomnijmy, że w styczniu Gdynia poinformowała o przyjęciu oferty złożonej przez firmę Solaris na dostawę 30 nowych trolejbusów (16 przegubowych i 14 pojedynczych) oraz nowych baterii litowo-jonowych do 21 pojazdów.

Czytaj też: Gdynia kupi trolejbusy

Firma złożyła oferty we wszystkich trzech częściach, oferując 95 mln zł za całość. Mimo blisko 9 mln zł różnicy względem budżetu, Gdynia przyjęła ofertę, więc pierwsze nowe trolejbusy wyjadą na ulice miasta jeszcze przed wyborami samorządowymi.

Czytaj też: Sześć nowych "elektryków" w gdyńskiej komunikacji

Opinie (177) 4 zablokowane

  • A klimatyzacja

    to w nich będzie ? Czy z oszczędności nie?

    • 1 1

  • Nowe Busy na te dziury?

    A może w końcu Gdynia zrobi coś dla kierowców? Wyścig o ścieżki rowerowe poskutkował powstaniem ścieżek i przejazdów dla rowerzystów, które są dla nich śmiertelnym zagrożeniem. Wyścig o bus-pasy korkami i obcinaniem parkingów. A łatanie dziur w drogach wygląda tak oszczędnie jak połykanie aspiryny przez konającego. jak długo jeszcze kierowcy będą zmuszani do poruszania się po polnych drogach w centum Gdyni? Już nie wspomnę jaki to wstyd gdy podczas Opener'a wszyscy turyści odwiedzający Gdynię po wyjściu z dworca mieli okazję obejrzeć jak wygląda nawierzchnia wokół wyspy na Pl. Konstytucji. wstyd!!! Dworcowa - Podjazd - pięknie tylko czemu tak długo i czemu wciąż są tam pozamykane pasy skoro barierki na chodniku już stoją i nie wygląda na to, że jeszcze coś tam przeszkadza? Bruk na 10-Lutego - rozumiem - historia, z tym, że nikt już furmankami nie jeździ - może warto poukładać na nowo żeby w miarę równo było? Wjazd na Skwerek, wizytówka turystyczna Gdyni, to miejsce gdzie staje scena na Sylwestra - ciągłe nieustąpienia pierwszeństwa przez nadjeżdżających z lewej i wcale mnie to nie dziwi skoro nie ma tak żadnych linii. Nikt nie wie jak tam jeździć prawidłowo bo żadne pasy nie są wyznaczone - wolna amerykanka. Zjazd z Estakady na Obłuże - 2 pasy fajny pomysł tylko czemu nie na stałe tylko klockami oznaczone? Może na Morską też to by zadziałało? Odmalowywanie pasów w tym roku też oszczędnie - linie odmalowane, strzałki już nie bardzo - jak ci turyści mają jeździć po tym bałaganie prawidłowo i bezpiecznie?
    Czas aby kierowcy w Gdyni zostali potraktowani poważnie. Czas by kultura jazdy z jakiej Gdynia była znana powróciła również w formie jazdy komfortowej a nie jak drogach gruntowych. Teraz coś dla nas - kierowców.

    • 2 0

  • kierowca

    Marne Auto Niemiedzkie

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku odbył się pierwszy przejazd przez Trójmiasto Mikołajów na motocyklach?

 

Najczęściej czytane