• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: ładowarki do samochodów elektrycznych w latarniach

Michał Sielski
23 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Gdynia wspiera elektromobilność. Przed Dworcem Głównym są np. specjalne miejsca parkingowe dla samochodów elektrycznych. Gdynia wspiera elektromobilność. Przed Dworcem Głównym są np. specjalne miejsca parkingowe dla samochodów elektrycznych.

Wymiana starych lamp na nowe, energooszczędne, to nie tylko podążanie za trendem oszczędnościowym i ochrona środowiska. Dzięki takiej inwestycji w Gdyni uda się w najbliższym czasie zainstalować ładowarki dla samochodów i hulajnóg elektrycznych, które będą zlokalizowane w... latarniach.



Myślisz o zakupie pojazdu elektrycznego?

Po wymianie starych lamp sodowych na nowoczesne LED-y okazało się, że pobór energii potrzebnej na oświetlenie dróg spadł o połowę. Rezerw często nie da się przez dłuższy czas magazynować, ale napięcie w sieci można wykorzystać w inny sposób.

Właśnie dlatego Energa zaczyna w Gdyni pilotaż programu, w ramach którego powstaną stacje do ładowania samochodów elektrycznych, rowerów czy hulajnóg. Nowością jest możliwość podłączenia pojazdu bezpośrednio do... lampy elektrycznej, gdzie będzie znajdowało się gniazdko. Dwie takie stacje staną niebawem w Gdyni. Trwa jeszcze ustalanie dokładnej lokalizacji.

- Cieszy, że pilotaż innowacyjnego rozwiązania odbędzie się akurat w Gdyni. Wybór jest nieprzypadkowy, na mapie elektromobilności nasze miasto jest ośrodkiem wyjątkowym - przekonuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Szybkość ładowania będzie zależeć od tego, jaka moc będzie potrzebna na oświetlenie. W ciągu dnia może być dostępna moc 22 kW, natomiast w nocy może spaść do 3,7 kW. Energa zapewnia, że w tym przypadku formalności zajmą ok. dwóch miesięcy, a potem będzie już można zająć się instalacją. Jeśli nic nie stanie na przeszkodzie, pierwsze ładowarki będą więc w Gdyni już tego lata. Mają być dostępne całodobowo.

Opinie (150) 6 zablokowanych

  • Energa już liczy

    Skoro zużycie energii jest teraz mniejsze o połowę to trzeba podnieść jej cenę o 100 % i wyjdziemy na swoje. A przy okazji miejsca stoją puste, a typowy Kowalski pod dworcem nie ma gdzie zaparkować aby skorzystać z SKM.

    • 1 0

  • Juz widze te Passaty TDI stojace na tych miejscach. Tak samo jak w galeriach handlowych

    • 0 0

  • Niech sobie trojebusy ładują. (8)

    Ja podziękuję. Na elektryku zasięg to 300km. Nawet to słupska i z powrotem niedojadę.

    • 26 17

    • Z Gdyni do Słupska jest 109 km więc nawet przy zasięgu 300km dasz radę (5)

      A większość nowych elektryków robi 500km zasięgu i ładuję 80% w 15 minut.

      • 9 7

      • w szybkich ladowarkach przeplacasz za prad 2x

        wiec paliwo wyjdzie taniej, pomijam + 40% do wersji elektrycznej przy zakupie auta, poza tym nawet ladowanie w domu w starciu z malymi dieslami nie wychodzi rewelacyjnie i trwa bardzo dlugo, jedyny sens ekonomiczny dla kupujacego to ladowarka domowa sprzezona z panelami PV, a tu z kolei kumuluja sie koszta ladowarki i auta i cale oszczednosci... Jedynie jest troche eco, do momentu az baterie zdechna

        • 1 0

      • doczytaj (1)

        Większość aut robi poniżej 400km

        • 1 0

        • i to w dosc specyficznych warunkach (temperaturze, sposobie jazdy itp)

          • 1 0

      • To kup Tesle

        • 1 1

      • z lampy ? jak będzie tak działać jak ładowarki USB

        W komunikacji miejskiej to ja dziękuję ( 3 godzinki żeby naładować telefon )

        • 2 2

    • do Słupska jest 95 km

      • 1 0

    • racja więcej rowerem przejade na jednym śniadaniu

      • 1 0

  • A kto płaci za pobrany prąd? Mieszkańcy Gdyni? W przypadku śmieci w koszach ulicznych i na plaży płacą

    • 1 0

  • Ciemność po wymianie na LED! (13)

    Proponuję odwiedzić po zmroku miejsca, w których dotychczas dokonano wymian na nowe oprawy LED. Dotychczasowe oprawy sodowe dawały nieporównanie więcej światła. Oświetlały jezdnię, oraz chodnik. Wyjątkiem jest odcinek Chylońskiej od przejazdu na ul. Puckiej w stronę dworca PKP Chylonia. Tam zastosowano oprawy LED o większej mocy i różnica jest zauważalna. W pozostałych miejscach po wymianie najzwyczajniej panują ciemności.

    • 34 19

    • Bzdury. Cała Spacerowa jest w LED-ach i jest jasno jak w dzień. (1)

      • 3 2

      • Na Spacerowej jest niby jasno ale i tak widoczność jest najlepsza tam gdzie LEDy padły i z powrotem zamontowano SODę.

        LEDy mają swoje zalety jak wyższa temperatura barwowa i lepszy wskaźnik oddawania barw, trwałość teoretycznie też jest wyższa (pod warunkiem, że nie padnie zasilacz) ale już sama sprawność źródła światła jest porównywalna do lamp sodowych (zwłaszcza tych większej mocy).
        Poza nieco wyższą sprawnością, korzyść bierze się zwykle z tego, że w LEDach można precyzyjniej kierować strumień świetlny a nowe oprawy są zwykle lepiej dobrane do potrzeb.
        Efekt jest jednak taki, że poza jednią oświetlenie jest bardzo słabe a na jezdni, choć luksomierz pokazuje wyższe natężenie oświetlenia, też widać mniej bo nienaturalna, żółtawa barwa SODy podwyższa kontrast (zwłaszcza przy gorszych warunkach atmosferycznych).
        Do tego większość opraw ledowych ma mniejszy lub większy problem z olśnieniem i nieco oślepia co też nie pomaga kierowcy.

        • 1 1

    • Znowu źle!

      Każda decyzja zła - zbyt ciemno, zbyt jasno, na prąd, zamiast na wodór, sodowe zamiast ledowe.....

      • 0 0

    • W Gdyni na Karwinach oprawy LED na zjeździe z ul. Buraczanej świecą super

      Jest tam jasno a jednocześnie lampy 'nie walą' wszędzie wokół po oczach i sama barwa światła jest naturalna. Oby więcej takich opraw na Karwinach!

      • 0 0

    • No trochę się mylisz. (3)

      Zarówno w okolicach dworca jak i na Morskiej po wymianie latarni, po zmroku jest jak w dzień.

      • 7 1

      • (2)

        Oprawy na Morskiej i w okolicach ul. Podjazd były wymieniane rok temu i są to oprawy o nieporównanie większej mocy. Nawet za dnia gołym okiem widać ile ta lampa ma punktów świetlnych, jest dwukrotnie większa. Na myśli miałem wymiany z ostatnich tygodni, czyli m.in. ulice- Żwirowa, Piaskowa, Malarska, Murarska, Chmielna, Sienna, Młyńska, Grochowa i ostatni odcinek Chylońskiej przy wylocie na Morską od strony Zamenhofa. Przejedź się tam po zmroku, to zrozumiesz o czym piszę. LEDY na Morskiej to zupełnie inna historia, inna wymiana- przy okazji budowy bus pasów. Tam nie oszczędzono i jest oczywiście bardzo jasno.

        • 4 0

        • Na Zamena to bym w ogole nie dal. Ogrodzic 10m murem i zalac woda.

          • 1 0

        • Racławicka to samo , ciemno

          • 1 0

    • Bzdura. (1)

      Zajmuję się zawodowo pomiarami środowiskowymi i nie mierzę "na oko", tylko odpowiednimi przyrządami. Wymiana lampy sodowej na równoważną pLED oznacza średni wzrost luminancji o 28% przy średnio o 37% mniejszym poborze energii.

      • 4 2

      • Kontrastu nie mierzysz..

        ... a to kontrast głównie odpowiada za "widzialność w nocy". Lampy LED emitują światło o znacznie wyższej temperaturze barwowej, bardziej zbliżone do światła dziennego. To oznacza, że oświetlone obszary są znacznie jaśniejsze, a nieoświetlone - dla ludzkiego oka - znacznie ciemniejsze. I stąd wrażenie, ze po montażu LED zrobiło się "ciemniej". Pod tym względem lampy sodowe są znacznie lepsze, gdyż ich światło jest znacznie mniej kontrastowe (niższa temperatura barwowa). Nie bez powodu powstają okulary do jazdy nocą, z żółtym filtrem: obniżają kontrast, dzięki czemu ludzkie oko zauważa znacznie więcej szczegółów.

        • 1 0

    • przez lampy sodowe nie mogli spać okoliczni mieszkańcy

      • 1 1

    • zapewne tak odczuwasz, bo to światło jest białe tamto żółte

      oczywiście nie jestem w stanie potwierdzić,a le to już musiałby ktoś zmierzyć 'luxometrem' jakie faktycznie jest 'natęzenie światła' przy konkretnym typie oswietleniea i zamontowanych konkretnych lampach

      • 0 0

    • Soda

      Zanieczyszczała swoim światłem naparzając gdzie popadnie. Ledy oświetlają to co powinny, jezdnię i w odpowiednim stopniu chodniki. Lepiej jeździ się autem przy ledach.

      • 10 5

  • Straszne rzeczy

    • 2 1

  • Skoro będą oszczędności dla miasta (2)

    Nowe lampy to mniejsze rachunki za prąd, będą z tego tytułu oszczędności a więc dlaczego od maja drożeją bilety ZKM? Czy będziemy mogli jeździć SKM na miesięcznym bilecie ZKM na terenie miasta tak jak to od miesiąca mają w Gdańsku?

    • 22 5

    • Nie. Roszczeniowiec jestes (1)

      Za darmo mają jeździć?

      • 1 2

      • Nie

        Nikt nie mówi o darmowych przejazdach. Wystarczy nie zwiększać cen biletów i wprowadzić (wreszcie) wspólną taryfę na SKM i ZKM w rozsądniej cenie. czego nie zrozumiałeś?

        • 1 0

  • Do władz Gdyni. ...Skonczcie z udawaniem i hipokryzja. Zlikwidujcie miejsca parkingowe, bo zabraknie wam już kolorowej farby. To co ostatnio wyprawiacie zaczyna przypominać filmy komediowe z czasów PRL. Jeśli nie chcecie biznesu i sklepów w mieście, to zróbcie to. Nikt nie pojedzie na zakupy rowerem, komunikacja miejska lub piechotą. Chcecie zrobić miasto turystyczne to zróbcie to od razu a nie w taki sposób....

    • 4 0

  • Kolejny pokaz nonszalncji w wydatkowaniu pieniędzy obywateli

    Ale tak już jest, gdy się używa nie swoich pieniędzy, na zaspokajanie nie swoich potrzeb. Bardzo dobrym przykładem, są miejsca postojowe dla współdzielonych elektryków, które dostarcza jedna wybrana, prywatna firma. Władze miasta zabrały mieszkańcom, którzy opłacają ich pensje z podatków, publiczne miejsca postojowe (których w Gdyni jest niedobór) i oddała za darmo do użytkowania przez jeden prywatny podmiot gospodarczy, który nawet nie trzyma na nich swoich aut. Akurat bardzo często tam jestem i zawsze te miejsca są PUSTE... najczęściej jako jedyne wolne miejsca przed dworcem.

    • 4 1

  • W dzień 22 kW, w nocy 3? Kto to wymyślił? (2)

    Przecież liczy się pobór prądu z elektrowni, a nie pobór prądu przed lampy! A w nocy całościowe zużycie prądu jest dużo mniejsze niż w dzień, dlatego m.in. mamy tani prąd w nocy. A tu nagle robią odwrotnie - w dzień biorą dużą moc, w nocy małą. Bez sensu.

    • 6 4

    • ale w nocy lampy uliczne działają na pełnych obrotach, a w dzień odwrotnie. (1)

      • 2 0

      • ???

        A czy te 22kW to na każdą lampę na danej linii zasilającej ciąg słupów tak ok 20 szt na fazę to nowa trafostacja i wymiana sieci zasilającej

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Która firma wyprodukowała autobus przedstawiony na zdjęciu?

 

Najczęściej czytane