• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: auta osobowe zajmują miejsca parkingowe dla dostawców

Patryk Szczerba
19 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Parkowanie osobówek na kopertach dla dostawców to zdaniem czytelnika nagminny proceder, z którym Gdynia nie może sobie poradzić.
  • Parkowanie osobówek na kopertach dla dostawców to zdaniem czytelnika nagminny proceder, z którym Gdynia nie może sobie poradzić.
  • Parkowanie osobówek na kopertach dla dostawców to zdaniem czytelnika nagminny proceder, z którym Gdynia nie może sobie poradzić.
  • Parkowanie osobówek na kopertach dla dostawców to zdaniem czytelnika nagminny proceder, z którym Gdynia nie może sobie poradzić.

W centrum Gdyni znajduje się ponad 30 miejsc parkingowych dla dostawców. Mogą oni stawać na powiększonych kopertach, ale często są blokowani przez kierowców aut osobowych. Urzędnicy planują zwiększać liczbę miejsc dla dostawczaków, a mieszkańcy liczą na zmianę zasad ich wykorzystywania.



Czy dostawcy powinni dzielić miejsca parkingowe z osobówkami?

Mieszkańcy i przedsiębiorcy w Gdyni od lat zwracali uwagę, że rosnący problem z parkowaniem stwarzają nie tylko kierowcy samochodów osobowych, ale także dostawczych, którzy zastawiają chodniki, trawniki, blokują jezdnie czy przejścia dla pieszych.

Ich kierowcy bronili się, że nie mają wyjścia, bo muszą gdzieś rozładować dostawy do sklepów.

W 2018 roku Gdynia rozpoczęła malowanie "kopert" dla dostawców w ramach realizacji projektu unijnego Freight Trails. Projekt kosztował 230 tys. zł. 34 tys. zł to wkład własny miasta, reszta to unijne dofinansowanie.

Miejsca parkingowe dla dostawców w centrum Gdyni



Na początek pojawiło się 11 miejsc - głównie w Śródmieściu. Obecnie jest ich ponad 30. Pomagają dostawcom przede wszystkim na ul. Świętojańskiej i Starowiejskiej.

Gdynia: miejsca parkingowe dla dostawców



Przy okazji wywołują jednak sporo emocji.

- Jestem mieszkańcem centrum miasta i zawodowym kierowcą. Bardzo często miejsca dla zaopatrzenia są zajęte przez samochody osobowe, które utrudniają korzystanie z tego miejsca samochodom dostawczym - pisze pan Marek, nasz czytelnik.
Wskazuje, że nikt ze służb nie kwapi się do karania właścicieli samochodów stojących na "kopertach dla dostawców" i proponuje zmiany w zasadach parkowania na miejscach dla dostawców, by były lepiej wykorzystane.

Czytelnik: miejsca dla dostawców w dzień, później dla osobowych aut



- Płacę abonament parkingowy i mam problem ze znalezieniem miejsca blisko zamieszkania. Uważam że powinien być znak oznaczony tablicą "Tylko dla zaopatrzenia od godz. X do godz. Y", aby można było korzystać z tych miejsc po zamknięciu sklepów. Tak jest w innych krajach - podkreśla.
Urzędnicy, których pytaliśmy o takie rozwiązanie, mają dwie wiadomości.

Miejsc przybędzie, zmian nie będzie



Dobra jest taka, że miejsc dla dostawców będzie przybywać.

- Analizowanie są ul. 10 Lutego i Władysława IV. Ponadto do ZDiZ wpływają indywidualne zgłoszenia od przedsiębiorców. Zasadność ich wprowadzenia jest każdorazowo analizowana przez eksperta ds. logistyki miejskiej - informuje Małgorzata Omachel z Referatu Relacji z mediami Urzędu Miasta w Gdyni.
Zła, że zmian w zasadach parkowania nie będzie.

- Taką możliwość analizowano i odrzucono podczas opracowywania założeń funkcjonowania miejsc dostaw w ramach projektu unijnego Freight Tails - uzupełnia.

Opinie (292) 6 zablokowanych

  • Wolna amerykanka.

    W Gdyni nie ma żadnej dyscypliny parkingowe. Czasami mam wrażenie, że nie ma Straży Miejskiej. Normalnoscia jest, że samochody osobowe parkuja na miejscu autobusów - brak reakcji organów porządkowych-trwa to od lat, ale podatki muszę płacić.

    • 2 0

  • 230tys zl za pomalowanie 30 miejsc parkingowych?

    gdzie mozna dostac taka oferte? pomaluje osobiscie te miejsca parkingowe nawet za polowe tej kwoty!

    • 1 0

  • przy tym oznakowaniu każdy może tam zaparkować, ale do 15 minut (26)

    Wytrychem jest umieszczenie informacji, że to parking dla zaopatrzenia. A gdzie w ustawie jest napisane , co to jest zaopatrzenie. Nie ma! a więc każdy, kto przywozi kilogram cukru do swojej babci jest zaopatrzeniem i nie musi legitymować się żadną tabliczką, fakturą czy rachunkiem, Ot , tyle

    • 114 24

    • ale nie może, gdyż miejsce to jest oznaczone kopertą (19)

      Cwaniactwo działa w dwie strony.

      • 4 5

      • jak miejsce jest oznaczone kopertą - to zarezerwowane dla Listonosza

        • 2 0

      • I co z tego, że jest oznaczone "kopertą"? (17)

        Oznacza to tylko, że jest wydzielone dla określonej grupy użytkowników - w tym przypadku dostawców (co reguluje znak pionowy). A o byciu dostawcą/zaopatrzeniem pisał autor wątku.

        • 17 2

        • ależ autor wątku nie jest dostawcą (16)

          Dostawcą może być producent, dystrybutor, usługodawca. Osoba wykonująca na rzecz wspomnianych zlecenie dostawy itd.
          Jakiś Kaziu z kilogramem cukru nie jest dostawcą i nie trzeba tu odrębnych przepisów. Jego obowiązuje zakaz nawet zatrzymania się na tej kopercie.
          Jeżeli nawet Kaziu kupi paletę kafelek i sam je przywiezie do swojej babci, to nie może tam stanąć i rozładowywać, ale może tam stanąć dostawca z tego sklepu załadować na wózek i dowieźć pod klatkę. Czy pojmujesz różnicę?

          • 12 12

          • A czy Ty pojmujesz trochę zasady praworządności? (11)

            Pojęcie "zaopatrzenie" nie ma definicji w prawie (nie tylko drogowym). W takich przypadkach, zgodnie ze zwyczajem sądowym, stosuje się definicję słownikową. No więc zaglądamy do słownika:
            1. «produkty, surowce, sprzęt, w które zaopatruje się sklepy, zakłady, ludność itp.»
            2. «dział zakładu pracy zajmujący się zakupem artykułów przemysłowych, narzędzi, surowców itp.»

            Żadna z tych definicji nie sprawdza się w przypadku wyróżnika pojazdu uprawnionego do postoju. Zatem sprawdzamy słownikowo wyrazy pokrewne:
            zaopatrzyć - zaopatrywać
            1. «dostarczyć jakiejś osobie, instytucji lub organizacji potrzebne rzeczy»
            2. «wyposażyć w odpowiednie urządzenia»
            3. «dodać coś do tekstu podstawowego»

            Zauważasz, że pkt. 1 spełnia kryteria, które założył autor wątku?
            Zaopatrzeniem (zaopatrującym) w świetle prawa jest każdy, kto dostarczył dowolnej osobie lub instytucji cokolwiek.

            Cieszę się, że pomogłem :)

            • 24 9

            • Wydaje ci się tylko, że bzdury przez ciebie wymyślone są logiczne. (10)

              Otóż "dostawca", to podmiot objęty umową związaną z zaopatrzeniem i nie jest to "każda dowolna osoba".
              Pomijasz istotne części ograniczając się wyłącznie do ogólnego określenia "zaopatrzenie".
              Dostarczenie czegokolwiek jakiejkolwiek osobie nie jest "dostawą towaru".
              Nawet na drodze działa całość prawa: prawo gospodarcze, skarbowe itd. i nieznajomość szkodzi.

              • 5 11

              • (9)

                O jakim "dostawcy" w ogóle mówisz?
                Nie ma takiego pojęcia w przedmiotowym oznakowaniu. Jest pojęcie "zaopatrzenie". Nie ma ono żadnej definicji w polskim prawie, oprócz słownikowej. Straż miejska ma z tym kłopoty od lat w całym kraju, przy co bardziej upartych kierowcach.

                Ale widać w Gdyni nie przeszkadza to UM wydać ćwierć bańki na oznakowanie, które nie ma żadnej mocy prawnej. Dziękuję za rozmowę.

                • 15 3

              • usługi zaopatrzenia realizują dostawcy (8)

                • 1 8

              • (7)

                Proszę o podstawę prawną.
                Podpowiem, że taka nie istnieje.

                PS. Poza tym nie mówimy o "usłudze zaopatrzenia", tylko o "zaopatrzeniu".

                • 5 2

              • Januszom wszystko trzeba wydrukować (6)

                Sam się powołujesz na "wybrane przez siebie definicje słownikowe" zapominając, że jest tam zakaz postoju.
                Twierdzisz, że jesteś zaopatrzeniem?
                Powinieneś dostać mandat, a jak go nie przyjmiesz, będziesz miał okazję wykazać przed sądem, dlaczego uważasz się za zaopatrzeniowca stającego na zakazie postoju.

                • 2 10

              • (4)

                To jest jakiś argument w ewentualnym sporze sądowym? Czy komentarz do źle wydanych 230 tys. zł na oznakowanie bez mocy prawnej?

                • 3 1

              • no dobrze (3)

                wykaż przed sądem, że jesteś zaopatrzeniowcem objętym warunkiem opisanym na tym znaku.
                Powołujesz się na rzeczy, które ciebie nie dotyczą.

                • 1 5

              • Oczywiście, że SM przegrywała w całym kraju podobne sprawy (2)

                Polecam lekturę orzeczeń. To powód ma w obowiązku udowodnić, że pozwany działał bezprawnie. SM i policja nie mają żadnych podstaw ku temu przy takim oznakowaniu.

                • 6 1

              • urban legend (1)

                Polecam chciażby lekturę sygn. akt II W 114/14

                • 0 1

              • A co to orzeczenie ma wspólnego?

                Tam było sformułowanie "nie dotyczy dostaw do sklepów", a nie "nie dotyczy zaopatrzenia". Kluczowe.

                • 0 1

              • Co Wy się tak tego sądu boicie. Byłem i z przykrością muszę stwierdzić, że w Polsce sąd to farsa.

                • 0 1

          • (3)

            W pierwszej kolejności sprawdź, o czym w ogóle rozmawiasz. Mowa nie o "dostawcy", tylko o "zaopatrzeniu". Takie pojęcie widnieje na znakach pionowych. Tym samym cały Twój wywód jest od początku poza tematem.

            • 6 1

            • Chyba twój. Czy jesteś uprawniony do prowadzenia usług zaopatrzenia? (2)

              Czy np. posiadasz działalność w której masz wpis w rejestrze świadczący o realizowaniu tej usługi?
              Czy możesz udokumentować w trakcie dostarczania, że taką usługę właśnie realizujesz, zrealizowałeś?
              Jeżeli nie, to "Tym samym cały Twój wywód jest od początku poza tematem."
              To jak ty rozumiesz sobie jakieś zasady, jest bez znaczenia.

              • 2 10

              • (1)

                Proszę o podstawę prawną Twoich wywodów nt. wpisu w rejestrze itp., które byłyby wymagane obowiązującym prawem, by mieć status "zaopatrzenia".

                Podpowiem, że taka nie istnieje.

                • 8 4

              • nie musi

                • 0 7

    • (2)

      Pewien 'mądry' urzędas wykombinował że dostawy=auto dostawcze i nie przyszło mu do głowy że może być inaczej.

      • 15 2

      • To ten z PO tak wymyślił (1)

        • 2 22

        • akurat ... bo tylko w jednej partii panuje taka głupota nieoPiSana

          potem zdziwienie, że konie padły? że 27:1? że Polska utraciła 30mld EU dotacji?

          • 2 1

    • 15 min

      Gdyby każdy tam stał Maks 15 min. Nie było by problemu. Mnóstwo osób jednak nie zna się na zegarku. 15 minut to dla nich dwie lub kilka godzin.

      • 0 0

    • (1)

      Mam na kombiaku tabliczkę "zaopatrzenie" i to wystarcza.

      • 4 1

      • Ta Twoja tabliczka jest tyle samo warta, co tabliczka "nie dotyczy zaopatrzenia" postawiona przez UM. Obie nie niosą za sobą w praktyce żadnych skutków prawnych.

        • 9 2

  • Ktoś tu nas robi w wałka (1)

    230 tysi za namalowane 30 powiększonych kopert? Ze złota jest ta farba ?
    Mają rozmach .......

    • 6 0

    • Kolejny przekręt

      jak hamaki.

      • 0 0

  • Zakaz parkowania (3)

    Miasto powinno uchwalić kategoryczny zakaz parkowania w centrum miasta i w ogóle zakaz wjazdu osobówek do Śródmieścia. Ludzie macie nogi ? to chodzić a nie jeździć ruszać się. Zawsze można też podjechać trajtkiem. Co niektórzy jakby mogli to zaparkowali by w banku lub w restauracji w samym środku!!! Świetna sprawa z ulicą Abrahama popieram. Cała Świętojańska i boczne powinny tak wyglądać.

    • 12 28

    • I zakaz wjazdu rowerem tez. Majo nogi

      Niech chodzo

      • 4 0

    • A zameldowanym w Śródmieściu zabronić rejestrowania aut

      • 3 1

    • Ludzie, macie przecinki? Używajcie ich!

      • 5 0

  • Brak miejsc do parkowania, to mnie tam nie zobaczą, ani moich złotych. (2)

    • 4 4

    • to ale zbiednieją pewnie (1)

      • 2 3

      • Popatrz ile lokali jest pustych na Swietojanskiej

        20% lekko. Także już zbiednieli, zaczęło się to po remoncie tej ulicy 10 lat temu.

        • 3 2

  • Ok

    Ale czy lokale usługowe opłacają to miejsce na wyłączność?Jeśli nie to zawsze tam będę parkował.Gdynia moje miasto,płacę niemałe podatki.

    • 3 1

  • Nie powinno sie wydzielać dla nich żadnych miejsc

    Chcesz, płac jak wszyscy

    • 4 1

  • Powinno płacić jak inni

    Czas skończyć z równymi i równiejszych. W sutannach czy bez

    • 3 1

  • (1)

    Ale dno. Projekt unijny żeby wymalować miejsca dla dostawców... Niedługo może trzeba będzie mieć zgodę unii na postawie toi toiow

    • 11 2

    • O pieniążkach nie doczytałeś?

      :( :(

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego koncernu należy marka Infiniti?

 

Najczęściej czytane