• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gorąca dyskusja wokół Nowej Sudeckiej w Oliwie

Michał Brancewicz
14 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Tak prezentuje się koncepcja przebiegu Nowej Sudeckiej.
  • Wjazd do parkingu pod biurowcami ma się odbywać wyłącznie od strony ul. Wita Stwosza. Od Grunwaldzkiej zaplanowana jest przestrzeń współdzielona między pieszych a kierowców

Urzędnicy zorganizowali spotkanie z mieszkańcami Oliwy, by przekonać ich do projektu budowy Nowej Sudeckiej - ulicy, która połączy GrunwaldzkąWita Stwosza przy biurowcach OBC. Mieszkańcy uważają, że droga będzie niebezpieczna i szkodliwa dla uczniów pobliskiej szkoły i nie rozwiąże żadnych problemów komunikacyjnych dzielnicy. Co więcej, z zaprezentowanych wizualizacji wynika, że wjazd do podziemnych parkingów biurowych ma odbywać się wyłącznie od strony Wita Stwosza.



Kilkadziesiąt osób zebrało się w auli Szkoły Podstawowej nr 35, pod której oknami zaplanowano przebieg ul. Nowej Sudeckiej, która ma połączyć al. Grunwaldzką z ul. Wita Stwosza oraz stanowić drogę dojazdową do podziemnego parkingu biurowców Olivia Business Centre. Ok. 80 proc. kosztów budowy tej drogi ma pokryć prywatny inwestor. O planach budowy Nowej Sudeckiej pisaliśmy niespełna miesiąc temu.

W czwartek, podczas spotkania z mieszkańcami, urzędnicy po raz pierwszy zaprezentowali aktualne założenia dla tej inwestycji. Na sali panowała nerwowa atmosfera. Referującym urzędnikom co rusz przerywali zgromadzeni na sali, zadając pytania lub wtrącając uwagi.

Orientacyjny przebieg Nowej Sudeckiej. Orientacyjny przebieg Nowej Sudeckiej.

Przestrzeń współdzielona i trzy pasy w stronę Wita Stwosza



- Nowa Sudecka od strony Grunwaldzkiej do wysokości szkoły będzie posiadała po jednym pasie ruchu w każdą stronę, a pomiędzy nimi powstanie przestrzeń współdzielona z pieszymi. W tym miejscu droga nie będzie asfaltowa i nie będzie odseparowana krawężnikami - wyliczał Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ. - Od strony ul. Wita Stwosza powstaną trzy pasy - dwa wyjazdowe: lewoskręt i prawoskręt oraz jeden pas do jazdy w kierunku biurowców. Na podstawie naszych wytycznych projektanci stworzyli wyniesione przejścia dla pieszych, żeby kierowcy respektowali ograniczenie do 30 km na godz. Dodatkowo szerokość każdego pasa wyniesie tylko 2,75 m.
Mieszkańców te argumenty nie przekonywały.

- Wyniesione przejścia dla pieszych nie zagwarantują bezpieczeństwa dzieciom, które uczęszczają do tej szkoły i chodzą na treningi do Hali Olivia. Dlaczego nie można zostawić wjazdu do biur od al. Grunwaldzkiej, a Wita Stwosza zostawić w spokoju? - pytała jedna z mieszkanek.

Wjazd do podziemnego parkingu tylko od Wita Stwosza



To pytanie było szczególnie uzasadnione, bowiem z wizualizacji wynikało, że wjazd do podziemnych parkingów ma się odbywać wyłącznie od strony ul. Wita Stwosza, a nie od al. Grunwaldzkiej.

Tymczasem urzędnicy próbowali przekonywać, że na istnieniu Nowej Sudeckiej skorzystają także mieszkańcy. Według nich nowe połączenie Grunwaldzkiej z Wita Stwosza wpłynie na zmniejszenie się korków w innych częściach Oliwy.

- Gdy wprowadzałam się na Morenę, Biuro Rozwoju Gdańska zorganizowało spotkanie dotyczące planów budowy nowych dróg i tam padło stwierdzenie, że każda nowa droga generuje dodatkowy ruch i to się na Morenie potwierdziło. A państwo chcecie w tym przypadku powiedzieć, że Nowa Sudecka będzie lekarstwem na korki - punktowała inna uczestniczka spotkania.
Urzędnicy przekonywali, że ruch na Nowej Sudeckiej nie będzie zbyt duży.

- Prognozy przygotowane na rok 2030 zakładają, że w szczycie przejedzie tamtędy ok. 400 pojazdów na godzinę - informował Wawrzonek.

Kolejna ulica zamiast inwestycji w komunikację miejską



- W ciągu pięciu lat w biurowcach w Oliwie będzie pracować 50 tys. ludzi, a państwo chcą dać jeszcze więcej możliwości kierowcom, zamiast myśleć o poprawie komunikacji miejskiej w dzielnicy - zauważył Mariusz Andrzejczak, radny dzielnicy Oliwa.
Wtórował mu Cezary Kamiński z Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

- Mówi się, że nowa droga jest zbawieniem dla Oliwy i jej mieszkańców, tymczasem dodana zostanie kolejna sygnalizacja świetlna, która jeszcze bardziej spowolni komunikację miejską, która już jest tutaj niewydolna - argumentował.
- Nowa Sudecka ani nie zaczyna, ani nie kończy prac nad znacznie większymi inwestycjami komunikacyjnymi obejmującymi Oliwę i Przymorze - przekonywał Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

"Kukułcze jajo, które nam tu podrzucono"



W pewnym momencie głos zabrała kobieta, która, jak powiedziała, mieszka w Oliwie od 1946 roku.

Mieszkanka Oliwy pyta o korzyści z budowy Nowej Sudeckiej

- Ja się pytam, jakie ta ulica ma przynieść konkretne korzyści mieszkańcom. Ona będzie służyła wyłącznie rozładowaniu ruchu tego kukułczego jaja, jakim jest centrum biurowe, które nam zostało tutaj podrzucone - przekonywała.
- Na każdym etapie pozyskiwania niezbędnych pozwoleń ta inwestycja będzie z państwem konsultowana, jako stroną postępowania - zapewniał Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji.

Nowa Sudecka za 21 mln zł, do 2023 roku



Spotkanie zakończyło się po trzech godzinach.

Według wstępnych założeń Nowa Sudecka miałaby powstać w ciągu trzech lat.

- Do 2022 roku ma powstać fragment od strony Wita Stwosza, który realizować będzie miasto, a do 2023 roku odcinek środkowy, który połączy obie skrajne części i będzie w 100 proc. finansowany przez inwestora - informuje Dawidowski.
Szacunkowy kosztorys zakłada, że budowa pochłonie ponad 20,9 mln zł. Z tego spółka Olivia Complex ma wyłożyć 17,2 mln zł, a miasto 3,7 mln zł.

Opinie (485) 4 zablokowane

  • Zlot nimbów emerytów (3)

    a co teraz mamy zrobić? wg nich pewnie Grunwaldzką zwęzić do 1 pasa ze strefą 30 :P

    *NIMB - Not in my back yard - Osoba która sprzeciwia się budowie czegokolwiek w pobliżu swojego miejsca zamieszkania

    • 3 9

    • NIMBY-srimby

      Wiecznie ten sam wyświechtany, prześmiewczy argument, najczęściej od tych, których te wszystkie wynalazki drogowe nie dotyczą, ale z chęcią urządzają przestrzeń innym mieszkańcom miasta...
      W Europie Zach. właśnie ogranicza się tempo w centrach miast, zmniejsza ilość pasów np. na rzecz buspasów czy ścieżek drogowych czyli po prostu wyrzuca się samochody z centów miast dając w zamian alternatywę w postaci sprawnej komunikacji miejskiej. A u nas w trzecim świecie, zaprasza się samochody do miejsc, w których ich wcześniej nie było albo nie powinno być, dla niepoznaki i zamknięcia ust oponentom generuje sie pierdyliard drzewek na wizualizacji projektu, które pokazują jak wspaniale kolejny degradujący pomysł miasta "ożywi" okolicę.

      • 0 0

    • Nie Nimbów a nimdów

      Bo to nie chodzi o podwórko ale pół dzielnicy

      • 0 0

    • Odpowiedzią jest zawsze propozycja puszczenia ruchu samochodowego zbliżonego do tego z OBC w Twoim miejscu zamieszkania. Ale z założeniem, ze tak jak w Oliwie głównie będą korki, smród samochodów, rozjeżdżane trawniki etc.
      Wtedy porozmawiamy.

      Bo odpowiedzią Oliwian było oczywiste wołanie o komunikację miejska, z której pracownicy sąsiednich centrów jakoś potrafią korzystać.

      • 3 0

  • Radny fotoradar

    Niedawno radny oliwy szczycił się że załatwił (zawnioskował) o fotoradar - to będzie mógł sobie gościu nastawiać tam 10. I będzie sukces !!

    • 1 0

  • Miasto wywiązało się z obowiązku organizacji konsultacji społecznych, teraz może zrobić co chce.

    • 4 0

  • (1)

    Przeciez wiadomo ze ta ulica natychmiast sie zakorkuje bo bedzie skrotem do Wita Stwosza. Tylko urzednik moze myslec, ze bedzie tylko dojazdem do biurowca

    • 24 1

    • urzędnik nie jest od myślenia

      tylko od decyzji

      • 0 0

  • Do szacownego grona z spotkania w Oliwie (3)

    Argument bezpieczeństwa dzieci z szkoły: Dookoła szkoły jest grunwaldzka, wita stwosza i derdowskiego naprawde uważacie że budowa wąskiego łącznika narazi wasze dzieci na większe niebezpieczeństwo? W szczególności ze nie będzie można tam sie rozpędzić z racji na podwyższenia zwalniajace itd

    Argument aby zainwestować pieniadze w komunikację: to jest inwestycja którą finansuje prywatny podmiot (w głównej mierze). Nie można wymagać od prywatnego inwestora inwestowania w innych obszarach które nie mają bezposredniego wpływu na jego interes. Jezeli ktoś się z tym nie zgadza, to proponuje założyć zbiórkę na poprawę komunikacji i dorzucić tam swoje własne pieniądze.

    Argument kukułczego jajka: Żyjemy w mieście które się rozwija. To nie jest żadne kukułcze jajko ani jajecznica z strusia tylko inwestycje. Jeżeli Pani żyje od 46 roku to powinna się już na tyle związać z miastem aby zależało na jego rozwoju. Żyjemy w mieście które się rozwija a to oznacza że powstają inwestycje!

    Do redakcji: Skoro w Oliwie nie potrzebują łączników to można wrócić do tematu łącznika Hokejowej i Niepołomickiej, my tutaj na południu Gdańska docenimy każdą inwestycję w sieć drogową (dopóki nie wybudują skm)

    • 13 38

    • deweloper pokrywa tylko koszty budowy, miasto płaci pogorszeniem jakości dzielnicy

      koszty budowy poniesiesz i masz pozamiatane. A to co się miastu wydaje, że nic kosztuje: grunty, degradacja dzielnicy. Za to płacimy my wszyscy - na początek mieszkańcy zdegradowanej dzielnicy, branża turystyczna - trudno będzie bez obciachu coś pokazać. Potem pracodawcy - bo zdolny pracownik będzie omijał biurowe slumsy z daleka.
      Ale co tam, ważna jest konstytucja.

      • 0 0

    • Odpowiem pytaniem, czemu w obrębie OBC planowana jest ulica z priorytetem ruchu pieszego, a w okolicach szkoły 4 pasy?
      Interesem inwestora jest rozwój komunikacji zbiorowej w tym obszarze tak aby pracownicy mieli dojazd do pracy.
      Interesem miasta winno być wymuszenie takiego rozwoju przed planowaną inwestycją, bo dziś ani inwestor, ani miasto nie są zainteresowani aby w Oliwie poprawić komunikację miejską.
      I to widać, bo przecież NS nie bedzie dostosowana dla priorytetu ruchu autobusowego, tak aby cześć linii z Osowy puścić nią, zamiast Obr. Wybrzeża. Również nie da się przepuścić nią autobusów linii 149/249 co dałoby połączenie autobusowe z Przymorzem/ Zaspą.

      I niestety rozwój miasta nie polega na zatykaniu wąskich uliczek osiedlowych, a do tego sprowadza się dziś budowa NS. 99% Oliwan poprze każdą inwestycję, która udrożni zatkane permanentnie centrum Oliwy.

      • 7 0

    • Racja - budujmy, ale czemu takie molochy

      Racja - budujmy, inwestujmy, ale czemu takie molochy w takiej dzielnicy. Chodzi o skalę a nie same budowanie.

      • 5 0

  • Podstawowa sprawa to błedem jest droga rowerowa w Ulicy powinna byc za pasem zieleni !! (2)

    Niestety ale urzedasy miasta sa tak zacofane ze nie maja pojecia jakie rozwiązania sa obecnie na zachodzie ,coto jest ergonomia.I dlaczego rowerzysci nie chca dróg rowerowych w ulicy bo nie chca wdychac i truć sie spalinami!! W gdańsku jest zatrudniony cały sztab pseudo fachowców urzedasów i jeszcze cymbałów w jakies komisji rewitalizacji gdańska

    • 12 2

    • wstaw 8 wykrzykników

      • 1 0

    • Nie buduje się pasów czy DDR w strefie tempo 30, a taka tam ma być.

      • 2 1

  • A gdzie bezpieczne dojscie dzieci do hali Olivia (1)

    Codziennie ze szkoły podstawowej 35 kilkaset dzieci przechodzi między biurowcami w tą i z powrotem na lodowisko i sale gimnastyczne, zapewnienie bezpieczeństwa powinno być priorytetem przy szkole. A jak widać komuś już brakuje wyobraźni. Ma dojść tam do tragedii??????????

    • 27 2

    • jęczysz

      nie cierpię gdy ludzie nie mając argumentów sięgają po "dzieci"

      • 0 0

  • Nowa, Nowa, Nowa (2)

    skąd ta mania nadawania nazw nowym ulicom łączących je z ulicami o historycznej nazwie. Czy za 50 lat te ,,nowe,, będą łączyć się z Nową Nową ........ Bezsens. A może chcemy wyprzedzić świat, gdzie zdarzają się nazwy o długości rozwiniętego zdania. Więcej opamiętania, racjonalności i szacunku dla historii.

    • 18 2

    • "Nowa" to jest tylko na potrzeby publikacji na tym portalu bo ktoś uznał że ludzie inaczej się nie domyślą że jakaś ulica jest planowana czy budowana.
      Nie ma w Gdańsku Sudeckiej więc dopisek Nowa jest z d... bo traktują nas jak gamoni.
      To się chyba zaczęło od Nowej Słowackiego która teraz jest Żołnierzy Wyklętych.
      Takie mieszanie ludziom w głowach.

      • 1 0

    • Racja.

      Nazwy nowych uliczek powinny nawiązywać do sąsiednich nazw. Ponieważ blisko jest ul. Kaszubska, proponuję nową ulicę nazwać Kociewska.

      • 2 0

  • Rychło w czas! To na etapie projektowania tego centrum biurowego nie było wiadomo, że...
    że trzeba będzie rozbudować infrastrukturę drogową????? Gdzie są fachowcy od planowania w tym mieście????

    • 5 0

  • Czy ja dobrze słyszałem na spotkaniu
    że Pani Prezydent podpisała tajną umowę z OBC na początku roku. Umowa ta nie jest dosępna dla mieszkańców i mediów ?
    O jakich konsulatacjach my tu móiwimy? Demokracji i obywatelskim społeczeństwie ?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak nazywa się cykl imprez, dedykowany posiadaczom sportowych modeli Porsche?

 

Najczęściej czytane