- 1 Hamowanie przed autem to bandyterka (137 opinii)
- 2 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (366 opinii)
- 3 Nie będzie podatku od aut spalinowych (154 opinie)
- 4 Korytarz życia i... cwaniacy (95 opinii)
- 5 "Popis" tego kierowcy to kiepska reklama dla marki BMW (328 opinii)
- 6 Rondo w Kowalach i niezrozumiały wyjazd (46 opinii)
Gdzie "zatankować" auto na prąd w Trójmieście?
Nie da się ukryć, że samochody elektryczne coraz śmielej poczynają sobie na rynku motoryzacyjnym. I choć każdego roku po naszych drogach jeździ ich coraz więcej - to w Polsce jest to wciąż dość egzotyczne zjawisko. Sprawdziliśmy gdzie w Trójmieście można naładować auto "na prąd".
Zainteresowani kupnem samochodu elektrycznego nierzadko zniechęcani są brakiem podstawowych i rzetelnych informacji na ten temat. Wciąż padają pytania: gdzie ładować? Jaki zasięg ma auto "na prąd"? Ile taka przyjemność kosztuje? Rozwiewamy wasze wątpliwości. Na początku sprawdziliśmy gdzie doładujecie swoje "elektryki".
Gdzie w Trójmieście naładujesz auto elektryczne?
W Trójmieście, ale i w całym kraju, ogólnodostępnych stacji ładujących samochody EV jest jak na lekarstwo. Powód? Zbyt mała liczba aut "na baterię". Niestety, przez brakującą infrastrukturę - pojazdów elektrycznych nie przybywa. To trochę błędne koło.
Osoby, które posiadają garaż albo wiatę z dostępem do elektryczności - mają tak naprawdę problem z głowy. Wystarczy, że podłączą samochód przedłużaczem ze specjalną wtyczką do prądu, pozostawią na kilka godzin, a rano będą cieszyć się w pełni naładowaną baterią. Problem w tym, że nie każdy użytkownik pojazdu EV ma garaż lub dostęp do "wtyczki".
Taki właściciel mogłby korzystać z publicznych stacji ładujących, ale tych na terenie Trójmiasta jest tylko kilka i to w różnych standardach.
Czytaj także: Fałszywe przywileje dla aut "na prąd"
Należy je jednak pogrupować według standardów i szybkości ładowania. Obok kilku punktów, w których udostępniane są gniazdka 230 V (jak np. w gdyńskim Centrum Riviera ), wyróżniamy dziewięć ogólnodostępnych stacji szybkiego ładowania. Pięć publicznych terminali ładujących zostało ufundowanych przez Energę, trzy to inicjatywa miasta Gdańska, a jeden należy do firmy Ensto Chago ze Straszyna.
Trzy punkty szybkiego ładowania należące do Energi mają standard CHAdeMO i są zlokalizowane w Gdańsku przy al. Grunwaldzkiej 472 (kompleks biurowy Olivia Business Centre) i al. Zwycięstwa 13 (stacja Lotos) oraz w Gdyni na al. Zwycięstwa 165 (stacja Lotos).
Dwa pozostałe terminale Energi - obsługujące standardy Type 1 i Type 2 - znajdują się w Gdańsku przy ul. Nowe Ogrody 6 (obok Urzędu Miejskiego) oraz w Sopocie przy ul. Kościuszki 25/27 (obok Urzędu Miasta Sopotu).
Publiczne stacje ładujące udostępnione przez Miasto Gdańsk zainstalowano na ulicach: Zawodników 1 (w pobliżu stadionu żużlowego), Partyzantów 36 (przed siedzibą ZDiZ) i Karwieńskiej 3 (nieopodal oliwskiego zoo). Na tych terminalach również obowiązują standardy ładowania Type 1 i Type 2.
- Publiczne punkty ładowania Miasta Gdańsk są punktami wyposażonymi w gniazdka Mennekes oraz Schuko. Właściciel pojazdu musi posiadać przewód ładujący, aby podłączyć się do ładowarki. Natomiast w punktach ładowania Energa wszystkie punkty są wyposażone we wtyczki. Punkty ładowania udostępnione przez firmę umożliwiają ładowanie szybkie, półszybkie i standardowe. Wszystkie punkty są darmowe, jednak trzeba posiadać specjalną kartę - tłumaczy Jakub Dusza z Grupy Energa.
Ostatni, ogólnodostępny punkt ładujący znajduje się w Straszynie przy ul. Starogardzkiej 17a . Standard ładowania to Type 2 (Mennekes). Auta ładowane są z mocą 22 kW. Terminal należy do Ensto Chago i można z niego korzystać bezpłatnie w godzinach pracy firmy, czyli od 8 do 16 w dni robocze (dostęp do słupka wymaga użycia karty RFID).
Stacje ładujące w Trójmieście
- W naszym punkcie ładowania znajdują się dwa gniazda: Mode 3 Type 2, czyli Mennekes 3x32A do szybkiego ładowania, jak również standardowe gniazdo 1x16A, dzięki któremu naładować można praktycznie każdy samochód elektryczny w tzw. trybie "wolnym". Stacja umożliwia ładowanie z mocą maksymalną 22 kW. W praktyce oznacza to, że naładowanie do pełna, przykładowo akumulatora do Nissana Leaf o pojemności 24 kWh potrwa nieco ponad godzinę, co wystarczy na pokonanie tym autem ok. 150 km - wyjaśnia Przemysław Droździk z Ensto Chago.
Na terenie Trójmiasta znajduje się kilka punktów, w których udostępniane są zwykłe gniazda 230 V. Zazwyczaj są to biurowce, centra handlowe, ale także posesje prywatnych osób. Co ciekawe, doładowanie samochodu w takich miejscach jest bezpłatne. Właściciele aut elektrycznych, którzy chcieliby "zatankować" swój pojazd, znajdą pomoc m.in.: w gdyńskim Centrum Riviera , na terenie Instytutu Elektrotechniki przy ul. Narwickiej 1 , ale również na prywatnych posesjach przy ul. Świętokrzyskiej 56/3 oraz ul. Konwalii 9 w Gdańsku.
Karta - przepustka do prądu
Korzystanie ze wszystkich stacji jest bezpłatne. Jest jednak jedno małe "ale" - musimy posiadać kartę dostępową wydawaną przez operatorów. W przypadku punktów ładowania postawionych przez miasto Gdańsk, po kartę należy zgłosić się do siedziby Zarządu Dróg i Zieleni przy ul. Partyzantów 36 . Bezpłatna karta wydawana jest od ręki. Opcjonalnie, wniosek można wysłać drogą pocztową.
Podobnie sytuacja wygląda w przypadku terminali Energi. Kartę otrzymamy po osobistym złożeniu wniosku w siedzibie Enspirion przy al. Grunwaldzkiej 472 (wniosek można wysłać również pocztą, do pobrania ze strony: emobility.enspirion.pl lub w siedzibie firmy).
Czytaj także: Koniec z benzyną. Pora na prąd
Jak wspomnieliśmy, karta dostępu potrzebna jest również w przypadku stacji Ensto Chago w Straszynie. Po takową kartę dostępu należy zgłosić się do recepcji firmy.
Samo ładowanie jest już operacją prostą. W każdym punkcie ładowania umieszczona jest czytelna instrukcja, w której - krok po kroku - wytłumaczone jest, co musimy zrobić.
W kolejnych artykułach opowiemy o standardach ładowania, wydajności oraz prognozowanej popularności.
Miejsca
Opinie (72) 4 zablokowane
-
2016-02-16 09:43
(1)
Ja zawsze za 50zł
- 26 7
-
2016-02-16 17:30
Ja tam za
100zł i nie interesują mnie ceny za litr
- 2 0
-
2016-02-16 17:12
Wolt [V] jest jednostką napięcia a nie mocy!
"... gniazdka o mocy 230 V ... gniazda z mocą 230 V ..."
Tu raczej chodzi o zwykłe gniazdo prądu przemiennego o NAPIĘCIU 230 V i obciążalności prądowej 16 A.
Maksymalną moc takiego gniazdka można obliczyć z iloczynu tego prądu i napięcia. Jej wartość wynosi 3680 W (dla obciążenia rezystancyjnego).Odpowiedź redakcji:
Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.
- 3 0
-
2016-02-16 09:48
jako ignorant w tej materii oczekiwałbym jakiegoś prostego wyjaśnienia (5)
o co chodzi z różnymi standardami, bo to że sa różne to się domyślam
- 23 2
-
2016-02-16 13:57
(1)
Tyle to się przedmówca już domyślił przecież... może coś bliżej?
- 4 0
-
2016-02-16 17:10
Różnica głównie we wtyczkach
W Europie standardem został Type 2 (Mennekes), w Stanach Type 1 (J1772). Jeśli chodzi o szybkie ładowanie DC to najpopularniejsze obecnie japońskie rozwiązanie ChaDeMo ma zostać wyparte przez CCS (różnica tylko we wtyczce), Tesla ma swoje własne rozwiazanie w stacjach supercharger.
- 3 0
-
2016-02-16 13:03
To proste (2)
Mają różne wtyczki
- 2 2
-
2016-02-16 13:56
gdyby chodziło tylko o wtyczki, to pewnie w paru miejscach zaoferowanoby przejściówki za 5 PLN (1)
- 1 0
-
2016-02-16 15:36
Taaa, 5zł.
Same wtyczki Type 1 (J1772) / Type 2 (Mennekes) to koszt min. 400zł za sztukę.
- 2 0
-
2016-02-16 09:12
ja zawsze ładuje dopiero jak auto w garażu pod domem (2)
- 12 6
-
2016-02-16 17:02
(1)
kurde, ja bym kupił takiego elektrycznego mieszczucha - miesięcznie wydaje na benzynę 800-1000zł! Auto na prąd zjadłoby ułamek tej kwoty. Ale nie matiza za 100zł ! No ogłupieli z tymi cenami - małe auto w elektryku kupiłbym nawet nowe za 60 patyków z zasięgiem 200-300km i spadkiem wydajności akumulatorów 30% 2 ciągu 10 lat. Bo baterie to koło 10-14 tysięcy nowe. Koleś w gdańsku jeden robi, ale przeróbka minimum 20 tyś + buda , Tyle że nawet 5 letnia buda z zajechanym silnikiem koło 20 patyków + 20-25 tyś przeróbka ;/
- 1 1
-
2016-02-16 17:03
nie matiza za 100tyś - sory - renówa 90 patyków za elektryka!
- 0 0
-
2016-02-16 16:31
Przyszłość to ogniwa wodorowe, a nie prąc robiony ze spalania węgla kamiennego.
- 4 6
-
2016-02-16 16:29
Co z tego, że auto na prąd skoro prąd robi się w Polsce ze spalania węgla.
- 7 5
-
2016-02-16 09:50
(2)
Jedyna sensowna technologia ładowania to ładowanie napięciem 230 V dostępnym w każdym domowym garażu bez zbędnych dodatkowych urządzeń. Jedynie to może zagwarantować popularność samochodów elektrycznych. Zbyt proste, żeby było prawdziwe....
- 22 4
-
2016-02-16 10:49
(1)
Przecież to od samego początku tak działa. Każdy dostępny na rynku samochód elektryczny da się naładować ze zwykłego gniazdka 230 V 16 A.
Stacje ładujące w mieście to tylko promocyjny dodatek "za darmo". W tych stacjach też jest normalne 230 V, tylko zamiast 1x16A jest 3x32A czyli 6 razy szybciej się naładuje.- 6 0
-
2016-02-16 15:34
To jeszcze zależy od mocy ładowarki wbudowanej w samochód
Standard to 3kW - 1 faza 16A (nawet w Leafie). W niektórych opcja to 6kW (Leaf, BMW i3). Renault ZOE i Tesla mają znacznie mocniejsze. Ale najszybciej ładuje się z pominięciem ładowarki pokładowej - na stacjach ChaDeMo, gdzie kabel ze stacji wprost ładuje baterię.
- 4 0
-
2016-02-16 10:14
coś się nie zgadza ta mapa. (1)
Jest przecież (a może już zamknęli?) stacja ładowania na parkingu przy skrzyżowaniu Gospody-Pomorska w Gdańsku. Na mapie nie widzę. Albo ktoś zapomniał, albo już ją zamknęli. Jeśli zamknęli to słusznie, bo stała tam kompletnie nieużywana.
- 5 2
-
2016-02-16 14:24
Gospody-Pomorska
tak jest a wlasciwie bylo bo od kilku lat pozostaje rozbite/zdemolowane i nikogo to mimo monitow nie obchodzi
- 2 0
-
2016-02-16 12:19
Punkt ładowania na Gospody / Pomorskiej
Czy ten punkt został zlikwidowany czy zwyczajnie brakuje go w zestawieniu?
- 3 2
-
2016-02-16 11:40
Sztuczny postęp. Co by było gdyby każdy miał auto na prąd i po pracy połączył je do ładowania? Wielka awaria. (1)
- 10 3
-
2016-02-16 11:51
To dopiero pierwsze kroki, więc można spodziewać się potknięć.
Lecz ostatecznie cel jest szczytny. Pomijając argumenty ekologiczne, całość zmierza do tego, żeby uniezależnić rynki od globalnego rynku naftowego i związanego z nim porządku geopolitycznego.
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.