• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia mierzy ruch do północnych dzielnic

Michał Sielski
6 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kierowcy na estakadzie pojadą "na zamek"
Korki na północ Gdyni tworzą się nie tylko przy okazji niespodziewanych remontów. Korki na północ Gdyni tworzą się nie tylko przy okazji niespodziewanych remontów.

Zlecone już pomiary natężenia ruchu, obliczenia przepustowości i sprawdzanie tras pojazdów ciężarowych mają pomóc władzom Gdyni w podjęciu decyzji na temat ewentualnych zmian w dojeździe do północnych dzielnic. W połowie grudnia mogą być znane konkrety. - Buspas na ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni jest niezbędny dla funkcjonowania komunikacji zbiorowej w całym mieście - podkreślają walczący o niego gdynianie.



Jak rozwiązać problemy komunikacyjne mieszkańców północnych dzielnic Gdyni?

Przypomnijmy: o korkach na północy miasta zrobiło się głośno, gdy przy okazji remontu Estakady Kwiatkowskiego sparaliżowane zostało niemal pół Gdyni. W korkach stali praktycznie wszyscy od centrum po Chylonię i oczywiście chcący dojechać do północnych dzielnic. Ale tam korki były już wcześniej, choć oczywiście nie tak bardzo dokuczliwe. Na zjeździe z Estakady Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni w stronę Obłuża stoi się jednak w godzinach szczytu od wielu miesięcy.

Dlatego część gdynian zaczęła głośno domagać się uruchomienia dodatkowej linii SKM na północ Gdyni. Głosy ekspertów w tym zakresie także były pozytywne. Znawcy kolejowych realiów wskazywali na istniejącą infrastrukturę, która znacząco ogranicza konieczność ponoszenia dużych nakładów finansowych.

Czytaj więcej: Nie budujmy kolei na Obłuże. Ona już tam jest

Innym pomysłem jest wyznaczenie buspasa w ciągu ul. Janka Wiśniewskiego. Podobne udogodnienie dla pasażerów komunikacji publicznej działa już z powodzeniem na części Trasy Kwiatkowskiego. Tam jednak nikt nie zwęził trasy dla kierowców samochodów, bo buspas powstał częściowo z dróg zjazdowych, a częściowo z obszarów wcześniej wyłączonych z ruchu.

Na ul. Janka Wiśniewskiego takiej możliwości nie ma, bo na razie nie ma mowy o zbudowaniu buspasa pomiędzy jezdniami, który w porannym szczycie mógłby prowadzić do centrum, a w popołudniowym na północ. Miejsce na to jest, teren zielony odgraniczający jezdnie jest szeroki, ale nie ma najważniejszego: woli i przekonania, że taka inwestycja powinna być ważną pozycją w budżecie miasta.

Buspas był na Open'era. Nie udało się wyegzekwować

Na razie małe szanse ma też wyznaczenie buspasa na jednym z pasów dwupasmowej obecnie ul. Janka Wiśniewskiego. Tym bardziej, że taka zmiana była już testowana latem, podczas festiwalu Open'er. To właśnie tą drogą zmierza na festiwal zdecydowana większość fanów muzyki. Efekty?

- Wprowadzony na czas festiwalu wydzielony pas dla autobusów nie pozwolił na sprawniejsze przemieszczanie większych grup uczestników, ponieważ utrzymanie jednego pasa wolnego od ruchu pojazdów indywidualnych udało się jedynie przez część planowanego okresu czasu. Z uwagi na zastosowanie rozwiązania tymczasowego nie zostało przewidziane wprowadzenie elementów stałych organizacji ruchu, uniemożliwiających swobodne wjeżdżanie na buspas pojazdów nieuprawnionych - zauważa wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Prawda była jednak znacznie bardziej brutalna. Kierowcy kompletnie nic nie robili sobie ze znaków ustawionych co kilkanaście metrów i gdy tylko kończyły się pachołki, zagradzające wjazd przy przystanku na początku ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni, od razu mieliśmy pokazy drogowego cwaniactwa i wjeżdżanie tuż przed autobus na buspasie. W efekcie autobusy i tak stały w korku. Dlaczego? Przez cały czas festiwalu nie było tam bowiem ani policjantów kierujących ruchem, ani nawet straży miejskiej, która przecież jest jednostką miejską i po jednym telefonie z magistratu mogłaby tam pełnić dyżur po kilka godzin dziennie, dyscyplinując kierowców ostentacyjnie łamiących przepisy.

Każdego dnia ul. Janka Wiśniewskiego jedzie ponad 500 autobusów
Jeden autobus mieści tyle osób, ile porusza się w 115 samochodach.

Społecznicy, którzy rozpoczęli dyskusję nad zmianami w funkcjonowaniu komunikacji publicznej z północnymi dzielnicami, podkreślają, że buspas to konieczność. Nie ma bowiem żadnych wątpliwości, że kolejne remonty starszej części estakady czekają nas w przyszłości.



Porównanie przestrzeni zajmowanej przez 40 samochodów, 45 rowerów oraz jeden autobus, zdolny pomieścić razem prowadzących auta i rowery. Zdjęcie wykonano kilka lat temu podczas Tygodnia Zrównoważonego Transportu w Łodzi. 

Porównanie przestrzeni zajmowanej przez 40 samochodów, 45 rowerów oraz jeden autobus, zdolny pomieścić razem prowadzących auta i rowery. Zdjęcie wykonano kilka lat temu podczas Tygodnia Zrównoważonego Transportu w Łodzi.
- Buspas na Janka Wiśniewskiego jest niezbędny dla funkcjonowania komunikacji zbiorowej w całym mieście. W każdy dzień powszedni odjeżdża w kierunku Obłuża i ulicy Hutniczej 516 autobusów, w tym szereg linii magistralnych, takich jak R, 150, 152, 170, 194, czy różnych wariantów trasy linii 182. Wydłużenie czasu przejazdu autobusów na trasie Hala-Obłuże Centrum z rozkładowych 10 do 50-60 minut, tak jak mieliśmy z tym do czynienia w trakcie remontu Estakady, powoduje całkowitą dezorganizację komunikacji miejskiej w skali całej sieci komunikacyjnej - podkreśla Łukasz Piesiewicz, zaangażowany w dialog z miejskimi urzędnikami. - Jeden autobus mieści tyle osób, ile porusza się - przy średniej 1,5 osoby na samochód - w 115 samochodach - dodaje.
Urzędnicy czekają jednak na wyniki zleconych już analiz. Wykonywane są m.in. pomiary natężeń ruchu, obliczenia przepustowości, sprawdzane są też trasy pojazdów ciężarowych, zmierzających do portu. Nietrudno się domyślić, że urzędnikom wyjdzie, iż najlepszym sposobem będzie zbudowanie Drogi Czerwonej, za którą lobbują od miesięcy. Przedłużenie obwodnicy Trójmiasta i dogodny dojazd do portu byłby bowiem też częścią Obwodnicy Południowej Aglomeracji Trójmiejskiej, o której słyszymy już od lat kilkunastu. Na jej finansowanie na razie nie ma jednak co liczyć, bo miasta na to nie stać, a z budżetu centralnego właśnie wylatują o wiele bardziej zaawansowane Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna.

Gdynia: to wymaga dogłębnych analiz

Czy uda się więc wprowadzić mniej kosztowne rozwiązania, które finansowo będzie mogła udźwignąć sama Gdynia?

- Do korzyści, jakie przynosi zwiększenie udziału w podróżach komunikacją zbiorową, przy jednoczesnym zmniejszeniu podróży indywidualnych, nie trzeba przekonywać, jednak każde nowe rozwiązanie, którego wprowadzenie odbywa się kosztem pozostałych grup użytkowników, wymaga dogłębnych analiz oraz określenia skutków, jakie przyniesie - podkreśla wiceprezydent Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Przypomina ponadto sytuację z Warszawy, gdzie wprowadzenie siedmiokilometrowego buspasa na Trasie Łazienkowskiej spowodowało zakorkowanie dróg dojazdowych do niej i w rezultacie początkowo wydłużyło czas przejazdu autobusów.

Na ostateczne wnioski i ewentualne pomysły władz miasta musimy jednak poczekać do zakończenia analiz, które potrwać mają do połowy grudnia.

Opinie (412) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    po prostu samorządniaki chcę mieć powód do dalszego wieloletniego nic nie robienia
    badania wykażą że północnych dzielnic nie ma
    źli spiskowcy blokują kosmodrom - i rozpiszą przetarg na wieloetapowe analizy rozwojowe transportu gondolowego
    ...podyskutujmy o wzorkach na planowanych absurdalnie umieszczonych przystankach pkm...

    • 20 2

    • ocho, ktoś tu znowu w życiu porażkę zaliczył i teraz szuka winnych wszędzie ale nie u siebie

      • 1 1

  • jesli zrobia buspas kosztem osobowek (3)

    to korki sie beda zaczynaly od dworca. I wszyscy staną.

    • 22 4

    • a autobus sobie pojedzie :) (2)

      do tego dodajmy podwyzke OC i polowy janusyz nie bedzie sac na rumaka. Ze lzami w oczach komisy sie zapelnia niedlugi tanimi ofertami :)

      • 2 4

      • To może zróbmy zakaz wjazdu pojazdów o napędzie spalinowym i tylko furmanki.

        • 1 0

      • gdzie pojedzie

        nie ma szans zeby przez centrum do ofiar grudnia zrobic buspas na calej dlugosci. a wystarczy tylko jedno miejsce ze sie przytka i juz koniec. Zreszta o czym my piszemy. Sam zjazd z estakady na obluze to tragedia....

        • 3 0

  • Rozymiem (3)

    Nie chodzi tylko o północ Gdyni ale cała Gdynię. Jeżeli ktoś jeździ na zachodnie dzielnice Gdyni wie o czym pisze. Kochani gdynianie na zachodzie naszego miasta jest dokładnie to samo a może i gorzej.

    • 19 2

    • które zachodnie? bo ja problemu nie widzę, uzasadnij (2)

      • 1 1

      • Kolego (1)

        Przede wszystkim zjazd w stronę witamina z obwodnicy. Całe tylko Chwarzno za 2, 3 lata będzie zamieszkiwane przez większą ilość mieszkańców nizeli cała północna Gdynia. Przyjacielu teraz na zachodnich dzielnicach Gdyni jak chwarzno, wiczlino dąbrowa tam korki zaczynają się po wyjściu z bloku. Całe dzielnice są sparalizowane.

        • 1 3

        • oho, profesor urbanistyki nas zaszczycił

          ukłony, ukłony

          • 1 0

  • No dobrze, buspas nie dzialal przez cwaniakow, ale jest to przeciez do rozwiazania. Postawic SM, czy policje, kamere, odpowiednio zorganizowac ruch drogowy, oznaczenia i po tygodniu zadziala.
    Nie rozumiem, dlaczego urzednicy stale boja sie cos zrobic przez samochodowych cwaniakow?

    Przestancie sie do licha tak lekac, bo to blokuje rozwoj calego miasta.
    Do dziela, skonczyc z ta stagnacja i strachem.

    Do tego wezcie sie do roboty z odtworzeniem SKM na Polnoc i wyeliminowac nielegalne parkowanie.
    Po paru tygodniu kazdy sie przyzwyczaja i nie pamieta, ze byl chaos i mozna bylo dewastowac kazdy chodnik i trawnik.

    • 4 5

  • wystarczy zobaczyć ile jezdzi osób w autobusach. (1)

    Jechałem ostatnio w godzinach szczytu w kierunku obłuza i co????
    Każdy autobus był prawie pusty, ledwo były miejsca zajęte,a w kazdym aucie po jednej osobie,.więc niech kierowcy najpierw się zastanowią czy nie warto zmienić auto na komunikacje miejska.
    Rada tylko jedna jest na to,Zrobić Opłatę Za Wjazd Do Centrum . Przykładowo 5zł za przejazd płatne tylko w godzinach szczytu.Myślę ze szybko kierowcy by zamienili auta na autobus

    • 3 19

    • Pusty autobus w godzinach szczytu :D doskonały dowcip

      • 5 1

  • TIRY

    można przerzucić na drogę, która idzie przez tereny byłej stoczni gdynia, równoległa do Janka Wiśniewskiego. Trzeba ją tylko otworzyć, bo są tam teraz bramy z obu stron.

    Buspas jest konieczny.

    Bez TIR-ów i pojazdów z buspasa (autobusy, taxi, auta osobowe z minimum 3 osobami w środku) pozostali wygodni będą mieli do dyspozycji jeden pas ruchu, ale musi im to wystarczyć, jak nie to autobus.

    • 6 2

  • Jak dobrze rozumiem magiczne wyliczenia ? (3)

    W autobusie mieści się 85 osób
    czyli w 40 samochodach zmieści się 200 osób
    czyli 5 razy więcej w samochodzie
    niestety nic nie zmieni tego że autobus kuriozalnie w 3-city jest ok 5 razy droższy niż samochód !!!
    w samochodzie może jechać 5 osób np. do pracy!
    ile kosztują np. bilety dla 5 osób w dwie strony na odcinku ok 30 min (nie mówiąc o przesiadce).
    AUTOBUS Powinien być 5 razy tańszy w końcu jeździ na prąd! (nie mówiąc o kolejce i tramwaju ...więcej miejsc!)

    • 11 3

    • (2)

      ale nie jedzie w samochodzie 5 osob, tylko jedna zazwyczaj

      Jesli masz kupiony miesieczny to autobus jest tanszy.
      W dwoch autobusach w takim razie zmiesci sie ok 170 osob.

      Porownaj ile miejsca zabieraja 2 autobusy a ile 40 samochodow.

      Ani ulice ani miasto nie jest z gumy.

      Autobus zabierajacy te 85 powinien byc promowany wlasnie przez buspas.

      • 3 7

      • Skończ palancie z tym ciągłym "nie jest z gumy" i "blachosmrody". (1)

        • 5 1

        • na szczescie misiu, skonczy sie trwoje rumakowanie

          jak zaloze sie cebularzu, ze dla ciebie OC w wusokosci 2-3 tysiecy rozklada budzet biedarodziny. Na samej cebuli i kartoflach dlugo nie pozyjesz, bedziesz pierwszy zaginal na autobus :)

          • 2 4

  • Mały szczegół wypadałoby poprawić w treści. (1)

    W treści artykułu jest napisane "Przedłużenie obwodnicy Trójmiasta i dogodny dojazd do portu byłby bowiem też częścią Obwodnicy Południowej Aglomeracji Trójmiejskiej". Jeśli już to obwodnica Północna, nie południowa.

    A koncepcja bus-pasa jest ok, ale pod warunkiem prawdziwej inwestycji tj. właśnie dobudowania bus-pasa a nie wyznaczenia z istniejącej drogi. Wszyscy i tak się na autobusy nie przesiądą i korki znów rozleją się na pół Gdyni.

    Uważam, że wytyczenie wydzielonego pasa dla autobusów o zmiennym kierunku jazdy między istniejącymi jezdniami to świetna koncepcja. Wąskim gardłem byłyby tylko wiadukty nad torami przed estakadą.

    • 6 0

    • Świetna, zgadzam się. Jednak wymaga zrobienia czegoś więcej, niż wymalowania pasa. Wierzysz, że gdyńscy urzędnicy ze Szczurkiem na czele są do tego zdolni?

      • 1 1

  • SKM nie przekona zatwardziałych do rezygnacji z samochodu. I dalej będą kokrować i trollować. (2)

    • 7 8

    • Jesteś żałosnym frustratem, stąd ta twoja nienawiść do aut - gołodupcu. (1)

      • 3 2

      • haha, uderz w stół a frustrat i trol wypełznie spod kamienia

        ja jeżdżę wszędzie autem i też się z was śmieję frustraci,
        myśl gdzie i kiedy i czym jedziesz to problem z niknie
        bo na razie jest on tylko w twojej głowie

        • 1 2

  • Znów Piesiewicz? Czy ten lewak jest w każdej incjatywie przeciw samochodom w Gdyni? (6)

    Bo to jego sprawka, ta nadgorliwosc strazy miejskiej w śródmiesciu. I wywalanie mmiejsc parkingowych z szerokich chodnikow. Ja sie tylko pytam: czy on jest opłacany przez Urząd?

    • 5 7

    • przynajmniej ktoś coś robi, a nie tylko narzeka (3)

      Miasto narzekających

      • 7 4

      • Nie chodzi o to, żeby COŚ robić, ale robić sensownie. (2)

        Jego działania są głupie.

        • 2 5

        • za to twoje są mądre

          powiedział co wiedział

          • 2 1

        • mądrze znaczy z planem jak rozumiem

          a przed chwila pisałeś, że głupio robią bo najpierw planują,
          teraz musisz wybrać jedną wersję

          • 1 0

    • super ze wkoncu ktos dorosl

      wsrod dzikusow z azji jego poglady zapewne budza zdziwienie, ale dla nas europejczykow to sa super zmiany

      • 4 0

    • A ja popieram Piesiewicza i Jemu podobnych

      Czas na zmiany korzystne dla ludzi.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Tivoli to model z oferty którego producenta?

 

Najczęściej czytane