• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdzie kupimy bilety na PKM? Może być problem z biletomatami

Maciej Naskręt
24 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Wstępnie przewoźnik kolejowy na linii PKM będzie miał 2,5 miesiąca na montaż nowych biletomatów. Wstępnie przewoźnik kolejowy na linii PKM będzie miał 2,5 miesiąca na montaż nowych biletomatów.

Czy 1 września, gdy ruszy Pomorska Kolej Metropolitalna, będzie można łatwo kupić na nią bilety? Na przystankach nie ma kas, a biletomaty musi ustawić przewoźnik, którego poznamy najwcześniej 25 maja. Eksperci twierdzą, że na urządzenie czeka się nawet kilka miesięcy.



Czy korzystanie z biletomatów jest dla ciebie wygodne?

Trudno dzisiaj sobie wyobrazić funkcjonowanie komunikacji miejskiej bez biletomatów, które wykorzystywane są w Gdańsku oraz przez SKM. Mimo początkowych problemów z obsługą, mieszkańcy polubili te urządzenia i chętnie kupują w nich bilety. Wielu ładuje w nich karty miejskie.

Nic więc dziwnego, że również projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przewiduje ustawienie przy przystankach biletomatów. W sumie przewidziano ponad 20 miejsc na tego rodzaju urządzenia.

- Zgodnie z zamówieniem wykonawca linii PKM doprowadzi niezbędne media do miejsc, w których staną biletomaty. Ale to nie my będziemy je ustawiać, to zadanie jest w kompetencji przewoźnika - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, budującej Pomorską Kolej Metropolitalną.

To oznacza, że ustawienie biletomatów spadnie na przewoźnika, który wygra ogłoszony niedawno przetarg na przewozy nową linią kolejową.

Nieco ponad dwa miesiące na organizację przewozów

Termin składania ofert przewoźników upłynie 25 maja. Wtedy urzędnicy będą potrzebowali kilku dni na ocenę złożonych propozycji i dokonanie wyboru. Następnie, również na kilka dni, dokumenty przetargowe trafią do kontroli do Urzędu Zamówień Publicznych. Dopiero wtedy będzie można podpisać umowę na przewozy kolejowe z nowym przewoźnikiem.

Można szacować, że jeśli nie wpłynie żadne odwołanie od przetargu, umowa na przewozy zostanie zawarta między 10 a 15 czerwca. Wtedy nowy przewoźnik rozpocznie przygotowanie do organizacji przewozów, czyli m.in. zamówienia biletomatów.

Obecnie przewoźnicy kolejowi ustawiając biletomaty ogłaszają wcześniej przetarg na ich dostawę, montaż i uruchomienie, a także serwis. Tak przynajmniej robi SKM. Przewoźnicy mogą też miejsce oddać firmie, która otrzymuje prowizję od sprzedanych biletów.

Problem w tym, że urzędnicy unijni nie zgadzają się na prowadzenie działalności komercyjnej w ramach projektów, których budowę współfinansują, przez pięć lat od ich realizacji. Dlatego z takiego rozwiązania prawdopodobnie nie będzie można skorzystać.

Zobacz, jak pojedziemy po 1 września PKM-ką

Eksperci: 70 dni na ustawienie biletomatów to niewiele czasu

Zapytaliśmy producenta takich urządzeń, ile czasu potrzebuje na dostarczenie, montaż i uruchomienie biletomatów.

- Jeśli są gotowe wszystkie przyłącza, dwa i pół miesiąca powinno starczyć na montaż i uruchomienie. Jednak przewoźnik musi się zdecydować na biletomat w tzw. projekcie powtarzalnym. Każdy dodatkowy element, czy to w oprogramowaniu, czy elementach zewnętrznych automatu, wydłuża czas dostawy. A zaprojektowanie urządzenia od nowa wydłuża jego produkcję i montaż nawet do kilku miesięcy - mówi Arkadiusz Jałocha z firmy Proeltronic pod Warszawą, zajmującej się produkcją biletomatów.

Krótki czas na przygotowanie tego typu urządzenia może zwiększyć też ostateczny koszt ich dostawy. - Co prawda boom na biletomaty jest już za nami, ale firmy z branży, a jest ich niewiele, podchodzą z ostrożnością do zamówień z napiętym harmonogram, doceniając zamówienia długoterminowe. W napiętych projektach proponowane zwykle są dużo wyższe ceny - zastrzega Jałocha.

Lokalizacja i przebieg linii PKM w Gdańsku. Lokalizacja i przebieg linii PKM w Gdańsku.
Dlaczego tak ważne są biletomaty na przystankach PKM?

Warto zaznaczyć, że przystanki PKM powstały w nieco odosobnionych miejscach od dotychczasowej infrastruktury komunikacji miejskiej. Przystanki Brętowo, Niedźwiednik, Jasień, Kiełpinek, Matarnia, Rębiechowo nie są zlokalizowane w pobliżu jakichkolwiek punktów sprzedaży biletów - m.in. kiosków. To utrudnia zakup biletu na przejazd.

Taki przystanek Osowa w ogóle nie będzie miał biletomatu, bowiem będzie tam trwać przebudowa przystanku na potrzeby PKM. Prace mają zakończyć się w grudniu 2015 r.

Warto jednak podkreślić, że we wspomnianym przetargu na przewozy linią PKM zamawiający ujął, że w razie braku biletomatów na przystankach będzie można bilety zakupić u kierownika pociągu. Nie będzie to jednak ani komfortowe, ani nowoczesne.

Ceny biletów na PKM: z lotniska do Gdańska Głównego za 3 zł

Urząd Marszałkowski wraz z ogłoszeniem przetargu wyjawił też kwestie związane z taryfą przewozową. - Będziemy wozić pasażerów w obrębie Gdańska za 3 zł. Taryfa ma być podobna do tej w pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej - wyjaśnia Trojmiasto.pl Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Wykonawca za zgodą urzędników może honorować bilety emitowane przez innych przewoźników transportu kolejowego, przewoźników drogowych, organizatorów transportu publicznego lub inne organy powołane przez organizatorów publicznego transportu zbiorowego (np. Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej).

Taryfa na SKM:
1-6 km - 3,00 zł,
7-12 km - 4,00 zł,
13-18 km - 5,20 zł,
19-24 km - 6,00 zł,
25-30 km - 7,10 zł,
31-40 km - 8,10 zł.

Miejsca

Opinie (129) ponad 10 zablokowanych

  • PKM nie ruszy 1 września. (3)

    Kolej ta teraz staje się kulą u nogi samorządowców, jak poznają realne koszta jej funkcjonowania. Gdynia nie chce nawet o tym słyszeć, uważa że z odcinek Gdańsk Osowa do Gdyni to dalej zwykła kolej a nie miejska, dlatego nie ma zamiaru tego dotować. Problemów z PKM jest wiele... a miało być tak pięknie.

    • 42 13

    • władze Gdyni jak zawsze w opozycji (2)

      ciekawe kiedy powstanie Gdyńska Kolej Metropolitalna...

      • 28 9

      • Urząd marszałka województwa budował PKM tylko dla Gdańska (1)

        Wiele przystanków, wiadukty, nowe trasy. Slowem kupa kasy.
        Ale potem okazało się, że trzebaby oddać dotację do UE bo przyznana była na kolej regionalna a nie miejską. I wtedy w pośpiechu plany i szybkie uzgodnienia aby pociagnąć byle jak do Gdyni. Istniejąca trasą. Zero nowych przystanków, no może jeden przy Galerii Riviera bo jakoś trzeba to włączyć w ciąg głownych torów SKM. I teraz jak prawie wszystkie przystanki są w Gdańsku, pociągi głownie mają jeździć po terenie Gdańska, to Gdynia ma się zrzucać wielką kasą na tę kolej, w której nie uwzględniono rzeczywistych kosztów utrzymania? Teraz Gdynia będzie winna? Może jeszcze niech Gdynia dorzuca się do rat kredytu za stadion w Letnicy, do ECS, do Teatru Szekspirowskiego, ubezpiezcenia tunelu pod Martwą Wisłą...

        • 22 9

        • a do Gdanska to by chciała Gdynia jeździć PKMką?

          to niech dopłąca,i nie marudzi ta cała gdynia, albo lata samolotami do Gdańska, ze swojego LOTNISKA Kosakowo! :D :D :D buchchchaaaa

          • 1 0

  • (4)

    To jest jakiś mit o tym zakazie działalności komercyjnej. Sprzedaż biletów czy bistro na uczelni to nie to samo co wynajęcie składu pkm na libacje, czy prowadzenie studiów zaocznych za pieniądze.

    Mentalność urzędnicza - zrobić minimum, byle się ktoś nie przy...

    A jeśli się mylę, to poproszę o jakiś link do konkretnego "przepisu", odszczekam.

    • 54 2

    • Zgadza sie kolego, masz absolutną racje

      Można mieć przychody z takiej działalności, jest tylko kwestia ich wysokości, jeśli przychody przewyższają koszty utrzymania infrastruktury to należy przeliczyć kwotę dofinansowania tzw metodą luki w finansowaniu
      Dodam ze koszty utrzymania PKMki z pewnością beda wysokie :)

      • 0 0

    • Oczywiście, że mit. Można prowadzić działalność komercyjną, tyle, że trzeba dokładnie obliczyć ile się zarobi i nie dostanie się pełnego możliwego dofinansowania.

      • 0 0

    • Dokładnie

      U nas wszystko się tłumaczy "bo Unia kazała " Często zasłaniając swoją indolencje lub brak organizacji. W skrajnych przypadkach nawet w kwestiach, których UE nie reguluje. Mam nadzieje, że nie jest tak tym razem. Wystarczy wszystko wcześniej dobrze zapanować.

      • 19 1

    • Dokładnie

      • 4 1

  • Bilety metropolitalne jednorazowe

    Powinny być bilety takie jak na inną komunikację metropolitalną.
    Aktualnie jednorazowy elektroniczny to 2,80

    • 0 0

  • Dlaczego likwiduje się stacje Wielki Kack? (1)

    Stacja rozebrana, tory rozebrane na budowie pełno sprzętu. Nie można było udostępnić stacji Wielki Kack dla ruchu PKM do momentu zakończenia budowy stacji "Karwiny"?

    • 0 0

    • no i znowu przekręcik.....króliczek miał inny pomysł! Jak nie wiadomo o co chodzi...

      • 0 0

  • coraz bardziej zaczyna być widoczne przeinwestowanie Gdańska (2)

    z przyczyn politycznych sypano groszem Pawłowi A. znanego jako Budyń.
    Nastąpiło przeinwestowanie albowiem obecnie brakuje pieniędzy na bieżące utrzymanie
    Stadionu
    Teatru Szekspirowskiego
    ECS
    Ergo Arena
    Tunelu pod Martwą Wisłą
    tras - Zielonej, Słowackiego, Sucharskiego, Południowej Obwodnicy

    a szczytem wszystkiego będzie uruchomienie PKM
    i .....

    • 11 3

    • a co Gdańsk ma do PKM? (1)

      I południowej Obwodnicy?

      • 0 3

      • Z marsa wróciłeś? Pytanie za 1.000.000

        • 1 0

  • "urzędnicy unijni nie zgadzają się na prowadzenie działalności komercyjnej w ramach projektów, których budowę współfinansują, przez pięć lat od ich realizacji."

    Panie Macieju to ściema, a raczej niepełna prawda. Da się prowadzić komercję w projektach jeśli się zawnioskuje o mniejszy poziom dofinansowania
    Ale nasi decydenci nie pomyśleli.

    • 0 0

  • Przetarg jest ustawiony pod SKM... (7)

    ...więc problemu z biletami nie będzie.

    • 82 0

    • jesli tak to wg mnie bardzo dobrze (4)

      jesli tak rzeczywiscie jest to ekstra, po co maja funkcjonowac 2 spolki oplacane przez nas, niech bedzie SKM i juz

      • 7 5

      • (3)

        Co nie zmienia faktu że jesli tak na prawdę jest to jest to sprzeczne z prawem. Wręcz karane wiezieniem.

        • 3 1

        • A konkretnie co jest sprzeczne z prawem? (2)

          Doprawdy fanatzje na tym forum lataja wysoko. To że UM wymaga żeby Ci co chcą robić przewozy mieli tabor, tak jak ma SKM? Wg przepisów to w komunikacji lokalnej można zlecic nawet bez przetargu - patrz poprzednie przydzielanie zleceń w komunikacji w Gdyni.

          • 2 0

          • Tyle, że tabor w PKM nie zapewnia przewoźnik, a organizator, czyli PKM.

            • 0 0

          • to SKM ma tabor spalinowy?
            przystosowany do 5% stromizn?
            o zadanej wysokości peronu?

            fuuu, aż capi przekrętem

            • 4 2

    • a po co komu bilety?

      rozdac kamienie zielone i gut

      • 2 0

    • wartościowy podpis.

      • 5 0

  • A ktoś pomyślał o stracie czasu i utrudnianiu życia pasażerom, którzy będą musieli się

    przesiadać? Jeden bilet to podstawa.
    Nie dość, że nas okradają z kasy to jeszcze podróż się wydłuży (czekanie na autobus/tramwaj + czekanie na kolejkę + czekanie na kolejny autobus/tramwaj)
    Mają nas za idiotów!

    • 3 0

  • Żadnej logistyki. Wszystko co by tu po można - zostaje spiep... (13)

    Polandia, Gdańsk. To nie miasto, to stan umysłu.

    • 87 47

    • (8)

      Nie POowska gadzian czy PiSowski psychol. Ta inwestycja to zwykła kiełbasa wyborcza. Nie została przemyślania, przygotowana jest realizowana byle jak i za wszelką cenę.

      PKM była potrzebna nie mam co do tego wątpliwości, ale nie powinna była powstać w takiej formie i nakładem takich środków.

      • 14 13

      • Dajecie sie nakrecic przez kolejny pseudensacyjny artykul na Trojmiasto.PL (7)

        Czy jest jakis problem z tym, ze chwile po odpaleniu przewozow bilety bedzie mozna kupic w obecnych juz biletomatach (o ile wygra SKM), w kioskach, albo u kierownika?
        Moim zdaniem caly ten artykul to burza w szklance wody i krecenie taniej sensacji, zeby dac pozywke takim frustratom jak powyzej. Juz Polandia, juz Gdansk, juz zero planowania, bo Pan Naskret wylapal sensjacje. No naprawde, litosci... :D

        • 16 3

        • Tak, najlepiej milczeć i udawać, że nic się nie stało (5)

          Po co się uczyć na bledach żeby następnym razem było lepiej. Jest jak jest i tak ma być. Z taką filozofią może kiedyś dogonimy jakieś państwo afrykańskie w rozwoju.

          • 10 3

          • A czy jak na ciebie by sikali to bys mowil, ze deszcz pada i nie ma co krecic sensacji?

            • 0 1

          • chyba jak akurat mają epidemię albo wojnę

            • 1 1

          • Czy w ktorejkolwiek wypowiedzie widzisz konstruktywna krytyke? (1)

            Bo ja tylko widze "wina PO", "Polandia" i inne ujadanie gimbazy albo sfrustrowanych spoleczniakow, ale to nie prowadzi do zadnych konstruktywnych wnioskow.
            Byles/as kiedys w Afryce? Bo zdaje sie, ze tez troche pitolisz bez zastanowienia ;)

            • 4 4

            • A od kiedy forum trojmiasto.pl jest miejscem dla "konstruktywnej krytyki"?

              To miejsce do wyrażania opinii, czy to pozytywnych czy też negatywnych, a nie wyręczania w pracy urzędników. Odpowiedzialni za takie a nie inne decyzje powinni za karę czytać wszelkie komentarze na temat wykonywanych przez nich obowiązków coby im trochę zadufania w swoją wiedzę i umiejętności upuścić gdyż jedyne co im perfekcyjnie wychodzi to odbieranie premii za fuszerkę.

              Tak, byłem w Afryce niejeden raz i w niejednym miejscu i zapewniam Cię, że tam gdzie byłem nigdy nie mialem problemu z zakupem biletów komunikacji czy to miejskiej czy to krajowej, bo nawet jeżeli były jakiekolwiek niejasności, to usłużny urzędnik z uśmiechem na ustach nie tylko pomagał ale wręcz wyręczał mnie we wszystkich czynnościach. No ale oni mimo wszystko w znacznym stopniu wchłonęli niesioną im przez kolonistów cywilizację. My swoją przepędziliśmy za Odrę a wpuściliśmy tą zza Buga.

              • 5 1

          • same durnie w tym pop...... kraju

            • 4 3

        • Ja widzę problem w tym, że gdyby o zamówieniu biletów pomyślano wcześniej, to zaoszczędzono by pieniądze. Niestety w przypadku tej inwestycji efektywne wydawanie pieniędzy to ostatnie o czym myślą decydenci. W końcu to nie ich kasa.

          • 2 0

    • PiSowski psychol (2)

      • 22 43

      • (1)

        POwska gadzina

        • 24 15

        • obaj / oboje jesteście siebie warci

          • 40 6

    • inwestycja jest prowadzona przez województwo

      • 12 1

  • Brawo brawo

    debile

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakim autem ściga się młody, gdyński kierowca rajdowy Maciej Liszka?

 

Najczęściej czytane