• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: zielone miejsca dla aut elektrycznych pod dworcem

Patryk Szczerba
16 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Zielony kolor ma symbolizować stawianie na ekologiczny transport w mieście. Zielony kolor ma symbolizować stawianie na ekologiczny transport w mieście.

Na chodniku w pobliżu dworca PKP w Gdyni powstało pięć miejsc parkingowych zarezerwowanych dla samochodów elektrycznych. By je wyróżnić, zastosowano zielone oznakowanie. Niebawem będzie można kupić bilet kolejowy i jednocześnie zarezerwować taki samochód w ramach carsharingu.



Korzystasz z aut na minuty?

Przypomnijmy, że Gdynia - wspólnie z innymi członkami Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot i trzema firmami carsharingowymi - podpisała w sierpniu 2017 roku list intencyjny w sprawie "uruchomienia usługi współdzielenia samochodów dla potrzeb mieszkańców i firm obszaru metropolitalnego".

Tym sposobem na ulicach Trójmiasta pojawiły się "samochody na minuty". Z czasem zaczęły dołączać kolejne konkurujące ze sobą firmy. W październiku informowaliśmy, że elektryczne auta pojawią się przy dworcach PKP.

Auta na minuty pod dworcem w Gdyni



- Dane z badania przeprowadzonego wśród pasażerów PKP Intercity wskazują, że są oni zainteresowani skorzystaniem z takiej usługi - mówiła Aleksandra Rudzińska-Rdzanek z Biura Komunikacji i Promocji PKP.


Do końca listopada w Gdyni ma być dostępna funkcja połączenia kupna biletu kolejowego z rezerwacją samochodu w ramach carsharingu. Usługa powinna być gotowa i dostępna w ofercie PKP we współpracy z jedną z takich firm.

W związku z tym w ostatnich dniach Gdynia zdecydowała się zmienić przeznaczenie znajdujących się przy pl. Dworcowym miejsc parkingowych dla spalinowych aut, tworząc miejsca dla samochodów zeroemisyjnych.

Władze miasta decyzję tłumaczą tak, że to realizacja jednego z zapisów listu, mówiącego o wsparciu ze strony samorządów poprzez ustanawianie udogodnień popularyzujących usługi carsharingu.

- Dwa lata temu wyznaczyliśmy sobie jasny kierunek, aby jako miasto wziąć na swoje barki koordynację wszystkich działań na Pomorzu i rozpowszechnić ideę carsharingu. Chociaż usługa jest wciąż nowa, to dajemy operatorom dodatkowe możliwości, które mają ułatwić wymianę ich floty na pojazdy elektryczne - mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni.

Miejscy aktywiści: miejsca na chodniku, a co z pieszymi?



Po akceptacji plastyka miasta pomalowano je na zielono, a ZDiZ w Gdyni testował farbę pod kątem trwałości.

- Dzięki zielonym oznaczeniom każdy wypożyczający auto "na minuty" z łatwością odnajdzie te miejsca parkingowe - zapewnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Miejsca znajdują się na chodniku, co nie podoba się miejskim aktywistom, krytykującym zastosowane rozwiązanie.

- Jeśli Gdynia szuka innowacji ekologicznych, to od lat apelujemy o jedną - zakaz parkowania samochodów na chodnikach. Na początek tych po remoncie i w miejscach strategicznych dla ruchu pieszego. Niestety ten "zielony standard", o którym mówi miasto, zaczął się od wymalowania miejsc na chodniku, co pokazuje podejście ratusza do interesów pieszych. Gdyby coś dla polityków rządzących Gdynią znaczyły, to w tak uczęszczanym przez pieszych miejscu nie byłoby żadnego parkowania, a fakt, że bez problemu zlikwidowano na rzecz elektryków zwykłe miejsca, oznacza, że można to by zrobić też na rzecz pieszych - mówi Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Wskazuje, że przez takie działania miasto zachęca do jazdy samochodami nie tylko mieszkańców, ale także przyjezdnych.

- Dodatkowo projektanci tej infrastruktury postanowili skrzynkami do ładowania ustawionymi przy samym przejściu zasłonić widoczność pieszych dla kierowców i odwrotnie, jednoznacznie określając, jaką wagę przywiązują do bezpieczeństwa tych ostatnich - dodaje Piesiewicz.

Miejsca

Opinie (196) ponad 20 zablokowanych

  • Wszystko fajnie, tylko

    po co zabierać chodnik? Te miejsca powinny się znaleźć przed samym wyjściem z dworca, a nie po drugiej stronie ulicy. Jeśli jest to partnerstwo z koleją to nie powinno być problemów z umieszczeniem tych miejsc przed samym wyjściem z dworca. Podróżny miałby wybór: auto na minuty, autobus lub taxi. Druga sprawa: te miejsca bez możliwości ładowania auta to kpina i tradycyjne załatwienie sprawy przez miasto poprzez tzw. kubeł farby. A swoją drogą - podejście Gdyni do elektromobilności (oprócz trolejbusów) jest kuriozalne. Plugshare pokazuje 3 (TRZY) tzw. szybsze ładowarki w całym mieście. Przypomnę, że w tym mieście działa chyba największa w Polsce firma zajmująca się dostawą i obsługą infrastruktury do ładowania aut elektrycznych.

    • 3 0

  • Opinie (1)

    Ludzie chcecie narzekać na auta elektryczne to trzeba sobie taki kupić pojeździć a następnie pisać opinie. A nie biadolić a w rzeczywistości większość nawet nie stała obok takiego auta. Po za tym każda technologia wymaga rozwoju i dopracowania piersze auta ledwie się przmieszczały a koń z wozem był 100 razy lepszy, pamiętacie piersze telefony przenośne ważące po kilka kilogramów? A dziś macie w kieszeni cały komputer. Tak samo będzie z elektrycznymi autami i wasze badolenie jakie to one nie eko nic nie zmieni

    • 3 2

    • Może i tak

      Ale najpierw zróbmy auta dostępnymi a potem malujemy miejsca

      • 0 0

  • Inicjatywa dobra ale gdzie punkty ładowania? (1)

    To jest problem! W całym Trójmieście jest mniej niż 10 punktów. A samochodów mamy 250000. Do tego, 80% ludzi mieszka w blokach i wieżowcach więc nie mają garażu gdzie mogliby sobie podładować w nocy. Kupiłbym elektryka natychmiast (mimo gorszego zasięgu i wyższej ceny) gdyby było gdzie go podłączyć.

    Cały program elektromobilności powinien pójść właśnie w tym kierunku - zamiast marnować czas i pieniądze na projekt auta (są od tego koncerny) to wybudować setki tysięcy stacji. I wcale nie potrzeba superchargerów. Zwykłe trójfazowe może dać 40 amp.

    • 3 0

    • 10 - 20 lat pewnie tyle to potrwa

      Zanim się upowszechni

      • 0 0

  • Zielony

    Stanem ulic i chodników niech się zajmują nie malowaniem i proszę podać wysokości podatku jaki wpływa od kierowców ile wydajecie na drogi a ile na malowanie

    • 2 0

  • (1)

    Kolejne udogodnienie dla bogatych zrobili. A Ci co nie mają kasy niech się bujają komunikacją miejską

    • 2 2

    • jaki ty ograniczony umysłowo jestes:)

      Wszyscy maja się bujac KM bo to jedyne rozwiązania dla miasta

      • 0 1

  • Jestem zażenowany . (3)

    Żeby służyło to ekologii to Ok , ale to nabijanie kasy firmie Panek , która dysponuje autami elektrycznymi na minuty.
    Znając realia będą one zapychać te miejsca wiec właściciel prywatnego auta elektrycznego będzie bez szans na parking . I pytanie czy naprawdę potrzebujemy aż tyle zielonych miejsc pod dworcem ?

    No i kolejne pytanie dlaczego wspieramy tylko ludzi majetnych , ponieważ przeciętnego Kowalskiego nadal nie stać na auta elektryczne .

    • 2 0

    • Panek ma u nas hybrydy, (1)

      kilka elektryków ma w trójmieście MiiMove

      • 0 0

      • Tak czy siak idealny układ korupcyjny .

        • 0 0

    • Już stać, są dopłaty

      • 0 0

  • W Polsce jest około900 miejsc do ładowania aut elektrycznych bez emisyjnychw Niemczech 25tys!!

    Dlatego polska jest złomowiskiem Europy to tutaj lawetami co dziennie jest wjazd tych złomów z całej Europy zachodniej!!

    • 3 0

  • To się nie przyjmie

    Będzie tak jak z mini dyskami miała być rewolucja a i tak wkroczyło mp3 . Chciano na sile ludzi zmusić do blueray a i tak rządzi DVD .Elektryki zastąpią auta wodorowe bo to prawdziwa ekologia

    • 0 3

  • Czemu oni twierdzą, że samochody na węgiel są bezemisyjne?

    • 0 2

  • Opinia wyróżniona

    (3)

    Ale tu nie chodzi o to, czy samochody elektryczne są fajne czy nie. To samochód, tak samo zagraca miasto jak każdy inny. Po prostu zabieranie miejsca pieszych pod parking dla elektryków to totalna głupota (napisałbym to co mam ba myśli ale wtedy moja opinia zostanie zablokowana). Jak robić miejsca dla elektryków w centrum to na przykład za każde likwidując 2 inne miejsca. Bo teraz efekt jest taki, że w centrum będzie więcej samochodów i mniej miejsca dla pieszych. Dla mnie to niezrozumiałe.

    • 24 14

    • Czemu ta opinia jest wyróżniona?

      • 3 1

    • A po co w tym miejscu tak szeroki chodnik. I tak chodnik dla pieszych ma ok. 2,5 metra

      • 0 3

    • Powinni tez zlikwidowac rowery - zabieraja miejsce pieszym.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera Volvo EX90 (1 opinia)

(1 opinia)
dni otwarte

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

VW Crafter to:

 

Najczęściej czytane