• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gorąca dyskusja wokół Nowej Sudeckiej w Oliwie

Michał Brancewicz
14 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Tak prezentuje się koncepcja przebiegu Nowej Sudeckiej.
  • Wjazd do parkingu pod biurowcami ma się odbywać wyłącznie od strony ul. Wita Stwosza. Od Grunwaldzkiej zaplanowana jest przestrzeń współdzielona między pieszych a kierowców

Urzędnicy zorganizowali spotkanie z mieszkańcami Oliwy, by przekonać ich do projektu budowy Nowej Sudeckiej - ulicy, która połączy GrunwaldzkąWita Stwosza przy biurowcach OBC. Mieszkańcy uważają, że droga będzie niebezpieczna i szkodliwa dla uczniów pobliskiej szkoły i nie rozwiąże żadnych problemów komunikacyjnych dzielnicy. Co więcej, z zaprezentowanych wizualizacji wynika, że wjazd do podziemnych parkingów biurowych ma odbywać się wyłącznie od strony Wita Stwosza.



Kilkadziesiąt osób zebrało się w auli Szkoły Podstawowej nr 35, pod której oknami zaplanowano przebieg ul. Nowej Sudeckiej, która ma połączyć al. Grunwaldzką z ul. Wita Stwosza oraz stanowić drogę dojazdową do podziemnego parkingu biurowców Olivia Business Centre. Ok. 80 proc. kosztów budowy tej drogi ma pokryć prywatny inwestor. O planach budowy Nowej Sudeckiej pisaliśmy niespełna miesiąc temu.

W czwartek, podczas spotkania z mieszkańcami, urzędnicy po raz pierwszy zaprezentowali aktualne założenia dla tej inwestycji. Na sali panowała nerwowa atmosfera. Referującym urzędnikom co rusz przerywali zgromadzeni na sali, zadając pytania lub wtrącając uwagi.

Orientacyjny przebieg Nowej Sudeckiej. Orientacyjny przebieg Nowej Sudeckiej.

Przestrzeń współdzielona i trzy pasy w stronę Wita Stwosza



- Nowa Sudecka od strony Grunwaldzkiej do wysokości szkoły będzie posiadała po jednym pasie ruchu w każdą stronę, a pomiędzy nimi powstanie przestrzeń współdzielona z pieszymi. W tym miejscu droga nie będzie asfaltowa i nie będzie odseparowana krawężnikami - wyliczał Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ. - Od strony ul. Wita Stwosza powstaną trzy pasy - dwa wyjazdowe: lewoskręt i prawoskręt oraz jeden pas do jazdy w kierunku biurowców. Na podstawie naszych wytycznych projektanci stworzyli wyniesione przejścia dla pieszych, żeby kierowcy respektowali ograniczenie do 30 km na godz. Dodatkowo szerokość każdego pasa wyniesie tylko 2,75 m.
Mieszkańców te argumenty nie przekonywały.

- Wyniesione przejścia dla pieszych nie zagwarantują bezpieczeństwa dzieciom, które uczęszczają do tej szkoły i chodzą na treningi do Hali Olivia. Dlaczego nie można zostawić wjazdu do biur od al. Grunwaldzkiej, a Wita Stwosza zostawić w spokoju? - pytała jedna z mieszkanek.

Wjazd do podziemnego parkingu tylko od Wita Stwosza



To pytanie było szczególnie uzasadnione, bowiem z wizualizacji wynikało, że wjazd do podziemnych parkingów ma się odbywać wyłącznie od strony ul. Wita Stwosza, a nie od al. Grunwaldzkiej.

Tymczasem urzędnicy próbowali przekonywać, że na istnieniu Nowej Sudeckiej skorzystają także mieszkańcy. Według nich nowe połączenie Grunwaldzkiej z Wita Stwosza wpłynie na zmniejszenie się korków w innych częściach Oliwy.

- Gdy wprowadzałam się na Morenę, Biuro Rozwoju Gdańska zorganizowało spotkanie dotyczące planów budowy nowych dróg i tam padło stwierdzenie, że każda nowa droga generuje dodatkowy ruch i to się na Morenie potwierdziło. A państwo chcecie w tym przypadku powiedzieć, że Nowa Sudecka będzie lekarstwem na korki - punktowała inna uczestniczka spotkania.
Urzędnicy przekonywali, że ruch na Nowej Sudeckiej nie będzie zbyt duży.

- Prognozy przygotowane na rok 2030 zakładają, że w szczycie przejedzie tamtędy ok. 400 pojazdów na godzinę - informował Wawrzonek.

Kolejna ulica zamiast inwestycji w komunikację miejską



- W ciągu pięciu lat w biurowcach w Oliwie będzie pracować 50 tys. ludzi, a państwo chcą dać jeszcze więcej możliwości kierowcom, zamiast myśleć o poprawie komunikacji miejskiej w dzielnicy - zauważył Mariusz Andrzejczak, radny dzielnicy Oliwa.
Wtórował mu Cezary Kamiński z Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

- Mówi się, że nowa droga jest zbawieniem dla Oliwy i jej mieszkańców, tymczasem dodana zostanie kolejna sygnalizacja świetlna, która jeszcze bardziej spowolni komunikację miejską, która już jest tutaj niewydolna - argumentował.
- Nowa Sudecka ani nie zaczyna, ani nie kończy prac nad znacznie większymi inwestycjami komunikacyjnymi obejmującymi Oliwę i Przymorze - przekonywał Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

"Kukułcze jajo, które nam tu podrzucono"



W pewnym momencie głos zabrała kobieta, która, jak powiedziała, mieszka w Oliwie od 1946 roku.

Mieszkanka Oliwy pyta o korzyści z budowy Nowej Sudeckiej

- Ja się pytam, jakie ta ulica ma przynieść konkretne korzyści mieszkańcom. Ona będzie służyła wyłącznie rozładowaniu ruchu tego kukułczego jaja, jakim jest centrum biurowe, które nam zostało tutaj podrzucone - przekonywała.
- Na każdym etapie pozyskiwania niezbędnych pozwoleń ta inwestycja będzie z państwem konsultowana, jako stroną postępowania - zapewniał Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji.

Nowa Sudecka za 21 mln zł, do 2023 roku



Spotkanie zakończyło się po trzech godzinach.

Według wstępnych założeń Nowa Sudecka miałaby powstać w ciągu trzech lat.

- Do 2022 roku ma powstać fragment od strony Wita Stwosza, który realizować będzie miasto, a do 2023 roku odcinek środkowy, który połączy obie skrajne części i będzie w 100 proc. finansowany przez inwestora - informuje Dawidowski.
Szacunkowy kosztorys zakłada, że budowa pochłonie ponad 20,9 mln zł. Z tego spółka Olivia Complex ma wyłożyć 17,2 mln zł, a miasto 3,7 mln zł.

Opinie (485) 4 zablokowane

  • (5)

    Banda kmiotków; wszyscy chcą mieszkać w mieście, a spokój chcą mieć jak w swoich wiejskich " rodowych gniazdach".
    Miasto musi się rozwijać, a nie zamieniać się w skansen dla staruchów!

    • 6 19

    • typowy hejt

      • 1 0

    • I ty będziesz staruchem

      Stosunek społeczeństwa do ludzi starszych to jego wizytówka. Ale niestety Japonią nie jesteśmy.

      • 8 0

    • (1)

      No to proponuje ruch z OBC puścić przed twoim domem.

      • 7 0

      • Dlaczego nie, proszę bardzo.

        • 0 4

    • poza tym większość tej ulicy już jest.

      a ja tamtędy czasem jeżdżę, co prawda rowerem,
      ale da się, pewnie nawet dwuśladem

      nie wiem, czy na legalu, ale się da.

      • 0 3

  • nie można odwracać się plecami do rozwijającego się miasta (4)

    Mieszkańcy dzielnicy zdają się udawać, że nie widzą rozwijającej się okolicy, a rozwiązanie proponowane przez miasto jest bardzo dobre. Tym bardziej, że zostanie stworzony woonerf, który należy do najlepszych rozwiązań drogowych z możliwych. A jeszcze zapłaci za to 80% inwestor. Lepiej stać w korkach czy umożliwić kierowanie ruchu kołowego nowymi połączeniami?

    • 3 19

    • "Tym bardziej, że zostanie stworzony woonerf" - ale tylko w okolicach biurowców, a nie w okolicy zabudowy mieszkalnej.
      No i powodzenia ze dziei takim rozwiązaniom wjedzie tam autobus.

      • 0 0

    • Nikt o zdrowych zmysłach nie będzie sie cieszył

      że buduje mu się przelotówkę pod oknami. Chyba tylko niespełna rozumu by się cieszył. Korki to sprawa planistów i 'miasta', których zas ynn obowiązkiem jest planowanie na lata w przód a nie miesiące i NIC kosztem ludzi. Z dnia na dzień spokojna okolica stanie sie arterią miasta a ludzie ze spokojnej okolicy znajdą sie przy głównej. Wartość ich nieruchomości spadnie o 50% i są w totalnej D. Tak nie wolno. Co ta droga ma wnieść? Nie widzę uzasadnienia dla tej koncepcji - chodzi tylko o ułatwienie chyba dojeżdżającym do OBC z absolutnym olaniem okolicy mieszkańców i komfortu życia w tym miejscu. Wita Stwosza jest spokojną wąską uliczką zwężoną do 1 pasa z niegdyś dwóch i teraz co - łącznik z główną taka mini obwodnica? To jakaś paranoja
      To jakby w sopocie ktoś wpadł na pomysł żeby z kościuszki albo armii krajowej zrobić z dnia na dzień 'przelotówkę'
      Na świecie dąży się do tego żeby wdrażać rozwiązania które ŁĄCZĄ a nie dzielą tkankę miejską. A taka droga podzieli jeszcze bardziej i tak poszatkowane miasto (kilka głównych i kilkanaście dojazdówek, skm).

      • 3 0

    • Raczej czy lepiej stać w korkach czy stać w korkach. Cóż, taka polityka miasta.

      • 1 0

    • " rozwijającego"? kosztem starej zabudowy? w historycznym mieście?

      to nie jest rozwój to barbarzyństwo!

      rozwój to remonty starej zabudowy i infrastruktury !

      budowa nowoczesnych budynków w określonych rejonach np. na południu Gdańska z tym że należy zachować jakąś harmonię, połączenie zabudowy,...
      a nie tu pierdykniemu jeden, tam pierykniemy jeden i bedzie git!

      • 10 0

  • Trzeba myśleć o przyszłości (2)

    ... bo skończy się jak z Drogą Kaszubską w polu przed Osową. Miała być kiedyś Nowa Kielnieńska, były pieniądze, nie było zgody mieszkańców Osowy, nie ma pieniędzy, są propozycje konsultacji społecznych w tej sprawie ze strony Rady Dzielnicy. Za jakiś czas jadąc z Lęborka do Oliwy pojedziemy z Chwaszczyna przez Gdynię. Pojawią się dodatkowe utrudnienia w ruchu.
    Z każdym miesiącem przybywa ilość pracowników firm, które wynajmują powierzchnie w kolejno oddawanych biurowcach oliwskich. Ilość samochodów poruszających się w obszarze naszej dzielnicy wzrośnie w najbliższych latach kilkukrotnie. Nowa Sudecka tylko w niewielkim procencie pomoże zmniejszyć problem ogromnego obciążenia ruchem samochodowym. Czeka nas prawdopodobnie przebudowa Wita Stwosza i ulicy Orkana. No i inwestor z pewnością nawiąże współpracę ze szkołą w kwestii zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom.

    • 0 2

    • Przyszłośc nie polega na generowaniu ruchu samochosów w mieście. Przyszłośc miast to komnukacja zbirowa, a nie wozenie czterch liter starymi trupami.

      • 0 0

    • Nikt o zdrowych zmysłach nie będzie sie cieszył

      że buduje mu się przelotówkę pod oknami. To chyba normalne.
      Co ta droga ma wnieść? Nie widzę uzasadnienia dla tej koncepcji - chodzi tylko o ułatwienie chyba dojeżdżającym do OBC z absolutnym olaniem okolicy mieszkańców i komfortu życia w tym miejscu.
      Wita Stwosza jest spokojną wąską uliczką zwężoną do 1 pasa z niegdyś dwóch i teraz co - łącznik z główną taka mini obwodnica?
      To jakaś paranoja

      • 0 0

  • Do mieszkancow oliwy (5)

    O może zmakniemy wam wszystkie drogi? Nie będzie wam lepiej? Po co ten asfalt? I dzieci będą bezpieczniejsze... a wy do pracy będziecie dolatywac balonem. Jak przeszkadza wam życie w rozwijającym się mieście to niedaleko sa bory tucholskie i tam was zapraszam.

    • 13 49

    • (2)

      A może na osiedlowe ulice tam gdzie mieszkasz wprowadzimy ruch samochodowy tylko z jednego takiego biurowca?

      • 20 1

      • Przyspawałeś się do tej dzielnicy. Na waszym (1)

        miejscu wynająłbym mieszkanie pracownikom z OBC, a sam bym się wyprowadził. Dzielnica jak dzielnica. Są ładniejsze. Hałas od Grunwaldzkiej był już za nim zbudowali OBC.

        • 0 5

        • Nie bardzo rozumiem pomysłu, aby to mieszkańcy Oliwy szukali sobie nowego miejsca zamieskznia, bo komuś się nie chce rozwiazac problemów komunikacyjnych w standardzie XXIw i wciska ruch samochodowy do mieszkalnej dzielnicy.
          Może tak w każdej dzielnicy pomiedzy blokami puscić szerokie dwupasmowe ulice?

          • 0 0

    • Za bory tucholskie też się zabiorą.to kwestia czasu .beton jest tani.

      • 0 0

    • Ja bym się wcale nie obraził

      Bardzo mi się to rozwiązanie podoba. Mieszkaniec Oliwy

      • 6 2

  • W OBC ma pracować 50 tysięcy ludzi? (1)

    Miasto ściąga wszystkich do Gdańska, ludzie biorą na kredyt mieszkania i potem pracują jako korposzczurki żeby spłacić kredyt za mieszkanie w którym praktycznie tylko śpią. Niech koncerny przeniosą swoje biura np do Bułgarii i Rumuni to te tysiące ludzi tracą pracę i zostają z kredytami.
    Wcześniej koncerny miały swoje biura w Niemczech, we Francji itd.

    • 18 1

    • Tak to wogole nie ma co wstawać z lozka

      Przecież możesz złamać nogę zwychodzsc z domu. Nikt nie da ci 100% gwarancji na życie

      • 0 0

  • A dlaczego miasto ma płacić cokolwiek za dojazd do prywatnego biurowca? (1)

    • 13 1

    • Dlaczego miasto ma płacić za to.Stogi wołają o pomoc.Tam jest piekło.Ludzie udręczeni ,a końca remontu nie widać.

      • 0 0

  • Sobie dyskutują o planach w Oliwie... i o planach na Chelmie... i znowu o planach w centrum... (8)

    A Kielnieńska w Osowiec dziura na dziurze, brak chodnika i ścieżki rowerowej...Trzeci świat. 20 lat już PO u władzy ma to w d.

    • 112 31

    • (4)

      Za to "dobra zmiana" od razu wybuduje wam tam autostradę. Wolę dziury w drodze niż ich przy władzy.

      • 6 13

      • Wolisz betonowych deweloperów?To ich masz .

        • 0 0

      • syndrom sztokholmski

        • 3 0

      • Wracaj do biurka budyniowy trollu.. (1)

        • 8 1

        • Hipokryzja poziom 9999

          Prokurator Ziobro już zbadał sprawę płatnych trolli ministara Ziobry?
          Czy uznał, że nie warto, bo elektorat i tak się sprzedał za 500zł?

          • 2 5

    • Z tego co pamiętam, to

      mieszkańcy tej dzielnicy byli na czele tych co głosowali za obecnym układem (władzami miasta trudno to nazwać).

      • 4 0

    • Podziękujmy w wyborach. (1)

      Ta władza traktuje ta dzielnice jak zło konieczne. A przecież coraz więcej mieszkańców tam mieszka. Trzeba im podziękować w następnych wyborach.

      • 19 2

      • Przecież Osowa się wyludnia właśnie przez lokalizację na totalnym zad*piu.

        Nie wiem w ogóle, kto wpadł na pomysł, żeby włączać ją do Gdańska, a o mieszkaniu tam, nawet nie ma co myśleć, dopóki nie pracujesz gdzieś przy obwodnicy...

        • 12 13

  • Miasto i tak zrobi dobrze OBC, tak jak robi deweloperom. (22)

    Sami mieszkańcy to dla włodarzy Gdańska drugi sort

    • 217 42

    • Dalej głosujcie na Dulkiewicz.

      • 1 0

    • Dalej głosujmy na tę ekipę!

      • 1 0

    • Bzdura (1)

      poziom pustostanów biurowych w Gdańsku to 4% najniższy w Gdańsku. Normalny poziom to 10 - 15%. Miasto dusi się z braku inwestycji biurowych i konieczne jest szybka rozbudowa infrastukruy pod nowa zabudowe.

      • 3 4

      • Poziom pustostanów biurowych w Gdańsku jest najniższy w Gdańsku!

        • 2 0

    • OBC zrobiło dobrze miastu -> nowe miejsca pracy, zwiększone wpływy z podatków itp. (13)

      Więc blokowanie przez mieszkańców budowy drogi, która ma także im służyć, jest absurdalne. A dzieci sobie poradzą - dajmy im odrobinę samodzielności.

      • 14 31

      • To kiedy OBC sprzeda całość Niemcom ? (12)

        Tak jak Torus sprzedał funduszowi

        • 6 6

        • (3)

          Komentarz nie ma związku. Mogę się tylko domyślać, że wcześniej wspomniane wpływy z podatków rozumiesz przez podatek dochodowy od najmu, który miałby powędrować za granicę?
          Miasto z samego podatku od nieruchomiści dostaje 3,5 mln zł rocznie, docelowo 5,5 mln zł rocznie. Do tego przyciąga wielu wysoko opłacanych specjalistów, którzy płacą podatki na miejscu i na miejscu wydają pienieądze. Z podatku dochodowego 1/3 trafia do miasta. Przestańcie "gryźć rękę", która dokłada się do budżetu miasta.

          • 5 6

          • A inwestor ile zarabia ? (1)

            • 3 1

            • Później po sprzedaży wszystkie zyski do kraju skąd fundusz pochodzi

              W Polsce prawie nic nie zostanie. Z czego wy się cieszycie ?

              • 2 2

          • No to właśnie w postaci tej drogi odpadnie całoroczny podatek od nieruchomości.

            Ci wysoce opłacani specjaliści siedzą działają jako b2b, co obniża znacząco ich podatki, a firmy, które je zatrudniają znane są z optymalizacji podatkowej. Logika biznesowa tych projektów outsourcingowych jest taka, że przywiązują się do miejsca na taki czas, jak im się opłaca. Specjaliści podążają w ślad za nimi, a mniejsi i liczniejsi 'specjaliści' tracą pracę. To nie jest ręka karmiącą miasto, jak to protekcjonalnie nazywasz, tylko system pasożytniczy, który przynosi w większej skali i w dłuższym okresie czasu głównie straty.

            • 3 3

        • ten argument jest tak kretynski (7)

          że nawet nie ma co komentowac.

          Pisowski trollki powtarza banialuki rżadowe. Tak powinno zostać sprzed państwowemu funduszowi, żeby twoi mocodawcy mieli stołki komuchu

          • 8 8

          • Torus sprzedal taki jest fakt (4)

            • 5 3

            • Jeżeli sprzedał to w bilansie i rachunku (1)

              jaka pozycja się pojawi? Podatek od sprzedaży oraz vat należny. Są to grube miliony.

              • 1 0

              • Niekoniecznie

                • 0 0

            • No i?

              • 4 0

            • nie interesuje mnie to

              masz rozumienie gospodarki jak towarzysze kc pzpr

              • 8 2

          • Grabski chyba z PiSu?

            • 0 0

          • Ciekawe że jak chodzi o obronę Gdańska to pisowskie trolle..

            A o sprzedasz jak chodzi to postępowi wyznawcy Tuska

            • 3 0

    • Deweloperzy i właścicieli kwater na wynajem krótkoterminowy. O taki Gdańsk walczyłem

      • 1 0

    • OBC jeszcze polskie ? (2)

      • 3 2

      • Niemcy zacierają ręce (1)

        Zdrada !

        • 4 2

        • i Argentyńczycy tez

          i Australijczycy i ci z RPA

          • 3 3

  • Opinia wyróżniona

    Nagle znaleźli się "eksperci". (8)

    Najlepiej niczego nie powinno się budować ;) Panie Cezary po Nowej Sudeckiej mogłyby jeździć autobusy dowożące pasażerów z PKM.

    • 85 174

    • Jest tramwaj i nie stoi w korkach. (1)

      Jest tramwaj i dwie pętle przy PKM i w Oliwie. Wystarczy w godzinach szczytu uruchomić wahadło.

      • 7 0

      • Może w takim razie aż prosi się o tramwaj na tym odcinku Grunwaldzkiej??????

        • 1 0

    • Nie mogłby... (1)

      ...bo autobusy potrzebują pasa ruchu 3 metry. Dlatego specjalnie zaprojektowano 2,75 żeby żaden autobus tu się nie "pałętał".
      A ta współdzielona przestrzeń po środku jezdni, to będzie nic innego jak miejsca parkingowe.

      • 45 6

      • Perfidia i cynizm decydentów po prostu poraża...

        • 1 0

    • Wolność! Wolność dla Walusia! (2)

      • 0 4

      • Mordercy niech siedzą w więzieniu (1)

        • 2 1

        • swoje odsiedział

          • 0 2

    • Ach tak? To może wyłącznie w formie buspasa ją zrobić?

      • 2 5

  • Rychło w czas! To na etapie projektowania tego centrum biurowego nie było wiadomo, że... (1)

    że trzeba będzie rozbudować infrastrukturę drogową????? Gdzie są fachowcy od planowania w tym mieście????

    • 12 1

    • Cóż, kiedy dyrektorka BRG dba jedynie o to, komu trzeba d__y dać, by zajść jak najwyżej w Gdańsku....

      A efekty w przestrzeni miasta są wtedy właśnie takie!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Chademo to:

 

Najczęściej czytane