- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (30 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 3 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (246 opinii)
- 4 Apel policji do kierowców aut i motocykli (8 opinii)
- 5 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (353 opinie)
- 6 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (201 opinii)
Hybrydowy autobus (ponownie) na ulicach Gdańska
Na ulicach Gdańska ponownie pojawił się autobus spalinowo-elektryczny. Wcześniej był już testowany w Trójmieście, ale teraz zagości na stałe. Pojazd został kupiony przez prywatnego przewoźnika. Skorzystają z niego pasażerowie linii 295.
Silnik elektryczny działa do prędkości ok. 15 km/h, a dopiero potem załącza się spalinowy napęd, który podczas jazdy pozwala na odzyskanie energii przy hamowaniu. Silnik elektryczny włącza się również automatycznie przy postoju na przystankach czy światłach.
Zgodnie z deklaracją producenta takie rozwiązanie pozwala na ograniczenie emisji spalin o 50 proc. oraz zmniejszenie zużycia paliwa o 35 proc. Do tego dochodzi też znacznie mniejszy hałas w momencie ruszania, co przy gęstej miejskiej zabudowie jest nie do przecenienia.
Autobus testowany na terenie całej Polski
Autobus został wyprodukowany w 2011 we wrocławskiej fabryce Volvo. W kolejnych latach był testowany m.in. przez przewoźników w Warszawie, Płocku, Gliwicach, Olszynie oraz Krakowie.
W lutym 2013 r. przez kilka dni było można go także zobaczyć na ulicach Gdyni. Natomiast na przełomie lutego i marca tego samego roku testował go lokalny oddział firmy Warbus, obsługującej wówczas linie z Gdańska do Sopotu.
Czytaj więcej: Hybrydowy autobus na testach w Gdańsku i Sopocie
Autobus niedawno został zakupiony przez przewoźnika BP Tour na potrzeby realizacji podwykonawstwa dla miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, która ze względu na braki kadrowe nie radzi sobie z powierzonymi zadaniami na przewozy pasażerskie. Volvo będzie skierowane w dni powszednie do obsługi linii 295, łączącej pętlę Łostowice Świętokrzyska z Zakoniczynem .
Pierwszy autobus o alternatywnym napędzie
Obecnie hybrydowy model Volvo jest jedynym autobusem w Gdańsku eksploatowanym liniowo, który posiada alternatywny napęd. W najbliższych latach planowany jest zakup zupełnie nowych autobusów elektrycznych, które mają kursować po buspasach ul. Nowej Świętokrzyskiej i zastąpić wcześniej przewidzianą w tym śladzie trasę tramwajową.
Czytaj więcej: Tramwaje nie pojadą Nową Świętokrzyską
Materiał archiwalny z 2013 r.
Opinie (116) 2 zablokowane
-
2018-09-18 10:57
Jak to jest (7)
że prywatnej spółce opłaca się kupować nowe autobusy i je amortyzować mając o 20-30% stawki niższe od GAiT, a dla GAiT-u nowe autobusy kupuje miasto (pieniądze z budżetu miasta)? No i jakoś nie słyszę, żeby BP Tour nie miał obsady wozów. Panie Grzelak coś Pan wie na ten temat?
- 29 3
-
2018-09-19 07:38
Przeczytaj że zrozumieniem! Wyprodukowany w 2011 roku więc nowy czy stary?
- 1 0
-
2018-09-19 04:31
Prywatne spółki nie kupują nowych autobusów (opisywany w artykule ma 7 lat), tylko je biorą w leasing. GAiT teoretycznie też może, ale leasing jakoś jest mało popularny w spółkach komunalnych.
- 1 0
-
2018-09-18 18:52
(1)
To tak samo jak spółdzielnie w porównaniu do wspólnot. Koszty ogromne, a na remonty i tak nie ma (spółdzielnie).
- 0 1
-
2018-09-18 19:11
Wspólnota to najgorszy rak
- 1 1
-
2018-09-18 12:30
Słowa klucze: (1)
- gospodarność
- wynagrodzenia dla zarządzających
- szczelność systemu finansowego- 5 0
-
2018-09-18 12:44
i jeszcze jeden
przerost zatrudnienia w administracji firmy
- 11 0
-
2018-09-18 11:01
To klasyczny przykład rządzenia w stylu socjalistów, tam gdzie oni rządzą piasku zabraknie na pustyni.
- 9 0
-
2018-09-18 10:03
za 10 lat sprzedadzą go do Gdyni:) (10)
- 64 20
-
2018-09-18 10:31
A my w Gdyni podłączymy go patykami do sieci. (3)
Oczywiście elektrycznej.
Nie mylić z rybacką.- 13 2
-
2018-09-18 10:46
(2)
Lepsze patyki w korkach niż codziennie korek na szynach.
- 6 3
-
2018-09-18 20:18
Lepsze masło maślane (1)
Niż słoma słomiana
- 1 1
-
2018-09-18 23:45
Lepiej jest pić w Spale
niż spać w Pile.
- 0 0
-
2018-09-18 12:11
Chciałbyś. Słyszałem, że Gdańsk zainteresowany jest 35 letnimi tramwajami z Niemiec. (3)
- 8 5
-
2018-09-18 20:22
Lepszy 35letni tramwaj
Niż 20letni kopcący paserati
- 3 1
-
2018-09-18 13:07
(1)
Godzina 13 tego dnia.
Raport trójmiasta.
Tramwaje na Hallera stoją.
Pozdrawiam- 3 3
-
2018-09-18 13:15
Czyżby znowu jakiś geniusz zerwał trakcję?
Chyba serio taniej postawić tam na stałe patrol policji...
- 2 2
-
2018-09-18 10:38
(1)
Czemu wszędzie są upośledzeni ludzie którzy muszą wcisnąć politykę i porównanie Gdyni z Gdańskiem. Wszędzie.
Kowalski pierdnął, ale w Gdyni pierdzi więcej osób.
Deszcz padał w Gdańsku, ale w Gdyni padał deszcz bardziej i do tego wiało.
Ludzie! Dobrze się czujecie?- 23 5
-
2018-09-18 11:58
dla nich ten portal właśnie powstał
nasze ładne trójmiejskie bagienko
- 6 1
-
2018-09-18 23:23
wow. jeden.
- 1 0
-
2018-09-18 21:57
A opny no-name
łatane w 2 miejscach i łyse. Kto dopuścił go do ruchu. Zmiana trasy 255 od nowego roku porażka - mieszkańcy południa odwdzięczą się w najbliższym głosowaniu.
- 2 1
-
2018-09-18 10:10
(3)
Autobusy zamiast tramwaju na Nowej Świętokrzyskiej. Brawo. To tylko Adamowicz potrafi wymyślić takie zachęty do transportu, które wymuszają kolejne przesiadki i jazdy w ścisku.
- 37 13
-
2018-09-18 20:47
Ciekawe czy firma Mosty Katowice dostała całą kwotę z przetargu za projekt tramwaju, skoro tramwaju nie zaprojektowała. To rażące zaniedbanie ze strony władz Gdańska, które w przyszłości odbije się na całym Gdańsku południu.
- 0 0
-
2018-09-18 10:14
marudy start 123 (1)
- 3 13
-
2018-09-18 10:38
Lisicki won 123
- 16 0
-
2018-09-18 10:10
No super Volvo autobus w gdańsk brak scania (3)
Autobus Volvo lepiej tak samo scania na hybrydowy lepiej niż Mercedes
- 2 6
-
2018-09-18 20:24
Tak ja też w sandały ze skarpety w zimo.
- 2 0
-
2018-09-18 20:21
Ale nie na nasze drogi
- 0 0
-
2018-09-18 14:24
Widzę brak słownik.
- 6 0
-
2018-09-18 10:02
Zgodnie z obecnym trędem (11)
powinniśmy korzystać z autobusów na Polski węgiel.
- 127 24
-
2018-09-18 13:14
(4)
Lepiej hybrry gaz albo alko niż dzieł bo u nas sporo busów. W Skandii miasta kieszonkowe z jednym busikiem na krzyż z drugim. W Stockhlm jeżdżą kolejką a w Oslo mieszka 5 osób i 3 Migranten. W Kopenhadze juz nie ma aut bo są tylko rowery. U nas dzieł x 120 tysięcy dziennie samych busów nie licząc ok pół miliona wariatów drogowych w puszkach z plastiku i folii śniadaniowej napędzanych dizlem lub dizel turbo ltrzy wierzą że ich egzystencja ma 85 letnie gwarancję z opcją wydłuzenia..
- 1 12
-
2018-09-18 16:09
(1)
w Szwecji przede wszystkim Autobusy i TIR-y nie jeżdżą na dieslu i nie ma czarnych chmur, a powietrze pachnie a nie śmierdzi
- 0 4
-
2018-09-18 18:14
?
Z ciekawości. Jakim paliwem są zasilane ciężarówki w Szwecji?
- 5 0
-
2018-09-18 13:56
Piles, nie pisz.
- 6 0
-
2018-09-18 13:15
Dizel nie dzieł
- 1 0
-
2018-09-18 10:17
zgodnie z obecnym trendem (1)
zakup sobie słownik ortograficzny
- 15 18
-
2018-09-18 15:22
Odezwał się polonista piszący z błędami.
- 6 3
-
2018-09-18 12:33
Polski węgiel nie spełnia żadnych norm (1)
Górnicy strajkują, żeby dalej można było palić tym syfem...
- 10 3
-
2018-09-18 13:21
I jeszcze do niego w podatkach wszyscy dokladamy. Kopalnie maja umarzane zaleglosci w ZUS i US.
- 8 1
-
2018-09-18 11:58
zgodnie z trędem
walisz byki jak nie wiem co...
- 4 3
-
2018-09-18 10:44
oby nie trądem...
- 14 0
-
2018-09-18 18:13
Bierzcie przykład z Lublina
Tam pełno hybryd , nowych autobusów itp , biletomaty prawie w każdym autobusie czy trolu o przystankach nie wspomnę....
- 1 2
-
2018-09-18 10:04
Szkoda, że to takie drogie (2)
ale w mieście mamy smród z tych dieseli, nieważne czy mają 2 a może 4dpfy i inne takie filtrony. Smród to smród. Cng, lpg to jest ekologia, tańsze niż wszelkie hybrydy. Są mądrzy we władzach niech coś wymyśla bezsmrodowego i taniego
- 35 6
-
2018-09-18 18:06
Podziękuj lobby samochodowemu z bylego EWG
a obecnie z UE. Kto szedł w diesle TDI - oszczędne Niemiaszki. To okazało się ślepą uliczką. Doprowadzenie diesla, żeby spełnił jakieś normy jest bardzo skomplikowane i kosztowne. TDi było nawet zakazane w 2 stanach w USA.
Sam bym wolał kupić 3l camry V6 benzyna z automatem ale Japończycy na Europę zrobili avensis. Do tego dochodzi oakcyzowanie paliwa w UE. Jednak kij ma 2 końce i VW będzie w plecy z hybrydami. Dla nich masowa produkcja w sensownej cenie i jakości to czarna magia. Toyota sprzedaje seryjne hybrydy od 1995 roku.
Nawet BMW kupiło technologie hybrydową od toyoty. Tak jest taniej...- 2 1
-
2018-09-18 11:05
Większość tych dpf jest tylko na papierze, a w rzeczywistości usunięte przy pierwszej awarii.
- 6 2
-
2018-09-18 17:43
Biała Podlaska obsługuje Sopot
na liniach 143, 117 i 122. Będzie może sobie ładował ze słowackiego w dół
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.