- 1 Kredkami w kierowców przy przejściu (74 opinie)
- 2 Rondo w Kowalach i niezrozumiały wyjazd (25 opinii)
- 3 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (25 opinii)
- 4 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (317 opinii)
- 5 Pod prąd uciekał przed policją (280 opinii)
- 6 Spore zainteresowanie Pomorskimi Targami Autokosmetyki (28 opinii)
Ciężko wyobrazić sobie współczesne samochody bez systemu ABS. Problem w tym, że wielu kierowców doskonale wie, że ich auto posiada układ przeciwblokujący, ale niestety, nie do końca zdają sobie sprawę z jego przeznaczenia i działania. Warto jednak wiedzieć, jak efektywnie korzystać z ABS, bo to naprawdę bardzo pożyteczny system.
Co to jest ABS?
To system, który zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania. Dzięki niemu kierowca zachowuje większą kontrolę nad pojazdem, gdy ten wpadnie w poślizg. W przypadku braku ABS, przy ostrym hamowaniu istnieje duża możliwość zblokowania się kół. W takiej sytuacji kierowca nie ma w zasadzie żadnego wpływu na tor jazdy auta.
- Największą zaletą systemu ABS jest możliwość zmiany kierunku jazdy i ominięcie przeszkody podczas gwałtownego hamowania. Dzięki temu, że koła cały czas się obracają, nie blokują się - zachowujemy kontrolę nad pojazdem, mając wciśnięty pedał hamulca do samej podłogi - tłumaczy Roman Nowak z ODTJ Autodrom Pomorze.
Jak działa ABS?
Zasada działania systemu jest prosta. Specjalne czujniki na bieżąco monitorują obroty każdego koła. Gdy któryś z nich podczas hamowania wykryje, że jedno z kół obraca się wolniej od pozostałych albo przestało się kręcić - układ ABS w celu odblokowania koła zmniejszy siłę jego hamowania.
Z czego składa się ABS?
ABS tworzą układy - elektroniczny i hydrauliczny. Elementami składowymi systemu są: czujniki prędkości dla każdego z kół, sterownik ABS, modulatory ciśnienia oraz pedał hamulca z urządzeniem wspomagającym i pompą hamulcową.
Moto-poradnik: Złe nawyki za kierownicą
Jak poprawnie hamować z ABS?
Podstawowa zasada hamowania awaryjnego w aucie wyposażonym w ABS brzmi: wciśnij, a wręcz kopnij w pedał hamulca z całej siły, jak najmocniej potrafisz i nie odpuszczaj aż do momentu ominięcia przeszkody albo całkowitego zatrzymania.
- Pamiętajmy, aby równocześnie z wciśnięciem pedału hamulca - wcisnąć również sprzęgło. Jest to bardzo ważne. Dzięki temu nie zgaśnie nam silnik, a to z kolei zapobiegnie wyłączeniu się ABS, ale również pozostałych systemów, jak chociażby wspomagania układu kierowniczego - dodaje instruktor.
Jakie błędy popełniają kierowcy?
Gdy podczas gwałtownego hamowania wyczujemy pod stopą pulsowanie hamulca i usłyszymy charakterystyczny stukot (coś jakby właśnie się zepsuło w aucie) - to tak naprawdę robimy wszystko dobrze, a system działa poprawnie. Niestety, wiele osób myśli zupełnie inaczej i odpuszcza pedał hamulca. To największy błąd.
- To prawda. Kierowcy często przy ostrym hamowaniu odpuszczają pedał hamulca, bo nie do końca zdają sobie sprawę, co tak naprawdę się dzieje. Odpuszczenie hamulca powoduje, że droga hamowania wyraźnie się wydłuża. Innym błędem popełnianym przez kierowców jest tzw. hamowanie pulsacyjne - zdradza Nowak.
Czy ABS skraca drogę hamowania?
Wiele osób błędnie myśli, że zadaniem systemu ABS jest skracanie drogi hamowania. Otóż nie do końca. Czy faktycznie skraca tę drogę? Nasze testy pokazały, że auto wyposażone w ABS rzeczywiście zatrzymało się szybciej od pojazdu z wyłączonym systemem. Różnica była jednak nieznaczna. Z całą pewnością skuteczność działania systemu ABS odczujemy przede wszystkim na śliskich nawierzchniach pokrytych wodą, lodem czy śniegiem.
Miejsca
Opinie (63) 3 zablokowane
-
2017-03-24 18:49
Głupszych opini nie czytałam
Jesli ktoś z was piszących tu miałby choćby najmniejsze pojęcie o motoryzacji i bezpieczeństwie oraz sposobie działania systemów w aucie to by sie powstrzymali od takich stwierdzeń
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.