• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gorąca dyskusja wokół Nowej Sudeckiej w Oliwie

Michał Brancewicz
14 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Tak prezentuje się koncepcja przebiegu Nowej Sudeckiej.
  • Wjazd do parkingu pod biurowcami ma się odbywać wyłącznie od strony ul. Wita Stwosza. Od Grunwaldzkiej zaplanowana jest przestrzeń współdzielona między pieszych a kierowców

Urzędnicy zorganizowali spotkanie z mieszkańcami Oliwy, by przekonać ich do projektu budowy Nowej Sudeckiej - ulicy, która połączy GrunwaldzkąWita Stwosza przy biurowcach OBC. Mieszkańcy uważają, że droga będzie niebezpieczna i szkodliwa dla uczniów pobliskiej szkoły i nie rozwiąże żadnych problemów komunikacyjnych dzielnicy. Co więcej, z zaprezentowanych wizualizacji wynika, że wjazd do podziemnych parkingów biurowych ma odbywać się wyłącznie od strony Wita Stwosza.



Kilkadziesiąt osób zebrało się w auli Szkoły Podstawowej nr 35, pod której oknami zaplanowano przebieg ul. Nowej Sudeckiej, która ma połączyć al. Grunwaldzką z ul. Wita Stwosza oraz stanowić drogę dojazdową do podziemnego parkingu biurowców Olivia Business Centre. Ok. 80 proc. kosztów budowy tej drogi ma pokryć prywatny inwestor. O planach budowy Nowej Sudeckiej pisaliśmy niespełna miesiąc temu.

W czwartek, podczas spotkania z mieszkańcami, urzędnicy po raz pierwszy zaprezentowali aktualne założenia dla tej inwestycji. Na sali panowała nerwowa atmosfera. Referującym urzędnikom co rusz przerywali zgromadzeni na sali, zadając pytania lub wtrącając uwagi.

Orientacyjny przebieg Nowej Sudeckiej. Orientacyjny przebieg Nowej Sudeckiej.

Przestrzeń współdzielona i trzy pasy w stronę Wita Stwosza



- Nowa Sudecka od strony Grunwaldzkiej do wysokości szkoły będzie posiadała po jednym pasie ruchu w każdą stronę, a pomiędzy nimi powstanie przestrzeń współdzielona z pieszymi. W tym miejscu droga nie będzie asfaltowa i nie będzie odseparowana krawężnikami - wyliczał Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ. - Od strony ul. Wita Stwosza powstaną trzy pasy - dwa wyjazdowe: lewoskręt i prawoskręt oraz jeden pas do jazdy w kierunku biurowców. Na podstawie naszych wytycznych projektanci stworzyli wyniesione przejścia dla pieszych, żeby kierowcy respektowali ograniczenie do 30 km na godz. Dodatkowo szerokość każdego pasa wyniesie tylko 2,75 m.
Mieszkańców te argumenty nie przekonywały.

- Wyniesione przejścia dla pieszych nie zagwarantują bezpieczeństwa dzieciom, które uczęszczają do tej szkoły i chodzą na treningi do Hali Olivia. Dlaczego nie można zostawić wjazdu do biur od al. Grunwaldzkiej, a Wita Stwosza zostawić w spokoju? - pytała jedna z mieszkanek.

Wjazd do podziemnego parkingu tylko od Wita Stwosza



To pytanie było szczególnie uzasadnione, bowiem z wizualizacji wynikało, że wjazd do podziemnych parkingów ma się odbywać wyłącznie od strony ul. Wita Stwosza, a nie od al. Grunwaldzkiej.

Tymczasem urzędnicy próbowali przekonywać, że na istnieniu Nowej Sudeckiej skorzystają także mieszkańcy. Według nich nowe połączenie Grunwaldzkiej z Wita Stwosza wpłynie na zmniejszenie się korków w innych częściach Oliwy.

- Gdy wprowadzałam się na Morenę, Biuro Rozwoju Gdańska zorganizowało spotkanie dotyczące planów budowy nowych dróg i tam padło stwierdzenie, że każda nowa droga generuje dodatkowy ruch i to się na Morenie potwierdziło. A państwo chcecie w tym przypadku powiedzieć, że Nowa Sudecka będzie lekarstwem na korki - punktowała inna uczestniczka spotkania.
Urzędnicy przekonywali, że ruch na Nowej Sudeckiej nie będzie zbyt duży.

- Prognozy przygotowane na rok 2030 zakładają, że w szczycie przejedzie tamtędy ok. 400 pojazdów na godzinę - informował Wawrzonek.

Kolejna ulica zamiast inwestycji w komunikację miejską



- W ciągu pięciu lat w biurowcach w Oliwie będzie pracować 50 tys. ludzi, a państwo chcą dać jeszcze więcej możliwości kierowcom, zamiast myśleć o poprawie komunikacji miejskiej w dzielnicy - zauważył Mariusz Andrzejczak, radny dzielnicy Oliwa.
Wtórował mu Cezary Kamiński z Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

- Mówi się, że nowa droga jest zbawieniem dla Oliwy i jej mieszkańców, tymczasem dodana zostanie kolejna sygnalizacja świetlna, która jeszcze bardziej spowolni komunikację miejską, która już jest tutaj niewydolna - argumentował.
- Nowa Sudecka ani nie zaczyna, ani nie kończy prac nad znacznie większymi inwestycjami komunikacyjnymi obejmującymi Oliwę i Przymorze - przekonywał Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

"Kukułcze jajo, które nam tu podrzucono"



W pewnym momencie głos zabrała kobieta, która, jak powiedziała, mieszka w Oliwie od 1946 roku.

Mieszkanka Oliwy pyta o korzyści z budowy Nowej Sudeckiej

- Ja się pytam, jakie ta ulica ma przynieść konkretne korzyści mieszkańcom. Ona będzie służyła wyłącznie rozładowaniu ruchu tego kukułczego jaja, jakim jest centrum biurowe, które nam zostało tutaj podrzucone - przekonywała.
- Na każdym etapie pozyskiwania niezbędnych pozwoleń ta inwestycja będzie z państwem konsultowana, jako stroną postępowania - zapewniał Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji.

Nowa Sudecka za 21 mln zł, do 2023 roku



Spotkanie zakończyło się po trzech godzinach.

Według wstępnych założeń Nowa Sudecka miałaby powstać w ciągu trzech lat.

- Do 2022 roku ma powstać fragment od strony Wita Stwosza, który realizować będzie miasto, a do 2023 roku odcinek środkowy, który połączy obie skrajne części i będzie w 100 proc. finansowany przez inwestora - informuje Dawidowski.
Szacunkowy kosztorys zakłada, że budowa pochłonie ponad 20,9 mln zł. Z tego spółka Olivia Complex ma wyłożyć 17,2 mln zł, a miasto 3,7 mln zł.

Opinie (485) 4 zablokowane

  • To nie jedyne centrum biznesowe, nie trzeba się płaszczyć przed tym inwestorem (5)

    Wczoraj na spotkaniu mówiono, że 70% pracowników Alchemii, 50% Arkońskiej i zaledwie 30% OBC dojeżdża komunikacją miejską. W okolicy powstanie jeszcze wiele biurowców - cała część od Alchemii aż do PKM ma być pokryta biurowcami. Problemem OBC jest ich zachłanność. Wysoka wieża nie komponuje się z miastem w tym rejonie, widać ją z każdego miejsca w Oliwie, nawet z Doliny Radości. Jak oko Saurona przypomina, kto tu jest panem. A teraz, jeszcze niejawnie, planuje się budowę kolejnej wieży! W szkole z myślą o tym OBC zasponsorowało świetliki w dachu! I żeby obsłużyć tego molocha wymusza się na nas tę drogę. Gdyby OBC zadowoliła się niższymi budynkami droga z Grunwaldzkiej i do Grunwaldzkiej spokojnie by wystarczyła. A tymczasem fundują dzieciakom zabawę w smogu i wiecznym cieniu. Dziękujemy OBC...

    • 25 4

    • Nie marudz, fajnie wyglada (3)

      Ludzie maja prace, miasto sie rozwija, jest medicover, fajne jadlodajnie, niezly widok ze stara, ceny mieszkan w okolicach wywindowaly, lokalsi powinni byc zadowoleni, ale wiecznie cos nie pasuje oczywiscie

      • 1 9

      • Dodaj też permanentny korek na Starym Rynku, zakorkowane Bażynskiego, Derdowskiego, Obr. Westerplatte, Polanki.
        I tłok w tramwajach w godzinach dojazdu do/z pracy/uczelni bo miasto nie ma zamiaru rozwijać komunikacji zbiorowej.

        • 7 1

      • Beznadziejnie wygląda, porażka (1)

        Beznadziejnie wygląda. Nie komponuje się w żaden sposób z otoczeniem. To, że jest fajny widoczek z ostatniego piętra i miło się pije winko lub kawusię latte nie rekompensuje strat. Gargamela widać z każdej strony miasta i to wcale nie jest sukces tylko porażka. Przytłacza okolice.

        • 7 1

        • nic nie przytlacza, powstana kolejne i bedzie cywilizacja w koncu

          • 0 5

    • Co nowoczesność bije w oczy. Za to komponują

      się paskudne prlowskie bloki 10 piętrowe w pobliżu AWFu.

      • 0 1

  • ogólne (1)

    1). ten uniwersytet pasuje do tych wiezowców jak dziura w płocie - przenieść go na Osowę, poza miasto, tak jak na całym świecie uczelnie i kampusy są poza centrum
    2). wyjazd z Castoramy jest tylko jeden i łączy się z wjazdem - zrobić wyjazd z drugiego końca parkingu, a zmniejszą sie korki w tym miejscu

    • 6 13

    • Co to za myslenie?

      Uniwersytet chcesz usuwać z miasta, a castorama w centrum biznesowym jest dla ciebie spoko? Ty widziałeś kiedys ten cały świat o którym piszesz?

      • 10 1

  • Podstawowa sprawa to błedem jest droga rowerowa w Ulicy powinna byc za pasem zieleni !! (2)

    Niestety ale urzedasy miasta sa tak zacofane ze nie maja pojecia jakie rozwiązania sa obecnie na zachodzie ,coto jest ergonomia.I dlaczego rowerzysci nie chca dróg rowerowych w ulicy bo nie chca wdychac i truć sie spalinami!! W gdańsku jest zatrudniony cały sztab pseudo fachowców urzedasów i jeszcze cymbałów w jakies komisji rewitalizacji gdańska

    • 12 2

    • Nie buduje się pasów czy DDR w strefie tempo 30, a taka tam ma być.

      • 2 1

    • wstaw 8 wykrzykników

      • 1 0

  • (1)

    Każda nowa droga jest na plus. Nawet gdyby korzystało mniej aut niż przewidują prognozy to i tak warto mieć alternatywę, choćby w razie utrudnień.

    • 5 12

    • A co będzie, jak będzie korzystało z tej drogi więcej aut niż mówią prognozy?

      • 2 0

  • Niech budują. Kilkunastu mieszkańców to nie cała dzielnica, tym bardziej nie całe miasto!!!

    • 4 11

  • Rakotwórcze działanie na dzieci ze szkoły nr 35. (4)

    Nie poruszono(podobno będzie raport oddziaływania na środowisko), a powinno się ocenić ryzyko zdrowotne tej inwestycji. Sąsiedztwo szkoły i narażenie bezpośrednie dzieci na wdychanie przez 6-8 godzin spalin samochodowych z zawartością rakotwórczego benzo@pirenu, rakotwórczych metali ciężkich kadmu, ołowiu i innych, szkodliwych związków siarki i azotu oraz narażenie na wtórną emisję pyłu zawieszonego PM10 i PM2,5 dyskwalifikuje tą inwestycję w tej lokalizacji. Do tego dodać należy, że inwestycja ta nie rozwiąże żadnego problemu komunikacyjnego Oliwy, a wręcz przeciwnie spowoduje spowolnienie ruchu na większym, niż dotychczas obszarze. Przy tym wszystkim naganna jest postawa miejskich decydentów, dla których wazniejszy jest interes deweloperów niż mieszkańców Oliwy. Dlatego marzy się człowiekowi model zarządzania przestrzenią miejską przyjazny mieszkańcom stosowany m.in. w pobliskich krajach skandynawskich. Ale do tego Gdańsk jeszcze nie dorósł i długo nie dorosnie. Szkoda mieszkańców.

    • 21 3

    • Tyle, że Szwedów jest z 11 milionów. Nas (1)

      jest 4 razy więcej. Za PRLu rozmnażano się na maksa bez antykoncepcji, dużo wódy się chlało, władza zachęcał i jakość narodu nie jest doskonała. W Szwecji problem alkoholu opanowano robiąc 154 sklepy państwowe monitorujące zakupy, czynne od pn-pt, a w sobotę do 15.

      • 0 0

      • te szwedy

        a jak ci się w drodze do domu wódka rozbije i wrócisz do sklepu Systembolaget po drugą flaszkę
        to dwa dni potem masz wizytę z opieki społecznej, czy w domu nie ma kryzysu humanitarnego

        serio serio, tak miałem :-)

        • 0 0

    • Żadnego raportu nie bedzie

      Raport ochrony środowiska nie jest konieczny ulica jest krótsza niż 1 km nikt nie będzie wymagał raportu To zwykła ulica żadna kontrowersyjna sprawa ulica jakich wiele w mieście

      • 2 0

    • Rakotwórcze są też spaliny aut matek i ojców dowożących tam dzieciaki blachosmrodami!

      Droga strona medalu....

      • 0 0

  • Krótkie pytania: (3)

    Dwa retoryczne:
    1. Jak postępują prace Miasta z wyprowadzeniem ruchu z Opata Rybińskiego i Starego Rynku Oliwskiego?
    2. W jaki sposób Nowa Sudecka odciąży te ulice?

    I jedno na podstawie znanych odpowiedzi na powyższe:
    3. To dlaczego Oliwianie mieliby się zgodzić na tę nowa drogę?

    • 22 2

    • Dodałbym punkt 4 - czy miasto ma pomysł na wyprowadzenie ruchu z tej ulicy, gdy kiedyś w przyszłości rozwiąże problem Starego Rynku/Opata Jacka/Spacerowej?

      • 5 0

    • Mam lepszą propozycję:

      1. Proszę zaprosić OBC do współfinansowania olbrzymiego park&ride przy ktorymś z peryferyjnych przystanków PKM (z chęcią na bazie prefabrykatów Pekabexu)
      2. Oraz do dofinansowania dodatkowych kursów PKM, tak aby po zostawieniu samochodu na powyzszym parkingu w 15 min. dostać sie na Strzyżę.
      3. Podstawić shuttlebusy na lini Strzyża PKM Wita Stwosza OBC co 5 minut (docelowo puscić
      z podobną czestotliwoscia tramwaj w petli Wojska Polskiego, Grunwaldzka, Oliwa, Wita Stwosza, ale to zdaje się herezja w oczach władz miasta)
      4. Powiekszyć i uszczelnić strefę płatnego parkowania, z preferencyjnymi warunkami dla mieszkańców.

      • 9 0

    • a jak możemy się NIE zgodzić? i co z tej niezgody wyniknie?

      jak robili na Spacerowej jednopasmówkę, też się pytali i chcieliśmy dwa pasy w każdą stronę

      i co ? i kaka!*

      przynajmniej cenzura mi dziecinnej nazwy odchodów nie poprawi

      • 5 0

  • ogólne
    1). ten uniwersytet pasuje do tych wiezowców jak dziura w płocie - przenieść go na Osowę, poza miasto, tak jak na całym świecie uczelnie i kampusy są poza centrum
    2). wyjazd z Castoramy jest tylko jeden i łączy się z wjazdem - zrobić wyjazd z drugiego końca parkingu, a zmniejszą sie korki w tym miejscu
    jestem z Gdańska

    • 1 9

  • Zburzyć nowe centrum biurowe
    Jakiś kretyn wymyślił olbrzymi budynek biurowy nie biorąc pod uwagę możliwości kom unikacyjnych osiedla.

    • 12 2

  • A nie lepij od razu z Zaspą.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Liftback to:

 

Najczęściej czytane