• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hybrydowy autobus (ponownie) na ulicach Gdańska

Krzysztof Koprowski
18 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Autobus został zakupiony przez BP Tour, który obsługuje linie z Gdańska do sąsiednich gmin oraz jako podwykonawca GAiT.
  • Autobus został zakupiony przez BP Tour, który obsługuje linie z Gdańska do sąsiednich gmin oraz jako podwykonawca GAiT.
  • Autobus został zakupiony przez BP Tour, który obsługuje linie z Gdańska do sąsiednich gmin oraz jako podwykonawca GAiT.
  • Autobus został zakupiony przez BP Tour, który obsługuje linie z Gdańska do sąsiednich gmin oraz jako podwykonawca GAiT.

Na ulicach Gdańska ponownie pojawił się autobus spalinowo-elektryczny. Wcześniej był już testowany w Trójmieście, ale teraz zagości na stałe. Pojazd został kupiony przez prywatnego przewoźnika. Skorzystają z niego pasażerowie linii 295.



Czy w Trójmieście powinno być więcej autobusów hybrydowych i elektrycznych?

Volvo 7700 Hybrid, bo taką pełną nazwę nosi nowy gdański autobus, wyposażony jest w silnik diesla wspomagany silnikiem elektrycznym.

Silnik elektryczny działa do prędkości ok. 15 km/h, a dopiero potem załącza się spalinowy napęd, który podczas jazdy pozwala na odzyskanie energii przy hamowaniu. Silnik elektryczny włącza się również automatycznie przy postoju na przystankach czy światłach.

Zgodnie z deklaracją producenta takie rozwiązanie pozwala na ograniczenie emisji spalin o 50 proc. oraz zmniejszenie zużycia paliwa o 35 proc. Do tego dochodzi też znacznie mniejszy hałas w momencie ruszania, co przy gęstej miejskiej zabudowie jest nie do przecenienia.

Autobus był już wcześniej testowany w Trójmieście przez PKM Gdynia (nz.) oraz firmę Warbus. Autobus był już wcześniej testowany w Trójmieście przez PKM Gdynia (nz.) oraz firmę Warbus.

Autobus testowany na terenie całej Polski



Autobus został wyprodukowany w 2011 we wrocławskiej fabryce Volvo. W kolejnych latach był testowany m.in. przez przewoźników w Warszawie, Płocku, Gliwicach, Olszynie oraz Krakowie.

W lutym 2013 r. przez kilka dni było można go także zobaczyć na ulicach Gdyni. Natomiast na przełomie lutego i marca tego samego roku testował go lokalny oddział firmy Warbus, obsługującej wówczas linie z Gdańska do Sopotu.

Czytaj więcej: Hybrydowy autobus na testach w Gdańsku i Sopocie

Autobus niedawno został zakupiony przez przewoźnika BP Tour na potrzeby realizacji podwykonawstwa dla miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, która ze względu na braki kadrowe nie radzi sobie z powierzonymi zadaniami na przewozy pasażerskie. Volvo będzie skierowane w dni powszednie do obsługi linii 295, łączącej pętlę Łostowice Świętokrzyska zobacz na mapie GdańskaZakoniczynem zobacz na mapie Gdańska.

Pierwszy autobus o alternatywnym napędzie



Obecnie hybrydowy model Volvo jest jedynym autobusem w Gdańsku eksploatowanym liniowo, który posiada alternatywny napęd. W najbliższych latach planowany jest zakup zupełnie nowych autobusów elektrycznych, które mają kursować po buspasach ul. Nowej Świętokrzyskiej i zastąpić wcześniej przewidzianą w tym śladzie trasę tramwajową.

Czytaj więcej: Tramwaje nie pojadą Nową Świętokrzyską

Materiał archiwalny z 2013 r.

Opinie (116) 2 zablokowane

  • volvo

    volvo jest super, oby tak dalej :) a wlasnie gdzie w 3miescie napraiwe auto volvo? synowi sie popsulo czy jest nadal en serwis w gdyni na al.zwiciestwa?

    • 0 0

  • utrudnienie dla mam z wozkami

    ten autobus to porazka problem ze zmieszczeniem się dwóch wozkow dziecięcych z powodu rury na srodku która powoduje ze nie sa tam w stanie stanac dwa wózki. autobus puszczony na trasie 295 gdzie mamy woża dzicie do odzialu szkolnego na dulina i nie można dojechać

    • 0 0

  • A kierowca z ukrainy na tym 295 (3)

    co nic nie kuma po polsku

    • 7 2

    • Kierowca jest od prowadzenia pojazdu a nie rozmów z pasażerami

      Wystarczy że zna trasę

      • 0 1

    • (1)

      No ba

      • 1 0

      • Ciesz się ze jedzie! Kierowca to nie kolega do pogadanek. Ma jechać!

        • 2 1

  • W innych miastach Polski i to duzo mniejszych niz Gdańsk autobusy z napędem czysto elektrycznym

    nie sa zadną nowością o hybrydach nie wspominając .

    • 0 0

  • Hmmm wygląd może ok ,ale brud i syf jak w Gdańskich trawajach wszędzie kurz na potęgę . A te lampy środku chyba nie byly oczyszczone od wyjazdu z hali montażowej.

    • 0 0

  • A będą tańsze Bilety na elektryki i hybrydy? ;-) (3)

    Paliwa nie spalają więc oszczędność jest!

    • 42 21

    • Ale koszt zakupu dużo większy w porównaniu z normalnym spaliniakiem

      • 2 0

    • Jak dołączysz koszt wymiany akumulatorów

      To jeszcze dopłacisz.

      • 5 0

    • znajac zycie to jeszcze podrozeja zeby kupic wiecej takich autobusow

      • 11 2

  • Co z tego, że hybryda?

    Stoi w korku jak każdy inny, wymiana akumulatorów kosztuje tyle co pół nowego autobusu. Tyle, że tak nie kopci. Szybsze są tramwaje ( najlepiej częściowo pod ziemią jak w Brukseli) lub kolejka nad ziemią jak w Wuppertalu. Jedyny problem to stan techniczny taboru bo jak jeden pojazd stanie to nie można go ominąć.

    • 0 0

  • Przetestowane (1)

    Prosiłbym o opinię kierowcy. Jako pasażer nie byłem zachwycony...

    • 4 0

    • Kibel!

      • 1 1

  • Eh

    Na wodę nie zrobią. Nasze morze jest takie czyste

    • 0 0

  • dlaczego nie na gaz? to najczystsze paliwo. (17)

    • 53 18

    • Na jaki gaz, człowieku. Transport publiczny powinien być wyłącznie wodorowy (7)

      Jest miejsce na instalację, sposób transportu za pomocą amoniaku został niedawno opracowany. Uważam, że wszystkie spółki publiczne i państwowe powinny kupować wyłącznie pojazdy na wodór.

      • 7 2

      • Wszystko fajnie, ale skąd weźmiesz wodór? (6)

        Trzeba go najpierw wyprodukować, do czego potrzeba elektrowni.

        • 3 6

        • Rafinerii! (4)

          Potrzeba rafinerii (nie elektrowni). Tak się przypadkiem składa, że mamy w Gdańsku rafinerię i są w stanie podjąć się produkcji.

          • 4 0

          • O ile zgadzam się co do Lotosu (3)

            To jak chcesz robić wodór w rafinerii?
            Wodór się robi puszczając prąd przez wodę...

            • 2 0

            • można przez elektrolizę (1)

              ale taniej wychodzi w koksowni przy podgrzewaniu węgla

              • 3 0

              • Ale co to za interes?

                Możesz wtedy wrócić do palenia tego węgla ;)

                • 2 0

            • Obecnie wodor w skali przemyslowej produkuja tylko rafinerie i tylko z metanu

              Elektroliza wody wychodzi kilka razy wiecej.

              • 3 0

        • jak to skąd?

          ze stacji wodorowej :) przecież to takie proste.

          • 2 2

    • (4)

      bo się trudno tankuje, potrzebny jest do tego specjalny pojazd i wyszkolona obsługa, a autobus lata kilkanaście godzin dziennie i trochę tego paliwa zeżre. Już lepszym rozwiązaniem byłby w pełni elektryczny autobus wyposażony w ogniwa paliwowe i tankowany wodorem - tutaj tankowanie zajmie tyle samo czasu i jest równie proste co zalewanie benzyną

      • 9 3

      • Troszkę się zapędziłeś (3)

        Wodór tankuje się dużo trudniej niż LPG, w dodatku ma wredne właściwości, jak przeżeranie zbiorników i przeciekanie przez nie.

        • 5 1

        • Toyota już parę lat temu uwolniła swój patent na szczelne zbiorniki na wodór

          • 2 0

        • (1)

          Chodzi o ogniwa paliwowe, ktore sie po prostu wymienia na stacji. W samochodzi osobowym ma to wielkosc 1,5l butelki.

          • 1 1

          • Ogniwa paliwowe to generatory prądu, nie zbiorniki paliwa :)

            1.5l Wodoru przy 700bar ma około 15MJ.
            To tyle, co 0.5l oleju napędowego.

            Daleko byś na tym nie zajechał :)

            • 5 1

    • (3)

      Gaz jest nieodnawialny. Chyba, że by go zbierać od pasażerów do słoików.

      • 20 9

      • hybryda też jest nieodnawialna ;)

        • 12 2

      • (1)

        prąd z węgla też

        • 21 1

        • ale z wody czy powietrza juz nie

          • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Traficar i MiiMove to:

 

Najczęściej czytane