- 1 Auto wjechało w pieszych i w budynek (265 opinii)
- 2 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (191 opinii)
- 3 "Podatek od aut spalinowych i tak będzie" (24 opinie)
- 4 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (110 opinii)
- 5 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (378 opinii)
- 6 Hamowanie przed autem to bandyterka (173 opinie)
Hybrydowy autobus (ponownie) na ulicach Gdańska
Na ulicach Gdańska ponownie pojawił się autobus spalinowo-elektryczny. Wcześniej był już testowany w Trójmieście, ale teraz zagości na stałe. Pojazd został kupiony przez prywatnego przewoźnika. Skorzystają z niego pasażerowie linii 295.
Silnik elektryczny działa do prędkości ok. 15 km/h, a dopiero potem załącza się spalinowy napęd, który podczas jazdy pozwala na odzyskanie energii przy hamowaniu. Silnik elektryczny włącza się również automatycznie przy postoju na przystankach czy światłach.
Zgodnie z deklaracją producenta takie rozwiązanie pozwala na ograniczenie emisji spalin o 50 proc. oraz zmniejszenie zużycia paliwa o 35 proc. Do tego dochodzi też znacznie mniejszy hałas w momencie ruszania, co przy gęstej miejskiej zabudowie jest nie do przecenienia.
Autobus testowany na terenie całej Polski
Autobus został wyprodukowany w 2011 we wrocławskiej fabryce Volvo. W kolejnych latach był testowany m.in. przez przewoźników w Warszawie, Płocku, Gliwicach, Olszynie oraz Krakowie.
W lutym 2013 r. przez kilka dni było można go także zobaczyć na ulicach Gdyni. Natomiast na przełomie lutego i marca tego samego roku testował go lokalny oddział firmy Warbus, obsługującej wówczas linie z Gdańska do Sopotu.
Czytaj więcej: Hybrydowy autobus na testach w Gdańsku i Sopocie
Autobus niedawno został zakupiony przez przewoźnika BP Tour na potrzeby realizacji podwykonawstwa dla miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, która ze względu na braki kadrowe nie radzi sobie z powierzonymi zadaniami na przewozy pasażerskie. Volvo będzie skierowane w dni powszednie do obsługi linii 295, łączącej pętlę Łostowice Świętokrzyska z Zakoniczynem .
Pierwszy autobus o alternatywnym napędzie
Obecnie hybrydowy model Volvo jest jedynym autobusem w Gdańsku eksploatowanym liniowo, który posiada alternatywny napęd. W najbliższych latach planowany jest zakup zupełnie nowych autobusów elektrycznych, które mają kursować po buspasach ul. Nowej Świętokrzyskiej i zastąpić wcześniej przewidzianą w tym śladzie trasę tramwajową.
Czytaj więcej: Tramwaje nie pojadą Nową Świętokrzyską
Materiał archiwalny z 2013 r.
Opinie (116) 2 zablokowane
-
2018-09-26 15:43
volvo
volvo jest super, oby tak dalej :) a wlasnie gdzie w 3miescie napraiwe auto volvo? synowi sie popsulo czy jest nadal en serwis w gdyni na al.zwiciestwa?
- 0 0
-
2018-09-24 08:37
utrudnienie dla mam z wozkami
ten autobus to porazka problem ze zmieszczeniem się dwóch wozkow dziecięcych z powodu rury na srodku która powoduje ze nie sa tam w stanie stanac dwa wózki. autobus puszczony na trasie 295 gdzie mamy woża dzicie do odzialu szkolnego na dulina i nie można dojechać
- 0 0
-
2018-09-18 20:13
A kierowca z ukrainy na tym 295 (3)
co nic nie kuma po polsku
- 7 2
-
2018-09-20 08:15
Kierowca jest od prowadzenia pojazdu a nie rozmów z pasażerami
Wystarczy że zna trasę
- 0 1
-
2018-09-19 09:38
(1)
No ba
- 1 0
-
2018-09-19 09:45
Ciesz się ze jedzie! Kierowca to nie kolega do pogadanek. Ma jechać!
- 2 1
-
2018-09-20 08:13
W innych miastach Polski i to duzo mniejszych niz Gdańsk autobusy z napędem czysto elektrycznym
nie sa zadną nowością o hybrydach nie wspominając .
- 0 0
-
2018-09-20 06:18
Hmmm wygląd może ok ,ale brud i syf jak w Gdańskich trawajach wszędzie kurz na potęgę . A te lampy środku chyba nie byly oczyszczone od wyjazdu z hali montażowej.
- 0 0
-
2018-09-18 10:02
A będą tańsze Bilety na elektryki i hybrydy? ;-) (3)
Paliwa nie spalają więc oszczędność jest!
- 42 21
-
2018-09-19 22:15
Ale koszt zakupu dużo większy w porównaniu z normalnym spaliniakiem
- 2 0
-
2018-09-19 10:50
Jak dołączysz koszt wymiany akumulatorów
To jeszcze dopłacisz.
- 5 0
-
2018-09-18 10:53
znajac zycie to jeszcze podrozeja zeby kupic wiecej takich autobusow
- 11 2
-
2018-09-19 10:42
Co z tego, że hybryda?
Stoi w korku jak każdy inny, wymiana akumulatorów kosztuje tyle co pół nowego autobusu. Tyle, że tak nie kopci. Szybsze są tramwaje ( najlepiej częściowo pod ziemią jak w Brukseli) lub kolejka nad ziemią jak w Wuppertalu. Jedyny problem to stan techniczny taboru bo jak jeden pojazd stanie to nie można go ominąć.
- 0 0
-
2018-09-18 21:08
Przetestowane (1)
Prosiłbym o opinię kierowcy. Jako pasażer nie byłem zachwycony...
- 4 0
-
2018-09-19 09:44
Kibel!
- 1 1
-
2018-09-19 09:37
Eh
Na wodę nie zrobią. Nasze morze jest takie czyste
- 0 0
-
2018-09-18 10:02
dlaczego nie na gaz? to najczystsze paliwo. (17)
- 53 18
-
2018-09-18 12:38
Na jaki gaz, człowieku. Transport publiczny powinien być wyłącznie wodorowy (7)
Jest miejsce na instalację, sposób transportu za pomocą amoniaku został niedawno opracowany. Uważam, że wszystkie spółki publiczne i państwowe powinny kupować wyłącznie pojazdy na wodór.
- 7 2
-
2018-09-18 14:17
Wszystko fajnie, ale skąd weźmiesz wodór? (6)
Trzeba go najpierw wyprodukować, do czego potrzeba elektrowni.
- 3 6
-
2018-09-18 15:51
Rafinerii! (4)
Potrzeba rafinerii (nie elektrowni). Tak się przypadkiem składa, że mamy w Gdańsku rafinerię i są w stanie podjąć się produkcji.
- 4 0
-
2018-09-18 17:15
O ile zgadzam się co do Lotosu (3)
To jak chcesz robić wodór w rafinerii?
Wodór się robi puszczając prąd przez wodę...- 2 0
-
2018-09-19 01:26
można przez elektrolizę (1)
ale taniej wychodzi w koksowni przy podgrzewaniu węgla
- 3 0
-
2018-09-19 08:06
Ale co to za interes?
Możesz wtedy wrócić do palenia tego węgla ;)
- 2 0
-
2018-09-19 00:48
Obecnie wodor w skali przemyslowej produkuja tylko rafinerie i tylko z metanu
Elektroliza wody wychodzi kilka razy wiecej.
- 3 0
-
2018-09-18 15:06
jak to skąd?
ze stacji wodorowej :) przecież to takie proste.
- 2 2
-
2018-09-18 11:55
(4)
bo się trudno tankuje, potrzebny jest do tego specjalny pojazd i wyszkolona obsługa, a autobus lata kilkanaście godzin dziennie i trochę tego paliwa zeżre. Już lepszym rozwiązaniem byłby w pełni elektryczny autobus wyposażony w ogniwa paliwowe i tankowany wodorem - tutaj tankowanie zajmie tyle samo czasu i jest równie proste co zalewanie benzyną
- 9 3
-
2018-09-18 12:35
Troszkę się zapędziłeś (3)
Wodór tankuje się dużo trudniej niż LPG, w dodatku ma wredne właściwości, jak przeżeranie zbiorników i przeciekanie przez nie.
- 5 1
-
2018-09-18 22:51
Toyota już parę lat temu uwolniła swój patent na szczelne zbiorniki na wodór
- 2 0
-
2018-09-18 13:22
(1)
Chodzi o ogniwa paliwowe, ktore sie po prostu wymienia na stacji. W samochodzi osobowym ma to wielkosc 1,5l butelki.
- 1 1
-
2018-09-18 14:01
Ogniwa paliwowe to generatory prądu, nie zbiorniki paliwa :)
1.5l Wodoru przy 700bar ma około 15MJ.
To tyle, co 0.5l oleju napędowego.
Daleko byś na tym nie zajechał :)- 5 1
-
2018-09-18 10:08
(3)
Gaz jest nieodnawialny. Chyba, że by go zbierać od pasażerów do słoików.
- 20 9
-
2018-09-18 10:29
hybryda też jest nieodnawialna ;)
- 12 2
-
2018-09-18 10:12
(1)
prąd z węgla też
- 21 1
-
2018-09-18 10:15
ale z wody czy powietrza juz nie
- 11 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.