- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (65 opinii)
- 2 Apel policji do kierowców aut i motocykli (71 opinii)
- 3 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 4 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (264 opinie)
- 5 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (359 opinii)
- 6 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (207 opinii)
6 maja zaparkował w salonie Volvo Drywa, a dzień później będzie go można zobaczyć na żywo w Volvo Car Plichta - mowa o najnowszym, rewolucyjnym modelu w ofercie szwedzkiego producenta - EX90. To w pełni elektryczny, 7-osobowy SUV z zasięgiem do blisko 600 km na jednym ładowaniu. Jego cennik otwiera kwota 399 900 zł.
6 maja, do godz. 18 w Volvo Drywa (Gdańsk, ul. Uczniowska 40)
7 maja, w godz. 8-18 w Volvo Car Plichta (Gdynia, ul. Morska 314)
Elektryfikacja gamy
Przedstawiciele Volvo już jakiś czas temu zapowiedzieli, że do 2030 r. wszystkie nowe Volvo mają być w pełni elektryczne. "Począwszy od Volvo EX90 co roku będziemy wprowadzać na rynek jeden w pełni elektryczny nowy samochód" - zapowiedział producent.
EX90 to SUV, który w ofercie Volvo zastąpi XC90. To właśnie ten model ma zapoczątkować wymianę całej, aktualnej generacji aut w ofercie Volvo na te napędzane prądem. Zadanie nie będzie łatwe, bo EX90 ma być godnym następcą bardzo lubianego przez polskich kierowców XC90. Brak wariantów spalinowych zapewne nie spodoba się części klientów.
Wersje silnikowe
Cennik mierzącego ponad 5 m długości EX90 otwiera kwota 399 900 zł za bazową wersję Core. W konfiguratorze znajdują się jeszcze dwie bogatsze i mocniejsze opcje - Plus i Ultra. W zależności od wariantu EX90 może być napędzane:
- jednym silnikiem elektrycznym (Single Motor), moc: 279 KM (490 Nm maksymalnego momentu obrotowego), prędkość maksymalna: 160 km/h, napęd na tył, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,4 s, zasięg: do 580 km,
- dwoma silnikami (Twin Motor), moc: 408 KM (770 Nm), prędkość maksymalna: 180 km/h, napęd na wszystkie koła, 0-100 km/h: 5,9 s, zasięg: do 585 km,
- dwoma silnikami z dodatkową mocą (Twin Motor Performance), moc: 517 KM (910 Nm), prędkość maksymalna: 180 km/h, napęd na wszystkie koła, 0-100 km/h: 4,9 s, zasięg: do 580 km.
Wersja Core dostępna jest z jednym bądź dwoma silnikami. Wariant Plus z wszystkimi trzema (startuje od kwoty 429 900 zł). Natomiast topowa opcja Ultra oferuje wyłącznie Twin Motor i Twin Motor Performance.
Warto przy tym dodać, że w przypadku opcji "dwóch silników elektrycznych" pojemność bagażnika jest dwukrotnie mniejsza - liczy 324 l. W bazowej wersji z jedną jednostką elektryczną przestrzeń bagażowa wynosi 647 l.
Bezpieczeństwo ponad wszystko
Ponoć tak bezpiecznego Volvo jeszcze w historii nie było. Auto naszpikowane jest najnowocześniejszymi systemami, których zadaniem jest zadbanie nie tylko o bezpieczeństwo pasażerów, ale także wszystkich, którzy znajdą się w pobliżu EX90.
Samochód wyposażony jest w niewidzialną tarczę bezpieczeństwa, którą zapewnia najnowsza technologia czujników, zarówno wewnątrz pojazdu, jak i na zewnątrz. Czujniki, takie jak kamery, radary i lidary, połączone są z wysokowydajnymi komputerami głównymi samochodu, tworząc w czasie rzeczywistym 360-stopniowy obraz świata.
EX90 będzie cały czas czuwał podczas jazdy i obserwował otoczenie, aby maksymalnie zminimalizować ryzyko kolizji i wypadków. Przykładowo, przejeżdżając przez skrzyżowanie, system będzie obserwował otoczenie i sygnalizował kierującemu potencjalne niebezpieczeństwo ze strony innych pojazdów. Zahamuje, jeśli ktoś wymusi pierwszeństwo.
Specjalne czujniki przeprowadzają też pomiary koncentracji wzroku kierowcy i "wyczuwają", kiedy jest on rozkojarzony, senny lub nieuważny. Będą to nieco inaczej działające czujniki niż te, które znaliśmy do tej pory. Volvo będzie przypominało kierowcy, aby ten np. nie odrywał wzroku od drogi, gdy robi to zbyt często.
Systemy nie dadzą zapomnieć kierowcy osuszającemu auto o np. dziecku śpiącym w foteliku czy pozostawionym w kabinie zwierzęciu. Gdyby jednak doszło do takiej sytuacji - asystent sam uruchomi klimatyzację lub ogrzewanie postojowe.
Na miejscu, w salonach można zobaczyć także inną z elektrycznych nowosći - EX30.
Więcej szczegółowych informacji przekażemy po jazdach testowych Volvo EX90.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-05-06 12:54
Uwielbiam XC90
czekałem na następcę. Ale to ? To im słabo wyszło. Szkoda :(
- 37 4
-
2024-05-07 07:42
Będzie dopłata do takich aut, (2)
Więc jeżeli ktoś ma te 300k, 100k dostanie od nas. Oczywiście kop w "de" dla spalinowych. By żyło się lepiej.
- 6 4
-
2024-05-08 13:59
odwrotnei, 300k od nas, a samwykłada100k
- 0 0
-
2024-05-07 17:16
Do spalinowych co roku dopłacamy miliony...
- 2 6
-
2024-05-06 14:53
Za 3 lata (5)
nikt tego cuda nie kupi nawet za 5 tysięcy.
- 26 7
-
2024-05-06 15:14
Kurdę, a 3 letnie elektryczne XC40 jakoś na złość stoi za 200k. (3)
Powiedz, gdzie takie wyprzedają za 5k, kupuję 10 od razu :)
- 6 8
-
2024-05-06 19:56
(2)
XC to nie EX. Różnica - ma silnik spalinowy.
- 5 5
-
2024-05-08 15:07
Ale jakiś problem z czytaniem?
Napisał elektryczne- zapewniam Cię, że takie jak najbardziej jeżdżą i są chętnie kupowane.
- 0 1
-
2024-05-07 17:18
Im bardziej się ktoś nie zna, tym bardziej krzyczy :D
"W lutym 2024 szwedzka firma przeprowadziła korektę nazewnictwa w swojej gamie samochodów elektrycznych, ujednoliając ją według nowego klucza zapoczątkowanego z końcem 2022 roku przez flagowe EX90. Tym sposobem, XC40 Recharge zostało odtąd przemianowane na Volvo EX40, a aktualizacja oprogramowania wzmocniła układ napędowy o dodatkowe 34 KM."
Nie ma 3 letnich EX40, za to XC40 Recharge jak najbardziej.- 4 0
-
2024-05-06 15:08
No za 5 tysięcy nie kupi bo będzie warte grubo więcej, zgadza się
- 4 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.