- 1 Auto wjechało w pieszych i w budynek (173 opinie)
- 2 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (171 opinii)
- 3 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (101 opinii)
- 4 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (377 opinii)
- 5 Hamowanie przed autem to bandyterka (172 opinie)
- 6 Nie będzie podatku od aut spalinowych (169 opinii)
Gwóźdź w oponie - naprawiać czy wymieniać?
Najechanie kołem na gwóźdź czy wkręt nie zawsze musi oznaczać, że opona nadaje się do wyrzucenia, a my musimy rozglądać się za nowym ogumieniem. W niektórych przypadkach uszkodzoną oponę można naprawić, a koszt takiej usługi u wulkanizatora to zaledwie kilkadziesiąt złotych.
Gwóźdź w oponie - co robić?
Uszkodzenie opony może przydarzyć się w każdym momencie, niezależnie od stanu ogumienia. W większości przypadków nie mamy na to wpływu, bo po prostu nie jesteśmy w stanie dostrzec na drodze niewielkich, ostrych przedmiotów czy ukrytych w kałużach głębokich dziur. Nieco inaczej wygląda sytuacja z krawężnikami, na których często dochodzi do przecięcia opony. Na to kierowca ma już wpływ.
Opony - rodzaje, oznaczenia i dobór do felgi
Nie zmienia to faktu, że defekty opon dzielimy na te, które można naprawić u wulkanizatora, i te, których się nie naprawia ze względów bezpieczeństwa.
- Do grupy tych pierwszych usterek zalicza się punktowe przebicie opony wskutek najechania na coś ostrego. Gwóźdź czy wkręt wbity w czoło opony przydarza się stosunkowo często. Na szczęście takie uszkodzenia możemy łatwo i szybko naprawić. Kierowca, który dostrzeże w oponie np. gwóźdź powinien niezwłocznie wymienić koło na zapasowe albo udać się do wulkanizatora. W żadnym wypadku nie powinno się samemu wyciągać ciała obcego z ogumienia - wyjaśnia Marcin Garboś z warsztatu Wulgar.
Gwóźdź czy wkręt wbity w czoło opony to najbardziej optymistyczny wariant przebicia opony. Dzięki stalowemu kordowi, który stanowi jedną z warstw opony, nie ma większego ryzyka, że po takim przebiciu opona zacznie szybko tracić ciśnienie czy zostanie rozerwana. Po zauważeniu defektu, trzeba jak najszybciej odwiedzić serwis wulkanizacyjny. Fachowcy bez większego trudu usuną gwóźdź i uszczelnią dziurę, a ogumienie wróci do pełnej używalności.
Ile kosztuje wymiana opon? Wszystko o naprawie opon
Gwóźdź w oponie - jak naprawić?
- Naprawa opony ma sens tylko wtedy, gdy nie została uszkodzona struktura ogumienia. Jeśli do tego nie doszło, to podejmujemy próbę ratowania w zasadzie każdej opony. Trzeba jednak zaznaczyć, że ogumienie ze starszego rocznika z reguły odmawia współpracy, a usuwanie usterki nie przynosi zamierzonych efektów - tłumaczy Krzysztof Kowalski z firmy AMS Kowalski.
Sytuacja komplikuje się, gdy uszkodzona zostanie ściana boczna opony. To obszar, który podczas dynamicznej jazdy czy pokonywania zakrętów mocno pracuje i przyjmuje największe przeciążenia. Dlatego też naprawa takiej usterki niesie za sobą ryzyko rozerwania opony. Nie dziwi więc fakt, że większość wulkanizatorów nie podejmuje się takiej naprawy i zaleca wymianę opony na nową, nawet jeśli ogumienie posiada niskie indeksy prędkości.
Wszelkiego rodzaju wybrzuszenia, pęknięcia i nacięcia w ścianie bocznej opony pojawiają się wskutek mocnego uderzenia koła w ostre krawędzie - dziury czy krawężniki. I o ile niektórzy wulkanizatorzy podejmują się napraw chociażby nacięć czy dziur po gwoździu, to już bąble w ściance opony definitywnie eliminują ją z dalszego użytku.
- Naprawa opony - w zależności od sposobu - zajmuje nam od 10 minut do pół godziny. Koszt takiej usługi waha się od 30 do 60 zł. Na tę cenę składa się demontaż koła i opony, naprawa, wykorzystane materiały, montaż opony oraz wyważenie, no i oczywiście montaż koła. Dodam tylko, że odradzamy klientom naprawianie wysłużonych opon w kiepskim stanie. Jest to nieopłacalne, ale i niebezpieczne - zakończył Garboś.
Nie tylko wysłużonych opon nie zaleca się naprawiać. Nie powinno się także reperować dziur o średnicy większej niż 5 mm, a także opon o indeksach prędkości przekraczającej 250 km/h.
Miejsca
Opinie (75) 2 zablokowane
-
2019-06-27 07:14
To zależy czy autor
Jest pod wpływem lobby producentów opon czy wulkanizatorów.
- 4 0
-
2019-06-26 23:28
Jeździć obserwować
- 3 0
-
2019-06-26 21:10
Przebita opona nie musi być do wyrzucenia (1)
Zgadza się, można jej jeszcze użyć np. na opał.
- 16 2
-
2019-06-26 22:59
lub do windy
- 2 0
-
2019-06-26 15:19
Na zdjęciu: Opona przebita z boku (4)
W opisie: "Nacięcie opony nie musi oznaczać definitywnego końca ogumienia."
Takich opon przebitych z boku nie wolno naprawiać! To jest przestępstwo! Co innego przebity bieżnik, a co innego opona której konstrukcja zostaje nieodwracalnie zniszczona przez boczne rozcięcie!- 27 5
-
2019-06-26 22:50
jedźcie na wulkanizacje
i spytajcie fachowca, który ma dziesięciu takich klientów dziennie i wie co z tym zrobić, a nie 'sąsiada co jego szwagra kolega miał taki przypadek'..
- 2 0
-
2019-06-26 21:40
co ty bełkoczesz januszu?
trzeba j4echac na wulkanizacyje i sprawdzic czy da się ołatać
- 1 1
-
2019-06-26 18:45
Racja, opona z takim nacieciem moze zawsze platac figla przy wiekszej predkosci.
Mialem taki przypadek i samochod przy 120 km/h nagle zaczal skakac jak zaba. Zatrzymalemgo z pewnym wysilkiem bo to byla przednia lewa. Malo brakowalo a stuknal bym inne samochody bo sterowanie przy duzej predkosci kiedy opona strzeli jest trudne. Opone trzeba wymienic dla wlasnego i innych bezpieczenstwa. Natomiast wszystkie naklucia na biezniku mozna latwo naprawic na kazdej nawet stacji tankowania benzyny. Dodam ze przy inspekcji moga sie do tego przyczepic.
- 2 4
-
2019-06-26 17:12
Niekoniecznie jest uszkodzona
Przy całej mojej ostrożności wobec napraw opon - akurat to, co widać na zdjęciu w artykule, zwykle oznacza tylko oderwanie rantu ochronnego (po to jest, by chronić felgę), nie wpływające w żadnym stopniu na integralność konstrukcji opony. Obejrzeć i zdecydować.
- 9 0
-
2019-06-26 21:29
Tematów brakuje?
- 4 2
-
2019-06-26 21:16
Takie opony z niejasnym przebiciem oddaje do zakładu i sprzedaje potem na olx'ie
Jako użyte tylko raz, stan bardzo dobry.
- 9 1
-
2019-06-26 15:18
my naprawiajo co kto nie umial (1)
- 17 1
-
2019-06-26 21:09
klejem na gorąco
z pistoleta
- 3 0
-
2019-06-26 15:05
Najlepiej od razu wymienić auto. (4)
- 100 4
-
2019-06-26 15:35
i żonę (3)
- 23 1
-
2019-06-26 15:38
a dlaczego żonę? :( (2)
- 7 0
-
2019-06-26 16:09
żeby pozbyć się teściowej i nie iść za to do więzienia :) (1)
- 19 0
-
2019-06-26 18:50
Jesli zrobisz to na odwrot, wpierw tesciowa a potem zona to
wtedy do wiezienia.
- 6 0
-
2019-06-26 17:16
Oczywiscie wymienic...gwozdz! Wiecie,ze wiekszosc uciekajacego powietrza z kola idzie przez wentyl/kominek. Wymieniajcie czesciej.
- 2 0
-
2019-06-26 15:33
Ja bym od razu ten gwozdz wymienil, naprawiac nie ma sensu, gwozdzie sa tanie.
- 43 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.