• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia rozpoczyna konsultacje w sprawie zmian na Starowiejskiej

Patryk Szczerba
17 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Dyskusja o Starowiejskiej wraca od lat. Tym razem w formie konsultacji społecznych, które mają dać odpowiedź na pytanie: czego chcą mieszkańcy. Dyskusja o Starowiejskiej wraca od lat. Tym razem w formie konsultacji społecznych, które mają dać odpowiedź na pytanie: czego chcą mieszkańcy.

O zmianach na ul. Starowiejskiej władze Gdyni mówią od ponad 10 lat. Jest szansa, że niedługo urzędnicy przejdą od słów do czynów, bowiem właśnie ogłoszono konsultacje społeczne w tej sprawie. Ich rezultat będzie znany w lipcu.



Czy chcesz zmian na Starowiejskiej?

Podejść do zmian na najstarszej ulicy w Gdyni było kilka. Ponad 10 lat temu dwukrotnie rozpisywano konkurs na koncepcję przebudowy. Za pierwszym razem wpłynął tylko jeden projekt i wobec braku konkurencji unieważniono przetarg. Do drugiego nie zgłosił się już nikt.

Ankieta na temat zmian na Starowiejskiej

Zobacz też: Ul. Starowiejska w Gdyni: próby zmian w 2008 roku

Ul. Starowiejska: zmiany proponowane od dekady



- Obecnie projektanci mają tyle pracy, że nie zawsze są zainteresowani braniem udziału w takim konkursie. A my nie możemy powierzyć tego projektu pierwszej lepszej firmie - wyjaśniał w 2008 roku Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Znający zapisy konkursowe twierdzili, że projekt pozostawiałby ulicę w takiej samej formie jak obecnie, więc brak rozstrzygnięcia nie był najgorszym rozwiązaniem. Zniechęcać projektantów mogła też pula nagród. Za pierwsze miejsce można było zgarnąć zaledwie 100 tys. zł.

Temat zmian na ulicy wrócił dopiero po latach, gdy Gdynia, w ramach projektu Civitas Dynamo, zadeklarowała stworzenie w centrum strefy pieszej z ograniczonym ruchem samochodów. Pod uwagę była wtedy brana m.in. ul. Starowiejska.

Miasto Wspólne: Starowiejska - zmiany - pierwsza inicjatywa społeczników



Do działania przystąpili wówczas po raz pierwszy społecznicy zrzeszeni obecnie w stowarzyszeniu Miasto Wspólne, proponując radykalne zmiany w ruchu najstarszej ulicy w mieście. Szybko uaktywnili się przeciwnicy ograniczeń - w głównej mierze prowadzący punkty handlowe przy ulicy.

Skończyło się na postawieniu znaku ograniczenia prędkości do 30 km/h, a także analizach ruchu i sposobów parkowania kierowców. Społecznikom musiało zaś wystarczyć ustawienie parkletu zgłoszonego w ramach budżetu obywatelskiego.

Ich prośby o przeprowadzenie konkursu architektonicznego, formalne stworzenie strefy zamieszkania zamiast strefy Tempo 30, uporządkowanie parkowania, ułatwienia dla pieszych oraz umiejscowienie w pobliżu Starowiejskiej przystanków autobusowych pozostały bez odpowiedzi.

Gdynia wznawia dyskusję o Starowiejskiej



Na kilka miesięcy przed wyborami samorządowymi dyskusja o zmianach na Starowiejskiej wraca, i to z inicjatywy władz miasta. Przygotowania do konsultacji przeprowadzanych przez Laboratorium Innowacji Społecznych trwały od początku roku.

Czytaj również: Kolejne wizje zmian ul. Starowiejskiej

Dyskusja i warsztaty mają bardziej skupić się na docelowym wyglądzie ulicy, a nie na zmianach w ruchu. Dyskusja i warsztaty mają bardziej skupić się na docelowym wyglądzie ulicy, a nie na zmianach w ruchu.
W piątek poznaliśmy harmonogram. Do 3 kwietnia będą zbierane opinie w formie ankiet. Później zaplanowano trzy tury kilkugodzinnych warsztatów z projektantami, na które można się zapisywać do 3 kwietnia pod adresem www.badanialis.pl/sw-warsztaty lub telefonicznie pod numerem (58) 727 39 08. Zwieńczeniem będzie wystawa wypracowanych koncepcji. W czerwcu propozycje wrócą do urzędników, którzy jeszcze raz je zrecenzują i zapytają o uwagi gdynian, a pod koniec lipca konsultacje zostaną podsumowane.

Mniejsze znaczenie mają mieć sprawy związane z organizacją ruchu, które dominowały przy ankietach Civitas Dynamo. Ostateczny wybór koncepcji ma być kompromisem pomiędzy różnymi oczekiwaniami. Czy to oznacza, że nie ma szans na radykalne i głębokie rozwiązania?

Konsultacje przez całą wiosnę



- Opinie będą zbierane na kilka sposobów, co z kolei pozwoli spojrzeć na Starowiejską pod różnymi kątami. Jednym z takich kontekstów będzie najbliższe sąsiedztwo i np. możliwości, jakie otworzą się przed Starowiejską po inauguracji Konsulatu Kultury przy ul. Jana z Kolna i Mediateki - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Zaznacza, że to właśnie te dwie inwestycje miały decydujący wpływ na rozpoczęcie konsultacji akurat w tym terminie, zapewniając jednocześnie, że ich wynik na pewno zostanie wzięty pod uwagę przy realizacji potencjalnych inwestycji.

Ostateczne decyzje, także te dotyczące terminów, ma podejmować prezydent.

Na zmiany czekają społecznicy proponujący od dłuższego czasu rozwiązania, w których zyskują przede wszystkim piesi Na zmiany czekają społecznicy proponujący od dłuższego czasu rozwiązania, w których zyskują przede wszystkim piesi
- Nigdy nie było kompleksowego spojrzenia na temat Starowiejskiej. Po to uruchamiamy tak poważne zasoby w Laboratorium Innowacji Społecznych, które zajmie się konsultacjami, żeby realizować później to, co zostanie wypracowane. Jesteśmy zdeterminowani, by zmieniać tę ulicę - podkreśla jednak Guć.

Społecznicy: chcemy międzynarodowego konkursu architektonicznego



Na inicjatywę miasta z dystansem patrzą społecznicy z Miasta Wspólnego.

- Robienie konsultacji dla samych konsultacji to wywalanie publicznych pieniędzy w błoto, a po zapowiedziach pana wiceprezydenta Gucia mam obawy, że na to się zanosi. Mamy za sobą kilka lat konkretnych analiz dotyczących Starowiejskiej, kilka projektów, gdzie za unijne pieniądze sprawdzano wszelkie możliwe warianty zmian na ulicy. Jeśli władze Gdyni chcą pokazać, że traktują mieszkańców poważnie, to oczekuję, że zaraz po zakończeniu konsultacji, zgodnie z ich wynikami, zostanie rozpisany konkurs architektoniczny. Niezależnie od tego, czy większość gdynian opowie się za strefą współdzieloną, deptakiem, czy też za pozostawieniem dominującej funkcji komunikacyjnej - Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.
Wskazują też na nieprecyzyjnie sformułowane pytania.

- Mam nadzieję, że nikt w ratuszu nie będzie zasłaniał się stanowiskiem konserwatora zabytków, by znów nic nie robić. Liczę również na profesjonalne podejście do konsultacji ze strony Laboratorium Innowacji Społecznych, bo pytania przygotowane w przedstawionej właśnie ankiecie są nieprecyzyjne. Oby nie powtórzyła się sytuacja z konsultacji Parku Centralnego, gdzie zapomniano zapytać się o parking - najważniejszą część całej inwestycji.
Przypomnijmy przy okazji, że w ostatnim czasie swoje propozycje przedstawił też gdyński ZDiZ. To dwa warianty: tzw. strefa współdzielona, na której pierwszeństwo mają piesi, ale samochody też mogą wjeżdżać i parkować w ściśle wyznaczonych i ograniczonych miejscach oraz deptak, na którym mogłaby pojawić się ścieżka rowerowa.

Urzędnicy działają przy okazji unijnego i co najważniejsze badawczego projektu FLOW. Wnioski mają być znane w kwietniu.

Miejsca

Opinie (360) 3 zablokowane

  • starowirjaka (5)

    a moze tak pomyslec o zrobieniy deptaka na skwerze kosciuszki i zamknac go dla ruchu samochodowego powstalby ciag spacerowy skwer - bulwar z kawiarenkami restouracjami co nam po kilku set metrow starowiejskiej

    • 27 3

    • taa kawiarenki restauracje jasne ....pobudka proponuje spacer w tamte rejony po godzinie 17 :00 w weekend (3)

      to raz a dwa dla kogo i tak wszyscy bedą jęczeć że drogo i mało

      • 0 4

      • toz w weekend o 17 na starowiejskiej zywej duszy nie ma (2)

        • 2 2

        • jak nie będzie samochodów zaparkowanych i jeżdżących, to będzie tam wiele dusz (1)

          i żywych ludzi.

          Sprawdzone w wielu miastach.

          • 4 2

          • wtedy to juz tam nikogo nie bedzie

            ta ulica ma zerowy potencjal - popatrz sobie na stojace tam kamienice. Gdzie tam potencjal? toz jedna brzydsza od drugiej, na dodatek brak lokali na dobre restauracje czy kawiarnie..... plus przecinajace starowiejska - dworcowa, 3 maja, wladyslawa IV, swietojanska plus jednokierunkowe Msciwoja, Zygmunta Augusta i Abrahama. Tylko czlowiek niespelna rozumu chcialby zamykac dla ruchu starowiejska. Jak juz to mozna zrobic deptak z tego fragmentu abrahama pomiedzy starowiejska a 10 lutego.... ale to tez bez sensu. deptaki tak - ale w okolicy waterfrontu

            • 1 1

    • Super pomysł

      Ograniczyć wjazd na Skwer Kościuszki. Wjeżdżają, krążą w poszukiwaniu miejsca do zaparkowania. To powinien być deptak i wjazd tylko dla zaopatrzenia i komunikacji zbiorowej.

      • 8 0

  • Pan Piesiewicz mieszkajacy przy Starowiejskiej chce publicznych pieniedzy na remont swojej ulicy? (6)

    Dobrze rozumiem?

    • 27 23

    • (5)

      Źle rozumiesz, bo Pan Piesiewicz już tu nie mieszka, a z wyremontowanej ulicy skorzystają wszyscy a nie tylko mieszkańcy tej ulicy.

      • 16 5

      • I załatwicie sobie przepustki na wjazd, bo tam jestescie zameldowani? (2)

        • 2 2

        • wyobraź sobie, że są ludzie mieszkający w centru miasta (1)

          i nie mających samochodu w swoim gospodarstwie domowym.

          Będzie takich więcej.

          • 2 1

          • emeryci i rencisci

            bedzie ich coraz wiecej - miasto starzeje sie

            • 2 1

      • wyprowadzil sie od mamy? Ale rodzina Piesiewicza nadal tam mieszka? (1)

        • 6 12

        • a ty gdzie mieszkasz i twoja rodzina? że się tak innymi interesujesz

          • 4 3

  • Malo w gdyni jest miejsc do spacerow??? Trzeba jeszcze ulice zamykac!!!!!!! (2)

    • 8 9

    • co raz mniej leszczu (1)

      betoneum leją nie widzisz?

      • 4 2

      • Ten deptak to ma być trawnik czy kostka brukowa?

        Postaw się tym, którzy wycinają stare krzewy i drzewa pod ten beton.

        • 2 0

  • Gdynia padła!!! (3)

    I co to da!!!Świętojańska umarła,o prezydium puste i zamknięte sklepy,tylko ogłoszenia pod wynajem,na chodnikach pustki,tylko jakość babcia z pieskiem przemyka,masakra kiedyś tłumy a dziś..., więc po co robić starowiejska,kto tam będzie chodził jak wszyscy siedź w Riwierze,co to ma dać

    • 10 4

    • Gdańsk zdominował Gdynie (2)

      zero nowych miejsc pracy. Gdynia to wyludniających się miasto. Zwykła sypualnia. Młodzi uciekają do Gdańska. Wystarczy popatrzeć na statystyki. Jeden wielki festyn i prowizorka. Aby do jutra

      • 2 2

      • no to przytocz te statystyki (1)

        • 1 0

        • Strona UM Gdyni, dane demograficzne, spadek liczby mieszkańców przez ostatnie kilka lat

          • 3 0

  • A jak tam obcisłogacie? już się wybiegały, zabrały swoje blachosmrody z centrum?

    • 6 5

  • A wystarczyłoby zawęzić drogę do 3 metrów i zmniejszyć prędkość do minimum.

    Nawierzchnię drogi z kostki brukowej zachować po uprzednim wyrównaniu, zaś obustronne szerokie chodniki ułożyć na nowo z porządnego materiału, wzbogacając o zieleń, ławki, zdroje uliczne, itp

    • 5 6

  • Co za poroniony pomysl (1)

    Moze lepiej zajac sie najpierw naprawde zaniedbanymi ulicami a nie wymyslac na sile.Garstka mieszkancow chce deptak i ma byc deptak!!!?? Chca miec cisze i spokuj niech sie wyprowadza na przedmiescia..

    • 10 4

    • Tylko że teraz robią na odwrót

      właśnie teraz ruch i wielorodzinne wysokie budynki chcą stawiać w dzielnicy domków.
      i tam o spowolnienie ruchu nie możemy się doprosić od lat.

      • 2 1

  • po co?

    • 7 1

  • zwolennicy deptaku jak malpa z brzytwa (3)

    wymyslili sobie deptak i na sile chca gdynian te idea uszczesliwic. Do starowiejskiej deptak pasuje jak do swini siodlo. starowiejska zaprojektowana i zbudowana jak normalna ulica - ma byc teraz zaadaptowana na deptak. Po co? W tej chwili w pasie nadmorskim trwa budowa de facto nowego centrum Gdyni - caly pirs dalmoru, inwestycja Vasintu obok Sea Towers, planowane inwestycje PHN wzdluz Hryniewickiego. To tam jest miejsce na zbudowanie centrum przyjaznego pieszym - to tam miasto powinno zadbac by INWESTORZY PRYWATNI zbudowali przestrzen przyjazna pieszym. Starowiejska nie nadaje sie na deptak z wielu powodow, mozna to powtarzac do znudzenia:
    - poprzecinana jest przez kilka ruchliwych ulic: Dworcowa, 3 maja, Wladyslawa IV, Swietojanska - tych ulic nie da sie schowac do tunelu jak Grunwaldzka w Sopocie.
    - powstaje problem z jednokierunkowymi ulicami Msciwoja, Abrahama, Zygmunta Augusta.
    - szpetota Starowiejskiej - na calej ulicy brak choc jednego w miare ladnego domu
    - i na koniec - ulica waska, ciemna.
    - starowiejska nie ma zadnych walorow, ktore przyciagnelyby pieszych by spedzali tam czas - co innego tereny nad morzem - to wlasnie tam jest potencjal.
    Podsumowujac - deptak tak ale nie na Starowiejskiej czy Swietojanskiej - to musi byc miejsce do tego przystosowane. Deptak powinien powstac w takim miejscu by nie rozwalac i tak juz zle dzialajacej sieci drog w centrum Gdyni. Gdynia ma unikalna mozliwosc storzenia nowoczesnego centrum przyjaznego pieszym w pasie nadmorskim i tam powinna skupic swoje wysilki. Dywagacje o deptaku na starowiejskiej to belkot idioty. Im predzej sobie ludzie z tego zdadza sprawe tym lepiej. Jak czytam posty porownujace potencjalny deptak na Starowiejskiej z Dluga w Gdansku czy Monte Cassino w Sopocie a nawet z La Rambla w Barcelonie to mam wrazenie, ze pisza je idioci kompletnie pozbawieni umiejetnosci logicznego myslenia.
    Deptak w pasie nadomorskim - Skwer Kosciuszki, Waszyngtona, Hryniewickiego, pirs Dalmoru.

    • 13 10

    • Przede wszystkim Skwer Kosciuszki. (1)

      Tam nie ma żadnego uzasadnienia ruch pojazdów, poza zaopatrzeniem i dojazdem do Mariny. Szczególnie w sezonie ciągły korek spowodowany tylko poszkukiwaniem miejsca parkingowego. Sam mieszkam w Gdyni poza centrum i nawet gdy przyjadę samochodem to parkuję w okloicach Batorego.

      • 7 1

      • Masz rację, tego, który porównuje Starowiejską z Ramblą czy chociażby Monciakiem nie można brać poważnie.

        Przecież ci, którzy decydowali się mieszkać w ścisłym centrum miasta musieli się liczyć z hałasem, ruchem pojazdów i innymi niedogodnościami. Natomiast ci, któży budowali domki w dzielnicy domków i willi byli przekonani, że płacą za spokój i mniejszy ruch.
        W tej chwili wszystko zostaje postawione na głowie. Centrum ma mieć spokój, ciszę tylko ruch pieszy, a tym drugim chcą wybudować osiedle z kilkuset mieszkaniami i dodatkowymi samochodami. Nikt nie bierze pod uwagę przejezdności i chłonności przestrzeni.

        • 4 2

    • do tego jeszcze Bulwar Nadorski, Kamienna Gora, park Rady Europy

      to tam nad morzem - miasto powinno czynic wysilki by zorganizowac teren przyjazny pieszym. Deptak na starowiejskiej to zly pomysl

      • 6 1

  • Konsultacje społeczne to największa głupota (5)

    Demokracja w dziedzinach technicznych to głupota. Przebuduja ulice tak jak chcą tego okoliczne dziadki. Gwarantuje porazke.

    • 5 6

    • to nie jest problem techniczny (3)

      to jest problem społeczny i gospodarczy.

      Ulice przyjazne pieszym w centrum to normalność. Projekty ich tworzenia zawsze napotykają opór wielu lokalnych kupców, ale jeśli miasto wykaże wolę polityczną to oni najbardziej na tym zyskają.

      • 2 2

      • a nie można zrobić tak aby jezdnia była dla pojazdów a chodnik dla pieszych? (2)

        • 3 2

        • jak na razie chodniki służą jako rezerwa miejsc do parkowania (1)

          miasto powinno być dla ludzi (niekoniecznie jeżdżących po nich w samochodach).

          W centrum miasta miasto powinno być maksymalnie przyjazne dla pieszych.

          Kierowcy sobie poradzą, nie muszą wszędzie wjeżdżać.

          • 3 0

          • to nie jest problem na starowiejskiej

            tam auta od lat parkuja na ulicy a nie chodniku.

            • 0 2

    • myślisz że ktoś się przejmuje okolicznymi dziadkami?

      Zrobią tak jaką mają "wizję".

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym mieście swoją siedzibę ma Mercedes-Benz?

 

Najczęściej czytane