• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: trolejbusy na Fikakowie w przyszłym roku, droższe bilety od września

Patryk Szczerba
27 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
W ramach testów nowe trolejbusy jeżdżą po Trójmieście także poza regularnymi kursami. W ramach testów nowe trolejbusy jeżdżą po Trójmieście także poza regularnymi kursami.

Gdynia szuka wykonawcy pętli trolejbusowej, która powstanie na Fikakowie zobacz na mapie Gdyni. Trolejbusy mogłyby pojawić się tam na początku 2017 roku, ale wiele zależy od wyniku przetargu, bowiem termin ukończenia budowy - do końca bieżącego roku został określony jedynie jako "pożądany". Pewne jest za to, że od września zdrożeją bilety na wszystkie przejazdy.



Co sądzisz o podwyżce cen biletów na komunikację w Gdyni?

Sześć trolejbusów z bateriami litowo-jonowymi na razie wykorzystywanych jest w większości na regularnych kursach z siecią trakcyjną. W wakacje swoje możliwości jazdy bez szelek pojazdy pokazują na skwerze Kościuszki i al. Jana Pawła, ale wożą głównie turystów. Docelowo mają jednak służyć głównie mieszkańcom.

Pętla może być do końca roku

Miasto od dawna przekonywało, że trolejbusy powinny jeździć na Fikakowo. Początkowo rozważano wariant, w którym pojazdy poruszałyby się dzięki sieci trakcyjnej. Po protestach mieszkańców zdecydowano, że idealne będą w tym miejscu "trolejbusy bez szelek", które mają być przyszłością gdyńskiego transportu.

By uruchomić połączenie, konieczne jest jednak wybudowanie pętli, która znajdzie się na skrzyżowaniu ulic Gryfa Pomorskiego i Lipowej zobacz na mapie Gdyni. Przetarg na wykonawce tej inwestycji został ogłoszony kilka dni temu. Pożądanym terminem zakończenia prac jest końcówka roku, ale miasto dopuszcza również oferty, w których termin będzie dłuższy. Co prawda nie może przekroczyć 50 tygodni, ale niewykluczone, że trolejbusy mieszkańcy Fikakowa zobaczą dopiero w połowie przyszłego roku.

Po zakończeniu budowy zniknie część przystanków, wymieniona zostanie nawierzchnia. Pojazdy mają się odłączać od sieci na ul. Chwaszczyńskiej i w kierunku Fikakowa jechać dzięki mocy baterii litowo-jonowych, których moc w zakupionych w tym roku czterech pojazdach została podwojona. Na pętli - oprócz kontenera dla kierowców, wiaty, ławek, oświetlenia i ogrodzenia - będzie musiało znaleźć się także gniazdo do ładowania pojazdów.

Będzie ono prawdopodobnie podobne do urządzenia, które jest stosowane w zajezdni przy ul. Zakręt do Oksywia. Ładowanie stacjonarne trwa godzinę, ale pojazdy mogą uzupełniać energię elektryczną także w trakcie jazdy. Pełne ładowanie trwa w tym wypadku kilka minut krócej.

ZKM gotowy

Przedstawiciele ZKM tłumaczą, że gdyby była odpowiednia infrastruktura, mieszkańcy Fikakowa mogliby jeździć trolejbusami już teraz.

- Jesteśmy jako organizator komunikacji gotowi na to, by trolejbusy mogły jeździć na Fikakowo. Sześć pojazdów to odpowiednia liczba, by obsłużyć ten rejon. Teraz czekamy na wybudowanie pętli. Mamy też wstępną koncepcję dotyczącą organizacji kursów - opowiada Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Warunkiem dalszych zakupów trolejbusów, co skutkowałoby rozszerzeniem ich kursowania w inne miejsca, jest dofinansowanie z Unii Europejskiej. Jeśli uda się w najbliższych latach pozyskać środki, na ulice może wyjechać nawet 30 trolejbusów z bateriami litowo-jonowymi.

Od września w Gdyni drożeją bilety

Tak jak informowaliśmy już w maju, w Gdyni po wakacjach trzeba będzie zapłacić drożej za bilety komunikacji miejskiej. Radni przegłosowali nowe ceny na ostatniej sesji.

Bilet jednorazowy na linie zwykłe zdrożeje o 20 gr. Zamiast 3 zł trzeba będzie zapłacić więc 3,20 zł, a ulgowy o 10 gr - z 1,5 do 1,6 zł. 4,2 zł za bilet normalny i 2,1 zł za bilet ulgowy to ceny na liniach pospiesznych, nocnych i specjalnych. Podwyżka obejmuje też bilety miesięczne. Normalny w granicach gminy zdrożał o 2 zł, ulgowy o złotówkę.

Drożej w identycznym wymiarze zapłacą również pasażerowie w Gdańsku. Tam nowe ceny zaczną obowiązywać już od lipca, tak by sporą część kosztów przerzucić na turystów. Zmiany w cenniku zostały rekomendowane przez Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej.


Zobacz możliwości nowych trolejbusów z baterią litowo-jonową

Miejsca

Opinie (190) 3 zablokowane

  • Kierowca ZKM

    To faktycznie będzie cios dla portfeli pasażerów a ciekawe ile my będziemy mieli zabawy z wydawaniem bitów.

    • 0 0

  • Dziekujemy ZKM (2)

    zwłaszcza za to, że w ostatnie upały ilość autobusów z klimatyzacja była równa zero - i za co mamy wiecej płacić? bo na pewno nie za jakość transportu... a większosc kierowców i tak jeździ jak z ziemniakami... :-/

    • 20 4

    • Kierowca

      W domu też masz klimatyzacje ? Więc nie wymyślaj.

      • 0 0

    • "w ostatnie upały ilość autobusów z klimatyzacja była równa zero"

      To ciekawe, bo w innym teście o parkowaniu (lincz na kierowcach) roweroterroryści i piesi przekonywali o wyższości komunikacji miejskiej nad parszywym autem z klimą, że teraz niby WSZYSTKIE autobusy mają klimę. To jak to w końcu jest, hmm? Tezy dopasowane do tekstów, własnego widzimisię, yle tylko dogryźć?

      • 3 5

  • super

    Bardzo dobrze że na Fikakowie pojadą trajtki przynajmniej nie trzeba będzie ładować dwóch biletów.Na tym osiedlu mieszka 80%snobów udajá wielkie państwo ale pusto w głowie majá .Bogaccy na kredytach który ciągnie się z tyłu.

    • 0 1

  • No wreszcie... (9)

    ... szkoda, że tak późno. Pierwsze plany trakcji na Fikakowo to 2008 rok, a więc jak dobrze pójdzie będzie 9 lat opóźnienia przez grupkę nowobogackich krzykaczy.

    Na Dąbrowie, Cisowie, w Śródmieściu, na Warszawskiej, w Orłowie jakoś jest sieć trolejbusowa i ludzie nie pomarli. Można było to rozegrać inaczej.

    Za to ile ludzi pokupowało sobie w tym czasie wszelaki złom, by nie jeździć marszrutką 153 z przesiadkami?

    • 51 31

    • Po co (1)

      Po co jakiekolwiek autobusy , trajtki na filakowo , jest myśliwska to z buta mozna isc .

      Nie podwyżki mają być , bo jakis palant z filalowa bedzie wozić sie autobusem bez biletu . Patologia sięga zenitu

      • 2 3

      • "Z buta iść". Powiedz to starszym osobom albo tym, które poruszają się na wózkach inwalidzkich. Wiem, co piszę, gdyż jeżdżę 153 - i oprócz dzieci, młodzieży i osób wracających z pracy podróżuje bardzo dużo osób starszych.

        • 1 0

    • golodupiec nie moze sie trolejbusu doczekac

      gdzie ty masz czlowieku oczy i poczucie estetyki? Fikakowo to ladne osiedle i szkoda je szpecic siecia trakcyjna na stosunkowo waskiej ulicy jaka jest Gryfa Pomorskiego. Tym bardziej, ze trolejbusy to technologia schylkowa i zwyczajnie glupio marnowac pieniadze na budowe sieci trakcyjnej, ktora juz niedlugo do niczego nie bedzie potrzebna. Przyszloscia komunikacji miejskiej sa autobusy elektryczne, ktore pozbawione sa wad trolejbusow - vide nie potrzebuja sieci trakcyjnej stad zerwanie sieci nie paralizuje komunikacji w calym miescie....

      • 4 4

    • Szczurek dlaczego wszystko tyle trwa??? (1)

      lotnisko zbudowałeś w dwa lata a coś dla ludzi to minimum kilka kilkanaście lat!!!

      • 8 2

      • bo się gnojki stawiały, że stefę prestiżu im zepsuje

        • 3 1

    • O, prol...

      • 1 3

    • Wiesz tyle co masz w tyle (1)

      W godzinach szczytu do tej "marszrutki" wsiąść trudno, a największy przyrost liczby pasażerów był wtedy, kiedy przeszli na takt 10 min. Teraz zabiorą 153, a w zamian dadzą trajtek raz na pół godziny.

      • 7 5

      • no chyba jednak więcej

        trajtek 29 docelowo ma jeździć w takcie 15 minut, jak 23/24/27 - dlatego m.in. jest ta podwyżka cen biletów. Więc Fikakowo na tej zmianie stratne nie będzie. Wiem, jak nabity bywa 153, ale wiem też, że model transportu na Fikakowie zrównoważony po polsku: ile dorosłych w domu, tyle samochodów. Widać to na osiedlu wieczorami. Sporo z tego to ze względu na tą przesiadkę na Źródle Marii. Nie popieram robienia bezpośrednich połączeń w Gdyni, ale Fikakowo jest podobnej wielkości osiedlem co "Dąbrówka", która ma R, 23, 27, 31 i 181 (i jeszcze jakieś niszowe busy) i powinno mieć "swój" trolejbus.

        153 i tak nie zabiorą, bo on wozi dzieci do szkoły na Wielkim Kacku. Pewnie będzie rzadziej jeździć.

        I pamiętaj: 153 w niedziele i święta nie jeździ. 29 ma kursować we wszystkie dni.

        • 8 3

    • bo prostaki myslą, że mieszkają w strefie prestiżu

      • 20 7

  • Po co słoikom trolejbus ?! (6)

    Mają samochody na kredycie frankowym geniusze ekonomii !

    • 3 2

    • lepiej miec kredyt we frankach (5)

      Niż kompleksy w kilogramach

      • 3 3

      • Lepiej mieć kilogramy niż pusty łeb. (4)

        • 3 2

        • jak masz zbędne kilogramy, to znaczy, że we łbie masz tłuszcz zamiast mózgu (3)

          • 2 2

          • A ty nie masz zbędnych kilogramów (2)

            bo masz kredyt we frankach geniuszu ekonomii,

            • 2 1

            • Rata frankowego wciąż niższa niż złotówkowego (1)

              Geniuszu ekonomii

              • 0 2

              • A spread ?!

                • 0 0

  • Nie dla trajtków na Fikakowie (2)

    Puścić częściej 153 i wybudować stację PKM na Karwiwnach. Wystarczy.

    • 11 7

    • Weźcie najlepiej Fikakowo murem otoczcie!

      • 0 0

    • Zgadzam sie !!
      Nasze osiedle nie bedzie juz takie fajne :/

      • 2 2

  • porąbało (2)

    Nie po to wydawałam
    Tyle
    Kasy na mieszkanie tu zeby mini trajtki jeździły chce tu miec spkoj i ciszę...

    Masakra !!!

    • 2 4

    • To wracja do swoich Bartoszyc czy innego tam wygwizdowia z którego pochodzisz!

      • 0 1

    • Mieszkasz w mieście to się dostosuj.
      Nie podoba się? to won na wieś !

      • 3 1

  • Chyba kogoś ostro pogięło z tą pętlą! (8)

    Jedyny skrawek zieleni na Fikakowie i droga rodzin w kierunku lasu - teraz z autobusami ?!! Qwa mać!

    • 12 11

    • (6)

      Ale o czym ty majaczysz? Warto odróżniać zieleń od klepiska. Poza tym przecież 100 m dalej zaczynają się setki hektarów lasu, więc w czym ci ta pętla będzie tam przeszkadzać?

      • 10 1

      • bedzie wszedzie smrodek autobusów, specyficzny smrodek do porzygania (5)

        • 1 7

        • (4)

          Smrodek od elektrycznych trajtków?
          Wytrzeźwiej zanim zaczniesz pisać komentarze.

          • 8 2

          • smrodek od przepoconych siedzeń przez niedomytych i spoconych pasażerów! (3)

            • 0 3

            • (2)

              I będziesz go czuć na osiedlu, na zewnątrz trolejbusów?
              Może jednak sam się umyj, bo to najwyraźniej spod twojej pachy jedzie.

              • 3 0

              • (1)

                Nie potrzebujemy trajtkow

                • 0 1

              • To się pier**lcie!!!

                • 0 1

    • No nie przesadzajmy

      Ten "skrawek zieleni" to pół na pół wydeptana trawa i błoto, dodatkowo robiące przede wszystkim za sr.aczyk dla psów. No i z unikalnym widokiem na ceglaną ruderę w tle.

      • 9 3

  • Żądam darmowej komunikacji miejskiej tak jak jest np. w Kościerzynie (9)

    i w 30-tu innych miastach Polski i w Talinie w Estonii. Wtedy odstawie auto.

    • 70 17

    • A ja żądam darmowego paliwa

      Wtedy odstawię autobus.

      • 1 3

    • zgoda (4)

      utrzymanie komunikacji zbiorowej rocznie kosztuje budżet miasta około 165-170 mln zł i jest to około połowy kosztów (drugie pół jest z biletów i zwrotów z ulg ustawowych).

      Powiedz jeszcze skąd mamy znaleźć około 170 dodatkowych milionów na takie rozwiązanie i wdrażamy :)

      • 2 13

      • Daj dokumenty o kosztach utrzymania, to sprawdzę co jest faktycznym kosztem. (2)

        • 12 4

        • a proszę bardzo (1)

          http://www.gdynia.pl/bip/budzet/8472_107362.html

          tam masz dane o wydatkach w 2016 roku, str. 6: wydatki w kat. 60004 Lokalny transport zbiorowy: 163 853 582 zł. Biorąc pod uwagę dążenie do pokrycia kosztów w 50% (taka jest polityka władz w Trójmieście), za darmową komunikację masz lekką rąsią 320 mln. Aha! Sopot, Rumia, Kosakowo i reszta też musieliby ochoczo dołożyć się z kaską. Jeśli nie, to albo Gdynia musiałaby wziąć na siebie koszty "darmowości" np. R w Rumi, albo ją zlikwidować.

          • 4 6

          • ja mówię o dokumentach, w których mam szczegółowo rozpisane co i jakie koszta pochłonęło,

            a tą śmiechu wartą rozpiską, którą tu wskazujesz to możesz wiesz co sobie podetrzeć.

            • 4 1

      • od tego patrzenie w gdwiazdy kosmonauto chyba do reszty straciłeś rozum.

        • 1 1

    • Bezbiletowa (bo nie darmowa) komunikacja miejska bez ograniczeń jest w kilkunastu miastach w Polsce i są to z reguły małe, do kilkudziesięciu tys. mieszkańców miasta. W takiej Kościerzynie ta cała komunikacja to ze 3 zdezelowane używane mikrobusy obsługujące jedną linię. Koszt utrzymania w przeliczeniu na mieszkańca nieporównywalnie niższy niż w Trójmieście.
      Skąd chcesz na to brać kasę rok w rok? Koszty operacyjne funkcjonowania całej komunikacji w Trójmieście (ZKM Gdynia, ZTM Gdańsk i SKM) to ok. 700 mln zł rocznie.

      • 6 5

    • a z czego Szczurek pokryje koszty budowy kosmodromu???? (1)

      pomyślałeś przez chwilę?

      • 9 2

      • Z lotniska.

        • 11 0

  • Niech zrobią w końcu wspólne bilety. Jest XXIw. Za granicą mogą tylko u nas ciągle problemy mają!

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Nissan Leaf to samochód z napędem:

 

Najczęściej czytane