• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdzie "zatankować" auto na prąd w Trójmieście?

Michał Jelionek
16 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
W Trójmieście znajduje się kilkanaście punktów, w których bezpłatnie "zatankujesz" auto na prąd. W Trójmieście znajduje się kilkanaście punktów, w których bezpłatnie "zatankujesz" auto na prąd.

Nie da się ukryć, że samochody elektryczne coraz śmielej poczynają sobie na rynku motoryzacyjnym. I choć każdego roku po naszych drogach jeździ ich coraz więcej - to w Polsce jest to wciąż dość egzotyczne zjawisko. Sprawdziliśmy gdzie w Trójmieście można naładować auto "na prąd".



Czy rozważasz kupno samochodu "na prąd"?

W Polsce auta elektryczne to wciąż melodia przyszłości. Rozwój tej innowacyjnej technologii skutecznie blokują nie tylko wysokie ceny samochodów elektrycznych, ale też słabo rozwinięta infrastruktura, brak ujednoliconych standardów ładowania i podstawowej wiedzy wśród potencjalnych nabywców takich pojazdów.

Zainteresowani kupnem samochodu elektrycznego nierzadko zniechęcani są brakiem podstawowych i rzetelnych informacji na ten temat. Wciąż padają pytania: gdzie ładować? Jaki zasięg ma auto "na prąd"? Ile taka przyjemność kosztuje? Rozwiewamy wasze wątpliwości. Na początku sprawdziliśmy gdzie doładujecie swoje "elektryki".

Gdzie w Trójmieście naładujesz auto elektryczne?

Bezpłatne stacje ładujące na terenie Trójmiasta i okolic ze standardami CHAdeMO, Type 1 i Type 2. Bezpłatne stacje ładujące na terenie Trójmiasta i okolic ze standardami CHAdeMO, Type 1 i Type 2.
W Trójmieście, ale i w całym kraju, ogólnodostępnych stacji ładujących samochody EV jest jak na lekarstwo. Powód? Zbyt mała liczba aut "na baterię". Niestety, przez brakującą infrastrukturę - pojazdów elektrycznych nie przybywa. To trochę błędne koło.

Osoby, które posiadają garaż albo wiatę z dostępem do elektryczności - mają tak naprawdę problem z głowy. Wystarczy, że podłączą samochód przedłużaczem ze specjalną wtyczką do prądu, pozostawią na kilka godzin, a rano będą cieszyć się w pełni naładowaną baterią. Problem w tym, że nie każdy użytkownik pojazdu EV ma garaż lub dostęp do "wtyczki".

Taki właściciel mogłby korzystać z publicznych stacji ładujących, ale tych na terenie Trójmiasta jest tylko kilka i to w różnych standardach.

Czytaj także: Fałszywe przywileje dla aut "na prąd"

Należy je jednak pogrupować według standardów i szybkości ładowania. Obok kilku punktów, w których udostępniane są gniazdka 230 V (jak np. w gdyńskim Centrum Riviera zobacz na mapie Gdyni), wyróżniamy dziewięć ogólnodostępnych stacji szybkiego ładowania. Pięć publicznych terminali ładujących zostało ufundowanych przez Energę, trzy to inicjatywa miasta Gdańska, a jeden należy do firmy Ensto Chago ze Straszyna.

Trzy punkty szybkiego ładowania należące do Energi mają standard CHAdeMO i są zlokalizowane w Gdańsku przy al. Grunwaldzkiej 472 zobacz na mapie Gdańska (kompleks biurowy Olivia Business Centre) i al. Zwycięstwa 13 zobacz na mapie Gdańska (stacja Lotos) oraz w Gdyni na al. Zwycięstwa 165 zobacz na mapie Gdyni (stacja Lotos).

Dwa pozostałe terminale Energi - obsługujące standardy Type 1 i Type 2 - znajdują się w Gdańsku przy ul. Nowe Ogrody 6 zobacz na mapie Gdańska (obok Urzędu Miejskiego) oraz w Sopocie przy ul. Kościuszki 25/27 zobacz na mapie Sopotu (obok Urzędu Miasta Sopotu).

Trzy publiczne stacje ładujące postawiło miasto Gdańsk. Żeby jednak z nich skorzystać - trzeba dysponować własnymi przewodami. Trzy publiczne stacje ładujące postawiło miasto Gdańsk. Żeby jednak z nich skorzystać - trzeba dysponować własnymi przewodami.
Publiczny terminal przy siedzibie ZDiZ w Gdańsku. Publiczny terminal przy siedzibie ZDiZ w Gdańsku.
Auto EV można bezpłatnie zatankować również w Straszynie. Auto EV można bezpłatnie zatankować również w Straszynie.
Publiczne stacje ładujące udostępnione przez Miasto Gdańsk zainstalowano na ulicach: Zawodników 1 zobacz na mapie Gdańska (w pobliżu stadionu żużlowego), Partyzantów 36 zobacz na mapie Gdańska (przed siedzibą ZDiZ) i Karwieńskiej 3 zobacz na mapie Gdańska (nieopodal oliwskiego zoo). Na tych terminalach również obowiązują standardy ładowania Type 1 i Type 2.

- Publiczne punkty ładowania Miasta Gdańsk są punktami wyposażonymi w gniazdka Mennekes oraz Schuko. Właściciel pojazdu musi posiadać przewód ładujący, aby podłączyć się do ładowarki. Natomiast w punktach ładowania Energa wszystkie punkty są wyposażone we wtyczki. Punkty ładowania udostępnione przez firmę umożliwiają ładowanie szybkie, półszybkie i standardowe. Wszystkie punkty są darmowe, jednak trzeba posiadać specjalną kartę - tłumaczy Jakub Dusza z Grupy Energa.
Ostatni, ogólnodostępny punkt ładujący znajduje się w Straszynie przy ul. Starogardzkiej 17a zobacz na mapie Gdańska. Standard ładowania to Type 2 (Mennekes). Auta ładowane są z mocą 22 kW. Terminal należy do Ensto Chago i można z niego korzystać bezpłatnie w godzinach pracy firmy, czyli od 8 do 16 w dni robocze (dostęp do słupka wymaga użycia karty RFID).

Stacje ładujące w Trójmieście

- W naszym punkcie ładowania znajdują się dwa gniazda: Mode 3 Type 2, czyli Mennekes 3x32A do szybkiego ładowania, jak również standardowe gniazdo 1x16A, dzięki któremu naładować można praktycznie każdy samochód elektryczny w tzw. trybie "wolnym". Stacja umożliwia ładowanie z mocą maksymalną 22 kW. W praktyce oznacza to, że naładowanie do pełna, przykładowo akumulatora do Nissana Leaf o pojemności 24 kWh potrwa nieco ponad godzinę, co wystarczy na pokonanie tym autem ok. 150 km - wyjaśnia Przemysław Droździk z Ensto Chago.
Na terenie Trójmiasta znajduje się kilka punktów, w których udostępniane są zwykłe gniazda 230 V. Zazwyczaj są to biurowce, centra handlowe, ale także posesje prywatnych osób. Co ciekawe, doładowanie samochodu w takich miejscach jest bezpłatne. Właściciele aut elektrycznych, którzy chcieliby "zatankować" swój pojazd, znajdą pomoc m.in.: w gdyńskim Centrum Riviera zobacz na mapie Gdyni, na terenie Instytutu Elektrotechniki przy ul. Narwickiej 1 zobacz na mapie Gdańska, ale również na prywatnych posesjach przy ul. Świętokrzyskiej 56/3 zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Konwalii 9 zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku.

Karta - przepustka do prądu

Dzięki karcie dostępu można bezpłatnie "zatankować" samochód. Dzięki karcie dostępu można bezpłatnie "zatankować" samochód.
Korzystanie ze wszystkich stacji jest bezpłatne. Jest jednak jedno małe "ale" - musimy posiadać kartę dostępową wydawaną przez operatorów. W przypadku punktów ładowania postawionych przez miasto Gdańsk, po kartę należy zgłosić się do siedziby Zarządu Dróg i Zieleni przy ul. Partyzantów 36 zobacz na mapie Gdańska. Bezpłatna karta wydawana jest od ręki. Opcjonalnie, wniosek można wysłać drogą pocztową.

Podobnie sytuacja wygląda w przypadku terminali Energi. Kartę otrzymamy po osobistym złożeniu wniosku w siedzibie Enspirion przy al. Grunwaldzkiej 472 zobacz na mapie Gdańska (wniosek można wysłać również pocztą, do pobrania ze strony: emobility.enspirion.pl lub w siedzibie firmy).

Czytaj także: Koniec z benzyną. Pora na prąd

Jak wspomnieliśmy, karta dostępu potrzebna jest również w przypadku stacji Ensto Chago w Straszynie. Po takową kartę dostępu należy zgłosić się do recepcji firmy.

Samo ładowanie jest już operacją prostą. W każdym punkcie ładowania umieszczona jest czytelna instrukcja, w której - krok po kroku - wytłumaczone jest, co musimy zrobić.

W kolejnych artykułach opowiemy o standardach ładowania, wydajności oraz prognozowanej popularności.

Miejsca

Opinie (72) 4 zablokowane

  • (1)

    Ja zawsze za 50zł

    • 26 7

    • Ja tam za

      100zł i nie interesują mnie ceny za litr

      • 2 0

  • Wolt [V] jest jednostką napięcia a nie mocy!

    "... gniazdka o mocy 230 V ... gniazda z mocą 230 V ..."

    Tu raczej chodzi o zwykłe gniazdo prądu przemiennego o NAPIĘCIU 230 V i obciążalności prądowej 16 A.

    Maksymalną moc takiego gniazdka można obliczyć z iloczynu tego prądu i napięcia. Jej wartość wynosi 3680 W (dla obciążenia rezystancyjnego).

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 3 0

  • jako ignorant w tej materii oczekiwałbym jakiegoś prostego wyjaśnienia (5)

    o co chodzi z różnymi standardami, bo to że sa różne to się domyślam

    • 23 2

    • (1)

      Tyle to się przedmówca już domyślił przecież... może coś bliżej?

      • 4 0

      • Różnica głównie we wtyczkach

        W Europie standardem został Type 2 (Mennekes), w Stanach Type 1 (J1772). Jeśli chodzi o szybkie ładowanie DC to najpopularniejsze obecnie japońskie rozwiązanie ChaDeMo ma zostać wyparte przez CCS (różnica tylko we wtyczce), Tesla ma swoje własne rozwiazanie w stacjach supercharger.

        • 3 0

    • To proste (2)

      Mają różne wtyczki

      • 2 2

      • gdyby chodziło tylko o wtyczki, to pewnie w paru miejscach zaoferowanoby przejściówki za 5 PLN (1)

        • 1 0

        • Taaa, 5zł.

          Same wtyczki Type 1 (J1772) / Type 2 (Mennekes) to koszt min. 400zł za sztukę.

          • 2 0

  • ja zawsze ładuje dopiero jak auto w garażu pod domem (2)

    • 12 6

    • (1)

      kurde, ja bym kupił takiego elektrycznego mieszczucha - miesięcznie wydaje na benzynę 800-1000zł! Auto na prąd zjadłoby ułamek tej kwoty. Ale nie matiza za 100zł ! No ogłupieli z tymi cenami - małe auto w elektryku kupiłbym nawet nowe za 60 patyków z zasięgiem 200-300km i spadkiem wydajności akumulatorów 30% 2 ciągu 10 lat. Bo baterie to koło 10-14 tysięcy nowe. Koleś w gdańsku jeden robi, ale przeróbka minimum 20 tyś + buda , Tyle że nawet 5 letnia buda z zajechanym silnikiem koło 20 patyków + 20-25 tyś przeróbka ;/

      • 1 1

      • nie matiza za 100tyś - sory - renówa 90 patyków za elektryka!

        • 0 0

  • Przyszłość to ogniwa wodorowe, a nie prąc robiony ze spalania węgla kamiennego.

    • 4 6

  • Co z tego, że auto na prąd skoro prąd robi się w Polsce ze spalania węgla.

    • 7 5

  • (2)

    Jedyna sensowna technologia ładowania to ładowanie napięciem 230 V dostępnym w każdym domowym garażu bez zbędnych dodatkowych urządzeń. Jedynie to może zagwarantować popularność samochodów elektrycznych. Zbyt proste, żeby było prawdziwe....

    • 22 4

    • (1)

      Przecież to od samego początku tak działa. Każdy dostępny na rynku samochód elektryczny da się naładować ze zwykłego gniazdka 230 V 16 A.

      Stacje ładujące w mieście to tylko promocyjny dodatek "za darmo". W tych stacjach też jest normalne 230 V, tylko zamiast 1x16A jest 3x32A czyli 6 razy szybciej się naładuje.

      • 6 0

      • To jeszcze zależy od mocy ładowarki wbudowanej w samochód

        Standard to 3kW - 1 faza 16A (nawet w Leafie). W niektórych opcja to 6kW (Leaf, BMW i3). Renault ZOE i Tesla mają znacznie mocniejsze. Ale najszybciej ładuje się z pominięciem ładowarki pokładowej - na stacjach ChaDeMo, gdzie kabel ze stacji wprost ładuje baterię.

        • 4 0

  • coś się nie zgadza ta mapa. (1)

    Jest przecież (a może już zamknęli?) stacja ładowania na parkingu przy skrzyżowaniu Gospody-Pomorska w Gdańsku. Na mapie nie widzę. Albo ktoś zapomniał, albo już ją zamknęli. Jeśli zamknęli to słusznie, bo stała tam kompletnie nieużywana.

    • 5 2

    • Gospody-Pomorska

      tak jest a wlasciwie bylo bo od kilku lat pozostaje rozbite/zdemolowane i nikogo to mimo monitow nie obchodzi

      • 2 0

  • Punkt ładowania na Gospody / Pomorskiej

    Czy ten punkt został zlikwidowany czy zwyczajnie brakuje go w zestawieniu?

    • 3 2

  • Sztuczny postęp. Co by było gdyby każdy miał auto na prąd i po pracy połączył je do ładowania? Wielka awaria. (1)

    • 10 3

    • To dopiero pierwsze kroki, więc można spodziewać się potknięć.

      Lecz ostatecznie cel jest szczytny. Pomijając argumenty ekologiczne, całość zmierza do tego, żeby uniezależnić rynki od globalnego rynku naftowego i związanego z nim porządku geopolitycznego.

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Gdzie odbywał się słynny rajd Wrak Race?

 

Najczęściej czytane