• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Grać, nie beczeć, czyli audio w aucie - cz.1

oprac. BaWo
12 marca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Firmowe radio w samochodzie zwykle narazi nas na duży wydatek. Firmowe radio w samochodzie zwykle narazi nas na duży wydatek.

Chińskie, tajwańskie, malezyjskie. Nieźle grające i te, które mimo bojowego wyglądu, ledwo pobrzękują. Firmowe i niefirmowe. Przez ostatnie pięć lat autonomiczne radia samochodowe odzyskały serca i portfele zmotoryzowanych. Tylko jak wybrać najlepsze?



Dekadę temu, tzw. spece o motoryzacji wróżyli, że autonomiczne radioodtwarzacze samochodowe odejdą do lamusa najdalej w 2010 roku. Powód - pod koniec lat dziewięćdziesiątych większość producentów samochodowych zaczęło wsadzać na pokłady swoich aut integralne radia i głośniki. Rychło okazało się jednak, że większość z nich spełnia wymagania jedynie wyjątkowo mało wyrobionego audiofila.

Kto nie chciał w samochodzie żałośnie popiskującej fujarki, lecz orkiestrę symfoniczną, miał dwa wyjścia. Pierwsze: szukając auta tak naprawdę szukać głównie odpowiedniego sprzętu i jednocześnie godzić się na zapłacenie za niego niebotycznych pieniędzy. Drugie: wyrzucić firmową "audio pornografię" i stworzyć sobie własny zestaw. Wielokrotnie tańszy od proponowanego przez producenta. Ale ze szkodą dla estetki i gwarancji.

Przez kilka następnych lat samochodziarze i elektronicy prowadzili prawdziwą wojnę. Pierwsi jak mogli utrudniali montaż niefabrycznych akcesoriów. Drudzy zaś ładowali autonomiczne radioodtwarzacze i głośniki technologicznymi fajerwerkami, przy których nawet najlepsze firmówki wyglądały blado.

Walka zakończyła się zwycięsko dla branży Car Audio - producenci aut, nadal forsując swoje rozwiązania, zostawili jednak pewne furtki dla fanów dobrej muzyki. To zaś doprowadziło do ponownego rozkwitu autonomicznej elektroniki w samochodach.

Ponieważ od przybytku głowa jednak trochę boli postanowiliśmy sporządzić małe zestawienie samochodowego sprzętu audio. Na początek radioodtwarzacze.

1. Radio markowe

Zalecamy unikanie produktów bez nazwy. Niewiele więcej kosztuje produkt, tak uznanych firm jak Sony, JVC, Pionieer, Alpine. Ich wybór pozwoli uniknąć problemów podstawowych typu, działa czy nie działa, stacje radiowe poza miastem są czy nie. Wybór wymienionych marek to gwarancja nie posiadania tak elementarnych problemów. Gdy interesuje nas zakup prostego markowego radia, nie polecamy kupować używanego sprzętu, gdyż różnica w cenie jest nie wielka a tu przynajmniej mamy świadomość legalnego pochodzenia, oraz dwu lub trzy letnia gwarancja.

2. Radio CD czy kasetowe?

Odpowiedź jest jedna radio CD. O radiu kasetowym trzeba zapomnieć, kaseta magnetofonowa jako nośnik praktycznie wyszła z użycia. Statystyki sprzedaży są jednoznaczne i mówią producentom, że radioodtwarzaczy kasetowych nie warto produkować. Kto ma ochotę na "kasetę" może ją dostać prawie za bezcen. Tylko po co? Chyba tylko, aby zatkać dziurę w desce rozdzielczej. "Kaseta" do Fabii kosztuje bowiem prawie tyle samo co zaślepka - 80 złotych. W magazynach Citroena oryginalny radioodtwarzacz kasetowy to zaś wydatek 120 złotych.

3. Podstawowe radio CD czy posiadające możliwość odtwarzania plików MP3 i WMA?

Najnowsze formaty kompresji danych umożliwiają wielogodzinne odtwarzanie muzyki i innych plików, bez zauważalnej utraty jakości, eliminując potrzebę stosowania zmieniaczy płyt CD. Ceny tych radioodtwarzaczy tak się wyrównały, że nie warto rezygnować w radiu samochodowym z możliwości odtwarzania skompresowanych plików. Pamiętajmy, iż na płycie CD Mp3 zmieści się dużo więcej nagrań a co za tym idzie nie ma potrzeby kupowania zmieniarki CD które również wychodzą już z obiegu. Chyba że - stawiamy na jakość i oryginalność. Żadne MP3 nie zagra bowiem tak jak oryginalne CD.

4. Wielofunkcyjna gałka

Multifunkcyjna gałka znakomicie podnosi ergonomię i ułatwia obsługę podstawowych funkcji radioodtwarzacza. Polecamy wziąć to pod uwagę przy wyborze radia. problem tyczy się głównie kobiet które lubią długie paznokcie. Palcem uzbrojonym w szpona ciężko jest wycelować w mały klawisz. Ale nie tylko. Często producenci sami utrudniają życie klientowi. Jeden ze znanych producentów radioodtwarzaczy, zainspirowany systemem Windows tak poukrywał niektóre funkcje, że dotarcie do nich podczas jazdy to prawie murowana stłuczka.

5. Wejście AUX lub złącze USB

Od czasu rozpowszechnienia się osobistych odtwarzaczy muzyki z pamięcią wewnętrzną, podstawowym elementem radia staje się zewnętrzne wejście AUX lub złącze USB na przednim panelu umożliwiające podłączenie takich urządzeń. Nie rezygnuj z wejścia AUX lub USB. Gniazdo USB jest o tyle wygodniejsze że operujemy nagraniami z poziomu radia, AUX natomiast z urządzenia dołożonego.
Kolejnym przydatnym złączem na radiu jest czytnik kart SD, duża pojemność małej karty sprawia, że złącze takie jest również bardzo przydatne zważając na to że już większość komputerów jest wyposażona w gniazdo SD.

Wybierając radio wyższej klasy...

Oprócz wyżej wymienionych tematów, na których skupialiśmy się przy wyborze radia podstawowego, kupując radio w klasie wyższej należy zwrócić uwagę na następujące elementy:

1. Czy radio posiada wzmacniacz mocy typu MOS-FET

Tranzystory wykonane w nowej technologii MOS-FET zapewniają szybkie przełączanie, precyzyjny dźwięk, wprowadzają przy pracy wzmacniacza mniej zniekształceń. Są również bardziej stabilne termicznie i tym samym zapewniają uzyskiwanie większych mocy.

2. Czy radio posiada przetwornik cyfrowo-analogowy wysokiej jakości

Przetwornik C/A decyduje o jakości dźwięku odtwarzanego z płyt CD. Odczytany sygnał należy zamienić z postaci cyfrowej do postaci analogowej zrozumiałej dla ludzkiego ucha. Proces konwersji jest krytyczny i wnosi nieraz w tańszych rozwiązaniach spore zakłócenia oraz szumy. Ważne więc jest jaki przetwornik cyfrowo-analogowy posiada radio.

3. Czy radio posiada wyjścia na zewnętrzny wzmacniacz

Radio powinno posiadać minimum 1 parę, a lepiej 2pary gniazd, umożliwiających rozbudowę systemu o zewnętrzne wzmacniacze dwu lub cztero kanałowe. Dobrze jest, kiedy jedna para wyjść, posiada dodatkowy, przełączany filtr do sterowania subwooferem.

4. Czy radio posiada dodatkowe wyjścia tylko dla głośnika basowego

W radioodtwarzaczach wysokiej klasy spotyka się też dodatkowe, osobne wyjścia specjalnie dla subwoofera (trzecia para wyjść). Umożliwia to podłączanie wzmacniaczy, w których brakuje wbudowanych filtrów i regulacji np. poziomu, częstotliwości i fazy.

5. Fabryczne sterowanie

Sprawdźmy, czy radio posiada możliwość współpracy poprzez interfejs z fabrycznym sterowaniem z koła kierownicy samochodu, co jest wygodne, a przede wszystkim bezpieczne dla kierowcy.
Wysokie modele radioodtwarzaczy samochodowych wyposażone są w czytnik płyt DVD oraz wbudowany ekran, na którym możemy oglądać filmy, teledyski lub przeglądać zdjęcia. W takim przypadku warto też sprawdzić, czy radio może współpracować z nawigacją.

Dziękujemy Panu Szymonowi Sienkiewiczowi z firmy Auto Expert Electronic z Gdańska - Wrzeszcza, za pomoc i współpracę przy opracowywaniu materiału.
oprac. BaWo

Opinie (38)

  • Swietny artykol

    To nie jest rynek ze piszecie jakie macie radio i chwalicie sie nim. Ze niby wasz model jest najlepszy. Autor artykulu napisal naprawde dobrze i zwiezle i na temat. Wracajac do opisu Olgi to sama jest chyba "jelopem".

    • 3 2

  • prooo

    ciekawe ciekawe.... pan szymon to świetny fachowiec , dzięki niemu wygrywam konkursy car audio w całej Polsce

    • 3 1

  • super

    bardzo dobry, konkretny i pomocny materiał .... nie ma się co dziwić skoro powstał we współpracy z fachowcami z Jaśkowej

    • 3 1

  • Artkuł dla trolli

    Nie napisano o jednej z najważniejszych kwestii!
    Czy radio ma zabezpieczenie przed kradzieżą...
    Dla mnie całkowita dyskwalifikacja tego artykuliku.

    • 0 4

  • prosze o rade !!!!! (5)

    jestem wlascicielm golfa III, silnik 1,4 benzyna. chcialbym zainstalowac w bagazniku sprzet grajacy, tzn wzmachol, dobre glosniki i dobry bas. niestety polowe bagaznika zajmuje mi butla z gazem. probowalem wycinac otwory na glosniki z polce ale spartaczylem robote i kuzyn mi dorobil polke z plyty wiorowej no i pojawil sie kolejny problem bo ta plyta jest gosc sztywna i bardzo mocno klekocze, poniewaz moj golf jest obnizony ( z kuzynem urznelismy flexą okolo 4 cm sprezyn zeby auto lepiej szlo w zakretach- tak nam doradzono na VW mania 2008) efekt ten się potęguje.
    dodam ze mam felgi 17x8 i opony sportowe na profilu 35. wydech tez niczego sobie. doradzano mi zebym zrobil przelot z kwasowki 2,5 cala ale to byl spory wydatek wiec wywalilismy z kuzynem katalizator i zamontowalismy strumienice uniwersalna z allegro i koncowke ala mugen. golf ma teraz bardzo dobry "doł", zdecydowanie lepiej odchodze ze swiatel. prosze o porade jaki sprzet grajacy moge wstawic do mojego golfa

    • 6 6

    • Ziom musisz teras cos mocnego zamontowac (1)

      rzeby karzda blond imprezowa pannica byla twfoja
      i koniecznie jako muzyka manieczki , hip hop albo inne tehno

      • 2 0

      • NaglUwek

        a swoja droga to niezla prowokacja,chcialo ci sie az tyle pisac;)

        • 3 0

    • plebswagen 3

      prosisz o pomoc ? czy szpanujesz swoim smietnikiem -ktorych 1 milion jezdzi po trojmiescie i kaszubach..........

      • 1 0

    • dobreeee...

      hehehe prowokacja prowokacją ale niestety tak się zachowuje 95% młodocianych kaszubów :D

      • 0 0

    • To się uśmiałem, niezłe !!!

      Że nie mam kuzyna, pech.

      • 0 0

  • Jest tak

    musi wyglądać, po prostu musi. Duzo koloru, miganie. Bo ja na przykład mam VW golfa i jak jadę z mojom dziweczynom do silver screanu (w końcu na grabówku mniej fajnych klubów) to musze jej pokazać ,ze jest rasa i w ogóle. No i tuba lub subwoofer -koniecznie. słucham tylko tego co dobrze chodzi na tubie.

    • 6 2

  • A ja mam radyjko LG z pilotem i mp3, niby marka malo znana w samochodowych radiach, ale dziala bezproblemowo. Poprzednio mialem dosc wysokiej klasy clariona, i jedynie odbior radia mial lepszy. Ale nie moge powiedziec zeby na LG nie dalo sie radia sluchac poza miastem, bo tak nie jest. Dzwiek dla mnie bez roznicy. Do tego cztery dobre markowe glosniki 16cm, w fabrycznych miejscach, z przodu dwudrozne. Calosc nowka sztuka w sklepie jakies 550zl mnie kosztowala, i jak dla mnie, przecietnego sluchacza, nie audiofila, wrecz przerasta moje oczekiwania.

    Moze jedyne co chcialbym zrobic jeszcze to wygluszyc sobie drzwi, bo "brzecza" przy glosniejszym odsluchu. Tak wiec jak ktos slucha muzyki "amatorsko" to polecam taki zestawik budzetowy.

    Aha, zwykly laik posklada sobie takie cos do kupy w kilka godzin wliczajac przerwy na kawe :) A satysfakcja jeszcze wieksza z wlasnej roboty :)

    Pozdrawiam

    • 1 0

  • PIONIEER

    dobra firma krzak. ehh kup se pionierka. :PP

    • 0 0

  • powiem tak...

    u siebie w samochodzie po wymianie radia z fabrycznego na pionka od razu zaczęła dobrze grać muzyka, nie jestem zwolennikiem basu więc na wymianie radia zakończę

    • 1 0

  • :| Janusz golf III bym Ci pomogl...

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie zwierzę widnieje w herbie Abartha?

 

Najczęściej czytane