• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: powstanie obwodnica Witomina

Patryk Szczerba
11 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Obwodnica Witomina spowoduje zmniejszenie ruchu na ul. Chwarznieńskiej. Obwodnica Witomina spowoduje zmniejszenie ruchu na ul. Chwarznieńskiej.

Obwodnica Witomina ma połączyć ul. Chwarznieńską zobacz na mapie GdyniKielecką zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. To powrót do pomysłu sprzed kilku lat, spowodowany m.in. tym, że na początku roku unieważniono przetarg na ostatni etap modernizacji ulicy Chwarznieńskiej. Szacowany koszt inwestycji to ok. 60-70 mln zł.



Kiedy powstanie obwodnica Witomina?

Przypomnijmy, że koperty z ofertami na zapowiadaną od lat przebudowę Chwarznieńskiej zostały otwarte pod koniec listopada 2018 roku. Okazało się, że jest dwóch chętnych do prowadzenia prac.

Spółka MTM złożyła ofertę na kwotę 79 171 268,75 zł brutto, a Strabag na kwotę 103 025 535,62 zł brutto.

Gdynia chciała przeznaczyć na realizację inwestycji 69 490 862,83 zł brutto, a więc 10 mln zł mniej od tańszej oferty.

Remont Chwarznieńskiej: za drogie oferty



Przetarg z powodu ceny unieważniono, a Marek Łucyk, wiceprezydent miasta, poinformował, że nowego nie będzie.

Obwodnica Witomina - planowana trasa. Obwodnica Witomina - planowana trasa.
W kwietniu przyznał, że gdyby cena mieściła się w szacunkach, przebudowa premiująca pojazdy komunikacji miejskiej i rowerzystów byłaby realizowana.

Chwarznieńska: optymalizacja projektu przebudowy


O dalszych losach Chwarznieńskiej miały rozstrzygnąć analizy układu komunikacyjnego Witomina.

Obwodnica Witomina: dwie jezdnie po dwa pasy przez las



W czwartek na kładce przy Domu za Falochronem padła zapowiedź budowy obwodnicy Witomina, która będzie poprowadzona przez las.

Obwodnica Witomina połączy ulice Chwarznieńską i Kielecką. Początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Obwodnica Witomina będzie miała długość 2650 metrów. Kierowcy pojadą dwoma pasami w każdym kierunku. Konieczna będzie budowa obiektów inżynieryjnych: kładki pieszo-rowerowej na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, wiaduktu nad ul. Witomińską i dwóch przepustów.

- Przygotowaliśmy optymalne rozwiązanie, oparte na wnikliwych analizach, oraz strategię rozwoju transportu publicznego. Jestem przekonany, że obwodnica Witomina wpłynie na podwyższenie jakości życia gdynian i pozwoli na rozwój nowych obszarów naszego miasta. To jedna z kilku strategicznych inwestycji, które zrealizujemy w najbliższych latach - zapowiada Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Koncepcję pozytywnie zaopiniowali przedstawiciele Lasów Państwowych (obwodnica Witomina będzie prowadzić przez tereny leśne).

- Jednym z głównych założeń prac przygotowawczych była jak najmniejsza ingerencja w tereny zielone - wskazuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Obwodnica Witomina: koncepcja rozważana kilka lat temu



Obwodnica Witomina to nie jest nowa idea. Koncepcja była rozważana kilka lat temu. Rozpatrywane były warianty objazdu Witomina: od północy i południa. Kierowcy mieliby jeździć dwiema jezdniami po dwa pasy w każdym kierunku i wyjeżdżać przy skrzyżowaniu ul. Witomińskiej i Kieleckiej lub Małokackiej. Szacowane na 175 mln i 150 mln zł inwestycje okazały się jednak wówczas zbyt kosztowne.

Inżynierowie twierdzili, że przy utrzymaniu obecnego wzrostu natężenia ruchu drogowego droga wiodąca przez las konieczna będzie dopiero w... 2040 roku, więc pomysł zarzucono - jak się jeszcze niedawno wydawało na kilkanaście lat.

Teraz władze Gdyni zapowiadają, że potrzeba dwóch lat od momentu wyboru projektanta w przetargu na stworzenie dokumentacji projektowej inwestycji oraz półtora roku na budowę drogi od wyłonienia wykonawcy.

Obwodnica Witomina według szacunków - w uaktualnionym wariancie - ma kosztować ok. 60-70 mln zł.

Wcześniej - bo jeszcze w sierpniu - ma zostać ogłoszony przetarg na przebudowę Hodowlanej oraz zbiornika retencyjnego przy ul. II Morskiego Pułku Strzelców. W zapowiedziach nadal pojawia się kompleksowy remont Chwarznieńskiej, zakładający m.in. budowę nowego chodnika i drogi rowerowej.

Miejsca

Opinie (333) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Bardzo wątpliwa nadzieja

    • 4 1

  • Opinia wyróżniona

    (30)

    A za kilka lat będzie zakorkowana jak Słowackiego we Wrzeszczu, w centrum nie będzie miejsca do parkowania, a do tego kolejna rozbudowa Węzła Cegielskiej. To jest droga donikąd. Ułatwienia dla aut, a nie komunikacji miejskiej, odbiją się czkawką szybciej niż to się niektórym wydaje.

    • 197 185

    • (6)

      Zatrzymać nowe budowy w starych dzielnicach Gdyni to i ruch się nie będzie zwiększał. Mam odczucie, że w ostatnich 10 latach pół Polski przeprowadziło się do Trójmiasta

      • 19 10

      • W Gdyni liczba mieszkańców spada (4)

        .

        • 17 4

        • Na witominie też spada liczba mieszkańców

          • 0 0

        • (1)

          Są osoby, które mieszkają w Gdyni od lat i nie są tutaj zameldowane. Widać to szczególnie po rejestracjach samochodów. Więc liczba mieszkańców spada, a liczba prawie mieszkańców rośnie

          • 21 5

          • "Liczba mieszkańców" nie równa się "liczba zameldowanych"

            • 6 1

        • I jak to się ma do drugiego głównego hasła że deweloperzy rządzą Gdynią?

          Co pasuje to szczekamy

          • 9 8

      • polikwidować mieszkańców - przez likwidacje szpitali szkół i żłobków

        a i sklepów monopolowych dla suwerenów 500+ jak będzie mniej to się do ościennych gmin ci patolodzy+ przeniosą ... hi hi hi

        • 12 5

    • Niestety, naiwna i błędna opinia

      Oj, bardzo błędna opinia. Inwestycje w komunikację miejską nie zwiększają i nie zwiększą zainteresowania ludzi tym sposobem transportu. Niestety, już teraz wyraźnie widać to na przykładzie Trójmiasta, szczególnie Gdyni - autobusy i trolejbusy nie rozładowują korków, one je powodują. Autobus na zbyt wąskim rondzie, na małym skrzyżowaniu czy czekający na możliwość skrętu w lewo zatrzymuje ruch kilku-kilkunastu samochodów osobowych i powoduje zator na długości kilkudziesięciu metrów (a kolejne autobusy czekające na swoje miejsce jeszcze zwielokrotniają tę sytuację). Najpopularniejszym i najchętniej wybieranym środkiem transportu jest i pozostanie samochód osobowy (jeśli potrzebne źródła, można wejść choćby na stronę ZKM). Kolejne skrawki buspasów, kolejne przystanki dodawane co 50 metrów nie poprawiają sytuacji - pogarszają ją. Autobusem jedzie kilka-kilkanaście osób, to fakt. Ale najczęściej są to osoby skazane na komunikację miejską. Znacznie mniejsza część korzysta z niej z własnego wyboru. Sam fakt tworzenia rozsądnych i wygodnych sposobów komunikacji zbiorowej niestety nie rozwiąże problemu. Musi to być komunikacja w dużym stopniu niezależna, która nie wchodzi w konflikt i nie przecina tras indywidualnych środków transportu (samochodów). To co dzieje się dzisiaj w Gdyni to wyłącznie Public Relations. Miasto pokazuje, jak bardzo jest eko, ale jeśli przyjrzymy się efektom, są dosyć dramatyczne. Gdynia jest jednym z miast, w których czas dojazdu z punktu A do punktu B (dom - praca) należy do najdłuższych w Polsce (raport chyba Yanosika, jeśli pamiętam). Także niestety, komunikacja miejska mająca rozładować korki (bez uprzedniego rozładowania korków, w których stoją "osobówki") to mit i łapanie się na eko-PR.

      • 1 1

    • a ludzie będą się wyprowadzać na obrzeża bo kto chce mieszkać obok hałaśliwej drogi (2)

      Mieszkam na Witominie i jak mi obok bloku zbudują obwodnicę to też wyniosę się z Witomina do domku na wieś

      • 10 13

      • ??? (1)

        Mapka wprawdzie prowizoryczna jest ale przeciez wyraznie widac ze droga przez las ma isc wiec o czym piszesz???

        • 11 3

        • obwodnica ma powstać 100 m od mojego bloku

          Z jednej strony Chwarznińska, z drugiej strony obwodnica, nagroda, że nasza rodzina korzysta z komunikacji miejskiej i mieszka blisko centrum. Czuję się jak frajer bo kupiłem drożej mieszkanie za to właśnie by mieszkać bliżej centrum.

          • 7 0

    • Myślę, że po takiej informacji mieszkańcy północnej Gdyni powinni zwyczajnie pójść zastrajkować pod UM (7)

      sorry, ale kolej na Oksywie i Obłuże jest o wiele ważniejszą inwestycją

      • 24 16

      • Myślę, że po takiej informacji mieszkańcy północnej Gdyni powinni zwyczajnie pójść zastrajkować pod UM (3)

        Sorry, mieszkańcy pólnocnej Gdyni niech strajkują w Kosakowie

        • 18 8

        • Dlaczego mieszkańcy północnej Gdyni mają strajkować w Kosakowie?

          • 3 1

        • Weź się za rodzenie dzieci, bo myślenie ci słabo wychodzi.

          • 6 12

        • mieszkańcy północnej Gdyni to niech się położą na torach ich SKM

          i czekają na śmierć pod kołami nadjeżdżających tam pociągów :)))

          • 6 6

      • A ty jesteś d...lem z urodzenia, czy programowo? A może jesteś p..matołem? (2)

        pkp plk właśnie zleciła opracowanie studium kolei na północ Gdyni, z intencją budowy, więc czego pieprzysz jak tłuczony kartofel?

        • 10 6

        • Chciało się tanie domeczki

          to trzeba polubić koreczki. A Gdynianie nie chcą już się zrzucać na odetkanie waszej dzielnicy.

          • 6 5

        • To pisklak, on nie odróżnia PKP od PLK i od UMG.

          • 3 3

    • Nic nie będzie, bo obwodnica powstanie tak jak turbo rondo na Puckiej. (1)

      Zachowując proporcje to powstanie co najwyżej leśna piesza ścieżka

      • 32 5

      • to se nią jak ten syn pawlaka pogalopujesz na swym kargulowym kocie

        hi hi hi

        • 4 6

    • Mylisz się (1)

      Wysoko rozwinięte kraje np Niemcy mają mnóstwo dróg, ale i bardzo dobrze rozwinięta komunikację miejską. My nie mamy ani tego ani tego

      • 39 12

      • Znowu te niemce?

        Chwatit!!!

        • 6 9

    • Dokładnie tak. (3)

      Korki będą na odcinku leśnym tak jak teraz, tyle że będą się ciągnąć nie do skrzyżowania przy Witawie a do Węzła F. C. Jakby co to polecam analizę Prawa Lewisa-Mogridge'a i paradoksu Braessa - od lat 70-tych wiadomo że ciągła rozbudowa dróg nie dość że zatyka te drogi to jeszcze korkuje dojazdy. No ale może stanie w korkach aż do Węzła (bo nie oszukujmy się - wszyscy z obwodnicy do centrum pojadą tamtędy- "bo nową szeroką obwodnicą") będzie normą. Może nie przez pierwszy rok-dwa, ale później już tak. Wtedy co? Kolejną kasa w błoto i poszerzamy?

      Trzeba: remontu istniejącej Chwarznienskiej; trakcji trolejbusowej do Sokółki, buspasow w obie strony na całej trasie i dwóch linii (do Gdyni i druga do Redłowa) często jeżdżących. W drugim etapie odgalezienie PKM od Karwin do Chwarzna - lasem.

      Obwodnicą sprawy nie załatwi. Dwie trzy alternatywy w pojeździe do centrum już tak.

      • 54 39

      • Witomino (2)

        Ale przynajmniej tysiące mieszkańców Witomina dojedzie do domu i będzie żyło szczęśliwiej nie mając tego hałasu i smrodu.

        • 62 8

        • ? mieszkam na Witominie od wielu lat

          nie wiem o czym piszesz

          • 9 6

        • A ro nie jest powiedziane

          Że kierowcy nie będą omijac zakorkowanego odcinka jadąc pezez dzielnicę. Poza tym obwodnica nie rozwiazuje kwestii relacji do Redłowa i Stadionu i SKM.

          • 19 6

    • (1)

      ja nie wiem jak wam wychodzi, że ile by nie zbudowali to te korki się będą przesuwać. Ponoć perpetuum mobile nie istnieje, a wy twierdzicie, że w przypadku dróg i aut jednak tak..

      Teraz czekam na koronny argument porównujący Gdańsk do "bo ju es ej w los angielos", gdzie porównujecie ponad 4mln ludzi w samym mieście i ponad 12 mln w aglomeracji do ledwo 2mln na 3 miasta + okolice...

      • 20 10

      • Nie bierzrsz pod uwagę

        Że liczba aut rośnie. I że spora część mieszkańców zachęcona szeroką drogą - przesiada się do auta i dokupuje auto. I że kierowcy tranzytowi chętniej wybierają nowe i szerokie drogi.

        • 24 7

    • To nie jest droga do nikąd to droga do domu szczurka.

      • 16 11

  • Świetna wiadomość

    • 4 1

  • (3)

    I co wieczni krytykanci, zamkniecie w końcu te japy, niedobrze się robi jak się czyta te narzekania na miasto i włodarzy, spokojnie powoli, nie od razu Rzym zbudowano

    • 16 37

    • A w ile lat zbudowano Gdynie? (1)

      • 8 1

      • Facet mial nazwisko na -ski

        A nie takie jakies

        • 1 4

    • -powiedział skretyniały mieszkaniec zdezelowanego Radomia północy

      po nabraniu się na kolejne obietnice bez pokrycia. Jak dziecko.

      • 15 6

  • Opinia wyróżniona

    A nie lepiej, żeby ci co dojeżdżają zamieszkali bliżej cenrum? (10)

    Centrum coraz bardziej wyludnione, okoliczne dzielnice też. Nikt nie chce mieszkać przy hałaśliwych ulicach przelotówkach. Jeśli ma powstać obwodnica Witomina to tylko kolejowa, łącząca centrum z zachodnimi dzielnicami. Koszt budowy taki sam.

    • 65 149

    • Kogo stać albo czy to jest rozsądne kupić mieszkanie 45 m2 za 650 tysięcy złotych?? (4)

      Takie są ceny, taka jest polityka władz przez co Gdynia wciąż traci mieszkańców.

      • 19 3

      • tych samych co mają po 3 - 4 samochody w jednej rodzinie (1)

        bo mieszkają z dala od hałaśliwego i zasmrodzonego centrum. A dlaczego centrum jest hałaśliwe i zasmrodzone? Bo dojeżdżają nim osoby które zaoszczędzili na kupnie mieszkania i teraz dojeżdżają autami.

        • 7 1

        • bo za cenę 50m w centrum

          Kupisz 100 za za miastem i zostanie jeszcze na 3-4 auta.

          • 3 2

      • To nie "władza" ustala ceny, tylko rynek.

        • 6 5

      • Ceny są jakie są a i tak ludzie kupują później będzie płacz jak balonik pęknie a kredyt spłacać trzeba będzie dalej już to było przerabiane ostatnio np w USA

        • 8 4

    • Witomino jest "okoliczną" dzielnicą

      Jeśli miasto daje deweloperm zgody na rozbudowę Gdyni na Zachód powinno budować drogi, bo kasę od deweloperów bierze ale przzeznacza na zupelnie inne cele. Witomino jest blisko centrum a samo centrum nie jest wyludnione, bzdury piszesz.

      • 16 1

    • Niektórzy

      Nie powinni dzielić się z innymi swoimi przemyśleniami...

      • 11 1

    • a ja nie chcę mieszkać w centrum

      • 12 4

    • I problem z dojazdem jest bo co chwile ulice zamykaja bo bieg, bo kolarze, bo cos tam. Za Chiny mieszkac w centrum Gdyni bym nie chciala.

      • 14 11

    • A niby gdzie bliżej centrum?

      Centrum się wyludnia z dwóch powodów: horrendalnych cen, zarówno zakupu, jak i najmu i mieszkań i lokali pod działalności, oraz faktu, że w Gdyni nie powstają żadne powierzchnie biurowe, a te, które są budowane są po prostu zbyt ograniczone - sztucznie nałożony limit wysokości blokuje rozwój. Dzięki temu naprawdę znacząca część mieszkań w centrum od dawna służy jako biura firm. Są miejsca np. na Świętojańskiej, gdzie w całych klatkach nie mieszka ani jedna osoba. Gdyby np PPNT w Redłowie zamiast kompletnie bezsensownych czterech częściowo użytecznych kondygnacji miał ich 12, nie tylko zwiększyłaby się dostępność powierzchni, ale spadłaby też cena najmu. To samo biurowce na Łużyckiej.

      • 25 6

  • a co z dojazdem do małokackiej ?

    • 12 1

  • Popieram prezydenta Szczurka (8)

    podobnie jak ponad 70% Gdynian

    • 76 168

    • Szczurka mogą popierać

      jedynie Ci, którzy nie znają jego bezpośrednich decyzji; spróbuj coś załatwić w Wydziale Architektury , spróbuj mieć nieruchomość i ją zabudować - jak już doświadczysz łaski pana - wtedy decyduj o głosowaniu na prezydenta Gdyni

      • 3 5

    • Prezydencie Szczurku jesteśmy z Tobą - Wszyscy Gdynianie!!!! (1)

      Zazdrośnikom z Gdańska i Spotu, którzy się tutaj plują na forum, mówimy stanowcze NIE!!!!

      • 7 6

      • Zazdrośnikom?
        Czego?

        • 3 9

    • (1)

      Do 70 % to mu dużo brakuje! Poza tym mówimy o tych co głosowali a nie o wszystkich mieszkańcach!

      • 22 7

      • Skoro nie głosowali, to ich głos się nie liczy.

        Trzeba było iść do urny, a nie teraz marudzić.

        • 27 3

    • Ilość głosów

      a ich jakość, to dwie różne sprawy, jak widać.

      • 13 6

    • masz do tego prawo tylko czy nie szkoda Ci miasta?

      • 26 3

    • łycyk?

      czy kucyk?

      • 24 6

  • Przez las? (10)

    Skandal!

    • 137 136

    • a jak inaczej to zrobić (5)

      • 33 19

      • (2)

        Pod lasem. W tunelu.

        • 13 19

        • dokładnie!

          • 10 0

        • za ile?

          • 13 6

      • Gora, nad lasem mozna.

        • 9 0

      • pasy przez las wymalować

        • 14 0

    • oczywiście że przez las bo:

      1. ominiemy tereny zamieszkane przez ludzi
      2. samochody stojące na witominie w korku przestaną zatruwać powietrze, którym oddychają ludzie
      3. w lesie samochody będą jechać, a nie głównie stać, dzięki czemu będą emitować mniej spalin do atmosfery
      4. las i drzewa mają pewną (nie całkowitą rzecz jasna) zdolność do oczyszczania powietrza
      5. takie rozwiązanie będzie tańsze i bardziej efektywne

      A tak poza tym.... nie wiem w jakich korkach muszą stać mieszkańcy Gdyni, z roku na rok dłuższych, aby podziękować naszym władzom, które są zainteresowane wyłącznie PRem, a nie przemyślanymi działaniami na rzecz mieszkańców. Wszystkich mieszkańców, nie wyłącznie rowerzystów, dla których są zwężane ulice w Śródmieściu.

      • 11 0

    • Lepiej byłoby nad lasem lub pod.

      • 13 0

    • przez las

      Tak jak kanał na mierzei....

      • 17 6

    • szczur wytnie las a drogi nie zrobi

      • 31 8

  • xc

    W godzinach szczytu i tych wiecznych korkach taniej i szybciej wychodzi dojechać taksówką z optitaxi zawsze zamawiam i dojazd do centrum wychodzi najszybciej, nie musisz płacić za parking.

    • 17 0

  • korki

    Wszystko jestem w stanie znieść, aby rozluźniło korki chociaż trochę...

    • 17 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie zwierzę widnieje w herbie Abartha?

 

Najczęściej czytane