• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia ma problem z zakupem gazowo-elektrycznych autobusów

Patryk Szczerba
1 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia drugi raz próbuje kupić 55 autobusów
Jeszcze kilka lat temu miasto mocno stawiało na autobusy z napędem gazowym. Ostatnio coraz częściej słychać, że warto zastanowić się nad sensem dalszych podobnych zakupów. Jeszcze kilka lat temu miasto mocno stawiało na autobusy z napędem gazowym. Ostatnio coraz częściej słychać, że warto zastanowić się nad sensem dalszych podobnych zakupów.

Po raz drugi unieważniono przetarg na nowe autobusy gazowo-elektryczne dla Gdyni. Wymagania, które postawiono potencjalnym oferentom sprawiły, że nie było chętnych. Tymczasem do wydania jest 16 mln zł dofinansowania z Ministerstwa Środowiska.



Jak oceniasz jakość taboru w gdyńskiej komunikacji?

Zasilanych gazem ziemnym CNG i energią elektryczną pojazdów jak dotąd nikt w Polsce nie eksploatował. To technologia bardzo rzadka także w Europie, choć zarazem ekologiczna, a takie formy transportu są promowane przez Unię Europejską. Wynikiem takiej promocji jest m.in. program Gazela. Pieniędzmi z tego projektu dysponuje w Polsce Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).

Częstochowie się udało

Fundusz dostał na promocję takiej formy transportu publicznego 80 mln zł. Pojawiły się na jego koncie po sprzedaży Hiszpanii praw do emisji zanieczyszczeń. Dlatego też to rząd Hiszpanii zdecydował, na zakup jakiej ekologicznej technologii można je wydać. Wybrał hybrydę gaz-prąd, ponieważ takie właśnie pojazdy produkowane są w tym kraju i w żadnym innym.

66 mln zł otrzymała Częstochowa, która zaplanowała za to zakup 40 nowych autobusów. Miastu udało się pod koniec ubiegłego roku znaleźć dostawcę: jedyną ofertę na dostarczenie pojazdów złożyła firma Lider Trading z Warszawy - producent autobusów Solbus.

W barwach MPK Częstochowa kursować będzie 25 pojazdów 12-metrowych i 15 18-metrowych przegubowców. Wszystkie mają jeździć w mieście do końca roku, a miasto zapewnia, że to świetna inwestycja, bowiem autobusy Częstochowa otrzymała praktycznie za darmo.

Resztę dofinansowania, czyli 14 mln zł, miała dostać Gdynia. Z początku wydawało się, że to sukces, bowiem w kolejce po dofinansowanie stanęły aż 32 miasta.

Tyle tylko, że w Gdyni już dwukrotnie nie znaleziono chętnych na dostawę 10 12-metrowych autobusów. Postępowania były prowadzone przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdyni - ostatnie z nich kilka dni temu zakończyło się unieważnieniem. Oprócz Solbusa zainteresowanie przetargiem wykazywał również Solaris, ale szybko wycofał się z procedury.

Kolejne warunki odstraszały bowiem oferentów. Przewoźnik domagał się m.in. raportów technicznych z testów drogowych elektryczno-gazowych hybryd o nazwie SORT 2, choć te jeszcze nie wyjechały na polskie drogi i realizowanych dostaw pięciu autobusów z napędem CNG i pięciu hybryd.

Zbyt wysokie wymagania

Problemem okazał się też krótki czas testów i dostawy. Od producentów można było usłyszeć, że inwestowanie w produkcję tak niewielu pojazdów po prostu się nie opłaca. W międzyczasie próbowano sondować w Ministerstwie Środowiska możliwość zmiany technologii, na którą przekazana mogłaby być dotacja, ale to oznaczałoby rozpisanie nowego konkursu.

Władze miasta uspokajają, że kolejne postępowanie przetargowe ogłoszą już niebawem. Problem w tym, że pieniądze według obowiązujących zasad powinny być wydane do końca roku.

- Działamy dalej, niebawem powinien zostać ogłoszony kolejny przetarg. Mamy sygnały z ministerstwa środowiska, że zostanie przedłużony czas, w którym mogą zostać wykorzystane pieniądze z programu Gazela, także jesteśmy dobrej myśli. Zapewniam, że chcemy kupić te autobusy - wyjaśnia Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Jeśli się uda, miasto dostanie autobusy właściwie za darmo, ponieważ kwota dofinansowania pokrywa praktycznie w całości koszt zakupu. Nie wiadomo, czy nie będą ostatnimi z wykorzystaniem napędu gazowego. Przypomnijmy, że na razie po Gdyni jeździ 31 pojazdów napędzanych gazem ziemnym.

Koniec gazowców w Gdyni?

Z ust przedstawicieli gdyńskiej komunikacji można bowiem coraz częściej usłyszeć, że w czasach, gdy olej napędowy jest coraz tańszy zakup autobusów na gaz CNG wydaje się w tych warunkach coraz mniej opłacalny. Gdynia chce zresztą inwestować w trolejbusy, które dzięki zastosowanej technologii mogą bez szelek przejechać kilkanaście kilometrów, co pozwoli na uruchomienie nowych linii. W kolejnym roku będą już cztery.

Poza tym, jak okazało się dopiero po dostarczeniu nowych autobusów, mają one problem z przejazdem przez wiadukt w Redłowie. Powodem są m.in. zbiorniki z paliwem CNG, które nie pozwalają na swobodną jazdę po całym mieście. To jednak kwestia zapisów w przetargach, które można zmodyfikować tak, by wiadukty i mosty nie były przeszkodą.

Miejsca

Opinie (186) 5 zablokowanych

  • (6)

    Mam nadzieję, że uda się kupić te autobusy. Poza jedną dużą wymianą chyba w tym roku (albo pod koniec zeszłego) jest lipa z taborem w Gdyni, dużo już staruszków jeździ w barwach ZKM.

    • 14 3

    • (4)

      Można porównać tę sytuację z Gdańskiem, gdzie w ciągu ostatnich 10 lat wymieniono zdecydowaną większość taboru, szczególnie tramwajowego, który jest droższy niż najlepsze autobusy.

      • 4 0

      • (3)

        tylko, że 10 lat temu w Gdyni jeździły prawie same nówki, a w Gdańsku 90% staruszków.

        • 2 3

        • Jak życie się zmienia co a teraz wciąż żyjecie propagandą sukcecu (2)

          a Gdańsk się rozwinął

          • 2 3

          • (1)

            Oba miasta się rozwijają. W Gdańsku może widać to trochę bardziej, bo był zdecydowanie bardziej zaniedbany jeszcze 10 lat temu.

            • 0 0

            • Był to fakt.

              Tyle, że w Gdyni za Szczurka tego rozwoju nie widać, wszystko co dobre miało miejsce za Cegielskiej. W gdańsku natomiast trzeba to gnojenie przez komunę odrobić.

              • 0 0

    • W Gdyni starym zwyczajem skończy się na obietnicach

      • 2 1

  • Autobusy na gaz są ekologiczne i znacznie tańsze w eksploatacji od tych na ropę (17)

    Dlaczego w Gdansku władza nie myśli o mieszkancach i stare autobusy trują powietrze w centrum, nie mówiąc ze mieszkancy musza płacić 2x wiecej za paliwo bo daz jest o połowę tańszy od ropy

    • 61 36

    • (7)

      Po pierwsze średni wiek autobusu w Gdańsku jest niższy niż w Gdyni. Po drugie nie zauważyłem, aby w Gdańsku bilety były 2x droższe jak w Gdyni. Po trzecie to w Gdyni większość taboru autobusowego również stanowią diesle, więc co się pucujesz?

      • 10 8

      • dlatego, ze Gdańsk zaczął kupować 20 lat po Gdyni! (5)

        Gdynia jako pierwsze miasto w Polsce juz w połowie lat 90-tych miała super tabopr. Wiadomo, ze się zestarzał i został juz niemal w całości wymieniony.

        • 4 10

        • Pudło, w Gdańsku pierwsze Mercedesy niskopodłogowe pojawiły się w 96'. W Gdyni w tym samym czasie.

          Ale to Gdańsk ma nowocześniejszy tabor, w dodatku o dość wyśrubowanych normach emisji spalin.

          • 0 0

        • a za króla szczura wszystko wzięło w łeb i Gdynia się teraz cofa (2)

          • 5 2

          • A co parobku zrobiłeś dobrego dla miasta ? (1)

            • 1 1

            • wyjechał?

              • 0 0

        • Wymiana taboru w Gdyni to cykanie po 1-2 sztuki rocznie w takim tempie autobusy kupowane na początku do końca "wymiany" są już starymi rupieciami poza tym do Gdyni ściągano masę używanych pojazdów rocznik 1995 czy 1998 zastępuje się rocznikiem 2002-2003

          • 5 1

      • cena biletu nic nie mówi o kosztach eksploatacji

        • 2 0

    • Dokladnie Gdynia pokazuje dobry kierunek niestety Budyń w Gdańsku nas zatruwa dieslami Tureckimi od mietka!!

      Juz teraz zrobił przetarg i jak zawsze te od mietka wygrały stare diesle które sa tylko na rynek w schodni!!

      • 0 5

    • (4)

      Truje powietrze?Co to za słowny potworek?.Artykuł jest o Gdyni...

      • 4 18

      • Trują ludzi i środowisko stare poniemieckie 10-15 letnie diesle i trujaki autobusy (3)

        Polacy są tak biedni, że w 90 proc. kupuja stare kopcące auta, te graty są niebezpieczne dla środowiska. W Polsce 75% samochodów na drogach ma powyżej 15 lat

        • 18 8

        • Oj nowobogacki się odezwał.

          Rozumiem, że ty jednym autkiem (rzecz jasna nowym, z salonu) jeździsz max 2-3 lata i znowu nowe bierzesz. Szacun fuuuu !

          • 4 0

        • Nie na drogach

          tylko w nieaktualnych rejestrach

          • 3 1

        • CNG 3,29 zł, diesel 4,70 zł

          Najważniejsze, że gazowe nie są tak groźne dla ludzi i środowiska jak diesle

          • 6 4

    • Twoje rozumowanie jest sluszne, jednak piszesz tylko o tym co widac...

      ... natomiast czego nie widac: elektrownia wytwarza prad glownie z wegla i ona co najmniej tak samo truje jak te `stare graty`o ktorych tu pisze pare osob, a nawet bardziej(wiatraki i kolektory to - mimo ciaglego rozwoju - wciaz kilkanascie/kilkadziesiat procent wydajnosci tradycyjnej elektrowni). Druga sprawa: Jak myslicie - pozyskanie CNG (juz na gotowo) jest bardziej czy mniej szkodzace srodowisku niz pozyskanie oleju napedowego? Bo nie uwierze, ze podczas wydobycia gazu i jego przygotowania jest zerowe zanieczyszczenie srodowiska!

      • 4 1

    • Truja tez samochody. Popatrz na te wszystkie wypicowane szroty od niemca jak kopcą. (1)

      • 27 2

      • zgadza się

        pod górę na Słowackiego jeden ambitny diesel-złotówa herbu "30 LAT MINĘŁO/Czarny Dym/GKS" nie dawał się wyprzedzić

        • 8 2

  • Idac tutejszym tokiem rozumowania, to jak wezme pozyczke w banku to tez mam darmowe pieniadze? Nie ma nic za darmo

    • 0 0

  • Panie Prezydencie Guć, (1)

    może Toyota Fuel Cell Bus się zainteresuje, bo mają już autobus z napędem wodorowym, który pod koniec lipca jeździł po ulicach stolicy Japonii Tokio Sam koncern, niedawno wypuścił na rynek pierwszy seryjnie produkowany samochód z takim napędem Mirai obecnie próbuje przełożyć tę technologię do miejskich autobusów. Wodór w końcu jest bardziej wybuchowy niż gaz, a jednak się sprawdza.

    • 5 0

    • Japonia nie jest członkiem UE

      więc będą trudności :(

      • 2 0

  • Brawo Gdynia, brawo Prezydencie (4)

    wydaje się, że Gdynia jako najlepszy przewoźnik miejski w Europie widzi w tym rozwiązaniu sensowny sposób na choćby drobne oszczędności, ale przede wszystkim ogromną wartość dodaną w postaci ochrony środowiska. To, że trudno sprostać gdyńskim potrzeba to wielka zaleta dla włodarzy, a rozstrzygnięty przetarg na autobusy, które w tym roku trafią do naszej nadmorskiej stolicy, będą odpowiednie i zaoferują w pojazdach najwyższy standard. Ja bym rozszerzył właśnie go o panele fotowoltaiczne zamontowane na dachu ( celem poprawy bilansu energetycznego). I to właśnie te autobusy powinny wyznaczać nowoczesność transportu publicznego. To eksperymentalny sposób wykorzystania dodatkowej energii w pojazdach, bo już wykorzystywanie energii hamowania posiadamy. Panele fotowoltaiczne instaluje się na dachach autobusów nie po to, by napędzały pojazd lecz go wspomagały. Od tego jest silnik. Ale podczas jazdy część energii produkowanej przez napęd jest zużywana przez instalacje i urządzenia zamontowane w autobusie, który musi być oświetlony, potrzebuje zasilania dla kasowników, informacji pasażerskiej, klimatyzacji i systemów pomocniczych.
    Można w następnym przetargu poszerzyć go o nowe tak potrzebne elementy.

    • 4 9

    • No nie mogę - co za lizopup. (3)

      Ty Felicjano dopiero starasz się o robotę w U.M. Gdynia, czy już ją dostałeś ?

      • 1 4

      • staram sie jako konduktor, (1)

        bo tę fuchę podebrał mi w PKM Paweł Huelle, a dróżnika nijaki Struk - wcześniej "pociągowy samolotów" na Wałęsie. Wysłałem aplikacje czekam na twoje poparcie ?

        • 3 0

        • to nie aplikacje

          tylko znajomości w PO, zobacz afera z NIK?

          • 2 0

      • przecież to marych a wcześnie zdaje się

        bestronny.

        Nick inny ale bredzi lub kłamie zawsze tak samo.

        • 7 4

  • po co nowe pojazdy?

    do jeżdżenia po dziurawych i pełnych kolein drogach, jakie mamy obecnie w Gdyni? Aleja Zwycięstwa, Włądysława IV, 10 lutego, Jana z Kolna, Morska, praktycznie CAŁA pólnoc wołają o pomstę do nieba.......

    • 2 2

  • Panie Szczurek " Trzeba wiedzieć kiedy ze sceny zejść..." (2)

    • 6 5

    • no to schodź PiS-owcu, my was tu nie chcemy, oszołomie (1)

      Pan Szczurek bije kolejne rekordy popularności. Każdego dnia podejmuję nie tylko popularne decyzje, ale także b.trudne zwłaszcza w sytuacji osaczenia przez PO i PiS, które w perfidny sposób niszczą Gdynię. Lecz jedno co jest fantastyczne, to że gdynianie potrafią to docenić i jeszcze bardziej kochają swojego prezydenta. Widać, że zdrowy rozsądek się opłaca i w polityce nie trzeba myśleć koniunkturalnie. Każdemu mądremu Gdynianinowi skrzydła rosną, gdy widzę jak mądre podejmowane są decyzje z jaką dalekowzrocznością mimo tylu źle życzących i ciężkiej pracy dla naszego miasta.

      Nasz prezydent z Samorządnością całą uwagę skupia na pracy dla dobra Gdyni. Chcę i lubi wraz z doskonałym zespołem mądrych fachowców pracować dla miasta, i nie zamierza się poddawać i schodzić z sceny, czy realizować się w wielkiej polityce, bo tego byśmy Mu nie wybaczyli.

      • 3 7

      • Jestem w szoku po przeczytaniu tego komentu.

        Mam nadzieję, że to przesadzona ironia.

        • 2 3

  • Autobusy na gaz są droższe w eksploatacji i w zakupie. (20)

    Ale nikt tego głośno nie chce w Gdyni powiedzieć i przyznać się do porażki inwestycyjnej.

    • 41 35

    • bzdura, jak mozna tak kłamać (po kopaczowemu) (17)

      Instalacja gazowa szybko się "zwraca" bo gaz jest o połowę tańszy od diesla!!!

      • 7 23

      • (14)

        wszystko pięknie , tylko ten gaz o którym myślisz to LPG a autobusy śmigają na CNG - aktualnie taki gaz można kupić tylko na jednej stacji w trójmieście.

        Koszt zakupu pojazdu z taka instalacja jest potwornie wysoki a rentowność słaba, zwłaszcza wobec taniejącego oleju napędowego, drogiego utrzymania instalacji CNG i większego zużycia paliwa.

        • 15 11

        • (9)

          Musze Cię zmartwić ale w Gdyni są aż dwie stacje, a jedna z nich należy do przewoźnika (PKM), który ma w swoim taborze autobusy zasilane CNG.

          • 13 5

          • a gdzie druga?

            • 0 0

          • a gdzie druga?

            • 0 0

          • Dyskutujesz z gościem piszącym, że koszt zakupu jest potwornie wysoki? (6)

            Gdynia dostanie za darmo nowki autobusy a on się martwi, że drogi zakup? Na gaz?

            • 10 7

            • A skąd ty mieszkasz, skoro jeszcze wydaje ci się, że ktokolwiek dostakje cokolwiek za darmo !?!

              • 3 0

            • No debil

              Nikt nigdy nic z Unii nie dostał za darmo. My ta kasę kiedys oddamy. Ludzie jak mozna taki bzdury pisac.

              • 9 0

            • CNG 3,29 zł, diesel 4,70 zł (3)

              • 6 6

              • Ile litrów na 100 km zużywa się CNG a ile diesla? (2)

                No ile?

                • 10 4

              • CNG sprzedaje się na metry szecienne

                Wiesz ze podajesz cenę metra a nie litra?

                • 5 2

              • Wiesz ze ropa zdrożała o 27% w ciągu ostatnich kilku dni?

                Wiesz, że dla Tuska jak mowil po wyborach ropa na stacjach może być i po 7 zł?

                • 4 10

        • wujek google podpowiada (2)

          ModelSilnikRodzaj paliwaMoc (KM)Zużycie paliwaKoszt 100 kmCena zakupu (zł)
          B 200 BlueEfficiency1.6 TurbobenzynaBenzyna Pb951566,1 l/100 km33,43 zł (5,48 zł/l)102 300
          B 200 CDI1.8 TurbodieselOlej napędowy1364,5 l/100 km24,16 zł (5,49 zł/l)104 100
          B 200 NGT2.0 TurbobenzynaGaz CNG1564,4 kg /100 km17,31 zł (3,06 zł/m3)129 200

          • 5 2

          • witominian co nie wierzy (1)

            musi zapytac kogos z gdanskiego PO

            • 1 4

            • Lepiej z PISu oni lepiej kłamią

              • 1 0

        • Roba raz tanieje raz drożeje. Dzisiaj jest po 4 zł za litr. Rok temu była po 5,50. Za rok może być po 6 zł.

          Aktualne trendy są 2.
          LPG i CNG zawsze będą tańsze od Diesla i w perspektywie czasu zakupu się zwrócą, a wymierne korzyści dla środowiska i powietrza na skrzyżowaniach w Gdyni odczuwalne są od razu.

          Olej napędowy z biegiem lat będzie coraz droższy. Wynika to wprost z faktu, że jest to surowiec, którego podaż jest ograniczona.

          Także za przeproszeniem przestać pier%lić farmazony.

          • 5 9

      • Szybko się zwraca pisiorku ???

        Jeszcze szybciej się psuje i wymaga częstszych napraw, przeglądów, itp.

        • 3 1

      • Czemu kłamać "po kopaczowemu"

        Wasz prezydent Duda lepiej kłamie, i zalicza więcej wpadek niż ktokolwiek inny. np. Jak można nie zaprosić P. Wałęsy na obchody? -Takim jest Duda Prezydentem wszystkich Polaków? zaczął prezydenturę od dzielenia ludzi. Druga sprawa jak można za granicą mówić ,że w Polsce nie jest najlepiej? Może to i prawda ale na delegacjach trzeba zachwalać nasz kraj a nie mówić o wadach.

        • 12 3

    • Czyli

      wszystko po staremu jak za dobrego PRL , wciskanie kitu mieszkańcom a sprawa lotniska już zamieciona pod dywanik !!!

      • 2 2

    • LPG

      Obywatel jeździ taniej na gazie, a miasto drożej?

      • 2 5

  • (16)

    "Poza tym, jak okazało się dopiero po dostarczeniu nowych autobusów, mają one problem z przejazdem przez wiadukt w Redłowie. Powodem są m.in. zbiorniki z paliwem CNG, które nie pozwalają na swobodną jazdę po całym mieście.

    Czytaj więcej na:
    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Gdynia-ma-problem-z-zakupem-gazowo-elektrycznych-autobusow-n93884.html#tri"

    Nie ma to jak piękna demagogia w wykonaniu Trójmiasto.pl, na liniach kursujących przez wiadukt w Redłowie nie są wykorzystywane autobusy gazowe.

    "Gdynia chce zresztą inwestować w trolejbusy bez szelek. W kolejnym roku będą już cztery.

    Czytaj więcej na:
    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Gdynia-ma-problem-z-zakupem-gazowo-elektrycznych-autobusow-n93884.html#tri"

    Kolejna bzdura, napęd ma służyć jako dodatkowy wykorzystywany w miejscach gdzie nie ma trakcji lub awaryjny w przypadku problemu z siecią. Trolejbusy bez szelek = to autobusy elektryczne

    Na czyje zlecenie są pisane takie bzdury?

    • 64 19

    • (1)

      Co wy z tym wiaduktem w Redłowie, czy on jest na głównej trasie? Sprawdźcie ile w ciągu dnia przejeżdża tam autobusów: na linii 192 kursują 2 autobusy które pozwalają zrealizować 4 kursy na godzinę, 121? to chyba realizuje nawet jeden pojazd no i jeszcze W, który tez 2 pojazdy pokrywają całą dzienną linię. Nie mówcie że w Gdyni nie zostanie z 10 autobusów bez gazu, a jeżeli uda się jednak wymienić 100% taboru to za jaki czas, ile jeszcze czasu upłynie i ile jeszcze NIE BĘDZIE PROBLEMU sztucznie wydumanego WIADUKTU W REDŁOWIE.

      • 1 1

      • nie było by problemu.....

        gdyby miasto dołożyło do wozokilometrów i przejazd gazowców odbywał się pod drugim z wiaduktów za stadionem(była kiedyś taka propozycja- przystanek za zakrętem wzdłuż stadionu i przejazd wyższym z wiaduktów ale to podraża koszty o 1 km)

        • 0 0

    • Nie przez, tylko pod!!! Niby mała różnica a jednak!

      • 0 0

    • (8)

      Trojmiasto.pl to propagandowa tuba peowców, co robić

      • 9 12

      • (3)

        PO i rodzynek Sielski piszący dla PiS, Szczurek nikogo w redakcji nie ma, ale mimo, według wielu ma najlepszy PR w mieście. Utalentowany facet

        • 7 4

        • najlepszy PR ma Szczurek

          Szkoda ,że tylko PR pozostał, a reszta leży odłogiem. co rusz Słysze ,że coś obiecuje coś, konsultuja i wydaja na konsultacje kase, szkoda tylko ,ze te konsultacje nic nie dają bo nic się nie robi. Ktoś sprawdzał czy te konsultacje nie wykonuje jakiś znajomy szczurka? bo coś dużo ich jest jak na poziom wykonania czegokolwiek

          • 2 2

        • Tak obiecywać jak on to nikt nie potrafi to fakt

          • 1 1

        • ... jak David Koresh.

          • 3 2

      • Pamiętacie jak w sobotę ocenzurowali artykuł o 3 godzinach stania w kolejce (2)

        Po darmowy bilet na PKM za 3.5 zł? Barany w piękny sobotni dzień stały tyle w kolejce. Po 30 min artykuł zniknął z portalu. O PKM i PO w Gdansku nie można źle pisać przed wyborami szczegolnie

        • 15 8

        • To są wybory do sejmu a nie do rady miasta naucz się odróżniać

          • 1 1

        • co się dziwić

          Unia dała to jak ta baba trzeba brać. Gdańszczanie to ludzie ze wschodu więc do darmowego postoją nawet cały dzień w słońcu :)))

          • 6 3

      • A może zamiast tuba Peowców to może

        zrzeszenie ludzi myślących pozytywnie a w szczególności myślących . Bo tego samego o PISiorach nie można powiedzieć. Większość ogląda trwam, wierzy ,że radio ma ryja i szukają krzyża. Do tego czyta wyśmienite pismo Fakt. - i z tych mediów budują swoją wizję świata.

        • 1 0

    • szukanie dziury w całym

      Pat, czy masz problemy ze zrozumieniem tekstu?

      Skoro te autobusy mają problem z wiaduktem w Redłowie,
      to naturalnie nie są tam kierowane.

      W drugim cytacie zmieniłeś brzmienie tekstu, nie ma bowiem w nim mowy o trolejbusach bez szelek, a o trolejbusach które prze jakiś odcinek drogi mogą jechać bez ich użycia.

      Poza tym, wklejanie odsyłaczy do artykułu pod którym pisze się opinię jest co najmniej dziwne...

      Moim zdaniem artykuł jest bardzo rzeczowy, pozbawiony emocjonalnego
      szumu co w polskim internecie jest rzadkością.
      Gratuluję portalowi takich autorów.

      • 5 0

    • problem z przejazdem przez wiadukt w Redłowie.

      zabaw się w kreta i podkop ten tunel, a nie marudź ?

      • 2 4

    • mają problem z przejazdem, dlatego nie jeżdżą (1)

      gdzie problem?

      • 13 5

      • Stoją i się marnują?

        Rdza zżera z powodu tego przejazdu?

        • 3 6

  • szczurek = wydmuszka

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakim autem ściga się młody, gdyński kierowca rajdowy Maciej Liszka?

 

Najczęściej czytane